PDA

Vis full versjon : Tips til førstebilen.

Rabben
04/09/11, 21:37
Om cirka et år så får jeg lov til å kjøpe meg bil og skal da kanskje gå for en 24* og trenger tips fra dere som kan dette bedre enn meg. Tenkte og bruke rundt 20 tusen. Noe jeg har tenkt da:
Bilen - 10000kr +/-
Trim - 3000 +/-
Sperre - 3500 +/-
Senk - 3500 +/-

Så trenger tips til hva jeg burde kjøpe og hva jeg burde styre unna. Dette er jo førstebilen så om den ser litt shabby ut gjør ikke noe.

Espedalen
04/09/11, 23:45
Da kjøper du deg en helt cleane 240 som DU liker, farge valg etc, 200k +/- km, så lite som mulig rust.

For 20k nå om dagen får du bra 240 men ikke 110% strøken 240, de begynner _faktisk_ å stige litt i verdi.

Christian
05/09/11, 00:33
Mitt tips er å kjøpe en så bra bil som mulig, med en gang, og heller ta ombyggingene på sikt.

Rabben
05/09/11, 06:34
Man trenger vel ikke nye dempere for å senke 40mm? For fjører var jo billig (1500kr) hos pedersenracing. Og sperre vet jeg ikke helt men kanskje en aussie locker om det ikke er noe billigere.

Ja det hadde kanskje godt ann og brukt mest mulig på bilen og felger kanskje. Men er det noen spesielle årsmodeller jeg burde gå etter? Eller bare nyest mulig?

larsverm
05/09/11, 14:10
I hvert fall hvis du ikke går inn for grunnleggende endringer, er det greit å anbefale f eks 89 og nyere. De er stort sett veldig greie når det gjelder fornuftige ting som driftssikkerhet og drivstofføkonomi. Og jeg har også inntrykk av at de er bedre enn de fortsatt svært vanlige 86- og 87-modellene på rust...

Rabben
05/09/11, 19:21
Hvis jeg finner noe som dette f.eks i utseende og ikke mye rust. Er det en god pris å gi? Men det er mange på forumet som har bil og samme motor, kanskje den jeg skal ha en gang også. Men dere sier ikke så mye om oppsettene i disse bilene deres. Skulle hatt rundt 150HK tenker jeg.

Vegardb92
05/09/11, 20:53
I hvert fall hvis du ikke går inn for grunnleggende endringer, er det greit å anbefale f eks 89 og nyere. De er stort sett veldig greie når det gjelder fornuftige ting som driftssikkerhet og drivstofføkonomi. Og jeg har også inntrykk av at de er bedre enn de fortsatt svært vanlige 86- og 87-modellene på rust...

89 og oppvover (tror jeg) hadde galvanisert karosseri, blir litt mer seigliva når det gjelder rust da. Men på min sin 93 er det fortsatt bittelitt rust på de vanlige plassene, men ikke mye

larsverm
05/09/11, 21:04
På min stasjonsvogn er det litt rust nederst på bakluka - helt typisk og en smule irriterende. Ellers er det så vidt jeg vet helt minimalt - 100% fri kan en vel knapt forvente at en eldre bruksbil skal være. Helhetsinntrykket er i hvert fall slik jeg ser det solid og tillitvekkende hva gjelder rustbeskyttelse.