PDA

Vis full versjon : hvor sett man følern til olje trykk



kennet
04/09/11, 19:03
er en 230ft som jeg skal koble opp olje trykksmåler på, men jeg vet ikke hvor på blokka jeg skal sette den følern, noen som vet?

Øyvind G
04/09/11, 19:12
På høyere side av blokka ganske langt fremme (foran oljefilteret og under vannrøret fra vannpumpa). Den skal stå der som giveren til oljelampa står.

kennet
04/09/11, 19:25
aha, var ute å prøvde det i sta, men den givern min passa ikke der, var litt større høl i blokka til gjengene på givern, men ja da vet jeg hvor den skal være da.

men volt meter å ampermeter, hvordan koble opp det da?

HarryVolvo
04/09/11, 19:30
Voltmeter kobler du bare på tenninga.. Ampermeter er værre igrunn.. :\

Martin.S
04/09/11, 19:32
aha, var ute å prøvde det i sta, men den givern min passa ikke der, var litt større høl i blokka til gjengene på givern, men ja da vet jeg hvor den skal være da.

men volt meter å ampermeter, hvordan koble opp det da?

Man må somregel benytte en overgang for å montere føler. Det får du kjøpt der du kjøpte føleren. Mener gjengene i blokka er M14x1,25.

kennet
04/09/11, 19:35
bytta litte deler mot en haug av målere, å da fikk jeg med den følern. så vet ikke hvor det kommer i fra, men volt metere, er ikek det bare å koble på + å - bak på instrumente?

s4nd3r
04/09/11, 22:16
voltmetere er best og koble direkte på batteri... spennins tap og falske opplysninger om du kobler det på en eller anna kurs,,,,
ampermeter monteres i mellom dynamo og start motor? eller mellom start motor og batteri er vell best.. men, som du ser, bak på ampermeteret, er det kjukke skruer, så du må bruke kjukke kabler... 2,5kvadrat er IKKJe kjukt nokk for og sei det sånn..
bør bruke minst 8 kvadrat.. for alt av strømm dynamo lager, går gjennom apermeteret.
så en kabel framm, og en tilbake... eller er eg totalt på bærtur nå??? har aldri kobla opp ampermeter før. men kan tenke meg det er slik...

edit: voltmeteret kobler du med rèle, og bruker strømm fra tenning som styring på rèleet..

Svirre
06/09/11, 11:29
voltmetere er best og koble direkte på batteri... spennins tap og falske opplysninger om du kobler det på en eller anna kurs,,,,
ampermeter monteres i mellom dynamo og start motor? eller mellom start motor og batteri er vell best.. men, som du ser, bak på ampermeteret, er det kjukke skruer, så du må bruke kjukke kabler... 2,5kvadrat er IKKJe kjukt nokk for og sei det sånn..
bør bruke minst 8 kvadrat.. for alt av strømm dynamo lager, går gjennom apermeteret.
så en kabel framm, og en tilbake... eller er eg totalt på bærtur nå??? har aldri kobla opp ampermeter før. men kan tenke meg det er slik...

edit: voltmeteret kobler du med rèle, og bruker strømm fra tenning som styring på rèleet..

Amp. meter måler strømmen serielt ja, men tviler veldig sterket på at du må dra ladeledningen inn i kupéen :p Om det hadde vært så så ville målerne vært litt mer robuste, da det fort vekk er snakk om en ladestrøm tett oppunder 80-90A ;) Vil tippe på at det slags form for giver eller noe lurt no som sitter i disse. Har ALDRI koblet amperé meter som er til bil, men amperé måles serielt, så noe må fange opp enten magnetfeltet eller være noe som måler på en eller anna måte.

Feiltenning
08/09/11, 22:05
Angående ampermeter. Enten må den kobles serielt med TYKKE kabler. (Usannsynlig)
Eller så må du bruke shuntmotstand som du måler spenningen over med ampermeteret. Er shunten kalibrert med meteret, vil målt spenning være proposjonal med vist strøm.

Fra wiki:
An ammeter shunt allows the measurement of current values too large to be directly measured by a particular ammeter. In this case the shunt, a manganin resistor of accurately known resistance, is placed in series with the load so that all of the current to be measured will flow through it. The voltage drop across the shunt is proportional to the current flowing through it and since its resistance is known, a millivoltmeter connected across the shunt can be scaled to directly display the current value.