PDA

Vis full versjon : Trimming av B230AT



da90el
10/09/11, 21:53
Jeg har for øyeblikket en 740 '85 med B230AT(530 topp, rsport kit) og synes den bruker litt mye på mila og går ikke heeeeeelt rent pga forgasseren. Testa kompresjon på motoren og den har 9 bar på alle sylinderne, men må nok justere ventiler og bytte simring på kamakslingen.
Hvordan skal jeg gå fram for å få montert innsprøytning? og da kan jeg vel like greit prøve å få tak i en FK motor med underspyling fra en nyere 940 delebil? Jeg regner med at det må bli LH2.4 nett hvis jeg bygger om motoren.

Må vel ha følgende uansett hva jeg går for:
LH 2.4 ledningsnett med hjerne
Lamdasonde
LMM
Svinghjulsensor
Svinghjul
Elektrisk bensinpumpe og tankarmatur med pumpe
Innsugsmanifold med dyser og alt
Formotstand til dysene
Tempsensor


Kan dette stemme?

HarryVolvo
10/09/11, 21:57
Tempsensor må du også ha...

da90el
10/09/11, 22:18
Kan jeg bruke innsug fra en F motor?

ArneR
10/09/11, 22:30
Ja, det kan du.. Du trenger ikke koble til kaldstartdysa om du tar et innsug med det heller.

da90el
10/09/11, 23:49
Er det bare jeg som innbiller meg at dette kommer til å bli relativt dyrt om man ikke får tak i en hel delebil?

da90el
11/09/11, 00:32
Vil det være noe å hente på å skaffe motronic istedenfor?

Batland
13/09/11, 12:43
Jeg har for øyeblikket en 740 '85 med B230AT(530 topp, rsport kit) og synes den bruker litt mye på mila og går ikke heeeeeelt rent pga forgasseren.
Selv om det ikke er dette du spør om;
Når motorer fusker så går all den bensinen som er inne i sylindrene, men som ikke antennes, rette i eksosanlegget og dette øker selvsagt forbruket. I tillegg mister man selvsagt motorkraft og må gasser hardere - og forbruket øker ytterligere. Fusking MÅ!! derfor unngås for enhver pris.

Disse AT satsene går dessverre som oftest med en R-sport fordeler. Denne fordeleren har stifter og alle stiftefordelere MÅ!! dessverre bruke en veik coil som gir en svak og dårlig gnist. Dette fører lett til fusking på mager blanding (AFR rundt økonomiske 14,7:1) og løsningen er å justere forgasseren til å pøse på med bensin. Dette øker selvsagt forbruket.
I tillegg er det slik at tenningskurven i R-sport fordeleren er nærmest ufattelig treg og dette er også effektivt til å sende forbruket til himmels.

Løsningen er derfor å bytte til en 185 fordeler fra en gammel B21A og en MSD 5462 eller 6462 boks og en kraftigere, nyere "elektronisk" coil. :D
Man skal være klar over at dette kan føre til at den svake originale Clutchen begynner å slure pga effektøkningen. ;)
På veldig pen og rolig transportkjøring til og fra jobb på landevei brukte min egen veljusterte AT motor med ett slikt tenningsanlegg kun 1,0 L/mil og snittforbruket over 5000 km/t med endel turbogassing i helgene ble i snitt 1,45 L/mil.
Noen år senere ble motoren solgt og oppgradert med større turbo, 3" eksos, høyere ladetrykk osv. På fullt øs på Vålerbanene en hel helg ble snittforbruket hele 2,7 L/min, :( men da gikk den ganske bra også. :)

Jeg mener derfor at det i praksis er tenningsanlegget som er hovedproblemet, ikke forgasseren. :)

Bare sett på ett tenningsanlegg fra en nyere turbomotor så skal du få se. ;)

På toppen av det hele er det slik at når man setter AT sats på en høykomp. B23A eller B230A motor så brukte Volvo doble topp pakninger for å redusere det alt for høye originale kompresjonsforholdet. Dette er en enkel og billig, men dårlig nødløsning som effektivt øker forbruket, men det brukes fordi man skal slippe å skifte til turbostempler eller dreie ned originalstemplene til å gi korrekt komp. forhold.

da90el
14/09/11, 17:07
Det var et fantastisk svar!

Er litt usikker på om jeg har R-sport fordeler, men den står ihvertfall på siden av blokka om det sier noe.

Tror ikke jeg har store problemene med motoren da :) Bruker under litern på mila når det kommer til langkjøring med mye bakker og svinger, og ca 1.5 på uøkonomisk bykjøring.

Hvor mange grader fortenning burde jeg har på denne motoren?

Hvordan justerer jeg bensinmengden?

Tror motoren får for mye bensin enn for lite da det "poffer" i potta nå og da:)

Batland
14/09/11, 18:45
Det var et fantastisk svar!

Er litt usikker på om jeg har R-sport fordeler, men den står ihvertfall på siden av blokka om det sier noe.

Tror ikke jeg har store problemene med motoren da :) Bruker under litern på mila når det kommer til langkjøring med mye bakker og svinger, og ca 1.5 på uøkonomisk bykjøring.

Hvor mange grader fortenning burde jeg har på denne motoren?

Hvordan justerer jeg bensinmengden?

Tror motoren får for mye bensin enn for lite da det "poffer" i potta nå og da:)
På utsiden av fordeleren står det ett langt nr. Det er dette som sier hvilken fordeler DU har.
Jeg foretrekker å VITE hva som skjer i praksis og måler tenningskurven selv.
Ved hjelp av tenningspistol, hørselvern og en kompis så måler og skriver du hvilken fortenning motoren får på 1500, 2000, 2500 osv - 5500 o/min. Ta av slangen til vakumklokken på fordeleren før du begynner.
Når vi vet hvordan DIN fordeler funker, da kan vi komme med forslag til endringer.

Poffing i potta nå og da er uforbrent bensin som antenner. Når bensinen kommer seg uforbrent helt dit så er det selvsagt pga at den ikke er blitt antent inne i sylinderen. Dette kan man takke den "ultraveike" stiftetecoilen for - som tidligere nevnt.
Til orientering får man kjøpt tenningsbokser som man kobler rett til stiften og som kan drive en superkraftig coil som lett takler 1,4 mm pluggåpning.
Med en slik oppgradering er fusking en "umulighet".

da90el
15/09/11, 18:23
Får vel måle når jeg har tilgang på tenningspistol igjen :)

da90el
16/10/11, 19:24
Hvis jeg ønsker mer effekt/moment i mellomregisteretm hvordan går jeg fram med trimming?

Batland
16/10/11, 20:13
Hvis jeg ønsker mer effekt/moment i mellomregisteretm hvordan går jeg fram med trimming?
Du montere en slik på slangen til Wg klokken.
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/dump_pysventil/pysventil/pysventil-justerbar-modell-massing.html

da90el
16/10/11, 21:47
har lagd en egen pysventil allerede ;)

Batland
17/10/11, 11:42
har lagd en egen pysventil allerede ;)
Kompresjonsforholdet på disse motorene er ugunstig høyt, så hvis du overdriver så ryker det saker og ting som toppakning og stempler.

Hvis du hører "nye lyder" fra motoren etter at du har justert opp ladetrykket så er det motoren som gir deg beskjed om at du må redusere kompforholdet.

Vær forsiktig hvis du er avhengig av at bilen er på veien.

da90el
18/10/11, 08:39
Er veldig obs på hvilke lyder motoren lager, så dettan går fint ;)

Batland
21/11/11, 17:48
Er veldig obs på hvilke lyder motoren lager, så dettan går fint ;)
Hvordan gikk det?

da90el
21/11/11, 22:41
Venter til jeg får byttet turbo, men den lader 0,5 nå og går knall!

Batland
23/11/11, 09:00
Flott.
Hvilken turbo er det snakk om å bytte til?

da90el
23/11/11, 13:48
Får en helt lik motor med samme turbo i tillegg til elektrisk pumpe og bensintrykkregulator i god stand for noen lapper. Turboen er den kjedelige AiResearch, men kan jo hende den byttes ut etterhvert med noe annerledes hvis jeg skal hente mer effekt ut av motoren :)

Batland
24/11/11, 19:46
Høres bra ut.
R-Sport turboen med A/R 0,63 turbinhus er ok. Det "eneste kjedelige" med den er at kompressorhjulet ikke er trim 60 og at baklokket ikke har 3" utløp.

da90el
25/11/11, 00:10
Oi oi oi! Hører rykter om at det blir 3" hele veien fra turbo også :D
I værste fall blir det 3" downpipe :)

Aartun
25/11/11, 11:56
Kan jeg låne denne tråden litt og spør hvordan vil det være å bruke tenning til en K-motor på en AT?

Ola Moen
25/11/11, 12:52
Det vil ikke være noen heldig kombinasjon. Fordelere/tenning som er beregnet for overladet motor retarderer tenningen når ladetrykket øker, og vice versa. Tenningen til en K motor er av den computer-styrte typen, med bankesensor, mapsensor osv.
Den har ikke et tenningsmap som er beregnet på overlading, og vil ikke senke tenningen til det nivået som du kommer til å trenge på AT motoren. Det enkleste for deg ville være å plukke et komplett tennings-system fra en B21ET, og bruke det.
Det er nok de som vil nevne spesial-fordeler og div andre løsninger for å få ut 250Hk osv, men jeg tar det for gitt at det ikke er målet ditt i første rekke. :o

Ola

Aartun
25/11/11, 12:56
Det er ikke det primære mål nei...her blir nok ingen spesialfordeler.. :)
Mange takk for svar!

Batland
25/11/11, 16:22
Oi oi oi! Hører rykter om at det blir 3" hele veien fra turbo også :D
I værste fall blir det 3" downpipe :)
Flott. :)

Batland
25/11/11, 16:28
Kan jeg låne denne tråden litt og spør hvordan vil det være å bruke tenning til en K-motor på en AT?
Som det sies har så MÅ man ha ett system som senker tenningen ved økende ladetrykk. Det finnes flere gode systemer som gjør dette og her er ett eks: http://www.summitracing.com/parts/MSD-6462/
Kjøper du dette så kan du bruke en fordeler fra hvilken som helst sugemotor inkl. K-motor tenningen og forvente å få ett godt resultat når du turbokonverterer.
Det aller beste hadde vært å bruke en B21ET fordeler og erstettet den originale tenningsboksen med denne MSD 6462.

Stefan1980
01/12/11, 18:08
Send meg PM hvis det blir sånn at du skal selge den mekaniske R-sport bensinpumpa :)