PDA

Vis full versjon : legg opp deres 16v motor spec/hk/nm



J.A.S
12/09/11, 15:19
finner ingen side hvor det er samlet motor specs for volvo 16v motorer, så lager en tråd hvor dere med volvo 16v motor legger opp specs på motor + hk/nm/bremsepapirer om dere har! morro å se å sammenligne alt fra budget motorer til blodige race motorer!

Magnum
12/09/11, 16:01
vi har kjørt med diverse oppsett på 16v`n i driftebilen nå. Skal se om jeg finner noen bremsepapirer jeg kan legge ut.
Bremsa den sist nå på fredag, 560whp, 675wnm på 1.4bar og e85

nyborg
12/09/11, 16:14
Har en 16v topp på en ft blokk, med t3trubo. går greit nokk :)

turbohaugen
12/09/11, 17:44
jeg har driver å bygger meg en budsjett motor så blir spennende å se hvordan dette fungerer.

motor oppsettet blir sånn.

-16v topp, portet litt og stivere fjører. GLT kammer.
-f blokk
-nedreide 16v stempler
-hpo motorsport h råder
-høyeffekt oljepumpe
-3 lags stålpakning.
-egenlagd plenuminnsug.
-størrelse på dyser er litt usikkert enda.
-turboen jeg skal bruke er en t70 turbo tror jeg, litt i tenkeboksen enda.
-egenlagd grenrør.
-plant svinghjul fra b21/b23.

så blir skikkelig spennende å se hvordan dette kommer til og fungere :)

går så klart ann å gjøre dette ganske så mye billigere, men mitt ble sånn :)

Totto
12/09/11, 20:57
magnum: grei effekt det på såpass lavt trykk! morro å visst specsa på motorn også..

nyborg: bruker du org. ft stempler? hvor mye har du evnt dreid av dem?

turbohaugen: kommer nokk til å flytte på seg det ;)

kom over en komplett b23et blokk til en fornuftig pris, planen er å bygge en 16v turbo motor som ett vinter prosjekt. blir å maskinere til undespyling, h-råder, ballansering, ++ usikker på stempler, hvor mye jeg evnt må dreie av org stempla?

turbohaugen
12/09/11, 21:06
hvor mye du må dreie av stemplene er jeg ikke sikker på, men ikke lag underspyling på motoren, ingen påeng, kjenner en kar i sverige som bremsa sin 242 me b23 16v motor på orginale stempler, gjort mye rundt motor så klart. han kjører me 618hk på hjul, han har brukt dette nå i 2 år uten å åpna motoren å den går like fint enda ;)

nyborg
13/09/11, 16:26
[QUOTE=Totto;423838]magnum: grei effekt det på såpass lavt trykk! morro å visst specsa på motorn også..

nyborg: bruker du org. ft stempler? hvor mye har du evnt dreid av dem?

turbohaugen: kommer nokk til å flytte på seg det ;)

kom over en komplett b23et blokk til en fornuftig pris, planen er å bygge en 16v turbo motor som ett vinter prosjekt. blir å maskinere til undespyling, h-råder, ballansering, ++ usikker på stempler, hvor mye jeg evnt må dreie av org stempla?[/QUOT
Ja bruker og ft stempler ja, jeg freste ned ventil spor jeg. Nå husker jeg ikke hvor mye det var, men skall skjekke opp :)

nyborg
13/09/11, 16:33
hvor mye du må dreie av stemplene er jeg ikke sikker på, men ikke lag underspyling på motoren, ingen påeng, kjenner en kar i sverige som bremsa sin 242 me b23 16v motor på orginale stempler, gjort mye rundt motor så klart. han kjører me 618hk på hjul, han har brukt dette nå i 2 år uten å åpna motoren å den går like fint enda ;)

Det er vel en poeng på gjøre det da dt kjøler ned. men pgr av toppen så tar det jo mye av oljepumpa, så når man monterer underspyling så detter jo oljetrykket ned. å det er jo ikke noe man ønsker :p evt få til en høytrykks pumpe da :p

Magnum
13/09/11, 18:59
vi har kjørt med diverse oppsett på 16v`n i driftebilen nå. Skal se om jeg finner noen bremsepapirer jeg kan legge ut.
Bremsa den sist nå på fredag, 560whp, 675wnm på 1.4bar og e85

Spec på sånn motoren er her:

b230 blokk 1 overdim, halveis bettongfylt
Avbalansert veivparti, letta b21 svinghjul, 3 plata tilton
Motornord h-råder
Wiseco stempler
Tommy Luhr porta b234 topp, med standar str ventiler, bare RF, doble ventil fjører, enem kammer
Hjemmelagd innsug med trakter og 3" spjeld
Bosch 1680cc dyser
2st Walbro pumper
Aeromotive BTR
Adaptronic c420 datasprut
Vag coiler
Egenlagd pulssplit grenrør
38mm kina wastegate
Presicion Turbo (usikker på tallene akkurat nå)
3" eksos

Filtvedt Racing
13/09/11, 19:49
Detta så ikke dumt ut.
Mye lik min motor.

230 blokk med underspyling, betong opp til ca 2cm fra toppakning
16v topp VS spec(større ventiler,porting,store trykkere, mek løftere,
kammer VS spec (Cat cams Hemnes)
JE stempler
H råder
Stål veiv 2,6 liter
Autronic SM4 sprut/tenning
MSD coiler
Innsug fra VS
Selvlaget grenrør
Precision CCH 71mm billet turbo
3,5 rustfritt anlegg
Alt bensin fra aeromotive. AN 12 og An 10
Bremset 930hk og 1069nm på 2,4bar og E85

Vil vel anbefalle alle og bruke blokk med under spyling til turbo bruk. Dette holder tempraturer nede. Må vel si til dem som har problemer med oljetrykket. Overhal motoren deres. Dette med trykket skal ikke være noe problem hvis motoren er ellers i god stand.

MVH Filtis

J.A.S
28/09/11, 15:29
er noen gromme 16v motorer ute å går ja! vet det er flere så bare klem på!

Danilator
18/10/11, 19:08
Mye hefti specs gitt!