PDA

Vis full versjon : Fra K til A/F?



MikeNike
07/09/11, 00:55
Sitter å tenker på å kaste ut hele vakuumstyringen og evt forgasser og bytte det til innsprut eller "snillere" gasser. K motoren er kjent for å få STORE problemer med vakuumstyringen når motoren begynner å bli sliten. Bilen har relativt høyt forbruk og har fått med meg at det kan senkes ved å bytte overnevnte. I tillegg fusker den VELDIG når motoren er kald ved pådrag og ikke minst tungstartet (kald).

Kan noen fortelle meg kjapt og enkelt hva jeg må ha, og hva som må byttes evt hvordan? Alle tips å råd mottas med åpne armer! :)


Mvh Mike

Daruu
07/09/11, 01:56
For å bytte til a trenger du a gasser, innsug + tenningssystemet (tror du trenger tenningssystemet, ikke 100% sikker på det)

Å bygge om til f motor er endel mere jobb, du kan se under emnet i "know how's" kategorien hva du trenger å bytte da.

Men finner du deg en weber 32/36 som bla sitter på enkelte granadaer er det en kurant erstatter for en sliten k gasser. Den er såogsi bolton på innsuget også :)

Tomas
07/09/11, 07:31
Jeg måtte ikke bytte tenningssystem når jeg byggde om fra K til A på 740`n jeg har...:-)

bechlaffen
07/09/11, 07:36
det er ikke noe problem og bygge om til A skaffe deg en weber solex fra granada 2.3 liter skaffe pakning også montere den rett på. plug and play :D har selv gjort dette på min 740 ble en del mindre drivstoff forbruk

MikeNike
07/09/11, 13:00
så det dere sier at det sitter en weber orginalt på granada? er ikke noe "armer" eller noe slikt som må byttes til gasswire eller noe sånt? :) høres veldig kurant ut dette!

EDIT: hvilke årsmodel granada er det som er ideel å bruke gasser fra? orginal weber som sitter på 2,3 generelt sett?

Daruu
07/09/11, 13:11
De er ikke på alle motorer, men ihvertfall på enkelte 2l. Og prøv å finn en med manuell choke, det er lettest.
Du må også ha ett nytt luftfilter da, er ikke sikker på om du evt trenger en slik ombyggingsarm for gasswire

MikeNike
07/09/11, 13:19
De er ikke på alle motorer, men ihvertfall på enkelte 2l. Og prøv å finn en med manuell choke, det er lettest.
Du må også ha ett nytt luftfilter da, er ikke sikker på om du evt trenger en slik ombyggingsarm for gasswire

Men de enkelte 2L motorene så er det WEBER og ikke PIERBURG eller SOLEX jeg skal se etter? Jeg leitet litt, og kom over Webere som satt på 78-81 mod Granada som var 2.0L

Daruu
07/09/11, 13:24
Det er weber gasser du skal ha ja ;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/507.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/508.jpg

Noen dårlige bilder av slik du vil ha, denne har automatchoke da, og ikke manuell

MikeNike
07/09/11, 13:28
Okei, takker meget for hjelp og tips! :)

Er vel vannkjølt choke på den der, derfor alle slangene?

MikeNike
13/09/11, 02:05
Løfter denne litt! :)
Jeg har søkt en del på forumet og google ang lh.2.4 nett, vakuumslangene og klokken.

Ting jeg lurer på er:

Sette i lh.2.4 nett, krever det å ta ut det "gamle" ledningsnettet i K motoren?
Er det bare å røske ut vakuumslangene? Hva med de hullene der de var ment å være/styre?
Kan vakuumklokken erstattes med en fjær?

How-to?


Takker VELDIG for svar og ikke minst BILDER! De sier tross alt mer enn tusen ord ;)

JonasS
13/09/11, 07:04
Skal du ha inn 2.4-nett så kan du røske ut alt som har med motoren å gjøre. Biler med K-motor er kurrante å bygge om da det ligger returrør ferdig opplagt.

Vakuumslangene styrer i hovedsak kun forgasseren(som du alikevel skal ut med) og 1 til bremsekraftforsterkeren.

MikeNike
13/09/11, 09:52
Og den ene slangen til bremsekraftforsterkeren kan erstattes med f.eks?
Hatt noe erfaring meg å erstatte klokken med fjær? Er jo ikke alltid den lukker opp spjeld nr2 hvis ikke vakuum i systemet er tett. Hvis jeg forstår det rett :p

Ola Moen
13/09/11, 10:00
Slangen til Br.kraftforsterkeren skal du jo bruke da.
Du må også plukke ut Coilen. De til K motor er ikke lik de andre.

MikeNike
15/09/11, 23:19
Så hvis jeg skal ha i Weber 32/36 DGV så kan jeg rive ut ALT av vakuumslanger?! :confused: Beklager hvis jeg spør så mye ang det samme, men er såklart greit å være sikker, i tilfelle jeg river det ut uten å vite hvor det skal på igjen...