PDA

Vis full versjon : Bensintank størrelse på XC70 2002 modell



Svein-Roe
11/09/11, 19:59
Heisan,

Lure på hvor mye tanken tar på bilen min?
Fruen fikk ikkje start her om dagen, den startet men stoppet etter noen sekunder.
Fikk ho te å fylle på ei kanne med bensin, å bilen starta som bare d.
D var ikkje noen varsellys som kom på eller noe som skulle tyde på at tanken var tom.
Ho kjørte rett ned på stasjonene å fylte tilsammen 56 ltr.
Bilen sto i en bakke når ho ikkje fikk start.

Noen som har vært borte i d samme?

TommyG
11/09/11, 20:43
Jeg har vert borti det samme ett par ganger med min 2001 2,4 bensin. Skjønner måleren har ikke vert i bunn, og ingen bensinlys lyser. Jeg er litt usikker på hvor mye tanken tar, men jeg har nå vendt meg til at jeg fyller før måleren når den siste hvite stripen. Da har jeg aldri hatt noe slikt problem. Snodige greier

Tom K
11/09/11, 21:28
Min forrige bil, en 98 mod BMW 523ia hadde lignende problemer, gikk tom for bensin selv om computeren sa at det var nok bensin til å kjøre 18 mil, tankmåleren viste også godt over reserven, regner med at det kan være måleren som henger seg opp nede i tanken

C.Erstad
11/09/11, 21:45
er nærmere 70 liter!

Svein-Roe
11/09/11, 22:13
Sjekka i boka no i kveld.... 70 liter skal tanken ta. Da skulle det vært 14 liter igjen.
Ho sto parkert i en liten bakke med fronten nedover.
Merkelig at ikkje pumpa skal klare å dra til seg nok mat da.
Noen som vet hvor i tanken pumpa tar fra?

TommyG
12/09/11, 06:45
vet ikke det, men min har stått parkert i en svak helling med venstre siden nedover de gangene det har hendt meg. Så fram mot bak mot høyre hjørne vil jeg tippe da

Edit: "Så fram mot bak mot høyre hjørne vil jeg tippe da" var en flott og forklarende settning tenker jeg. Bak mot høyre mente jeg...

aarnes
12/09/11, 07:18
Husk at det er to kammer og to pumper på 35l hver.
skal riktig nok bruke like mye fra hver til enhver tid, men 7l på hver tank, og så sto den i en bakke, da kan det tenkes at den ikke har fått tak i det.

TommyG
12/09/11, 07:30
du har sikkert rett i det du sier, men likevell merkelig at måleren sier det er bensin igjen på tanken. 110 km igjen fortalte min sist. forklaringen er sikkert at den ikke måler samme sted som den suger

aarnes
12/09/11, 07:54
Forskjellen er vel at kjørecomputern viser hvor mye du har basert på forbruk og antall kilometer kjørt, og ikke faktisk innhold i tanken...

Svein-Roe
12/09/11, 09:06
Husk at det er to kammer og to pumper på 35l hver.
skal riktig nok bruke like mye fra hver til enhver tid, men 7l på hver tank, og så sto den i en bakke, da kan det tenkes at den ikke har fått tak i det.

2 pumper...? Hvis den ene er ødelagt hva skjer da? renner det ikke bensin mellom disse 2 kammerene?

Så hvis du kjører helt tørt på flat mark, må du jo fylle ganske mye for at det skal komme over i begge kammerene.
Ganske mye er vel litt relativt...
D du mener med kammer, er vel bare ett sånn "slingre skott" som som man sier på fagspråket i den maritime verden.

Men det du sier om 2 pumper er litt intresant.
I lange oppoverbakker når eg gir full gass i feks 4 gir kjenner eg at draget blir litt sånn pulserende... draget e liksom ikkje konstant.
Kan d tenkes at den eine pumpa ikkje e heilt med ?

Korsn sjekker begge pumpene?

gunnargt
12/09/11, 19:00
Den pumper fra venstre og over i høyre kammer av tanken.+ at det er en hovedpumpe som gir bensin til motoren(Den tar bensin fra høyre kammer)
Er feil i pumpe-enheten i tanken din som gjør at den ikke startet i nedoverbakke. Finnes en ny type enhet med en enveisventil inni så ikke bensinen renner tilbake i tanken når det er lite på tanken.

Svein-Roe
09/02/12, 23:44
Kan dokker utdype dette me 2 pumper. Han på Volvo her heime sa d bare va 1...?

Vatnehol
10/02/12, 17:58
der er nok en pumpe på bensin ihvertfall, mange tror der er to, pga der er to nivå peilere( en på pumpa, og en alene på andre siden). er når fronten står i nedover bakke man kan oppleve å ikke få start, dette tyder på at det har vært utskifting på bensin pumpa, og de som har montert den nye ikke har fått lagt sugeslangen fra pumpen skikkelig.

tanken er som to kammer, men i forkant er det åpent mellom de, og i innsuget fra sugeslangen skal ligge i midten der, er en helvetes jobb å få den på rett plass igjen etter bytte.

TommyG
04/11/12, 13:35
der er nok en pumpe på bensin ihvertfall, mange tror der er to, pga der er to nivå peilere( en på pumpa, og en alene på andre siden). er når fronten står i nedover bakke man kan oppleve å ikke få start, dette tyder på at det har vært utskifting på bensin pumpa, og de som har montert den nye ikke har fått lagt sugeslangen fra pumpen skikkelig.

tanken er som to kammer, men i forkant er det åpent mellom de, og i innsuget fra sugeslangen skal ligge i midten der, er en helvetes jobb å få den på rett plass igjen etter bytte.

Finnes det noen howto på dette? Begynner å irritere med grenesløst å gå "tom" for bensin lenge før tanken er tom

locked
06/11/12, 20:47
Forskjellen er vel at kjørecomputern viser hvor mye du har basert på forbruk og antall kilometer kjørt, og ikke faktisk innhold i tanken...
Jo, den baserar seg på gjennomsnittleg forbruk dei siste mila og samanliknar det med antall liter igjen på tanken.