PDA

Vis full versjon : kan noen svare på dette FORT ang, bakaksling



meduza18
09/09/11, 19:12
har en volvo 245, og har skifta foringene bak. pga, dunk ved på drag, og når jeg svingte, men det viste seg at det ikkje va det, så igår, va det som verst, dunka som faen, når jeg svinger , kjøre rett fram eller ved skifte av gir, føles ut som att hele understellet fløtter på seg,

så i dag, heiste eg opp bilen bak, tok tak i ene hjulet og turna det med klokka, og det ande hjulet rulla samme vei, men det ska det vell ikkje vere?
det ene hjulet skal vel gå motsatt vei??

så då e spm, det er vell bakakslingen som sannsyligvis må skiftes?
og eg kan få tak i en 1031 aksling, vil det gå fint med en b230k og m47?

Jan turbo
09/09/11, 19:34
Hvis du har elektrisk speedometer gå det ikke med 1030 aksel.

meduza18
09/09/11, 19:41
Hvis du har elektrisk speedometer gå det ikke med 1030 aksel.

er en 87 mod, men det går to ledninger bak i aksel huset for å si det sånn

va foresten en 1031

JonasS
09/09/11, 19:49
Dersom hjula går samma vei er det enten ei dugelig utslitt klokke eller spærre i den.
Ja, du kan kjøre med 1031 aksel, også 1030. Er det ledning som går bak på klokka må du ha en aksel som hae det samma, ev. montere speedoring på en annen aksel og flytte over lokket som du har.
Dersom klokka er utslitt ville nå jeg vurdert å plukke ut innmaten og montert trutrack..

meduza18
09/09/11, 19:51
jo takk for svar, men tror det blir enklare for meg og skifte hele akslingen, ekje så kyndig på driverk

Ola Moen
09/09/11, 19:54
Du kan ha lamellsperre i akselen. dunkelyden kan komme fra mellomakselopphenget ditt, eller et defekt kryss også. er du vært uheldig. så kan det være en åpen diff som har kvelda skikkelig også. :p

meduza18
09/09/11, 19:58
Du har lamellsperre i akselen;) dunkelyden kan komme fra mellomakselopphenget ditt, eller et defekt kryss.

krysset ser nokså fint ut , når eg roterer det ene hjulet så går det andre hjulet samme vei.

Ola Moen
09/09/11, 20:00
Om du har sperre, så er det vanlig at hjulene roterer samme vei.
Det er 2 kryss som kan ryke. på eldre modeller kan det være 3 kryss.

meduza18
09/09/11, 20:04
Om du har sperre, så er det vanlig at hjulene roterer samme vei.
Det er 2 kryss som kan ryke. på eldre modeller kan det være 3 kryss.

for å vere ærlig så vet jeg ikke va jeg har for noe, er en varebil, alt jeg vet, men hadde en mistanke om det, for det va fint og sladde med.
okej, om de er røket så skal det vere slark i kryssene vell?

Ola Moen
09/09/11, 20:11
Da er det nok ei Dana-sperre som sitter der. Det pleide ofte å gjøre det på 245 varebiler med B230K og M47. Har du strammet alt av bolter til stagene under skikkelig? om noen har vært skikkelig smarte og skifta olje på diffen, uten å bruke riktig olje, så begynner sperra å smelle og bråke. Den skal ha LS olje, og ikke vanlig Girolje.

meduza18
09/09/11, 20:15
Da er det nok ei Dana-sperre som sitter der. Det pleide ofte å gjøre det på 245 varebiler med B230K og M47. Har du strammet alt av bolter til stagene under skikkelig? om noen har vært skikkelig smarte og skifta olje på diffen, uten å bruke riktig olje, så begynner sperra å smelle og bråke. Den skal ha LS olje, og ikke vanlig Girolje.

okej, ja er sikker på det, men det smeller noe jækligt, så vidt eg tør og kjøre på det, men eg skal ta og skifte olje i måra.

Ola Moen
09/09/11, 20:17
tapp den først, og skru av baklokket, og se om det er standard diff, eller Dana diff.

meduza18
09/09/11, 20:43
tapp den først, og skru av baklokket, og se om det er standard diff, eller Dana diff.

nå forsto jeg va du mente, sitter ett kryss framme i mitten og bak, så om det er slark i dei, så kan det vere at det er derfor aksling hopper sånn???

meduza18
09/09/11, 23:00
her er den en som skriver det bedre en meg, har det samme problemet,


""""
Er det noen som har vært borti dette problemet på en Volvo 240. Jeg bytta begge foringene i reaksjons-staget, det som ligger et av på hver side oppå bakaksel. får jeg en slags "klakk" lyd hver gang jeg slakker av eller gasser opp. . Har vært hos en lokal Volvo forhandler og spurt meg for men de svarer liksom ikke på dette. Jeg tror jeg satte ene foringa 90 grader feil i forhold til den gamle men det påstår de på Volvo at det ikke skulle forårsake denne lyden. Den lyden kommer KUN når jeg akselerer eller slipper gassen. Også når jeg skal ta løs fra 0km så blir der den "klakk" lyden. Det er kun på venstre side det lager lyd, så det er tydelig at det er der problemet er.
Har noen et forslag til meg så hadde det vært fantastisk!"""""

ArneR
10/09/11, 02:58
Skriver meg på her jeg også. :p

R.G
10/09/11, 11:49
bærearmsforinger?

kermitt
10/09/11, 12:14
Jeg har opplevd at panhardt stag foringene kan gi disse lydene.

Ola Moen
10/09/11, 15:00
Min erfaring har vært løse bolter på momentstag, og løse bolter til stabstag + nedre demper feste i bærearm bak. Og om de har vært litt løse før, så bolthull er blitt ovale, så kan det bli en sånn irriterende lyd man ikke blir kvitt, selv om alt er dratt til tilsynelatende godt.

meduza18
10/09/11, 15:38
okej, takk for svar, ska se hva jeg får gjort,

men gjør ikje noe om det e litt lyd for meg, men det er en sånn lyd at du vet at snart ramler bakakslingen av, men skal ta og sjekke kryssene på kardang akslingen, og se om det er noe slark der,i

har hatt en kompis som har satt igang bilen fra 0km/timen, og man ser at akslingen sitter bom fast, så da e vell foringene i orden, så det må jo enten vere i akslinghuset, eller kardangakslingen.

meduza18
10/09/11, 16:35
nei tror det må vere bakakslingen, la meg ned , mens eg utløste bilen, og kardang akslingen spant en kvart rund før det tok tak ,

TurboNoob
10/09/11, 20:11
Jeg hadde en gang en klakkelyd hver gang jeg kjørte i gang. Bytta alle kryssa i mellomakselen så ble lyden borte.

HarryVolvo
10/09/11, 20:16
Du mangler sikkert noen tenner på sol/planet-hjulene.. :)

meduza18
10/09/11, 21:02
Jeg hadde en gang en klakkelyd hver gang jeg kjørte i gang. Bytta alle kryssa i mellomakselen så ble lyden borte.


jag har det både når jeg svinge høyre eller venster rygger eller kjørre rett fram, og eg har ikke noe knakkelyd, eg ha t knekkelyd,