PDA

Vis full versjon : Audi-problemer.



HarryVolvo
09/09/11, 08:51
Hei.. Har et problem med min TDI.. Får bare 0.1-0.2bars trykk.. Har vært plaget med slangen fra IC til innsug, og har lappet hullet i den, og det har funka supert.. Har kjørt med lappa slange i over ett halvt års tid nå, med 1.3-1.5 i trykk uten problem, men nå i det siste får jeg ikke trykk.. Er jo så kjedelig å kjøre når man såvidt får fart.. Så mistenker lekkasje i trykkrør, men finner ikke feilen..


Og når jeg tenker meg om, så har jeg faktisk ikke hørt "turbolyden" etter denne hendelsen fant sted.. N75-ventilen som fucker med meg da, kanskje??


Har hatt bilen inne hos møller 4-5 ganger for denne feilen, men dem finner ikke ut hva det kan være..
Den er også ganske tungstartet når det er kaldt ute, å når jeg får start, røyklegger jeg hele byen.. Må vente i sikkert 5min før "tåka" gir seg, sånn at man ser noe før man kan kjøre..
Har byttet hele glødesystemet til nytt, og det funker.

Er forresten en Audi A6 2.5tdi R5...



Og, ja, vet dette er et volvo-forum, men folka på bilforumet har så lite peiling i forhold til her, og gidder ikke betale meg inn på vag-forumet for å få svar på spm.. :P

Lynvinge
09/09/11, 09:15
Tett katalysator, bytt ut det meste av slanger. Sjekka at garantert alle slanger sitter på plass? N75 ventilen bruker å være kranglete, men blir vel helst at den ladder for mye da. Klassiske feilen på min audi når jeg kjører vagcom på den er turboreguleringsventil defekt, ladetrykk overskredet ;) ladder 2 bar på min 1.9 tdi :D

Lynvinge
09/09/11, 09:17
Er det VNT turbo? Da kan det rett og slett være at disse "skovlene" har satt seg fast og derav blir det tull med laddinga. Skjer gjerne på biler som ikke blir svinkjørt med en gang i blandt så den kokser igjen.

Edit: Du skriver ikke noe om modell, men er det mekanisk dieselpumpe på denne? Lenge siden regreima var byttet? Sjekka timinga på dieselpumpa evt slakke på regreima? Kan være så enkelt problem og :)

R.G
09/09/11, 13:41
årsmodell?

HarryVolvo
09/09/11, 16:39
Her var det noen tips ja..

Årsmodellen er 95, og pumpa er mekanisk ja.. Har nylig byttet både regreim og pumpereim.
Turbo er også byttet for en tid tilbake, da jeg trodde det var denne, pga skovlene i komphuset var noe bøyd..

Etter jeg bytta turbo, funka bilen som bare det, helt til det plutselig sa stopp..

Men som sagt, jeg hører ikke noe turboplystring lengre, og i følge trykkmåleren min, kommer jeg NESTEN opp i 0.1bar... Må ned i 1. gir i de fleste bakker.. Irriterende..

Men dere mener altså at katta er tett? Har fått det tipset flere ganger, men har ikke sett noe på det.. Bilen har vært kjørt "hardt" sålenge jeg har hatt den.. 2-3 år.. Gjør katten at bilen kan være noe tungstartet samt ryke så forferdelig??

Her er forresten en video av bilen fra i vinter.. Den var lettstarta her i forhold til hva den KAN være...
PS: På vinterstid har jeg kobla ut ei temp-føler som gjør at motoren gløder i 35sek kontra 5sek eller hva det nå er.. Dette er også gjort på videoen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/630.jpg (http://s18.photobucket.com/albums/b102/GulLkoRn/?action=view&current=Audi.mp4)

Lynvinge
09/09/11, 19:31
Hadde en gang en Vito (gudhjelpe meg) Der fant ingen problemet av tidligere eiere, men viste seg at kat var potte tett. Jeg bytta tilogmed motor i den :P Men det var pga tidligere eier hadde bytta og viste seg at motoren ikke var problemet. Fjern katta å test. Eventuelt bare skru av nederst på downpipe så finner du fort ut om det er den :)

turb00le
10/09/11, 14:14
Jeg hadde en a4 1,9tdi, der var det en map sensor som satt i motorrommet og en i ecu. Hvis disse ikke hadde samme trykkverdi +/- littegranne, så gikk motoren i limp home. Har du vagcom?

HarryVolvo
10/09/11, 15:03
Har vag-com ja.. Får ingen feilmeldinger annet enn immobilizier ellernoe slikt. :p