PDA

Vis full versjon : volvo 940 med kompressor



sverre2210
11/09/11, 16:47
heisann.
er ny på forumet her, og skal kjøpe meg en 940 gl 1991 modell, den er helt orginal.
det jeg lurer på er om det går ann å sette inn en kompressor i denne, og om det er mye jobb, koster mye, og om det er noe særlig utslag iforhold til lyd, og hk.

jeg har nemlig lyst på en grom lyd i bilen, med gjerne sånn lyd som blir med turbo og dumpventil. men det blir ikke turbo i denne desverre.
evt andre måter og få fin lyd på tas imot med takk.

alle råd tas imot med stor takk.

Revell
11/09/11, 16:54
Effekt anlegg;) eller bare montere Turbo:p

sverre2210
11/09/11, 17:02
ok, da ville det blitt Lt i første omgang, grunnet dyr forsikring.
men har heller lyst til å vente med det, er mer interessert i å teste kompressor, hvis det gir noe særlig effekt.
noen som har erfaring med det ?

1xemil
12/09/11, 11:46
Går jo selvfølgelig an å trø en FK/FT oppunder panseret på en sugebil, da vil ikke forsikringen være så gal, og dette er en relativt enkel jobb. Kompressor er jo selvfølgelig et alternativ, men krever en del jobb og kroner i forhold til turbo.

kjellt
12/09/11, 11:48
Drit i detta turbo greiene da, støtt gutten og hjelp han med kompressor! Turbo er oppbrukt, hvor gromt hadde det ikke vært med kompressor a? :D

sverre2210
12/09/11, 13:24
Da har jeg fått sjekket litt rundt Ang kompressor, og fått høre at det er ganske dyrt med det, og det er ikke veldig lønnsomt.
Så da går jeg heller for å skaffe meg en turbomotor til den seinere en gang.
Er nok endel annet som skal inn i bilen før den tiden.

Men noen tips om hvordan skaffe seg en litt dyp og Grom lyd i bilen, når jeg ikke har turbo.
Har lest at man kan skaffe seg sånn fake dumpventil, så man får lufttrykk lyden når man girer, men synes det blir litt feil.

Her er foreløpige tenkte handlelisten, når pengene strekker til.
Ocean mk18 felgene
Senkesett som er godkjent
Sote bakvinduene
Bygge inn anlegg
Sette hvite blinklys bak og front.
Turbomotor (blir nok en stund til)

Bilder kommer når jeg har kjøpt bilen. ;)

Hvis det er noen som kommer på noe annet tøft å sette inn, så for all del sleng det ut her :)

Revell
12/09/11, 13:47
3" effektanlegg:) da får du litt bedre lyd:)

JEPS
12/09/11, 14:52
Har lest at man kan skaffe seg sånn fake dumpventil, så man får lufttrykk lyden når man girer, men synes det blir litt feil.

det blir VELDIG feil!
få heller på et effektanlegg så får du fin lyd,
evt kjøp en slik:
http://youtu.be/p6YFSbG4Tkk
om det bare er heftig lyd du vil ha, å ikke en grunn til at du har heftig lyd :p

sverre2210
12/09/11, 15:41
takker for alle svar.
hmm, effektanlegg ja, har du også et bra effektanlegg du kan anbefale meg å sette inn eller ?:confused::)

glemte også å skrive istad at jeg seff skal ha vindavvisere på bilen, de er allerede bestilt både til meg og brodern sin 940 :):D:D

er ikke helt sikker på hva slags motor det sitter i den bilen ennå, vet bare at det er ca 136hk i den.

gardern
12/09/11, 15:54
det lager du sjøl med rør fra biltema! enkelt og greit ;) hvorfor pokker bruke flere tusen på et effektanlegg når du kan lage det sjøl med rør fra biltema som blir like bra?

Torra
12/09/11, 16:11
Ingenting med bil er billig og lønnsomt sverre!
Jeg støtter kompressor! :D

henrik940
12/09/11, 16:27
Drit i detta turbo greiene da, støtt gutten og hjelp han med kompressor! Turbo er oppbrukt, hvor gromt hadde det ikke vært med kompressor a? :D

Turbo er oppbrukt da eller :p ? Hvorfor skal ikke du ha kompressor da :p ?

sverre2210
12/09/11, 16:37
hehe, veit at det ikke er billig med bil, men det fins jo billige deler som er nesten like bra som en dyr del av samme type, derfor jeg lurte.
kommer til å kjøpe deler til eksosanlegg ifra biltema/torshov tenker jeg.

sverre2210
13/09/11, 06:26
Er det mye som må gjøres for å bygge turbo på en B23F motor ?

Torra
13/09/11, 12:48
Dyser, formotstander, tenning og bensinhjerne, intercooler, trykkrør, grenrør, turbo, oljetur og oljeretur til turbo og eksos. Skulle vel være det meste.. det mest tricky blir nok oljereturen.

Soulair
13/09/11, 14:49
Er det mye som må gjøres for å bygge turbo på en B23F motor ?

Jeg har en kasse med ting som jeg plukket av en B21ET du sikkert kan bruke.

- Sprekkfri turbomanifold med bolter osv
- Oljetilførsel
- Oljeretur
- Vanntilførsel
- Vannretur
- Vannrøret fra vannpumpa til bakkant av blokka (til varmeapparatet)

Selve turboen (TB363) har jeg ikke lengre. Interessert?

Lars'ern
19/09/11, 22:42
Det må ikke bli dyrt med kompressor. Du må lage til en festebrakett til kompressoren, fikse et reimhjul til, og noen rør. Det er det grove ihvertfall. Følger du med litt på ebay, så finner du billige kompressorer der rett som det er. Søk f.eks på Eaton M62. Men er sikkert greit å bygge om til sprut fra en turbomotor også :)

Njål Nilssen
21/09/11, 18:01
Litt feilpost dette her men det får gå. Om du går for kompressor, se om du kan skaffe en brukt Lysholmkompressor, og dropp Eaton av type "roots" (den er veldig amerikansk og veldig inneffektiv da den ikke har internkompresjon, ergo lager mere varme enn trykk) NY Lysholm 1200AX (1,2l pr. rpm) koster vel i duren 16k. 1600'n koster ala 18k ny.

Lysholm er i utgangspunktet Svensk, men ble kjøpt opp av amerikanske Vortech for vel et år siden...

Men om du har type studentinntekt ville jeg sett realsitisk på det og droppa noen som helst form for overladning (med mindre det er originalt) inntil du får bedre råd.

Hvilken motor er det du har?

Er det feks. en B230F vil du med ny kam, grenrør m/2,5", litt høvling av toppen og litt dremelbruk + Araldite 2014 få en bil som går like greit som, om ikke bedre enn originale LT turboer (OBS! ikke samme draget i mellomregisteret da...)

sverre2210
21/09/11, 18:14
akkurat ja, godt å vite det. blir ikke kompressor nå nei, har ikke råd til det ser jeg, heller gjøre endel andre ting istedenfor på den. (senking, ocean mk18 felger, soting,turbogrill, og div andre ting).
ja, han som jeg kjøper den av sier det er en B23F motor som sitter i bilen. men jeg er desverre ikke noe flink til å skru ennå, og det er vel litt jobb å gjøre det du sa med ny kam, grenrør osv....

men å bytte på de delene og høvle toppen litt, må det godkjennes av bt eller noen andre. eller er det bare å gjøre det, for er ingen som merker det/bryr seg om det?

Njål Nilssen
21/09/11, 19:29
akkurat ja, godt å vite det. blir ikke kompressor nå nei, har ikke råd til det ser jeg, heller gjøre endel andre ting istedenfor på den. (senking, ocean mk18 felger, soting,turbogrill, og div andre ting).
ja, han som jeg kjøper den av sier det er en B23F motor som sitter i bilen. men jeg er desverre ikke noe flink til å skru ennå, og det er vel litt jobb å gjøre det du sa med ny kam, grenrør osv....

men å bytte på de delene og høvle toppen litt, må det godkjennes av bt eller noen andre. eller er det bare å gjøre det, for er ingen som merker det/bryr seg om det?

Var da vel aldri noe B23F? er forskjell mellom B23 og B230 blokkene/motorene

Kom dessuten aldri noe B23 i 940 og 740(1986-->) Hvis han påstår hardnakket at det er en B23F er det en egenlaget kombo...

Ok men om du har såppas litenerfaring er det kanskje lurt å begynne i det små ja, hvertfall ikke begynne på kustomgreier ;) (som nødvendigvis må til med feks. komressor)

Skal du tilegne deg erfaring kan det være lurt å trimme små motorer osv først, evt kjøp deg en litt slitt gammel B230 av noe slag og begynn utforskingen... blir ikke noen katastrofe om du tabber deg ut da :cool:

sverre2210
21/09/11, 19:35
det er ikke noe B23F altså på en 1992 modell ?
hmm, var det han skrev på meldingen når jeg spurte, men det kan vel hende han har skrevet litt feil, jeg ble ihvertfall litt usikker.
hva er spesielt med en B23F motor da ?
kan han ha ment B230F motor, og bare misset 0... ?

Njål Nilssen
21/09/11, 19:47
det er ikke noe B23F altså på en 1992 modell ?
hmm, var det han skrev på meldingen når jeg spurte, men det kan vel hende han har skrevet litt feil, jeg ble ihvertfall litt usikker.
hva er spesielt med en B23F motor da ?
kan han ha ment B230F motor, og bare misset 0... ?

Har aldri vært levert en B23F så vidt jeg vet. i tilfelle er det en egenkomponert kombo med B23 blokk og resten fra B230F.

Har vel vært B230F i 740 fra 1987 og ut og i alle år av 940. Så med mindre han har laget den kombomotoren selv er det nok term- eller skriveleif ute å går ja ;)

sverre2210
21/09/11, 20:27
Nei, da tipper jeg det er B230F motor som sitter iden.
Og hvor mange HK er det en vanlig B230F motor har ?
Men er det noe forskjell på HK eller NM, mellom en B23F og en B230F ?

mister-klæbu
21/09/11, 20:46
hehe, mye morsom lesing!! B23F fins ikke!!! 116 hester i B230 F og 189Nm tror jeg d var, sett i A kam og fjern katalysator er det billigste...merker det....og 2.5" anlegg hvis det blir noe penger igjen etter all grandiosan er kjøpt inn ;-)

Njål Nilssen
21/09/11, 21:36
Nei, da tipper jeg det er B230F motor som sitter iden.
Og hvor mange HK er det en vanlig B230F motor har ?
Men er det noe forskjell på HK eller NM, mellom en B23F og en B230F ?

Som sagt en B23F finnes ikke fra Volvo sin side, men hvis en B23 bunndel har vært brukt (dvs bygd av forrige eier i så fall) som har tyngere innamt og mere friksjon, vil den nok ha lavere effekt og moment en den mindre gammeldagse B230...

Std. B230F har vel sånn ala 116hk @ 5400rpm og maksmoment på (tror det var) 186Nm @ 3500rpm eller noe slikt... Alt på veiva seff...

Så er bilen ikke kødda noe med er det nok en B230F...

eab
21/09/11, 21:44
Ikke for å pirke, men i amerikaland så hadde de b23f :)

Og det som gir desidert mest "bang for the buck" er å sette på grenrør og turbo på b230f motoren som står i bilen. Dersom man er litt praktisk anlagt så tar ikke det mer enn en kveld i garasjen og noen tusenlapper i dyser, turbo/grenrør, lh2.4 turbobokser, intercooler, trykkrør og alt annet smånips som hører med.

sverre2210
03/12/11, 13:48
da har jeg skaffet meg en bil med b230fb motor i, også er det 531 topp på den.
også lurer jeg på om det er noe lønnsomt å sette inn turbo i denne, og det må søkes om og godkjennes av BT ?
og evt om det er mye jobb og stress å bygge det inn om man ikke har gjort det før ?
trenger ikke ha så innmari mye hester i denne, holder med 160-200hk, og en fin turbolyd..