PDA

Vis full versjon : Valg av motor til Megasquirt prosjekt.



eMTea
06/09/11, 14:34
Hei!

Dette er min første tråd her, og jeg søker deres visdom/erfaring :)

Er i ferd med å kjøpe inn deler til et eksperiment med Megasquirt (MS3Xv3.0).

Jeg er ute etter deres mening om hvilken motor (evnt blokk/topp) kombinasjon som gir det beste grunnlaget pr.kr.
Dette skal være et "budsjett" opplegg, så skal sannsynligvis holde meg til "eldre" 4cyl motorer. Sikter på et sted mellom 250-300 holdbare hk.

Jeg er ikke inni Volvo i det hele tatt, (heller host!*VAG* som er min greie) så jeg trenger å bli foret litt med teskje til å begynne med. Men skal nok komme inn i dette etterhvert og. Velger primært Volvo pga deletilgang og "lettskruelighet" hehe.

Fyr løs med hva som kan være greit å starte med.

A.Finstad
11/09/11, 08:36
fra slutten av 70 tallet til 98 forandra dem vell blokka tre(?) ganger eller noe sånt å alle passer i de forskjellige bakhjulstrekka bilene :p å dem har en del topper husker ikke alle nå men kan nevne noen 530, 531, 398, 405 og 631 dette er vell de toppene som er lettest å få tak i, 631 sitter bare på B230K kansje B200K også er ikke helt sikker. 531 sitter på B230ET å B230FX, 530 sitter på resten nesten :p å 398 og 405 er gamle typen topper men alle toppene passer omværandre så det burde ikke være noe problem annet en hvis du bruker en 631 topp da den ikke har forbrennings kammer å det er i stempla på B230K motoren :p håper det hjalp deg litt i hvertfall ;)

Beachee
11/09/11, 11:31
Hvis jeg skjønner deg riktig, så er du etter på sette opp en MS(megasquirt) datasprut på en hvilkensom helst motor.
Men du har valgt en 4 sylindret volvo motor, du skriver ikke om du skal ha turbo, men hvis såsfremt, ville jeg enten ha gått for en B23ET eller en B230FK/FT.
Dette er motorer du ikke trenger å gjøre sepsielt mye med, for å få ut det hk antallet du skriver... til en rimeligere kostnad enn å ha gått for en 5 sylindra motor.

Hvilken type bil er du skal ha dette i?

eMTea
12/09/11, 23:13
Hei folkens!

Ja, jeg spesifiserte det kanskje litt dårlig, men jeg er ute etter en 4cyl Volvo med turbo.
Litt fordi det er endel i distriktet som velger dem, men også fordi det ser ut til utenfra, at Volvo har en enkel grunnoppbygging å bli kjent med.

Først av alt så er dette et eksperiment for min del, å få dette opp å gå. MS virker veldig spennende.

Ang bil, så blir det nok en veteran, enten gammel Opel (ascona b eller kadett) eller en 242 med flatt bagasjerom (den hvor låsen ikke sitter i luken, og runde lykter foran, det er den første bilen jeg kan huske fra min oppvekst)

Hvilke av de overnevnte toppene er 16v topper? Og det stor forskjell i kjørbarhet 8/16v?

SirKim
12/09/11, 23:31
grunnet rådene ville jeg droppet ET. Handle heller en FK/FT (litt tykkere råder). uansett lettere å få tak i FK/FT. Det er MÆTT med slike motorer overalt på nettet. FÅr de snart for en slikk å ingenting om det bare er motor du skal ha. Jeg solgte min FT med kasse å alt komplett for 11. Da var motor nylakka osv oxo med bytta topp å kam osv. Så for 10k har du ganske bra utgangpunkt. Så selger du orginalturbo (som går for ca 1000,- faktisk!!!! her inne) å så handler du deg en HX35 til 3000sek+frakt i sverige. Da har du STOOR turbo, å blir kvitt masse baktrykk. Blir litt ketchup uten skikkelig grenrør, men morro når man får litt turtall ^^

det med at ET har tynne råder må noen bekrefte, for er ikke helt 100% sikker. Bare lest det, ikke målt opp selv. B21ET derimot har vel smidd innmat ??? Bekrefte anyone ?

vassengen
14/09/11, 00:38
b230et har tynne råder, b23et og 21et derimot har m råder som tåler minst like mye som ft/fk...

Ola Moen
14/09/11, 01:57
B230ET har 9mm bredde på råden. B230 motorer produsert etter Mai 89' har 13-14mm bredde på rådene.

Det er ikke noe problem å bruke ET motoren som et utgangspunkt heller, Der skifter man rådene bare i tilfelle, og dreier av i stemplene, så er det forsåvidt samme utgangspunkt som hvilken som helst FT:)

eMTea
02/11/11, 01:53
Kan en b230f eller k motor brukes, om jeg får tak i turbo stempler og råder?

SirKim
02/11/11, 02:17
ja. Må bare borre opp til oljeretur i blokka eller sveise inn oljeretur i bunnpanna

eMTea
02/11/11, 10:10
Ja ok, det er jo en smal sak :)
Har begge motorene elektronisk innsprut originalt?

Njål Nilssen
02/11/11, 10:54
Vedrørene 8v og 16v Så er vel 16v'n lettest å hente noe ut av uten modi.

Skal du ha 8v topper det like greit å gå for 530. disse finnes i uante mengder rundt om. helt originalt er de elendige men skal bare litt av runding og smått till i kanlanen på de for at de skal forbedre seg betraktelig.

I tillfelle for "530" og disse andre tresiffrede forkortelsene (på 8v toppene) så er det de siste siffra på Volvo delenummeret som er stempla på høyre side (sett i fartsrettning) på toppene.

Såvidt jeg vet vet er det ikke brukt noen slik forkortelse på 16v toppene folk mellom i miljøet

Det er bare snakk om 16 topp fra B234F motor og den fra B204FT Disse er i utgangspunktet like men den til B204FT (turbutgaven) har tykkere vegger mellom sylindrene (nesten firkantige brennkammer) og noe mindre innsugsventiler.

Skal du ha 16v topp, sats på den fra B234F eller like greit hele B234F motoren, så slipper du å modde så mye på evt vanlig B230 blokk for å få på 16v toppen. Samt oljepumpa på B234F/B204FT er mye bedre...

Nabolandet er nok også plassen å skaffe delene...

eMTea
02/11/11, 12:53
Hei!

Takk for meget nyttig info!
Men finnes det en "Wiki" side som omhandler alle volvo motorene med forklaring på hva slags innsprøyting o.l. som er brukt på dem oppigjennom årenes løp?

Dette skal gjøres så billig som mulig egentlig kun for at jeg skal ha noe rask å teste på, når jeg vet at ECU'en fungerer som den skal og jeg forhåpentlig har lært endel i løpet av opplegget, så er jeg mere forberedt til å putte dett på en litt heftigere motor/oppsett.

Jeg eier ikke noen volvo selv, men har mange i området som gjør det, så skal ikke være noe problem å få noen bil å putte den i. Jeg kjører VAG, men er ikke så gøy med trimming og fremhjulstrekk, og skal jeg ha en bil med quattro og litt potensiale, så sklir dette ut, først og fremst motor som skal lekes med.

volvoRsport
02/11/11, 15:48
Ja ok, det er jo en smal sak :)
Har begge motorene elektronisk innsprut originalt?

B230K har forgasser, F'en har elektronisk innsprøytning.

eMTea
03/11/11, 01:10
Ok!
Flott, fant en billig F motor her på forumet jeg kan eksperimentere med, så for heller være på utkikk etter turbostempler og råder, turboen jeg skal bruke blir sikkert ikke noe originalt noe uansett.

Njål Nilssen
03/11/11, 06:55
Ok!
Flott, fant en billig F motor her på forumet jeg kan eksperimentere med, så for heller være på utkikk etter turbostempler og råder, turboen jeg skal bruke blir sikkert ikke noe originalt noe uansett.

Bare husk at den tennkurven du får til å funke fint på en 8v motor IKKE lar seg flytte over på en flerventilsmotor hvor pluggen står i midten... hvis du går over til flerventil senere... så sparer du deg for et havari ;)

eMTea
03/11/11, 13:02
Blir nok nytt map om det blir gjort såpass endringer i oppsettet ja.

Men vil du utdype det litt?

Njål Nilssen
03/11/11, 21:57
Blir nok nytt map om det blir gjort såpass endringer i oppsettet ja.

Men vil du utdype det litt?

For å gjøre en koplisert beskrivelse kort...

I en 8v sitter pluggen til siden, ergo har flammefronten (som man vil skal nå hele kammeret akkuratt i det stempelet snur) en ganske lang vei før den har nådd alle kriker og kroker i kammeret. så med en flerventilsmotor hvor pluggen sitter så å si midt i vil den nå ut i hele kammeret mye fortere.

Ergo trenger man betraktelig mindre tenningsforskudd på en flerventilsmotor enn en med 2 ventiler pr. syll ;)

Og kjører en da tenningsforskudd fra en 8v på feks. en 16v så kan man i etterkant gå å plukke råder, stempler osv. :p

Sebbe
03/11/11, 22:08
Ok!
Flott, fant en billig F motor her på forumet jeg kan eksperimentere med, så for heller være på utkikk etter turbostempler og råder, turboen jeg skal bruke blir sikkert ikke noe originalt noe uansett.
F motoren funker veldig fint med turbo uten å bytte noe som helst, så lenge det er etter 89(?) hvor de byttet råder, kan trygt få ut 200+ hester av den uten problemer, og det er bare stempler som er forskjellig fra en turbomotor i bunndelen. så bytter du de har du en motor som lett leverer 250- 300hk med annen kam og turbo

eMTea
04/11/11, 02:12
Jeg skal bruke litt tid til de grunnleggende innstillingene og starte motoren å få den til å gå pent som sugemotor først.
Så kanskje jeg kommer over noen rimelige smidde stempler og h-profil råder etterhvert.. Vi for se ;)

eMTea
04/11/11, 03:30
Kom også over en billig 5cyl motor fra 850GLT (170hk).
Er det en full aluminium 20v? 2,4liter?
Hva er motorkoden på en slik?

Hvordan er denne å bygge på, tenker sånn turbomessig.. Er det noen fine deler som er bolt on der, eller er det ikke like enkelt som 4cyl?

Njål Nilssen
04/11/11, 11:10
Kom også over en billig 5cyl motor fra 850GLT (170hk).
Er det en full aluminium 20v? 2,4liter?
Hva er motorkoden på en slik?

Hvordan er denne å bygge på, tenker sånn turbomessig.. Er det noen fine deler som er bolt on der, eller er det ikke like enkelt som 4cyl?

Full-alu ja. B5254FS 10,5:1 i komp så dårlig turbo materiale :p Men bør tåle en VE på 120% med den kompen (med LITE) mottrykk...

Like greit å skaffe deg en T5 (B5234T) da... 8,5:1 i komp fortsatt helalu, mindre borring (2,3L) og har underspyling, tur og retur originalt. Tungvindt å lage tur/retur på sugis "hvitmotorer"

eMTea
04/11/11, 14:36
Ok.
Men stempler og råder bekymrer meg ikke egentlig, om det blir satsing på tubobygge, så byttes det til noe gromt uansett. Jeg tenkte på blokka generelt.

Hva merer du med "Tungvindt å lage tur/retur på sugis hvitmotorer"?

turb00le
04/11/11, 20:50
Jeg ville gått for en B23 motor pga de grove rådene, tung innmat men tåler juling. Så en 531 topp alt 16v, hjemmesmidd grenrør og ett modda org innsug.
Hvitmotor blir fort dyrt i rwd kontra en gammal rød en.

Njål Nilssen
04/11/11, 20:56
Ok.
Men stempler og råder bekymrer meg ikke egentlig, om det blir satsing på tubobygge, så byttes det til noe gromt uansett. Jeg tenkte på blokka generelt.

Hva merer du med "Tungvindt å lage tur/retur på sugis hvitmotorer"?

Fordi ALT som har med turbo olje å gjøre er støpt igjen ;) Men har du en 200mm lang 6mm borr, og en fingjenget M14 tapp tilgjengelig så hvorfor ikke ;) underspylinga blir det værre med...

Skal du bare lære deg tuning osv. så ville jeg bare satsa på en gammal B230 rødblokk uansett type bare den har 530 eller 531 (8v) topp...

Om du skulle havarere noe så er hvitmotorene mye dyrere...

Og skal du ha en hvitmotor rettveien i 240 feks. så blir det fort mye arbeid og evt. dyre litt sjeldne deler... Girkassene osv. fra de "gammle" rødblokkene osv passer ikke over på de nye alumotorene "hvitmotor" dessværre. ei heller motorfester osv som går å bruke i 240...

Letteste da er å bruke en 700 eller 900 serie kaross og skaffe deler fra Volvo 960 1995-1998 med 2,5L 24v og mauell kasse.

Eller like greit... skal du eksperimentere med hvitmotorer bør du helst ha en kompis med, eller selv ha en Volvo 960 2,5 manuell fra 1995-1998. Passe sjeldne og ganske dyre... 960 ble faktisk primært levert som 3.0 (2922cc) 24v med autolatgir fra 1992-1998 og de er det flere av, fortsatt ikke billig, da dette var "flaggskipet" i sin tid ;)

I disse kan du så å si "slippe" femmeren rett nedi, men når du allikvel får en sekser med bilen why not...

Men blir ikke noe billigere løsning...

Så sats på B230 "rødblokk" du ;)

eMTea
05/11/11, 09:41
Wise words :)
Blir nok rødblokk da, er bare det at 5'er lyden er så herlig ;)

SirKim
06/11/11, 03:20
5`r lyden er herlig ja! Gleder meg som en liten bæsj på julaften til jeg får start på min!

Men om det bare er for å lære seg tuning, å ha som et "morroprosjekt" om jeg skal kalle det for det, så ville jeg satsa på rødblokka som "flyfaen" oxo anbefaler deg å bruke :)