PDA

Vis full versjon : Stivere bil



Finney
15/03/10, 12:15
Lurte på om det var noe mer enn senking, stabstag, fjørtårnstag og slikt man kunne bruke for å få bilen stivere?
Eventuelt hvor mye hjelper fjørtårnstagene?
Bilen er klin original ('90 240GL) og er som en båt når jeg kjører litt vel fort i svingene... :D

Volvo-Lars
15/03/10, 12:18
Lurte på om det var noe mer enn senking, stabstag, fjørtårnstag og slikt man kunne bruke for å få bilen stivere?
Eventuelt hvor mye hjelper fjørtårnstagene?
Bilen er klin original ('90 240GL) og er som en båt når jeg kjører litt vel fort i svingene... :D

Nye støtdempere...Bilstein, Koni, eventulet coilovers.
Polyforinger etc....

Torra
15/03/10, 15:54
mye god lesing her:

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2075

Finney
15/03/10, 22:22
Se her ja, takken for å ikke søke ordentlig... hehe
Takk for henvisning :)

Hallgeir
16/03/10, 08:38
BUR er tingen

turb00le
16/03/10, 13:35
BUR er tingen

Ville nå vel ikke si at det er noe å satse på i en veibil men.
Ganske mye en skal gjøre før en har bruk for bur hvis en ikke tar hensyn til sikkerhet.

ChrML
16/03/10, 17:09
Ville nå vel ikke si at det er noe å satse på i en veibil men.
Ganske mye en skal gjøre før en har bruk for bur hvis en ikke tar hensyn til sikkerhet.
Vil si meg enig i den. Ser ikke poenget i bur på en bil som skal brukes langs veien. Men så ser jeg heller ikke poenget i å ha en overdrevet stiv bil langs veien :p, stiv bil er jo langt fra automatisk mye bedre veigrep, tvert imot hvis det er "feil stiv" (store krengehemmere osv..).

Men litt nyskjerrig, hvor mange NM er det snakk om på bakhjula før det kan bli problemer pga mangel på bur? At karrosseriet kan vri seg skevt og lignende problemer.

Finney
16/03/10, 18:09
Man skal nok ha ganske mye krefter på hjulene før karossen vrir seg, vet ikke hvordan det er på volvo, men på amerikaneren snakker man relativt høye tall før det går utover selve bilen.

Men dog, bur er uaktuelt så lenge jeg bruker bilen kun til kosekjøring og denslags. Litt unødvendig dyrt, og litt vel overkill så lenge man ikke bruker bilen til løpsvirksomhet osv.. Blir nok noen nye foringer, et stag eller fire, og noen nye dempere. Vi får se hva tiden og kontoen vil vise. :)

turb00le
17/03/10, 07:07
Ville gått for bilstein racing/clubsport, senkefjører evt coilovers for å få mere valgmuligheter i fjører, poly foringer, 25mm alt 2x21mm stabstag fram og 23mm bak.
Varebilstag under, tårnstag og torpedostag (ambulanse?)
I tillegg fint å få justert inn pinjongvinkel og sentrert akselen med ett justertbart panhardstag.

Jeg vil si at rundt 350-400hk og skapelig med moment og feste så begynner du å tyne strikken for hva karossen tåler.

Olav'en
17/03/10, 07:28
Mitt oppsett på stasjonsvogna til sommeren:

Bilstein clubsport dempere
lesjöfors senkesett
ipd 25/22mm stabstag
sam fjørtårnstag og torpedostag
polyforinger
korta panhardstag og momentstag
justert vinkel på bakaksling

Har varebilstag på bilen no, men dei skal vekk pga plass til downpipe, men har tenkt å få laga meg noken nye sjøl med litt ann utforming.
Lurer og fælt på wattlink :)

ChrML
17/03/10, 08:00
Jeg vil si at rundt 350-400hk og skapelig med moment og feste så begynner du å tyne strikken for hva karossen tåler.
På 100-200 serien. Hva med 900 serien?

henrik940
17/03/10, 08:20
Tviler på at du klarer å vri chassiet med 400hk.

http://demotivationalblog.com/demotivational/2008/09/torque-no-your-honda-cant-do-this.jpg

A.Finstad
17/03/10, 08:57
på 700/900 så tåler ikke den orginale trekant ramma som momentstaga er festa i mere en 250-300 hester :p

og til deg henrik940 så er det mulig å vri i stykker ganske mye med lite kraft:p på amerikaneren jeg hadde så vrei ramma seg å den hadde ikke mere en 350 hester:p å ikke kom å si at ramma var rusten! det var en spesial bestilt ramme fra statene i 316 rustfritt stål og 2mm tykkere vegger en orginlat for at den skulle gå i street leagal dragracing så den skulle holde det meste og den var laga av en drag spesialist i statene så den var forsterka der det trengtes!

ChrML
17/03/10, 09:15
på 700/900 så tåler ikke den orginale trekant ramma som momentstaga er festa i mere en 250-300 hester :p
Multilink er kjekt å ha :).

Men sett bortifra bakstilling/drivverk og si at man kjører med fjørbenstag, ambulansestag og hengerbjelken. Da skal vel ikke et 940 karrosseri vri seg skevt ved 400 hk, eller?

henrik940
17/03/10, 09:16
Bare å prøve å åpne døra når du gir på det ;)

Olav'en
17/03/10, 09:40
Stapp fingrene mellom dashbord og dør mens du gjer på med ein orginal bil så blir du overasket.
Til og med ein hiace med 2,4d vrir seg greit under normalt pådrag :p

Men det skal nok litt til før det vrir seg såpass att det enrer form

henrik940
17/03/10, 09:51
Stapp fingrene mellom dashbord og dør mens du gjer på med ein orginal bil så blir du overasket.
Til og med ein hiace med 2,4d vrir seg greit under normalt pådrag :p

Men det skal nok litt til før det vrir seg såpass att det enrer form

Er vel akkurat det. Tilogmed mopeden min vrei seg :)

Daruu
17/03/10, 12:19
Har vært borti en litt oppskremt 740 turbo (som riktignok ble hard brukt) hadde vridd seg såpass at døra var lei å få igjen... :p

rogern
17/03/10, 20:46
tviler på at du vrir no volvo med litt "oppskremt" turbomotor.
og er jo nesten det samme hvor mye effekt man har når man eks kun klarer og få 4-500nm ned i bakken.
må kjøre med noe som klistrer litt da iallefall.

nærmeste "vridning" jeg har sett var at gulvet i en 240 hadde fått bulker opp under baksetet der hvor momentstaga er festa. detta var på en bilcrossbil
som gikk i landsfinalen med ca 250hk. men dette kan ha kommet av hopping/kniving osv. eller at cluthen ble dumpa på 4000omdr med avon slicks.
ikke vet jeg.

a.finstad: du mener du vrei ei ramme i ca 4mm rustfritt stål med 350hk :confused: spesielt.

slevjus
17/03/10, 21:05
tviler på at du vrir no volvo med litt "oppskremt" turbomotor.
og er jo nesten det samme hvor mye effekt man har når man eks kun klarer og få 4-500nm ned i bakken.
må kjøre med noe som klistrer litt da iallefall.

nærmeste "vridning" jeg har sett var at gulvet i en 240 hadde fått bulker opp under baksetet der hvor momentstaga er festa. detta var på en bilcrossbil
som gikk i landsfinalen med ca 250hk. men dette kan ha kommet av hopping/kniving osv. eller at cluthen ble dumpa på 4000omdr med avon slicks.
ikke vet jeg.

a.finstad: du mener du vrei ei ramme i ca 4mm rustfritt stål med 350hk :confused: spesielt.

MYE moment og et par dyre dekk kansje? :P

A.Finstad
17/03/10, 21:39
ja det var en liten scania V8 som satt i den bilen :p og det satt drag dekk på den så ja MYE moment og alt for dyre dekk:p