PDA

Vis full versjon : gokjenning med turbo motor



Arrnty90
15/03/10, 16:37
noen som vet hvem jeg skal sende søknad om turbo motor til?? for å få det gokjent i vognkort??? hørte med biltilsynet men dei kunne ikkje hjelpe meg

Bjørnstad
15/03/10, 16:47
når jeg godkjente min 240 med turbo motor hadde jeg bare med papirer fra volvo med ramme og skilt nr på min bil at den ble godkjent med alle volvo sine bensin motor inntil 200hk å *** nm uten ventilerte skiver og 220hk og ***nm med ventilerte skiver.
også hadde jeg med meg skilt nr fra den bilen motor sto i før.
det var bra nok for dem. dette er ca 1 år siden

locked
15/03/10, 16:49
noen som vet hvem jeg skal sende søknad om turbo motor til?? for å få det gokjent i vognkort??? hørte med biltilsynet men dei kunne ikkje hjelpe meg

da bør du prøve igjen... er jo nettop biltilsynet som skal ta seg av slike fillesaker.

mariusf
15/03/10, 17:01
må vel ha dokkumentasjon på motor vis den kommer fra ein annan bil

Bjørnstad
15/03/10, 17:20
må vel ha dokkumentasjon på motor vis den kommer fra ein annan bil

stemmer det.

Arrnty90
15/03/10, 18:02
har papir på motor.. so einaste eg trenger er papir på motor og så fare sta å vise den med biltilsynet?? trenger ikkje noen gokjennings papir fra volvo?

Arrnty90
15/03/10, 18:04
når jeg godkjente min 240 med turbo motor hadde jeg bare med papirer fra volvo med ramme og skilt nr på min bil at den ble godkjent med alle volvo sine bensin motor inntil 200hk å *** nm uten ventilerte skiver og 220hk og ***nm med ventilerte skiver.
også hadde jeg med meg skilt nr fra den bilen motor sto i før.
det var bra nok for dem. dette er ca 1 år siden

hvor finner jeg di papirene da??

slevjus
15/03/10, 19:29
hos Volvo. Er det en 1989+ du skal godkjenne?

Modalen
15/03/10, 19:35
Jeg bestilte bare time hos Vegvesenet og dro dit med bil og papirer. Helt uproblematisk i mitt tilfelle. Samme gjorde en kompis av meg.

Agrostar
15/03/10, 19:38
Varierar litt, nokon plassar må ein bestille time før ein møter opp og har alle papira i handa. Nokon plassar må ein søke på forhånd om å bytte. Eg for min del sende søknad på mail, og fekk positivt svar 2 veker etterpå.

Arrnty90
15/03/10, 19:45
er ein 86 mod med lh 2.4.. 95 mod b230 fk motor..hvem sender eg søknad til da?? e post addresse??

mariusf
15/03/10, 21:07
E-postadresse: kundestr@volvocars.com

er denne rett? tror det var til denne jeg sente for og få papirer

Arrnty90
16/03/10, 17:53
okay takk:)

espen_mg
17/03/10, 22:02
Hei du...

Det er vegdirektoratet som avgjør om du får gjør endringer ang motor, fjærer osv.
Ergo disse du må søke til, men det er Statens Vegvesen som "er" Vegdirektoratet.

Jeg godkjente min 242 med 230FK i mai i fjor og jeg søkte om ombygging på forhånd, og fikk positivt svar på dette.

Dette svaret tok jeg med på biltilsynet samt info og kvittering på motoren.
Da var alt i skjønneste orden og både senkesett, motor og 18" felgene står nå i vognkortet.

Arrnty90
20/03/10, 19:12
okay takk for svar:) so det er ikkje nokk om eg tar med det eg fekk fra volvo norge??
og må motoren go heilt reint når eg skal vise den?? får den ikkje til å gå over 4000 rpm.

mariusf
20/03/10, 21:51
eg spurte på bt i ørsta er vell dit du skal?? der var det nokk med papirer fra volvo og kvitering/skiltnr på bilen motoren kom i fra

Arrnty90
20/03/10, 21:58
ja er ditt eg tenkte meg..strenge der inne??:P

mariusf
20/03/10, 22:41
vet ikke helt hehe va der forlitt siden og gokjente senkesett han virket grei ut han som var ute i hallen der.men ha la seg borti ting han ikke har noe med synst jeg .bjønte og skjekke slark i tanstangen og hjullager og slikt. men damene i skranken er verst opplever kvar gang og bli usyneli når jeg sitter og venter:P lønner seg sikkert og ha det strøknest som råd for di kan fort bli tvære føler jeg:P

Arrnty90
20/03/10, 22:47
aah..hehe
ja nei får vell prøve å ha ting på stell da:)

mariusf
20/03/10, 23:00
aah..hehe
ja nei får vell prøve å ha ting på stell da:)

det får du:P også må du fortelle meg kor og ka dem gjorde jeg og skal til med slikt en vakker dag:P

Arrnty90
21/03/10, 00:16
heh...ja greitt d;)

espen_mg
22/03/10, 21:02
ang. at du ikke får den over 4000.
prøvd å skifte svinghjulsgiver?

blitz1
23/03/10, 16:09
hvordan blir det om mann har en 240 med godkjent turbomotor i. og skall ha dette åver i en anen 240. kan man bare søke om karoseribytte da ?

gaupe
23/03/10, 16:30
vet ikke helt hehe va der forlitt siden og gokjente senkesett han virket grei ut han som var ute i hallen der.men ha la seg borti ting han ikke har noe med synst jeg .bjønte og skjekke slark i tanstangen og hjullager og slikt. men damene i skranken er verst opplever kvar gang og bli usyneli når jeg sitter og venter:P lønner seg sikkert og ha det strøknest som råd for di kan fort bli tvære føler jeg:P

Det har dei veldig mykje med å gjere. Dei skal foreta sjekk av forstilling og understell til same tid, viss ikkje kan dei underkjenne bilen.

Gjekk veldig grundig over min, og var berre godord å høyre, reint bortsett frå slark i tannstang, som eg er klar over.

Det er same folka i Ørsta og Ålesund, ein er veldig grei, den andre har eit veldig dårleg rykte.

ChrML
23/03/10, 16:32
okay takk for svar:) so det er ikkje nokk om eg tar med det eg fekk fra volvo norge??
og må motoren go heilt reint når eg skal vise den?? får den ikkje til å gå over 4000 rpm.
Den må gå som den skal. Hvis jeg ikke tar helt feil så må du ha med målinger på at avgassene er innenfor kravene bilen du skal sette motoren i har. Hvis den ikke går reint, så vil du mest sannsynlig få dårlige målinger på avgass og.

Arrnty90
23/03/10, 17:22
omm okay.. lurer på at jeg har fått bilen til å gå sjikeli no.. var falskluft mellom lmm og turbo og dårlige pluger.. og fann ut kor denb lakk olje..var hull i bunnpanna.. et h.... å skifte...

kapli
23/03/10, 18:42
Åssen er det å godkjenne b21AT motor? Har jo ingensom helst papirer på den.

ChrML
23/03/10, 19:11
Åssen er det å godkjenne b21AT motor? Har jo ingensom helst papirer på den.
I hvilken bil? Å godkjenne en forgassermotor i en nyere bil som kom med innsprøytning tror jeg du bare kan glemme pga avgass.

kapli
24/03/10, 13:59
82' 244.

Torra
09/04/10, 17:29
Lurer på hvordan de ser på åpent luftfilter når bilen skal godkjennes? Tenker på å fjerne spylerveske-tanken og montere org. b230F luftfilterboks der.. Noen tanker rundt dette?

ArneR
09/04/10, 17:36
I all teori skal de ikke reagere på det, siden et luftfilter er et luftfilter, et eksosanlegg er et eksosanlegg, en kamaksling er en kamaksling osv.

Men jeg hørte et rykte om at en fyr hadde fått beskjed om å forevise bilen på biltilsynet, da han hadde blå silikonslanger i motorrommet, de mente det var "trimslanger".. :D

slevjus
09/04/10, 17:46
er jo noen som nekter å godkjenne bytte av motor når det er blåe trøkkslanger og vakumslanger, chroma alu rør osv :P

Arrnty90
10/04/10, 16:48
jeg fekk det gokjent på tirsdag.. hadde da 3" rør i motoromet og blå silikon slanger, men kicka lit på luftfilteret for at det kansje ga mer efekt.. men kjika ikkje på noe infestning av hjerner eller noe.. kjika berre fort over motorom og så var det greit:)

Torra
10/04/10, 16:54
Så de etter om du hadde katalysator da? (hvis det er 89-mod eller nyere seff :P)

242
10/04/10, 17:54
Det jeg fikk beskjed om av BT.

Leveren søknad som innebar
Dokumentasjon av motor, effekt,moment,utslipp osv.
Hvilken bil den kom ifra .
Kvittering på kjøp av motor, og evt momsinnbetaling om det var en utenlandsk motor.

Joakim-G_R
10/04/10, 19:18
Om man har bygd turbomotor ut av F-motoren som sto i bilen da, f.eks?

Joakim-G_R
10/04/10, 19:19
Lurer på hvordan de ser på åpent luftfilter når bilen skal godkjennes? Tenker på å fjerne spylerveske-tanken og montere org. b230F luftfilterboks der.. Noen tanker rundt dette?

740 Turbo-boks ville vel passa fint. 7 eller 940.

ChrML
10/04/10, 19:20
Om man har bygd turbomotor ut av F-motoren som sto i bilen da, f.eks?
Regner med at det blir det samme som om man skal godkjenne effektøkning på en original FK motor for eksempel. At man må bremse bilen og vise bremsepapirene i tillegg til Volvo sin dokumentasjon på tillatt effektøkning. + evt avgass måling kanskje?

Joakim-G_R
10/04/10, 20:07
Tror jeg må dra meg av den, da jeg ikke fikk no kvittering på FT-blokka mi.. Pytt pytt..

ChrML
10/04/10, 20:12
Tror jeg må dra meg av den, da jeg ikke fikk no kvittering på FT-blokka mi.. Pytt pytt..
Husk at motortypen står skrevet på blokka da. Blandt annet står det B230FK på FK blokka rett under skjøten mot toppen. Men ikke sikkert alle kontrollører vet om dette.

Joakim-G_R
10/04/10, 20:33
Ja, det vet jeg. Dremel..

metrakit
10/04/10, 22:03
dere snakker om kvitering må si eg ikkje har forstått dette heilt ..
om eg kjøper motor av ein privat person åssen gjør man det da?

lager selger kjøpsdokumentasjon med underskrift ell kvitering med kaross nr fra bil osv. kva må må være med?

Daruu
10/04/10, 22:10
Da en kamerat av meg godkjente, trengte han bare kvittering(dvs en slags kontrakt) som han skrev med han som solgte han motoren. På den sto hva slags motor det var motornr og hvor mye han betalte for den.

volvo2før
28/04/10, 00:01
Driver med samme greiene og trenger vist papir på motoren, noe jeg ikke vet hvordan jeg skal få tak i. Motoren ble sett i for lenge før jeg fikk tak i bilen. Noen som har noe tips?