Vis full versjon : M47 med OD
Hei!
Etter litt lesing på nettet, kom jeg over dette :
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40989&highlight=940+delar
Noen her inne som har prøvd seg på dette?
Noe for deg vel TBO ?:D
hmmmm trur han svensken kan lese tankene mine jeg har tenkt å gjøre det der i lang tid men nu skal det bli fart på meg :mad:
Ser ikke helt poenget med å legge tid/penger i en M47 kasse, men heftig at noen har gjordt dette da :). Men vært tøft om noen kunne gjordt dette på en av de litt bedre kassene ;).
trur du tenker på m90 ???:)
tøøøøft, blir jo 6girs dette da :D Men holdbarheten da mon tro..=
En M47 har jo allerede overgir.. Men hvordan fungerer egentlig od klumpen?
Jeg trodde den hadde en satt utveksling, som tilsvarer 5. gir i en M47 kasse.
Den har jo det, men ved lavt oljetrykk får man ikke nok trykk til å bremse planetgiret som gir sluringen de snakker om..
Google etter hvordan en automat funker, det blir samme prinsippet..
Ser ingen problemer med å bruke dette på en bruksbil/pendlerbil, må jo gjøre alt man kan for å få ned forbruket på Volvoene våre.. :p
Noen som tar på seg jobben, har to M46 kasser jeg kan ofre?
Syntes dette høres ut som et prosjekt for TBO jeg :D
jeg har noen od klumper hvis det er av interesse (vestfold).
Syntes dette høres ut som et prosjekt for TBO jeg :D
Han har no litt problem med å få isammen ei M90 kasse da:p Men dette er sikkert eindel enklare enn det.
dette er mye enklere og jeg har nesten alle delene i garagen :P mangler bare en M47 som funker og er hel :p
DieselDriver
17/03/10, 07:56
Må nok ha en seig d24 turbo for at den skal klare og dra i sjette gearet.
Må nok ha en seig d24 turbo for at den skal klare og dra i sjette gearet.
Tull. :p Ikke noe problem på bensinmotor dette.
DieselDriver
17/03/10, 08:20
Ja da vil jeg se en lavkomp b230 uten turbotrykk gjøre dette. En seksylindra diesel kan du slippe helt ned på 1200 omdreininger. Er jo ikke uten grunn at jeg har bilen i fjerde gear fra 40 kmt i min diesel.
Ja da vil jeg se en lavkomp b230 uten turbotrykk gjøre dette. En seksylindra diesel kan du slippe helt ned på 1200 omdreininger. Er jo ikke uten grunn at jeg har bilen i fjerde gear fra 40 kmt i min diesel.
Ditt dieseldyr, det gjør jeg jo stadig med 240'n min, for det er det eneste giret som ikke bråker.. :p
Det er jo ikke meningen at du skal legge i sjette gir i lave hastigheter, blir jo uansett bare sluring av det.. Men når man ligger i 80+ på landeveien ser jeg store fordeler med en slik ombygd kasse.. Og når man møter en motbakke trykker man bare ut overdriven.
Er ikke noe poeng å kjøre på 1200 rpm med bensinbil når 2000 rpm er ideellt, selv om det går. Ligger du å cruiser i 110-120 med en bensinbil så har du 3000 rpm pluss minus litt avhengig av utveksling, da er det kjekt med et tyngre sjettegir.
Hva med m90 og OD? Sikkert litt mer holdbart:D
Hvordan blir det med utgående aksel på M47 kassa når dere gjør dette? Passer splinesa utgående flensen sitter på rett i overdriven eller måtte dere lage noen overgangshylser eller noe lignende for å få det til å passe over. Hva med selve overdriveenheten for å skru den fast i M47 kassa?
Hvis dette passet rett på M47 uten å gjøre noe særlig som på M46, så tviler jeg egentlig på at dette er like enkelt å få til på M90. Men ikke veit jeg, har ikke skrudd noe særlig på disse kassene :p.
samma splines på ingående på OD og utgående på M47 etter det jeg fant ut med dela jeg har i garagen
Hvordan blir det med olje på od klumpen da? må vel sikkert tas hull i m47kassa, så odn får smøring?
Det sto så ja:
Olje kanalen sitter lite högre på M47 men det fixar man med roterande fil.
hvorfor bygge sammen noe som ikke holder? Overdrive klumpen "slipper" og 3 giret i m47 sier jo poff med en gang.
Men helt klart ett morsomt prosjekt.
volvo kassene er jo så vanskelige å skru på også. Ta av lokket og snu oppned, så ligger alle delene på bordet.
m47en er da fin til en bil som ikke går godt og hvis man kan oppføre seg når man kjører så holder den fint
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.