Vis full versjon : Kranglete 244 - 86 mod
Vi har nylig kjøpt en 86 model 244 med 230 f motor
Den maler som ei katte når den går, men plutselig så stopper den opp og da kan den være veldig kranglete å få startet igjen
Evnt. så er den kranglete med en gang den startes
Jeg er ingen guru i mekanikkens verden men tenker at det ikke kan være bensinfilter da den stopper og krangler så momentant uten å hoste og harke først
(når det er sakt...hvor er egentlig det filteret plassert?)
Jeg får en følelse av at det kan være innspruten. Den posjonerer bensina litt spesielt sant? Og er ikke den kjent for å kunne krangle?
Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg går frem for å sjekke om det kan være innsprut. Alternativt må jeg skru av forgasseren på en annen Volvo 244 vi har og bytte om og se om den da funker bra og jevnt. Men vil jo gjerne at innspruten skal funke hvis jeg klarer å få den i orden
Er det noe annet det kan være kanskje?
Veldig takknemmelig for masse råd og tips
Mor er mekkevillig men ikke superflink altså, og poden på 14 vil svært gjerne ha den i gang ;)
Bensin filteret sitter under ved bensinpumpa ved det venstre bakhjulet.
volvo245gl
06/09/11, 19:31
Kan være bensin releet og. Sitter på høyre side under hanskerommet. Bak "teppet" som henger under der. Et hvitt rele. Begynner loddingene der å bli dårlige så kan bilen stoppe uten noen forvarsel og fuske ved start og.
-86 modell med B230F motor? Er det byttet motor i den? F motoren kom vel ikke før -88 modellen...?
Er det kanskje en B230E motor?
Dan Bay-Johansen
06/09/11, 21:25
Det snakkes om f motor og det snakkes om forgasser...
Best å sjekke en gang til hva slags motor det er kanskje ?
Setter en femmer på k-motor jeg ;)
Litt alfabetlek: ;) På en 86-modell er det vel mest sannsynlig A-motor. Eller K hvis det er en tidlig 87. Skulle det være en GLT, er det E-motor. Og er det F-motor, har det nok vært motorbytte en gang, ja.
Jauda....hehe...det begynte enkelt...men endte opp noget mer inviklet skjønner jeg ;)
Det skal være en 86 model...og jeg mener den skal være original
Det er innsprut på den (som kan byttes ut med forgasser...sant?)
Hvordan finner jeg ut hva som er hva?
Skal sjekke reele....kan det ses på noe vis eller må det testes med et nytt relè?
Dere får være tålmodige folkens...både mor og sønn er relativt ferske mekanikere ;)
Og det er moro å ordne selv og ikke bare sette bort ting støtt :)
-86 modell med B230F motor? Er det byttet motor i den? F motoren kom vel ikke før -88 modellen...?
Er det kanskje en B230E motor?
Kan vere importbil, i USA var B230F den einaste motoren i 1986.
Foreslår at du tar et bilde av motorrommet og legger ut :)
volvo245gl
07/09/11, 12:09
Skal sjekke reele....kan det ses på noe vis eller må det testes med et nytt relè?
Beste er å teste med et nytt hvis du da ikke er flink med loddebolten.
Ellers foreslår jeg og som The Sven at du tar bilde og legger det ut her.
Bensinpumperele er det bare om det er innsprut, og hvis det er K-jetronic kan releet være grønt også. Det går forøvrig an å ta av lokket og slå inn releet manuelt om man lurer på om det er feilen.
Hei igjen dere :)
Beklager sent svar her, men har hatt det veldig hektisk
Nå har vi fått doningen på plass i garasjen sammen med den andre 240`n og har tatt en grundig titt
Fant papirer også og det viser seg at det er en 86 model 2,3 l E
SÅ.......Den hadde dårlig batteri i dag...etter litt opplading så startet den og gikk som ei klokke. Etter en stund så ble tomgangen lavere og plutselig så dalet den sakte til stop. Og da startet den ikke igjen (hjalp ikke å pumpe gass ol, den forandret knappt stemmeleie)
En av dere sa relè.....det skal jeg sjekke
Hva sjekker jeg så?
Tusen takk for svar...igjen :D
(ps. bilde må være lagt ut til url...har ikke gjort det, håpet det gikk å sette det rett inn)
Og et ps til...i eldre papirer så sto det håndskrevet 2,3 l E....men hvordan vet jeg om det er B23E eller 230E? Det er jo en vesentlig forskjell på dem....(?)
I allefall i hester :D
Tja, er den original, bør det være B230, ikke B23 - de heter B230 f o m årsmodell 1985. Når det gjelder antall hk, er det bokstaven til slutt som er mest avgjørende. Er det en 240GLT?
B23E har vel ca 140HK, mens B230E har 129HK (130/131HK i 740).
Jeg har selv en 1986 240GLT med B230E motor. Den har 530 topp. Det kan du sjekke ved å se på toppen over eksosmanifolden. der står det et 7?siffret tall, 1000 530.
Det varierer litt, nedadgående i antall hk med årene: B23E til 242GT 79 og GLT 80 oppgis til 140 hk, GLT 81-83 136 hk, GLT og 740GLE 84 129 hk, B230E til 240GLT 85-88 også 129 hk, 740GLE 85-88 131 hk. Vil tro at dreiemomentkurven til gjengjeld må ha vært mer gunstig på senere modeller enn på de første...?
Det varierer litt, nedadgående i antall hk med årene: B23E til 242GT 79 og GLT 80 oppgis til 140 hk, GLT 81-83 136 hk, GLT og 740GLE 84 129 hk, B230E til 240GLT 85-88 også 129 hk, 740GLE 85-88 131 hk. Vil tro at dreiemomentkurven til gjengjeld må ha vært mer gunstig på senere modeller enn på de første...?
Er vel igrunnen to typer motor, 79-83, som er den sportslege og så har du 84-88, som er ein mykje tristare motor.
Så vidt jeg kan finne så er det B23E med 136 hester og B230E med 129? :)
Det må vel ha vært en slags prioritering av egenskaper der, i hvert fall - for færre antall hk (enn året før) kan nok ikke i seg selv ha vært noe godt salgsargument...
Når det gjelder B23E med 136 hk og B230E med 129 hk:
84-modellen ser ut til å være et unntak. Derfra var det 129 hk (både 240GLT og 740GLE), men fortsatt B23, ikke B230. Stemmer ikke det?
Frå 84 var det 398-topp og A-kam som gjeld
Nettopp, slike ting som avgjør hk, ikke om det er B23 eller B230...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.