PDA

Vis full versjon : Tikking i motor (ikke ventiler) 2,0 LT



Nilsebu
15/03/10, 11:17
Har en tikkelyd i motoren min / motorrommet. Har bare mulighet til å høre den når bilen står på tomgang og jeg står utforbi, men lyden kommer og går. Feks 1 min uten å 30 sek med tikking.

Det er ikke tikkelyden fra ventilene (kan hende dem tikker litt ettersom bilen har passert 230000 km).

Legger jeg øret nedi motorrommet kan det høres ut som om lyden kommer fra rundt der man peiler oljen på automatkassa.

La først merke til denne tikkelyden når sprengkulda slo ut skikkelig på vestlandet (for noen mnd siden).

Noen som vet hva som evt er gale?

Takker for svar.

Morgis
15/03/10, 11:33
Jeg fikk også en tikkelyd som kunne høres veldig ut som ventiltikking.
Det var det bakre registerplastdekselet som gikk imot kamdrevene. :)

Nilsebu
15/03/10, 11:49
tikket det hele tiden eller vare i små perioder? Er det vanskelig / mye jobb å fikse?

Per Turbo
15/03/10, 11:51
Ja jeg vet hva det er :)

Det er denne ventilen som sitter i denne gummihylsa her, over peilepinnen i bildet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/795.jpg

Denne kan tikke veldig, og høres ut som ventiltikking, og legger du en finger på den så kjenner du tikkingen godt.

Nilsebu
15/03/10, 11:54
å jeg så hadde håpet jeg skulle slippe å vaske hendene idag :P hvis det viser seg at det er den.. er det noe gale eller er det bare noe som er løst?

Per Turbo
15/03/10, 12:01
Den må byttes, tar 2 min..

Nilsebu
15/03/10, 12:03
skal kikke på det når jeg kommer hjem fra skolen.. du skulle vel ikke tilfeldigvis ha et delenummer :O

takker hvertfall mye for hjelpen ;)

Per Turbo
15/03/10, 12:14
8631285 og koster ca 350,-

Dette fungerte på min bil ihvertfall, tikkingen ble borte :)

Nilsebu
15/03/10, 12:16
takker igjen :) som sagt.. skal sjekke dette med en gang jeg kommer hjem :D hadde vært deilig å hatt en ting mindre å irritere meg over :P

Per Turbo
15/03/10, 12:45
Kjenner til det! Jeg irriterte meg grønn over lyden og fryktet som du sier, ventiltikking. Først var det fler som sa det er vanlig, men så en dag tok jeg en nærmere titt på dette, eller lytt, og fant ut at det kom fra denne. Kjente på den, så koblet jeg den av og det ble stille.. :) Så da var det bare å bytte!

Morgis
15/03/10, 12:58
Mulig jeg har en slik ventil liggende fra delebilen...
Mener å huske den gikk til et EVAP/køl-filter som er standard på 97+ modellene?

Per Turbo
15/03/10, 13:06
Helt riktig, det er en EVAP ventil. :) Skal være lik på de fleste biler, de er enten runde eller firkantede. Skiller også fra 98 til 99

Nilsebu
15/03/10, 13:52
det var den ventilen som var gåen. Har bestilt ny og skal få fikset det imorgen :)

Nilsebu
16/03/10, 11:12
Hva er en EVAP ventil egentlig ?

Morgis
16/03/10, 11:18
tar vel opp bensindamp fra tanken som omgjøres til væske igjen... ?!

Åpner og lukker på systematiske tidspunkter for å opprettholde vakuum i bensintanken tror jeg.

Nilsebu
16/03/10, 11:28
Takker :) Er det noe jeg må gjøre før jeg bytter den? skru av noe etc.. eller er det bare til å bytte ?

Morgis
16/03/10, 14:21
Med tenningen avslått er det bare å skifte :)

volvojoachim
16/03/10, 15:07
Heisann folkens, velger å spørre her fremfor en ny tråd. siden det gjelder tikking.

har en v70 98 autolat. etter det gjerne har vært en del hardkjøring på bilen, så kommer det en del tikking fra bilen, med variasjon i hyppighet da. altså hvor "hurtig" den tikker. MEN, det rare er at tikkingen opphører, om jeg tar foten under eksosanlegget, å presser det litt oppover.

Anelse om hva dette kan være? :)

Takk,

Joachim.

MrX
16/03/10, 15:14
Vil tippe at eksosen din tar i noe under bilen.

Nilsebu
16/03/10, 15:17
Fikk skiftet ventilen. Ser ut som om tikkingen er borte. Ble litt styr å feste den nye ettersom den nye og den gamle så forskjellige ut, men gikk til slutt.

Når det gjelder bilen din volvojoachim så høres det ut som om det er noe løst med eksosen din. Legg deg under å se / kjenn etter om det er løst noen plass ;)

EDIT: volvojoachim det er obligatorisk med worklog når du har kjøpt deg bil ;) Selv om ting blir gjort sakte men sikkert (ta meg som et eksempel på sakte men sikkert) :)

Morgis
16/03/10, 15:20
Sjekk varmeskjoldene over eksosanlegget :)

volvojoachim
17/03/10, 19:36
takker for svar, skal krype under i kveld når det blir noenlunde kaldt igjen rundt anlegget :)

Ang worklog, så mangler jeg fortsatt en del bilder jeg vil ha, før jeg slipper dette løs for omverden, og siden det nå er grisevær delux i bergen, så venter eg litt med det :) forøvrig, så er snøen nesten snødd vekk no, og det lover godt fremover mtp sommerdekk og vår :D

God kveld, kara! ;)

Folkvord
17/03/10, 20:30
låner tråden litt eg og da, nokon som veit hvordan den skall kobles? har bygget om min fra glt til t5 og har bare koblet den til for ikke og få feilkode, men hvodan skal den eller koble? nokon som har ein teikning elle noko om kos den skal kobles?

Nilsebu
17/03/10, 21:11
takker for svar, skal krype under i kveld når det blir noenlunde kaldt igjen rundt anlegget :)

Ang worklog, så mangler jeg fortsatt en del bilder jeg vil ha, før jeg slipper dette løs for omverden, og siden det nå er grisevær delux i bergen, så venter eg litt med det :) forøvrig, så er snøen nesten snødd vekk no, og det lover godt fremover mtp sommerdekk og vår :D

God kveld, kara! ;)

Høres bra ut ;) Mora mi var oppi Bergen idag og jeg ble vel informert om at snøen nesten er vekke og veiene begynner å tørke ;) Bare litt synd at det er blitt "ulovlig" å vaske biler i Bergen :(

volvojoachim
18/03/10, 18:51
Høres bra ut ;) Mora mi var oppi Bergen idag og jeg ble vel informert om at snøen nesten er vekke og veiene begynner å tørke ;) Bare litt synd at det er blitt "ulovlig" å vaske biler i Bergen :(

haha, ja du har rett :P når regnet øser ned, og vannføringen i bergen blir høyere å høyere, først DA kommer bergen komune med tiltak :P dem er så dum at jeg blir smålig flau =) er forøvrig bare å kjøre rett uttafor bergen komune, så kan du vaske bilen 10 ganger i strekk om du vil :>

Nilsebu
18/03/10, 19:35
haha, ja du har rett :P når regnet øser ned, og vannføringen i bergen blir høyere å høyere, først DA kommer bergen komune med tiltak :P dem er så dum at jeg blir smålig flau =) er forøvrig bare å kjøre rett uttafor bergen komune, så kan du vaske bilen 10 ganger i strekk om du vil :>

haha.. Norge på sitt aller beste :P

hevih
11/04/11, 23:26
Ja jeg vet hva det er :)

Det er denne ventilen som sitter i denne gummihylsa her, over peilepinnen i bildet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/795.jpg

Denne kan tikke veldig, og høres ut som ventiltikking, og legger du en finger på den så kjenner du tikkingen godt.

Sliter selv me en forferdelig tikking som komme og går, men klarer ikke finne denne ventilen på min 10v 95mod. (manuell) Har den ulike plasseringer? evt. hvor?

Nilsebu
11/04/11, 23:31
Det er jeg usikker på. Vi ble vel heller aldri enige om hva denne faktisk var til. Prøv å lokaliser tikkingen.

Når jeg byttet ut denne, så var den fysiske formen annerledes på den nye og den gamle.