Vis full versjon : Hva er best å vaske vinduer med før soting
Som tittelen sier hva er best å vaske vinduer med før soting?
Jif vinduspuss, rødsprit? Eller noe aent?
kristiansl
04/10/11, 13:10
jif eller zalo er fint ;) det jeg brukte og det så ut som proff soting :) men husk å bruk mye zalo vann eller jif under selve sotinga ;)
zalovann er tingen ja :) brukte både zalovann når jeg vasket å når jeg sotet. lønner seg og ha en nal til og dra av vannet eller en støvfri klut som ikke etterlater seg støv ;)
Hvilken sote film har du brukt ?? har du bilder ??
jeg brukte film fra biltema faktisk. syns den var meget bra egentlig! passe svart å fin og se ut av.
dårlig bilde men.
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/310732_10150392890491352_635236351_10586951_761655 181_n.jpg
kristiansl
04/10/11, 20:12
jeg har og fra biltema og det funka utmerket syntes jeg i allefall :) passe mørk og grei igrunn..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/10/381.jpg
jif eller zalo er fint ;) det jeg brukte og det så ut som proff soting :) men husk å bruk mye zalo vann eller jif under selve sotinga ;)
det er feil å bruke for masse zalo, zaloen brukes bare for å bryte vann-hinnen.
kristiansl
04/10/11, 23:35
du kan bruke så mye zalovann du vil men du må bare passe på at den ikke er for konsentrert ;) jeg bruker 2 dl på 1,5 liter vann og det har funka som faen hittil så =D hehe
du kan bruke så mye zalovann du vil men du må bare passe på at den ikke er for konsentrert ;) jeg bruker 2 dl på 1,5 liter vann og det har funka som faen hittil så =D hehe
men det er rett det som står på flasken "en dråpe er nok" ;)
THolandsli
05/10/11, 07:10
Til å vakse ruter skikkelig rene så har jeg god erfaring med 50:50 Isopropanol og batterivann. I tillegg bør du skrape ruta med tapetknivblad for å få den helt glatt. Til slutt, rett før filmen skal på tørk over med tack rag for å fange opp det siste støvet. Tack rag er en klebrig duk som brukes av lakkerer før og mellom sprøytinger. Får kjøpt blant annet på Biltema.
Hvordan ble det med sprekker og bobbler, har prøvd på min v70 men får sprekker pga bøyningen på rutene. hvordan klarte dere å få det fint??
Denne solfilmen er kjempe og bruke, lett og legge på og former seg lett til rutene
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=23514
så er det jo VELDIG VIKTIG med masse vann uttapå solfilmen også da blir den glattere å lettere å dra ut og man slipper riper ;)
Frigstad Racing
21/10/11, 20:33
Zalo vann i store mengder :)
Zalo vann i store mengder :)
helt riktig det :) bare å guffe på som mye som mulig
Til å vakse ruter skikkelig rene så har jeg god erfaring med 50:50 Isopropanol og batterivann. I tillegg bør du skrape ruta med tapetknivblad for å få den helt glatt. Til slutt, rett før filmen skal på tørk over med tack rag for å fange opp det siste støvet. Tack rag er en klebrig duk som brukes av lakkerer før og mellom sprøytinger. Får kjøpt blant annet på Biltema.
det har jeg ikke tenkt på før men det må jo være genialt! er no nesten alltid noen sånne ''nupper'' på ruta som blir styggt når man soter ;)
-S.Johnsen-
22/10/11, 14:56
Er zalo så lurt egentlig'? den fjerner jo fett, dette resulterer i at mye av fettet i filmen blir borte?
Noen som har prøvd med vannbasert glidemidden?
Vaske med zalo er nok bra. Men legge på filmen med glidemiddel.
var bare noen tanker jeg hadde i hue :D
Er zalo så lurt egentlig'? den fjerner jo fett, dette resulterer i at mye av fettet i filmen blir borte?
Noen som har prøvd med vannbasert glidemidden?
Vaske med zalo er nok bra. Men legge på filmen med glidemiddel.
var bare noen tanker jeg hadde i hue :D
Under sotingen så brukes zaloen til å bryte vann-hinnen.
hadde dere ikke det prosjektet på skolen at dere fikk en nål til å flyte over vannhinnen? men visst dere tok litt zalo på fingeren, og duppet fingeren i glasset, så gikk det ikke an å få nåla til å flyte, på grunn av at zalo ødelegger vannhinnen. derfor brukes zalo under soting, for å ikke ha en vannhinne mellom sotefilmen og vinduet etter man har lagt på sotefilmen
-S.Johnsen-
22/10/11, 17:32
Under sotingen så brukes zaloen til å bryte vann-hinnen.
hadde dere ikke det prosjektet på skolen at dere fikk en nål til å flyte over vannhinnen? men visst dere tok litt zalo på fingeren, og duppet fingeren i glasset, så gikk det ikke an å få nåla til å flyte, på grunn av at zalo ødelegger vannhinnen. derfor brukes zalo under soting, for å ikke ha en vannhinne mellom sotefilmen og vinduet etter man har lagt på sotefilmen
aha, ja da er kansje min konklusjon litt feil :P
Som Tholandsi sier bruk en isopropanol (kondensfjerner) og destilert vann (batterivann). Dette tar oljer og fett.
Ville også gått over med en nanosvamp (http://www.nanolotus.no/default.asp?ID=200)
Jeg har alltid brukt jif vindusvask både til å vaske ruta, og til solfilmen. Har alltid blitt perfekt resultat (utenom en gang en kompis kom innom med en hvit hund) hehe...
Ellers så bruker jeg en sleik med gummi så slipper man unna ripene. Så brukte jeg den lille plastsleiken som bruker å følge med filmen ute i kantene og hjørnene. Sideruter tar jeg alltid ut av dørene og bruker klar neglelakk øverst på ruta så den er sveivbar uten at filmen krølles
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.