PDA

Vis full versjon : bankelyd i D5



vikry
06/09/11, 12:37
Bil: xc70 2006 med D5 185Hk.
Skulle gjerne hatt litt innspill fra folk med erfaring hva som er normal lyd fra en D5. På tomgang og kald motor er det ved siden av den vanlige dieselknatringen en svak bankelyd som høres ut til å gå med halve farten av omdreiningshastigheten. Det er ikke noe metallisk klingklang, men mer som ”tap-tap-tap-tap”. Kunne vært skjøten på en beltereim om slikt fantes, eller kanskje en slitt ventilløfter. Når motoren er varmkjørt blir lyden mykere, og når jeg da står ved siden av bilen er det mer som ”hum-hum-hum-hum” som kommer ut under bilen, nesten som det skulle vært en veivhus-lufting på baksiden av motoren. Lyden følger motoromdreiningen, og over 1200rpm blir den borte i surret fra motoren ellers. Hadde dette vært en gammel lastebil hadde jeg sagt at lyden var helt normal, da var det alltid litt honkhonk med diesel. Men moderne dieselmotorer forventes å surre og gå ganske klokkerent, og da blir man litt engstelig når det ikke er tilfelle. Jeg har nettopp hatt en større reparasjon med skifte av topplokk, og trodde kanskje at denne lyden skulle forsvinne. Men den er akkurat likedan som før, så dermed er spørsmålet mitt, er det normalt at det er litt honke-lyd i en D5, eller bør jeg få sjekket dette på verksted? Ellers oppfører motoren seg helt normalt, og under kjøring er alt ok.