PDA

Vis full versjon : Afr helt nede på 10,8 ved fult gasspådrag, Regulerbar BTR eller nye dyser?



gnilrE
11/09/11, 14:08
Kjører 1kg på t3 turbo, og AFR er helt nede på 10,8. Ikke bra! Har orginale ET dyser og kjører orginalt 3bar, er det noe vits og sette på bensintrykks. reg eller skal jeg bare handle meg dyser? Skal ha turbo trykket opp til 1,4-5. Og vist hvordan dyser burde jeg kjøpe? :)


Mvh

volvo242
11/09/11, 14:51
den får kanskje litt mye bensin, men better safe then sorry!

Normalt sett så er de fleste orginale turbobiler satt opp til rundt 11,5 afr, som fortsatt er safe.

hvis du skal ha nye dyser så må vel du ha dyser å chip som passer sammens størrelsesmessig eller datasprut.. motronic?

gnilrE
11/09/11, 14:55
Aha, så den får altså for fet blanding? Syntes den stangnerer litt på 3 gir også, Går veldig bra i 2 gir men er liksom ikke samme futten i 3 gir. hmm.. Kjører med lh 2.4 med gullboks og bensin chip fra turbotrimming steg 1.

Ola Moen
11/09/11, 15:08
den går for fett ja.

gnilrE
11/09/11, 15:52
Kan den gå dårligere med for fet blamding?

Ola Moen
11/09/11, 15:55
Ja, da får man tregere forbrenningshastighet.

gnilrE
11/09/11, 16:07
hva gjør man for og få det ned da? kjører orginal BTR?

Ola Moen
11/09/11, 16:11
Nja... øke ladetrykket er jo en bedre mulighet. øke det til du ligger på AFR på ca. 12 ved fullt pådrag. da gir du heller bare mer luft til den blandinga den allerede får:)

gnilrE
11/09/11, 16:18
da skal jeg åprøve og øke turbotrykket :) har sett før du har sakt den skal ligge nærmest 12 derfor jeg ble litt skeptisk når den datt ned på 10.. :)

Ola Moen
11/09/11, 16:23
altså, AFR 12 kan være litt individuelt fra motor til motor, men du treffer ganske godt der.

gnilrE
11/09/11, 17:36
Da skal jeg ta meg en runde etterpå og øke litt og se :)

The Sven
11/09/11, 19:02
Nja... øke ladetrykket er jo en bedre mulighet. øke det til du ligger på AFR på ca. 12 ved fullt pådrag. da gir du heller bare mer luft til den blandinga den allerede får:)

Øhm stemmer dette? Motorstyringa bruker jo lambdasonde til å justere bensinblandinga selv.

volvo242
11/09/11, 21:01
Øhm stemmer dette? Motorstyringa bruker jo lambdasonde til å justere bensinblandinga selv.

lamda brukes ikke under full last, men lmm vil jo måle økt luftgjenomstrømning og kompensere med mere bensin, så i praksis vil Afr bli ca det samme!

Mulig denne chipen er litt i overkant fett på akuratt denne motoren, alle motorer er jo ulike.. Det er hær fordelen med chip laget i dynobenk kommer frem, da den tilpasses etter lamdamåling!

10,8 er ikke så fett at du merker en magisk forandring ved å legge den på 11,5 - 12.. Derimot så kan det gi litt problemer med pluggene!

Gikk fra 9,5 til 11,5 på audin med litt gatemapping etter turbokonvertering å kan ikke si jeg syntes det var den helt store forskjelden på draget.. men det utgjorde en del på forbruk! :)

Ola Moen
12/09/11, 00:14
Som Volvo242 skriver, Lambda brukes ikke på full-last. Ved jevnt kjøring, tomgang osv, så vil den gå å korrigere. For å magre ut blandingen litt, så kan man øke ladetrykket, og tilføre mer luft.

The Sven
12/09/11, 10:42
Stemmer vel det. Men AFR synker ikke merkbart jo mer ladetrykk jeg kjører på min bil ser det ut til. Som volvo242 sier så er vel det fordi LMM måler luftmengden uansett...

Ola Moen
13/09/11, 07:36
Den henger med til ett visst punkt, og da begynner den å måle mer unøyaktig. Da går det an å lure systemet litt, ved å gi det mer luft, enn det klarer å registrere. evt bruke justerbar BTR om det fortsatt ikke hjelper. Her er det flere veier til mål.

volvo242
13/09/11, 14:24
det er isåfall en skummel måte å lure systemet på, å balansere trykket slik at man går bittelitt over maks på lmm! en liten trykktopp å man har tenningsbank så det holder!

Det er nok bedre å bruke en justerbar btr, å justere ned trykket litt!

Men det er jo mye som er med å påvirker dette, så lite som å bytte kam kan utgjøre mye på afr, da motoren får en annen VE, tilogmed å bytte eksospotte kan forandre dette!