PDA

Vis full versjon : Kor får eg tak en slik bryter? Toveis-ting.



AndersTM
15/03/10, 16:20
Treng en bryter til å snu straumen mellom to 3-pins stikk. Den pinen i midten skal alltid stå på samme plass, men dei to på kvar side skal byttast om.

Hadde vore fint med en bryter til dette, så eg slepp å snu stikket heile tida.

Her har eg prøvd å illustrere kva bryteren skal gjere, i paint:D

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/797.jpg

Kanskje eg får kjøpt det en plass i Bergen? Hadde vert gull!

Øyvind G
15/03/10, 16:25
kan du ikke bruke en bryter til vindusheis og to holde rele'er?

AndersTM
15/03/10, 16:28
Kunne jo brukt en bryter til vindusheis, men det er faktisk en slik som er problemet (trur eg). Må snu stikket for å få ruta opp/ned.
Fins det ikkje ein enkel brytar som gjer heile jobben?

Dan Bay-Johansen
15/03/10, 17:35
Finnes polvendende brytere om det er det du sikter til ? De fungere i prinnsipp på samme måte som el-vindu brytere. Jeg har nettopp koblet opp en slik for bruk ifm powertrim på påhengs.

De koster litt, og hvor du får tak i i Bergen vet jeg ikke. Men ei sjappe som er litt mer avansert enn bilrekvisita burde kunne skaffe.

Madice
15/03/10, 18:53
sjekk biltema, mener de har noe sånt..

AndersTM
15/03/10, 22:35
Finnes polvendende brytere om det er det du sikter til ? De fungere i prinnsipp på samme måte som el-vindu brytere. Jeg har nettopp koblet opp en slik for bruk ifm powertrim på påhengs.

De koster litt, og hvor du får tak i i Bergen vet jeg ikke. Men ei sjappe som er litt mer avansert enn bilrekvisita burde kunne skaffe.

Det er nok det eg siktar til ja :) Ja, tvilar på biltema har.

ChrML
16/03/10, 00:00
http://img59.imageshack.us/img59/736/switcht.jpg

En sånn en? Vanlig bryter med NO og NC kontakter på samme bryteren (Normally Open og Normally Closed).

ChrML
16/03/10, 00:04
Eller ved nærmere lesing:
http://img194.imageshack.us/img194/3146/switch2v.jpg

En sånn en? Kan kobles som en polvender.

AndersTM
16/03/10, 00:14
Nesten sånn ja. Men når den vris skal 3 gå til 4, og 6 gå til 1. Samme funksjon som å snu et stikk med 2 (eller i dette tilfellet 3) pins.

ChrML
16/03/10, 00:17
Skjønner ikke helt hva du mener. Skal du bare ha en bryter som bytter om bytter mellom to ledere når den vris? Dvs 2 inn, 2 ut, som byttes om på.

AndersTM
16/03/10, 00:30
Ok, begynner litt på nytt :) Sånn ser det i prinsippet ut no:

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/854.jpg

Er den kobla rett veg, så går ruta kun ned. Men viss eg tar kontaktene frå kvarandre, og pressar hannen inn i hoa feil veg, så får eg oppatt ruta.

kimove
16/03/10, 09:20
Jeg brukte en vindusheisbryter fra bilxtra på mine elvinduer, men jeg koblet de via to 5pinns vanlie venderele på hver side for at jeg har litt dårlig erfaring med å kjøre såpass med strøm gjennom en bryter :P men de er polvendbare :)
jeg koblet strømmen inn på 87 og jord til 87a, styrestrøm fra ene veien på bryteren til 86 på ene releet og andre veien fra bryteren til 86 på det andre releet.
85 til jord og 30 på begge releene til hver sin ledning på vindusmotoren.
Hentet både styrestrøm og hovedstrøm fra sikringsboksen, er sikringer originalt dær til begge delene, er bare å se i lokket :)
Kanskje litt dårlig forklart, men håper du skjønte noe av det :P

AndersTM
16/03/10, 16:15
Hmm.. Ja, skjønnar kva du meinar. Men eg har kobla opp elvindu x4 i 240en min, med alt originalt inkl. releé. Plutselig ville brytaren på passasjersida kun fungere nedover.

Måtte altså snu det stikket og køyre straumen den andre vegen for å få ruta oppatt.

Men her kjem det rare med det: Prøvde brytaren frå h.b.-dør (som fungerer), men fortsatt samme problem. Problemet ligg ikkje i brytaren, men likevel fungerer det å snu straumen med stikket.

780V8
16/03/10, 21:46
Hmm.. Ja, skjønnar kva du meinar. Men eg har kobla opp elvindu x4 i 240en min, med alt originalt inkl. releé. Plutselig ville brytaren på passasjersida kun fungere nedover.

Måtte altså snu det stikket og køyre straumen den andre vegen for å få ruta oppatt.

Men her kjem det rare med det: Prøvde brytaren frå h.b.-dør (som fungerer), men fortsatt samme problem. Problemet ligg ikkje i brytaren, men likevel fungerer det å snu straumen med stikket.

Da ligger feilen i bryteren i førerdøra; altså bryteren for passasjerdøra som sitter i førerdøra :)
Som regel dårlig kontakt kontaktpunktene; åpne opp bryteren og puss kontaktflatene...

AndersTM
16/03/10, 22:14
Skal bli! Takk for tipset :) Håpar feilen ligg der.

Superior
25/03/10, 01:06
Skal bli! Takk for tipset :) Håpar feilen ligg der.

Evt kan du montere en fast innspent bjelke :P

locked
25/03/10, 17:03
Skal bli! Takk for tipset :) Håpar feilen ligg der.
Desse brytarane er enkle å åpne og gjere reine. Puss så kontaktflatene inni og smør så blir dei like gode som nye.

Er rett som det sies at det er bryteren i førerdøren som er defekt. Strømmen går rett gjennom bryteren der når den står i fristille.

Edit: det er forresten lurt å fortelle hele problemet med en gang ;) Folk her har vert innom de fleste feil som er mulig på de gamle volvoene ;)

AndersTM
30/03/10, 11:55
Desse brytarane er enkle å åpne og gjere reine. Puss så kontaktflatene inni og smør så blir dei like gode som nye.

Er rett som det sies at det er bryteren i førerdøren som er defekt. Strømmen går rett gjennom bryteren der når den står i fristille.

Edit: det er forresten lurt å fortelle hele problemet med en gang ;) Folk her har vert innom de fleste feil som er mulig på de gamle volvoene ;)

No har eg opna, reingjort og pussa samtlige brytarar, men det ga dessverre ingen resultat.

trykktestet
05/04/10, 00:27
Kan være jeg har bryter i garasjen du kan få.
Har noen dører med med el. vinduer i jeg ikke skal bruke..

Hvis ikke har jo hvertfall BCB nye brytere på sidene deres.

AndersTM
06/04/10, 22:34
Å? Kor i Bergen er du då? :)
Eg har forresten funne meg ein polvendar og.

trykktestet
06/04/10, 23:26
Laxevåg. Driver og rydder litt om dagene, du kan jo ta en tur og se om du finner noe brukbart. Gi en lyd på pm hvis det er av interesse da, glemmer altid å sjekke i trådene jeg har skrevet i :o

AndersTM
07/04/10, 12:01
Der bur eg og :)