PDA

Vis full versjon : M46, kobbling av overdrive solenoid



JonasS
10/09/11, 10:52
Hei! Driver og monterer overdrivekasse i min 244. Nå har jeg kommet så langt at jeg kun mangler de 2 ledningene på solenoiden. men jeg vet ikke hvilken som skal på øver side og hvilken som skal på nedre stikke..? Bilen har ledningsnettet liggende (har vært overdrive i den før). Den ene lederen har en "peis" til å viderekoble mot kontakten for 4. gear. har testet denne til jord og releet fungerer og leverer strøm. Men nå vet ikke jeg hvilken som skal hvor. Er det skadlig for relee eller solenoid om jeg tar "prøv og feil"-metoden?

Takker for alle innspill!

kimove
10/09/11, 11:30
En solenoid er vel egentlig bare en spole så det skal i teorien ikke ha noe å si. men på min m46 går + ledningen på det nederste punktet og så er det øverste punktet koblet på en liten ledningstump og jordet rett i en skrue på girkassen :P

JonasS
10/09/11, 12:00
Da skal det i teorien funke utmerket her også! Takker for svaret! :)

JonasS
10/09/11, 12:53
Kobla å prøvd litt nå, uten mellomaksel. Hører releet klikker, men ser ikke forskjell på farten på speedo..? rusete opp i 4. gear til ca. 100, stabiliserte turtall og forsøkte, men såg ikke noe "hopp" eller noe i farta.. Ferdig OD-enhet kanskje?

kimove
10/09/11, 13:21
Prøv å monter alt å ta deg en prøvetur, er vel den beste måten å finne det ut på. kan også ta prøve å demontere solenoiden, så å legge inn overdriven og se om solenoiden blir "magnetisk"

JonasS
11/09/11, 20:48
Prøveturen er unnagjort og kassen gira som en drøm! :) Takk for hjelpen!