PDA

Vis full versjon : Hvordan slukke service-lampe



Refinement!
08/09/11, 15:04
Er det mulig å slukke servicelampe på en 96 850 med obd2 uten bruk av data via diagnosekontakten? I såfall hvordan?

Erlend
08/09/11, 16:13
Er det mulig å slukke servicelampe på en 96 850 med obd2 uten bruk av data via diagnosekontakten? I såfall hvordan?

Nei, du må diagnose utstyr eller datakontakt hvis du har handla det på ebay. Sving innom ett vanlig verksted å hør om de kan nullstille servicelampa( tar 10 sek). Trenger ikke noe spesiell kontakt. På din er det vanlig 16 pin obd2 kontakt :)

Steel64
09/09/11, 00:00
Er det mulig å slukke servicelampe på en 96 850 med obd2 uten bruk av data via diagnosekontakten? I såfall hvordan?

1. Det er to diagnose enheter under panseret (det står A og B på coveret)
Slå på tenningen og åpne modul A og sett inn ledningen i socket 7.
Trykk på knappen på enheten apparatet 4 ganger, kort, men bestemt.

2. Trykk på knappen på apparatet 4 ganger, kort, men bestemt.
Da vil dioden lyse og forblir opplyst, så er systemet klar til å godta manuell
kode. kode for tilbakestilling servislyset er 1-5-1.
For å gjøre dette, trykk på testknappen en gang og slipp den og dioden vil
lyse opp igjen.

3. Deretter trykker du 5 ganger og vente på dioden lyser igjen.

4. Trykk på knappen en gang og dioden bør blinker flere ganger på rad og
servislyset skal ha blitt tilbakestilt.

5. Slå av teningen, ta ut ledningen av socketen å ta på deksele.

Håper det hjelper. (litt dårlig til og forklare :cool:)

Erlend
09/09/11, 05:58
Det der er fremgangsmåten for obd I og han har obdII på bilen sin, så det funker ikke!

mrstfu
09/09/11, 10:21
Riktig som erlend sier, funker kun på 95modeller og eldre, grovt sett. Må nok inn med et instrument.

gswede
28/12/12, 17:44
Holy revival!

Men med ny info, alle de med OBDII og er uten mulighet til selv å slukke servicelampen skal få denne slukket hos volvo vederlagsfritt.
Det er et krav at eier av bilen selv skal kunne slukke servicelampen og på 95- 96/97 med OBDII kan man ikke det, dermed skal det ikke koste en krone hos volvo og få lampen slukket.

Erlend
28/12/12, 19:59
Greit å vite. Da stikker jeg på volvo neste gang :)

Daniel V
03/01/13, 17:49
Holy revival!

Men med ny info, alle de med OBDII og er uten mulighet til selv å slukke servicelampen skal få denne slukket hos volvo vederlagsfritt.
Det er et krav at eier av bilen selv skal kunne slukke servicelampen og på 95- 96/97 med OBDII kan man ikke det, dermed skal det ikke koste en krone hos volvo og få lampen slukket.

Hvor står dette kravet? Syntes det hørtes litt merkelig ut.

gswede
03/01/13, 18:07
Hvor det står nøyaktig vet jeg ikke. Men hos volvo her i byen er det noe alle er klar over. Om det kun var for å tjene penger fra folk som kom inn for å slette lyset, så hadde de gjort det med alle biler. Ifølge volvo er dette en glipp på 850-OBDII bilene. Noen har et instrumentpanel med en bryter, som en selv kan operere. På min er det ikke det. Ble informert hos volvo sist jeg ville få lyset slettet. Fikk service utført annet steds hen og måtte få lyset slettet. Det gjorde de med et smil og forklarte hva jeg har nevnt over.

Kenneth D
03/01/13, 23:29
Hvor det står nøyaktig vet jeg ikke. Men hos volvo her i byen er det noe alle er klar over. Om det kun var for å tjene penger fra folk som kom inn for å slette lyset, så hadde de gjort det med alle biler. Ifølge volvo er dette en glipp på 850-OBDII bilene. Noen har et instrumentpanel med en bryter, som en selv kan operere. På min er det ikke det. Ble informert hos volvo sist jeg ville få lyset slettet. Fikk service utført annet steds hen og måtte få lyset slettet. Det gjorde de med et smil og forklarte hva jeg har nevnt over.


Dette har ikke jeg hørt om heller. Var innom Volvo forhandler i Trondheim i fjor for å slette service lampe pluss noe annet. Jeg måtte betale for å nullstille lampa, husker ikke hva jeg betalte. Jeg har heller ikke noe form for bryter i min 96/97 modell Volvo 850R. Hvor skulle isåfall en slik bryter sitte?

gswede
04/01/13, 03:52
Mener det var en knapp på selve instrumentpanelet på noen utgaver. De uten, får slukket lampen gratis. Her hvertfall. Med nok en gang den begrunnelse at eier selv skal kunne slukke lampen. Kan du ikke det, kan ikke volvo kreve betaling for å gjøre det. Volvo kan ikke kreve betaling for å ordne deres egen feil. Dette SKAL de vite.

gswede
04/01/13, 03:59
Så om du får utført service hos uavhengig men autorisert verksted. Og de ikke kan slette lampen. Skal du ikke være nødt til å kjøre innom volvo med full lommebok for å få den slettet.

gswede
04/01/13, 04:02
Sjekker de for feilkoder i samme slengen kan de ta betalt, men altså ikke for kun å slukke servicelampa.

gswede
04/01/13, 04:19
Skjønner egentlig ikke hva som er så vanskelig å forstå. På alle andre biler de har solgt de siste 30 åra har man kunnet slukke servicelampa selv. Og så skal plutselig to årsmodeller 850 måtte betale 1800 i året for å slukke en lampe du egentlig skal kunne slukke selv. Dette har selvfølgelig volvo skjønt urimeligheten av. Bare synd ikke alle på volvo vet det.. men det er lov å informere dem selv. De fleste oldtimerne er sikkert i andre stillinger eller har glemt hele greia og de "nye" som har kommet til, hadde knapt lappen når 850 var aktuell. Nå om dagen bruker de mer tid på å spørre deg om du var fornøyd med servicen, enten via telefon, mail, sms eller alle tre.. en hva repen tar. Ehh vent litt, de reparerer ingenting. De bytter deler.

Erlend
04/01/13, 20:59
de instrumentpanela med bryter for å slette servicelampe ble vel aldri levert her i norge, så vidt meg bekjent, det er vel yazuka(?) eller hva det heter som har denne. 1.gen v70 kan du vel slette servicelampe med instr.panelet.
du kan slette servicelampa ved hjelp av diode og noe sånt, men har ikke giddi det:P jobber på mekonomen, så der får jeg sletta den på verkstedene våre gratis uansett:)
men det er vel mulig å finne en feilkodeleser som går på 10v bilene våre, det er bare veldig vanskelig.... 20v går vel med de fleste feilkodelesere? å med de så får du alltid sletta servicelampa:)

gswede
04/01/13, 21:06
Har feilkodeleser, funker ikke på servicelampa mi ihvertfall..

Gustav850
05/01/13, 21:45
Biltema har verktøy for å slette servicelampe. Art. nr 151399 Koster 499. Funker på min 2.5 10 ventiler med OBDII

Erlend
06/01/13, 21:12
flott, har vurdert denne, men vært usikker på om den funker på 10v motoren. da blir det innkjøp av denne snart :)