Vis full versjon : ellingsøyern sin 740gl. B230FT innkjøpt!
ellingsøyern
03/06/13, 23:59
montert hjerner, dyser, turbo og oljetrykkslange i kveld, satse på å få til retur, motstand og downpipe imorga da selgern var på jobb idag.
ellingsøyern
06/06/13, 15:58
henta 3" downpipeflens, motstand og returrør til turbo
skal på biltema å handle eksosrør(til trykkrør) og 3" eksos bakover, regner med det blir en bra festbrems å gå over fra 3" på DP til 2"??
sliter litt med oljeretur i bunnpanna, lite lyst å ta ut motoren eller ta ned bunnpanna, funderer og på montering av motstand, veit korsen det gjøres men ikkje kor eksakt på strømpa den oransje ledninga går over fra 1 til 4...
hovedstrøm skal inn på midten, å så de 4 øynene som er rundt går til hver sin dyse om det er det du tenker på?
Blir jo brems å gå fra 3" til 2" ja på eksos, men fungerer helt fint å kjøre med 2" eksos å turbo. Så er ikke noe du MÅ gjøre
ellingsøyern
06/06/13, 18:25
hovedstrøm skal inn på midten, å så de 4 øynene som er rundt går til hver sin dyse om det er det du tenker på?
Blir jo brems å gå fra 3" til 2" ja på eksos, men fungerer helt fint å kjøre med 2" eksos å turbo. Så er ikke noe du MÅ gjøre
såg litt mer på dette no, var to splittera der, ei grønn å ei lys grå, begge gjekk fra 1 til 4 og ut til dysene..
trukke jeg er helt med på hva du mener nå, men du mener det kommer en bunte med grønne kabler som går til 1?
Du må måle med voltmeter hvem av ledningene som får strøm. lenge sia jeg har drevet med rødblokk nå, så husker ikke farven. Bare mål :)
ellingsøyern
06/06/13, 19:03
holder på med dysemotstanden så skal kobles på der 1 ledning går til 4
ellingsøyern
11/06/13, 00:13
da går bilen! bare å få kobla opp boost måler no, tør ikke å ruse den før det er på plass, går vertfall nå da, men måtte montere org hjerne.. 962 hjerna fikk bare dysene til å tikke som faen.. hva kan det ha seg?
blir oppstart igjen imorga, skal lage nipler til dei slangane så skal inn på trykkrøret rett før gasspjeldet.
Startet bilen med 962 hjernen ? Evt står chipen riktig vei.
ellingsøyern
11/06/13, 14:09
chipen står med hakket ut fra elektronikken, bilen startet ikkje med 962 hjerna nei, chipen sto feil vei første gang om dette har nokke å sei
Pleier ikke å ta skade av det, men er nok noe feil med hjernen eller chipen...
ellingsøyern
12/06/13, 23:54
her er da en video av litt rusing, om en ser vekk fra støvsugerslangen som blei brukt til trykkslange ser det vel bra ut? heheh
http://s1201.photobucket.com/user/stigau/media/C37CACA5-68CD-49D5-BC7E-ABBBC614491A-615-0000035769AEF3E4_zps317af729.mp4.html
her er da en video av litt rusing, om en ser vekk fra støvsugerslangen som blei brukt til trykkslange ser det vel bra ut? heheh
http://s1201.photobucket.com/user/stigau/media/C37CACA5-68CD-49D5-BC7E-ABBBC614491A-615-0000035769AEF3E4_zps317af729.mp4.html
den var jo litt inspirerende og sjå på..... hvor har du plasert LMM?
den ligg nede med turbon ser du:)
ellingsøyern
13/06/13, 07:33
den var jo litt inspirerende og sjå på..... hvor har du plasert LMM?
du meina det ja...... den ligg på sugesida ta turboen ja
ellingsøyern
21/07/13, 21:22
lite aktivitet både her på tråden og i garasjen, det første kommer vel av det siste :P
dette pga lange dager på jobb å sliten etter arbeidsdagen..
men ser fram til ei veke fri på slutten før skulen starter igjen. neste på agendaen blir å legge opp nye kabler til lamda og å få tak i en bunnpanne med returstuss.
noen som har innvendinger angående det med lamda for har hørt noe om det må vær like tynne ledninger og like langt for å få rett signal til hjerna? å er det en lett måte å finne utav om bilen er i nødmodus uten å bruke opp 700 kr i bensin for å finne det ut hver gang? har kjørt med gåen lamda i over ett år no så er ganske lei av bilen bruker 1.8 l på mila... og har kjøpt flonkende nye lamdaer til alt for mange lapper, blir datasprut neste gang jeg skal bytte motor i en bil hvertfall...
en ting til, bilen ryker endel når jeg har starta opp, hva kan det vær? turboen er fin uten noe særlig slarke, 0.5 til 1mm opp å ned når den ikke var montert i bil
ellingsøyern
11/08/13, 18:55
da går bilen som den skal, bare småtteri så er den ready to go, var på kjøretur ista å skrudde opp trykket på pysventilen såppas mye at jeg har fått clutchen til å begynne å slure... så blir ny clutch next, evt m45 kasse også, har hørt desse tåler litt juling kontra m47? skal prøve å få til en film, slet forsåvidt endel med å få bilen til å gå skikkelig som noen sikkert såg, men har no ordnet seg, skal kjøpe turbotrykksmåler imorga, funker den fra biltema?
motoroppsett nå og en grei oppskrift til dere som vil turbokonvertere
-td04h-13c turbo
-lysegrønne fk dyser
-en plass mellom 0.7-1.0 bar ladetrykk
-orginal bunnpanne med retur
-148 tenningshjerne(kjøpte på ebay til 250kr, strøken, såg ubrukt ut)
-962 bensinhjerne med ecotrim kjøpt av chbre her på forumet
- 4stk biltema silikonslanger 2,5"
-modda og lakka 2,5" eksosrør fra biltema som trykkrør
-3" JT downpipe som går over til 2,5" eksos
bilder, kanskje noen er små
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/621.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/622.jpg
mitt forsøk på bunnpanne med retur som funka dååårlig
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/623.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/624.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/625.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/626.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/08/627.jpg
ellingsøyern
18/08/13, 18:11
http://www.youtube.com/watch?v=EBUB6aXborQ
http://i1201.photobucket.com/albums/bb355/stigau/1209228_636233743068217_1936613575_n_zps40acb34c.j pg
må også få "skryte" litt av gode gamle f motoren, tålte tydligvis 1,5bar........
historia.
kjøpte en slik boostcontroller fra ebay til en 200lapp, har sett en del som har den så måtte bare prøve, kjøpte og en turbotrykksmåler men den var jeg litt i tvil om den fungerte så gå faen i å montere den...lurt..... kjørte ei lita stund med denne såkalte "pysventilen" før jeg kjøpte en turbotrykksmåler på biltema, monterte den og drog den ut 1gir for å se hva max trykk var, pysventilen er fortsatt helt nedstilt, såg ned på måleren 1.5/1.6 bar.... nappa av pysventilen og satt på en slangebit mellom, drog den ut 1ste igjen, 0.7 bar viste det da og slik er den per dags dato. også på videoen som nevnt i beksrivelsen.
ellers så gikk den meget godt på 1.5bar xD
Team Tynner
18/08/13, 18:24
prøv i 3.gir med belastning opp en bakke eller lignende,gi full gass så ser du hvilke ladetrykk du har..
ellingsøyern
18/08/13, 19:58
er ikke bra nok å gi bånn gass bortover en vei altså? det er jo bom stopp på målern der..
4 gir oppover tunellen, så får du det endelige resulatatet....
ellingsøyern
18/08/13, 21:31
4 gir oppover tunellen, så får du det endelige resulatatet....
haha stille du så sjåfør? hehe, bilen blir nok kun brukt på øya her så vidt så det er før ej får lappen eller godkjent bil.. neste så står på tapeten er å fikse oljelekasja i bunnpannepakninga
Hehe, ja. Du kan vel svinge deg ei runde innover øya for å teste bilen av og til..? Litt synd at det e so hyppige kontrolla der ute....
ellingsøyern
19/08/13, 10:48
tja, bor jo heilt inne på øya, kontrollane er jo i 60 sona somregel, var kontroll der seinest idagtidlig.. å har ikkje plana om utsettelse om det var det du tenkte på:P
ellingsøyern
01/09/13, 13:46
lurer på å kjøpe en 240gle 83mod, står vel en b23e motor i den? lurer på å sette i den motoren i 740n ganske kjapt om det blir kjøp.. men det er 3girs automat i den og det skal ikkje jeg ha i min, har ett b230a svinghjul liggende, er det bare å klemme på det uten noe mer eller? har hørt noe om ett lager til akslingen som holder clutchlammelen?
å er det noen som har en kjapp måte på oppkoblinga av motor i bilen min, lurer på dette da jeg har opplagt lh2.4? og hvordan det blir med bensinpumpe..
Team Tynner
01/09/13, 16:44
Kan bruke 230a svinghjulet ja,ikke noen svinghjuls sensor på b23e.Står ett lager inni midten av svinghjulet (bakkant på veiva) som inngående aksel på girkassa er lagra opp i ja..Bensinpumpa kan du ikke du kan bruke,k-jet går på ett høyere trykk enn lh2,4.Å får det for lavt trykk blir det ikke noe greie på.
ellingsøyern
01/09/13, 17:16
okej, har jo hele bilen å ta deler fra så går nok greit.. finnes det en grei oppskrift på å lette svinghjul uten at det går utover konstruksjonen? har tilgang til fres... hvordan er lageret festa da, lett og se når en har det foran seg kanskje?
og oppkobling da, mye styr?
Team Tynner
01/09/13, 19:09
Lageret er festet med en fjær,ser det med engang.Koblinga er lett,det meste er styrt av pumperelet.Er noen skjema nedpå her:http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP12043-4_ci_fuel_injection_construction.pdf
Ikke veldig gode men..
ellingsøyern
01/09/13, 19:19
Lageret er festet med en fjær,ser det med engang.Koblinga er lett,det meste er styrt av pumperelet.Er noen skjema nedpå her:http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP12043-4_ci_fuel_injection_construction.pdf
Ikke veldig gode men..
vil helst sleppe og legge opp nytt el.nett, må jo gå det vel?
Team Tynner
01/09/13, 19:27
Bare å bruke det som er i 240`n det.Mulig det må modifiseres litt.Må nesten bare se.
ellingsøyern
01/09/13, 19:36
trodde det var snakk om bare noen få ledninger jeg? må finne et skikkelig koblingsskjema
edit:
du skal ha faststrøm til bensinregulator som sitter under innsuget og starter impulsstrøm på kaldstart dysa. har du det og strøm til coil etc er bra starter den.
så thats it?
ellingsøyern
07/09/13, 22:02
update
kjøpte meg ei basskasse fra bassbrothers, fikk levert den etter to dager, ikke værst, spilte også bra til å bare koste 2,5k
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/465.jpg
eksosen har lenge ligget inntil karroseriet og kun vert festa med en skru på turboen, dette var jeg ikke klar over men det fikk jeg fikset og alt var klart til å kjøre.
så skjedde det som måtte skje, radiatorn sprakk, kan vær det er andre farer på fære for syns at vannpompereima slura noe voldsomt i forholdt til normalt, rusa opp motoren ekstra, så hørte jeg vannspruten sto..inspill anyone?
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/466.jpg
ble lei av hele bilen etpar dager så gjor ikkje så mye på de dagene, men idag tok jeg et lite skippertak å fikk demontert alt som må til for å få ut radiator, her ser dere resultatet av en vifte som slår borti kåpa...:P
< gammel vs ny >
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/467.jpg
tok og la den enda mer nedpå fremme før det blir godkjenning av senk. nå er det 3 runder totalt
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/468.jpg
18 gratis (spøle-)dekk er ikke mulig å si nei til vel?
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/469.jpg
skulle gjerne stilt på den lokale autoslalomen imorra (aka lovlig herjing til noe gir seg) men pga div mangler tar jeg ikke sjangsen, deriblant mangler jeg radiator
planen var og fare men ombestemte meg sent i kveld...
klar til action
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/470.jpg
edit: feil informering, alle som gikk å sa det var søndag denne helgen, men er ikke før den 29.9
annet spm, noen som vet hvordan en org f motor vil fungere med turbohjerner? -962+ecotrim og -148
ellingsøyern
15/09/13, 12:50
var på prøvetur no, gikk heilt greit. lada mellom 0.7-0.8 men fikk dessverre ikkje film pga gopro kameraet va utlada men var kun kjøring ikkje nokke herjing så ikkje så mykje å sjå
men jordinga til lamdaen datt ut å da stokka alt seg, kobla den i igjen starta opp å kjørte, lett fix:P
ellingsøyern
04/10/13, 21:26
liten update
som det kanskje er blitt nevnt tidligere i tråden har det blitt mer og mer sluring..
tok derfor og sendte en bestilling på en "740 turbo" clutch til pedersens, fikk den i dag og monterte
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/159.jpg
girkasse ute(må nevnes at denne bilen har ved dei tre siste eigerene blitt brukt som herjebil, denne kassa har holdt 350k og ingen ulyder eller skraping.)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/160.jpg
slik så det ut, litt brent trykkplate men svinghjulet såg ok ut
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/161.jpg
har gjort nytta si den der, 320k og i det siste vært med på litt av vært..
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/162.jpg
ny på plass
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/163.jpg
måtte flytte 240n ut av garasja men den sto blegg fast pga felgene tok i en plass,slik gikk da det, slikt har man traktor til
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/164.jpg
ellingsøyern
08/10/13, 21:58
får fortsette å prate til seg selv da:P
var på prøvetur nå nettopp og oppdaget to ting
1. slyngdiffen sperret 1/10 ganger
2. den liker seg ikke i turtall under pådrag i 3-4-5 gir... om jeg ligger i 90 i 4.gir og girer ned til tredje kan det gå, men ikke under pådrag 1-2-3-4-5...
kan nevnes at det er gamle sotede plugger.
ellingsøyern
15/10/13, 21:34
bytta plugger no, mykje bedre tomgang men har fortsatt samme syndromet, tips??
ellingsøyern
03/11/13, 16:47
post nr 7 uten respons :/ kom med innspill, både negativt å positivt:P
nye trykkrør fra "jabbajohn" her inne. skal få en motorvask snart å litt opprydding i ledninger, ser no at den slangen inn til innsug egentlig er laga for inn på turbo, tåler den trykk?
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/157.jpg
bilde fra idag, børnedekk bak, sperrer mer en før for tiden:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/158.jpg
bilen å peden
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/159.jpg
to boschlykter med 6000k 35w xenon, blir 70w etterkvart, lyktene er plassert bak grill.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/160.jpg
gammelt bilde tilslutt
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/161.jpg
Marius Skau
03/11/13, 16:49
Ser bra ut :) Følger med jeg ^^
Har blitt en trend det der med og ikke komentere på trådene :/
Viss du ikke har en bil som du bruker 10k på i måneden da
ellingsøyern
03/11/13, 16:58
takker
sant det, går å vurderer å lakke bilen svart blank til våren da lappen forhåpentligvis ligger i lomma i desse tider neste år men får se det litt an, blir å prøve å lakke/pusse sjøl i vertfall om det skulle bli. kanskje ta av skilta tidlig neste år å hive inn fk motor å lakke samtidig, skal godkjenne med turbo å senk neste år vertfall.
Bruker vell ca 12-13 000 i mnd på 240n jeg:D lite kommentarer fordi:p men er ikke så flink til å oppdatere da:p ser bra ut Stian:)
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
ellingsøyern
04/11/13, 23:51
takker, 10000+ i månen, mykje bra bilder å mykje oppdateringer tiltrekker vel folk:)
Blir bra med litt pusling. Har du før og etter bilde av bilen også ? :)
ellingsøyern
05/11/13, 16:57
jupp hjelp som regel på det:) skal sjå ka så går an å framkalle av gamle bilde, prøve å finne autodb annonsa:)
Anders Dybvadsskog
05/11/13, 17:11
Skal prøvd å komentere mer da:p
ellingsøyern
11/11/13, 19:35
har henta ny bakaksling i dag! kjekt me traktor, skal åpne den seinere i kveld for å sjekke om der kan ver sperre, kan ver der er det pga doble stab stag, men det er vel ønsketenking..
par bilder da, men de fleste har vel sett en aksling før.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/564.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/565.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/566.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/567.jpg
ett domt spm sikkert, men hva er doble stab stag godt for? merkes det?
Ser bra ut dette her, rekna me det dobble stabilisatorstaget havner på bilen din uansett Stian? ;)
Bilen skal bli fastere med doble stag :-)
Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
ellingsøyern
11/11/13, 22:20
hehe dei staga havner nok på ja:cool: planen blir å ferdigstille denne fram mot våren, blir å ta det litt etterkvart slik det ikkje kommer en regning på 10k, hehe...
tok meg ei økt på den i dag, men la igjen telefonen heime(like greit mtp på bildekvalitet?:rolleyes:). lita liste på planer å hva som er gjort ikveld med den, bakakslingen er en viktig del av bilen så legger litt arbeid i den...
gjort sålangt:
-tok av ALU dekselet å såg at den hadde den speedoringen med mange hakk, 48 er det vel.. har 12(14?) på min, så da slo jeg fra meg planene om å sveise den så lenge
-tok ut stikkakslingane å tok av bremseskjolda, dei va TOTALT opprusta
Plana for akslingen:
-spyle den med kraftig høytrykk
-pusse over lett med kråkereir på drill
-sandblåse småting
-montere truetrac -588(finst to utgaver, slutt nr -585 å -588, -588 har høgere preload å er mer egna for sladding osv)
-skifte alt av foringer til poly(prøve å lage sjøl kanskje?) kunne tenkt meg ei liste over alle foringer som har med akslingen å gjøre om noen hadde giddet.
-lakkere akslingen med en knallstygg farge med benga, kom med forslag!
-montere 40mm lesjø å nokken ok dempera.
noen som har innvendinger på det? må selvsagt dreie ned å montere speedoring... vurderer å få en eller annen til å prøve å shimse den.
-pusse over lett med NEGERKUSE på drill
.
There :) I fix... Blir bra ditta der :) Flott bil
ellingsøyern
12/11/13, 19:19
There :) I fix... Blir bra ditta der :) Flott bil
Danke.
fikk gjort litt i dag, stakk på biltema etter skulen å kjøpte inn bensinfilter og en AFR måler, denne var grei å koble opp, var bare + - å ei grønn ledning som blei skjøyta med orginale lamdaledninga(kobla den altså inn på orginale lamdaen.
sleit sikkert 1.5 time for å tette banjokoblingene på b-filteret men gikk tilslutt, var og på prøvetur med bilen etter dette, gikk som et olja lyn egentlig.. men har fortsatt en liten brems etter 3000rpm ca, målern ligger mellom Rich å optimal, også når motoren "bremser" så den får tydeligvis nok benzin...
en liten dom tanke, men kan M-kammen være så brutal at det er problemet?
hoho, sladda i 2 gir i ei rundkjøring i dag, DET fikk humøret litt opp!
bilder kommer når telefonen vil samarbeide, men er litt dårlig kvalitet(som vanlig..)
ellingsøyern
13/11/13, 08:49
litt bilder fra gårsdagens økt
bilen jekka opp å klar til å begynne på filterbytte:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/598.jpg
Nytt på plass:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/599.jpg
blei trangt når bilen skulle inn så jeg fikk starte med AFR måleren:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/600.jpg
tenkte å ha ett slikt i bakruta, harry? ja.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/11/601.jpg
ellingsøyern
14/11/13, 17:00
tok å sendte bestilling på ett senkesett(hevesett...)
så blir det montering å satse på å få sendt den på forstillingskontroll å deretter prøve å få det i vognkort. vingler noe voldsomt på vegen for øyeblikket, har en mistanke om styreledd men usikker, eineste som har skjedd i det siste er at servoen er delvis gåen, men kan umulig ver det så gjer det vel?
WhiteFlash
19/11/13, 15:00
har vel ikke noen ekstra felger jeg kan handle vel? mine er rusta vekk....
ellingsøyern
19/11/13, 23:30
14/15/16"?
---------------------------------------------------------------------------
har mottatt senkesett ikveld, blir å få det montert å godkjent i vognkort så kjapt som mulig.
WhiteFlash
19/11/13, 23:33
15" om du har. Kan få stålfelgene mine on du vil.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
ellingsøyern
19/11/13, 23:34
15" om du har. Kan få stålfelgene mine on du vil.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
he 4stk, men skal sikkert bruke dei sjøl.. he mest 14'' desverre.
ellingsøyern
26/12/13, 19:17
kjøpt truetrac
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/1488564_702806899744234_160149603_n.jpg?oh=58a5fef 6277bc2894a3ad00d3e44666c&oe=52BE7B25&__gda__=1388221449_662182c33f41092c2607e168b1bbc4c e
montert svart delskinn
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1470029_685892731435651_1419934199_n.jpg
Fått på fjørene(40-40 lesjø) fremme og nå. gjor det uten å ta av hele fjørbeinet så blei litt knoting... bilen blei jo ca like høy å like mjuk som orginalt..! Max 1,5-2cm lavere, jaja, får vær slik til den blir godkjent. Skal på sjøen i heile januar så skal bestille endel deler til bakakslingen på den turen, lager til diffen, speedoring å litt småtteri. Skal prøve å få på fjørene framme imorga så skal jeg legge ut bilde av HØY bil! Håper den blir litt hardere bake en framme
ellingsøyern
12/04/14, 12:50
er vel påtide med en liten update igjen, har et par bilder.
begynte med å ta av turboen fra f-motor pga nærma seg eu.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/833.jpg
så ble det å kjøre med org f en liten stund før jeg fant ut jeg skulle montere b23e motoren fra 240 delebilen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/834.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/835.jpg
her er bilde av bilen rett etter 40-40 lesjø fjærer ble montert, er litt mer sigen i ræva men ikke mye "senkesett..."
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/246.jpg
her er truetracen (-585) montert med shims fra gamle diffen som sto i å nye lager. selger slyngdiffen for en gullfarga lapp om noen er intr.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/836.jpg
måtte teste at den funka
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/837.jpg
planer fremover er:
-ta av skilta når det er halv årsavg.
-finne en plass å sette den det er tørt å fint å skru
-lete etter og montere fk/ft motor.
-muligens lakkere, litt usikker der enda.
planen er å skilte den i januar igjen.
Fungera 740en bra med B23 maskina?
ellingsøyern
12/04/14, 14:30
det KJEM den forhåpentligvis til å gjer:P glømte å demontere tenningsmodulen fra 240en, va visst en spesiell der.
det KJEM den forhåpentligvis til å gjer:P glømte å demontere tenningsmodulen fra 240en, va visst en spesiell der.
Er vell gått på skroten den no? :p
ellingsøyern
12/04/14, 15:56
jepp! blei vraka første timen oxo!
ellingsøyern
20/04/14, 20:30
Liten update
rota fram speilreflexen men ikke helt stø på innstillingene.
bilen har stått å forfalt etpar måneder no å har ett lite dilemma, planen er å ta av skilta å det er greit nok, men det skal vær ett lokalt autoslalom 1 mai der det går an å herje fra seg litt, hadde vært artig å prøvd med truetrac å fungerende b23e der. bilen skal være eu ok den 30 april og planen var å drite i eu kontroll å ta av skilta den 30.april, men samtidig vil jeg på autoslalom(1.mai..) men tør ikke å ta kjangsen på å stikke dit uten eu kontroll.. og det var ikke litt av planen å få den eugodkjent, pga alt for mye som må gjøres som vil koste en del.. så spm er om jeg skal ta kjangsen på å stikke dit å godsnakke med politiet/vegvesenet om man evt ble stoppa, det er jo EN dag det er snakk om...
slenger med etpar bilder. bilen står på stygge omega CD felger så ikke så mye å skryte av..
fint stuk(bildet er tatt da det var klipte fjører)
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/10268584_764622910229299_4141951021569654611_n.jpg
delehenteren:P
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/10297959_764623223562601_900388590006233488_n.jpg
"verkstedet"
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1.0-9/10154252_764623243562599_6286150277227041315_n.jpg
noen som vil ha? fungerer, men ikke til mitt bruk.
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1.0-9/10277346_764623290229261_4424960134122963795_n.jpg
slik har bilen stått alt for lenge og forfalt
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/v/t1.0-9/10294286_764623333562590_3282972270577071484_n.jpg ?oh=9110f26aca78bb09e9b4866517ffad00&oe=53C51E91&__gda__=1406139946_40b08722dd4938b8913ca19642f5392 4
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/10177989_764623343562589_5497029080891928682_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1.0-9/1505125_764623443562579_5397579354072125480_n.jpg
endel rust som må taes her.
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/1901864_764623463562577_9213483342028656878_n.jpg
interiøret, ser ikke mye strøkent ut med litt blått å litt svart:P
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t1.0-9/1668_764623496895907_2291360559660763146_n.jpg
streamern i bakruta, hehe, kom med hatet!!
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1.0-9/10171814_764623533562570_6792768273748259282_n.jpg
trenger en ny baklykt her, har liggende, vurderer å skifte kun glasset.
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/v/t1.0-9/1601224_764623546895902_3262850245482665826_n.jpg? oh=a1b251a966024ae75efa4cba2245d9a8&oe=53E2CC17
det som står øverst på to-do lista er.
-fikse rusta å få taki rett lakk til å lakke over.
-montere tenningsmodul som jeg har bestilt fra usa for "en neve dollars", begynner å bli skjeldne...
-oppgradere b-pumpe(om det er nødvendig), skal ha en skikkelig intank-pumpe så slipper jeg å ta det igjen når en evt. fk motor blir satt inn.
-plastidippe resterende lister svart.
-fikse addon for 10.gang sikkert...
fin 740 du har blir bra dinne :)
ellingsøyern
30/08/14, 13:59
får vel nesten tørke støv av denne her, siste update ser ut til å vær i april:rolleyes:
var en liten biltur for å handle motor av chbre her inne, den var så og si komplett bortsett fra el.nett. den har gått 220000km +/-.
var egentlig tenkt å gjøre som de fleste å plukke den i smådeler å skifte vær en pakning men synes den ser tett å fin ut både ved bunnpannepakning og ved topplokket, så det blir nok bare med vasken.
på veg hjem i 2.5tdi v70 med nesten 400k på telleren og går som en klokke, volvo....
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10580109_834322966592626_145567636722352673_n.jpg? oh=2168e7c6ab26763eacd8c5b73c5b9bea&oe=545B2510&__gda__=1417820973_e005caab4ea503d283b4e90d5871670 3
her er motoren komt på bukk jeg fikk låne av onkelen min som driver for det meste med amcar, såg ut til å tåle en v8er den bukken vertfall!
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t1.0-9/10250084_834322706592652_1466654535764921492_n.jpg
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10606160_834322729925983_5562201046593390295_n.jpg ?oh=e34b2244fbdcc5746ca762e424f8e69f&oe=546D596C
her er den nyvasket, brukte høytrykk og avfetting, funka greit egentlig.
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10518990_834321989926057_2493372406982356078_n.jpg ?oh=d0bb4d9e3c037ab551639ed1a103cb34&oe=54702C82&__gda__=1415523130_59ff40de0bab6da97e29c0923ac2acf 6
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10647121_834322086592714_6074958492924002331_n.jpg ?oh=9c0d580093a5a2d359cf10b6410a6468&oe=545E49B0&__gda__=1416388616_12a337327b35bc606b74834fe9f84ae 0
litt bilder av deler som fulgte med, turbo og manifold følger med men får det ved en senere anledning.
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10647193_834322583259331_6052817627469279588_n.jpg ?oh=7a69d3bbcd14f8392be0b26050e65752&oe=545AF829&__gda__=1416213905_bc07c4f12f4a31bb465fb997872dc95 8
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10599313_834322636592659_5743375422759216551_n.jpg ?oh=32d8fea1364e5a0eb2e9b03a5a6d2843&oe=547D7568
og sist, men ikke minst
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/1907437_834322673259322_493464149596167607_n.jpg?o h=e71b5caf13e97aa3a4cf78c2b96af955&oe=546D643E&__gda__=1415901628_df325d6ec48154420ff6c85206d33ae 9
så blir det å sende søknad til bt for så å stikke inn å prøve å få det godkjendt, tenkte å godkjenne lesjøfjørene i samme slengen.
skulle egentlig skaffet m90 i samme slengen men vil se hvor mye m47en tåler, skruinga er bare artig, så der er ikke jeg bekymra for å ikke ta det nå.
trenger div. deler også
fk/ft hjerne uten chip og uten startsperre
universal/modeltilpasset alu radiator
sinter lamell, enten 4 eller 6 puck, tenkte og prøve dette ilag med en trykkplate jeg har liggende som stammer fra en 16v, skal visstnok være samme som turbo trykkplatene.
21mm stab stag
gdokjente dempere til turboombygging, evt orginale tic dempere.
Skift iallefall simmeringen i bakkant av veiv før du monterer motoren, min og såg tett ut men det tok ikkje lang tid før det lakk litt olje der :)
M47 tåler overaskende mykje når du girer rolig, men når du begynner å herje og burne så er det jo klart at den ikkje tåla da :)
ellingsøyern
30/08/14, 15:36
oki, skal gjer det!
ja m47 kassa så står i no er overraskende at den lever enda, den har gått 370k og halvparten av kilometrene har den blitt herja med:rolleyes:. virker som dei skal tåle en god del om du girer rolig å ikkje hiver den i gir ja, men har også "hørt" at dei kan ryke under pådrag, sjøl med orginal fk.. får sjå litt, fekk akkurat tilbud om m90 + spakstell og sinterclutch for 3k no så vurderer den litt.
ingen hast med å få det ferdig heller egentlig, bare det blir klart til januar, satser på skilt i beg. av januar.
Liker! Syns du bør skifte det meste av pakninger og simringer. Men det går vel fint med å bytte det som absolutt trengs bytte.
V70 er forresten kruttgod, har lyst å kjøpe den kompisen min har, men koster litt og så skal jo man ha forsikring, omreg, avgift osv.
Hvor mye er den gått da? Bytter du reg reim så er det like så greit å ta pakningene på dekselene framme og bak, alle simringene, fort gjort. :)
Handla en sett med alle simringer, cobberpakninger, pakninger på deksel, vannpumpe, bunnpanne osv, frå KL Racing.
Billig vannpumpe fra biltema også :)
Har både m90 og litt annet div. Har midtmontert intercooler med røde alu trykkrør, fleste av slangene, har annet også så bare spør, kanskje jeg har.
Har ikke skeve noe søknad til BT, har ikke peiling på hvoran jeg går fram.
ellingsøyern
30/08/14, 21:44
Liker! Syns du bør skifte det meste av pakninger og simringer. Men det går vel fint med å bytte det som absolutt trengs bytte.
V70 er forresten kruttgod, har lyst å kjøpe den kompisen min har, men koster litt og så skal jo man ha forsikring, omreg, avgift osv.
Hvor mye er den gått da? Bytter du reg reim så er det like så greit å ta pakningene på dekselene framme og bak, alle simringene, fort gjort. :)
Handla en sett med alle simringer, cobberpakninger, pakninger på deksel, vannpumpe, bunnpanne osv, frå KL Racing.
Billig vannpumpe fra biltema også :)
Har både m90 og litt annet div. Har midtmontert intercooler med røde alu trykkrør, fleste av slangene, har annet også så bare spør, kanskje jeg har.
Har ikke skeve noe søknad til BT, har ikke peiling på hvoran jeg går fram.
ang pakninger og div, så bytter jeg etter hvert som det trengs og tar det jeg ikke kommer til nå, slik som simmering i bakkant av veiv, litt det samme med reg.reim, den gidder ikke jeg å bytte iom, det er så lav komp på desse.
ang m90, det nevnte du i en tidligere samtale, hvilken pris ser du for deg? har cooler og trykkrør.
kanskje the bear kan hjelpe deg med søknad.?
Aha, ja skjønner. Kan jo bytte det du ikke bytter nå en annen gang :) Er ikke så høy comp nei.
Nå har jeg sagt pris til deg men vil fortsatt ha kassa liggende på lur ei lita stundt til, før jeg bestemmer meg helt.
Ja, har ikke peiling på hvordan man skriver en sånn søknad. Haha, er vel ikke store greia men er ikke helt det samme som en jobbsøknad heller :p
Kanskje det :) Har han søkt og fått godkjenning? :)
ellingsøyern
30/08/14, 23:40
Aha, ja skjønner. Kan jo bytte det du ikke bytter nå en annen gang :) Er ikke så høy comp nei.
Nå har jeg sagt pris til deg men vil fortsatt ha kassa liggende på lur ei lita stundt til, før jeg bestemmer meg helt.
Ja, har ikke peiling på hvordan man skriver en sånn søknad. Haha, er vel ikke store greia men er ikke helt det samme som en jobbsøknad heller :p
Kanskje det :) Har han søkt og fått godkjenning? :)
jepp, fikk låne mal av han en gang i tia.
slik ser min ut foreløbig.
Søknad om motorbytte, Volvo 740 GL
Informasjon om kjøretøy:
Volvo 740 GL 1987.
Registreringsnummer: UE72712
Ramme/chassis nr.:
Jeg ønsker og utføre motorbytte i min Volvo 740, der stod det originalt en B230K. B230K motoren er beryktet for å trøble med vacuumen på forgasseren og er ikke særlig holdbar, jeg ønsker derfor å bytte til en nyere motor av typen B230FT(turbo), som kommer i Volvo 940. Jeg ønsker og gjennomføre ett motorbytte på grunn av økt driftsikkerhet og lavere bensinforbruk, noe som igjen fører til mindre utslipp. Motoren jeg vil sette i, er helt original både i tenningshjerne og i bensinstyreenhet, altså ikke noen form for «chip». Den er også helt original utvendig, intercooleren som blir brukt er i fra en 740 Turbo Intercooler og er forskriftsmessig festet.
Legger ved ett dokument som viser til volvo sine godkjente produktendringer, der det står følgende; Maksimalt tillatt motoreffekt for Volvo 740/760 er 238 HK DIN (=175 kW) med 310Nm dreiemoment. Dette forutsetter montering av nye støtdempere foran og bak. Her skal B230FK ligge godt innenfor med sine 165HK og 265Nm.
Litt informasjon om de to motorene jeg vil bytte imellom.
B230K -- B230FT
Forgasser -- Elektronisk innsprøytning / Bosch Jetronic LH 2.4
Motorvolum: 2316ccm -- 2316ccm
ÅR: 1987 -- 1994
HK: 110 -- 165
Nm: 194 -- 265
Jeg vil også godkjenne bilen med nye fjører som senker når bilen er inne, dette er av typen Lesjöfors og senker 40mm framme og bak. Dette vil bli brukt med godkjente dempere som blir nevnt i det vedlagte dokumentet fra Volvo. Her medfølger TÜV papirer for godkjenning i tillegg til dokument som viser til forstillingskontroll med justering innenfor toleransene.
Bilen står nå stille og kjennemerker er levert inn, den står og å venter på en EU-kontroll, men jeg vil gjennomføre et eventuelt motorbytte før den skal EU godkjennes.
Håper på positiv tilbakemelding.
MVH
Stian Gaugstad.
--------------------------------------------------------------------
ser dette OK ut?
Det virket som en utfyllende og detaljert søknad :)
Er de pirkete på Intercooler? Hvorfor nevner du det? Og hvorfor må du bytte støpdempere? : o
Jeg har også senk som ikke er godkjennt, kan de ta det i samme slengen eller må man ha firhjulskontroll?
Også har jeg ikke servo heller, men det skal jeg montere, kan de ta det i samme slengen òg? Eller var det egen forhjulskontroll eller hva det nå heter?
Bytter jo bærearmer(kuler) og det blir helt orginal servo fra 240.
ellingsøyern
31/08/14, 15:03
servo skal vel ikkje ver nødvendig å godkjenne?
nevnte intercooler mest for moro skyld, har hørt om folk som sliter med å få godkjent alucooler..
du må ha forstillingskontroll for å få godkjent senk
ellingsøyern
31/08/14, 15:43
liten update
tok å vasket motorrom med avfetting og høytrykk, dette var høgst nødvendig, har aldri gidda å vaska der nedi før no. Litt rot å slik no også, men betraktelig bedre der det er skittent, skal avgårde å handle festematerial til ledningsnett og få litt ordnings på div. overflødige ledninger å slanger..
slik så det ut før(gammelt bilde, men såg like jævlig ut før jeg begynte)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/289.jpg
å slik ser det ut nå.
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/l/t1.0-9/10462718_834808833210706_784262688439784878_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t1.0-9/10522763_834808906544032_7432073071862897567_n.jpg
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/10312530_834808993210690_2244935802167159690_n.jpg ?oh=635f2e7014ad7f884a5dbe0cfdc8a180&oe=5478DD9C
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10609679_834809089877347_1567540533007915140_n.jpg ?oh=4f6264d83507bbc264f05e91e9e3aac3&oe=54722718
og sist, motoren som har stått i bilen siden jeg bygde om til lh2.4, den ga seg desverre når den ble turbomatet:) ser helt forjævlig ut, og det kan den bare gjør, for den blir nok kastet. tok motornettet fra den og et par følere.
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/10636292_834808816544041_6385393838212409714_n.jpg ?oh=261a42002aa62647b3a5b25bd12ec63f&oe=54757FB7&__gda__=1417356139_c3505ad6caa57b21d529dfc78db1b53 8
Å? Har hørt at nokken sa en må godkjenne når en gjør inngrep i forstillinga eller hva det nå var, men de kan jo ha tatt feil.
Åja, da skjønner jeg. Det høres rimelig ut. Ok :)
Men forstillingskontroll er egen kontroll?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
ellingsøyern
31/08/14, 15:58
ja du stikk på et verksted å spør om pris, normalt kosta det 1200 for kontrollen å 1500inkl justering, så fer du med deg papir der det står at alle vinkla å ledd e innafor toleransane, det papiret tek du med på BT ilag med tüv.
Åja, sånn og fårstå :) takk! :)
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
ellingsøyern
01/09/14, 13:22
liten update igjen.
var å handlet inn div. idag, blant annet oljefilter og simmering til veiv+ pakning til oljepåfyllingslokket.
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t1.0-9/10403199_835218206503102_3131476925205308113_n.jpg
tok å lakkerte et par deler i matt svart
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/v/t1.0-9/10666102_835218109836445_3637122008709595718_n.jpg ?oh=0e3255588f9f394f28cfa2050de20eff&oe=547FB315
å deretter tok jeg å monterte holdere på dashbordet, ser ikke fint ut, men de gjør nytta si.
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t1.0-9/10615999_835218193169770_1339186281573041961_n.jpg
He lh 2,4 som du fer når ej kjem me turbin å det
ellingsøyern
05/09/14, 18:37
liten update.
kjøpte meg en servopumpe(ingenbilde) og en radiator av en bekjent av meg forleden dag, kjøpte også en "turbo" luftfilterboks, mest med tanke på godkjenning, men det jeg lurer på der er, hva er letteste måten å flytte batteriet på? dette er jo på passasjerside på sugemotorbiler, så må finne på noe lurt der.
så til bensinpumpa, den har aldri fungert skikkelig på denne bilen etter jeg koblet opp lh2.4, så den ble montert på tenning slik at den går når nøkkelen står på hakk2, i tillegg til egen startknapp på innslaget på starteren. ALLER helst vil jeg fikse det slik det er orginalt(har hørt om flere som sliter med start å bensinpumpe etter skift av ledningsnett) eller så blir det å koble opp 5polt rele, kan noen linke til hvor dette kan skaffes og hvordan det kobles opp?
et par kjedelige bilder.
her vil/må jeg altså ha luftfilterboksa.
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/1422467_837796396245283_1792868836575343399_n.jpg? oh=588441deffa3f5242605b823a9a94c1a&oe=545B977B
bilde av radiator å luftfilterboksa.
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/10687212_837796432911946_3772173879222501226_n.jpg ?oh=60a897ee517fac2e663eb95e1f3f8edc&oe=549BC1A5
nå mangler jeg stortsett clutch for å montere motoren i bilen, general-aasen hadde en turbotrykkplate jeg vurderer, men går det greit med vanlig lamell? har fått det for meg at det er bare litt sterkere fjører på turbo-lameller. clutch/gir blir hovedsaklig til godkjenning, det kommer nok til å gi etter etterhvert.
Går greit med lamell, er trykkplata som er slapp når det begynner å slure
ellingsøyern
05/09/14, 20:00
det ej med tenkte, du fer gi en lyd når du ska til ålesund, he endel kjøretima framover så ekje konstant heime.
ellingsøyern
05/09/14, 20:04
Jesus:)
jesus ja:)
Jess* Hehe:) autocorrect android skit
ellingsøyern
05/09/14, 22:28
går luftfilterboksa over batteriet om det blir tillaga braketter? det hadde blitt det beste...
går luftfilterboksa over batteriet om det blir tillaga braketter? det hadde blitt det beste...
Får godkjent motoren hos Biltilsynet med åpent luftfilter :)
går luftfilterboksa over batteriet om det blir tillaga braketter? det hadde blitt det beste...
Får godkjent motoren hos Biltilsynet med åpent luftfilter :)
ellingsøyern
06/09/14, 11:09
okej, meina å huske å ha lest om en som sleit litt med det her inne, men skal sjå litt på luftfilterboksa først vertfall, visst det må strekkest kabla bort til andre sida for å flytte det blir det åpent filter..
ellingsøyern
06/09/14, 18:25
ser trangt ut med heile luftfilterboksa ja...
øøørliten update!
tok å lagde meg radiatorfester, nederst tok jeg ett rustfritt rør på ø15mm og kappet det på langs for så å sveise på noe på enden så radiator ikke skal skli bakover, dette ble sveiset i fremkant i karrossen. ingen bilder atm
øverst fant jeg noen toppfester til radiator som jeg sveisa på de eksisterende for så å legge et par lag med lakk på.
sveisen ble så som så, men det holder...
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10502533_838206326204290_2885465448417989226_n.jpg ?oh=d1edd48bcfa217b0510f626079c4f418&oe=54926E40
litt stor glippe mellom ic å radiator kanskje, men gjør meg ingenting at vifta kommer næmere radiatoren.
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10609673_838206279537628_564713041408556694_n.jpg? oh=89dade94dca23f77787971f605e812b9&oe=5489BA84&__gda__=1419334073_22cfd5ae1e36ff23f1931525b548158 1
så lakket jeg eine dørlista, alle de resterende er lakket med plastidip, denne ble pusset ned, grunnet og deretter lakket med mattsvart spraylakk, flakka av etter to dager...
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/10687080_838206249537631_623954620553231191_n.jpg? oh=51e8e729efacf67c65cecb9e2270edde&oe=54A94250
Haha... Jesus x)
Plaga med det samme på min nye S5
Blir bra dette :)
Plastidip er gull, skal prøve det på viskere :)
ellingsøyern
09/09/14, 22:56
var hos "general-aasen" idag og handla clutch og bensinhjerne, handla en 984 uten noen form for chip i som jeg putta en ecotrim chip i, denne var knekt to pinner på men tok fra en annen chip jeg hadde liggende og lodda på. så det eineste som gjenstår før montering i bil nå er vel å montere svinghjul, simmering, og clutch.
når den kommer i bil blir det kun småting som må gjøres, som tilpassing av trykkrør(litt lyst på orginale for syns skyld..), skaffe overgang fra turbotilførselen og lage til noe retur greier, blir vel å lage en slik bankeplugg. så skal det være plug and play tror jeg.
Orginale toppmonterte trykkrør?
Sånne med 45 grader bøy på? Jeg har sånne men har jo tenkt å bruke de selv.
Må få skaffa en sånn bankeplugg jeg også :) dreier du selv? :)
ellingsøyern
10/09/14, 11:31
kan diskutere nærmere det med trykkrør, treng dei egentlig kun under godkjenning så..
blir vel å dreie sjøl ja, må prøve å skaffe måla på ett vis..
Ja, du kan sikkert låne de om du trenger de til godkjenning :)
Ok, gidder du å dreie en til meg og da? :)
ellingsøyern
10/09/14, 21:40
blir vel å lage et par om den som blir laget til meg blir bra, så da kan du sikkert få en om ej får låne trykkrøra under godkjenning:)
blir vel å lage et par om den som blir laget til meg blir bra, så da kan du sikkert få en om ej får låne trykkrøra under godkjenning:)
Kva material har du tenkt å lage bankepluggen i? :)
blir vel å lage et par om den som blir laget til meg blir bra, så da kan du sikkert få en om ej får låne trykkrøra under godkjenning:)
Kva material har du tenkt å lage bankepluggen i? :)
ellingsøyern
11/09/14, 00:20
blir vel messing. til nøds alu, får sjå ka som er ombord i båten..
blir vel messing. til nøds alu, får sjå ka som er ombord i båten..
Ja, tenker at messing er best men aluminium går vell ann det og, er jo forholdsvis mjukt :)
ellingsøyern
11/09/14, 18:07
jepp.
passer bmw sin 228mm 22 splines clutch på volvo m47? litt lettere tilgang på bmw deler her om kring..
Alu går meget fint til bankeplugger:)
ellingsøyern
11/09/14, 21:48
ta å avslør måla du bruka da:rolleyes:
20mm brei, 14mm hål, 15mm tapp ned i blokka, resten av lengda bestemme du sjøl, men he brukt å ha total lengde på 45mm
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/09/505.jpg
Neida, hæhæ blir bra ta her Stian:)
Sent from my iPhone using Tapatalk
ellingsøyern
14/09/14, 23:48
va jallamekk med f+t motorn, men skal gjer det litt mer skikkelig no m.t.p godkjenning...
ellingsøyern
15/09/14, 21:12
noen som har orginale trykkrør til 7 eller 940 til en grei pris? eller om noen i ålesundområdet har som jeg kan låne på godkjenningsdagen...
TurboThomas
19/09/14, 14:14
Følger med her. Skjedd noe siden sist? ;)
ellingsøyern
27/09/14, 18:44
lite nytt å melde om her, vært en del jobbing i det siste å neste vike blir det sjøen.
har vertfall handla orginale trykkrør fra fk så det ser litt mer ryddig ut i motorrommet.
Jobbing blir det bil av :)
Dreie du bankeplugg på jobb da eller? :)
ellingsøyern
11/10/14, 23:31
lite nytt å melde om, er nettopp reist på sjøen så nå blir det noen viker i Barentshavet før det bærer hjem å forhåpentligvis får jeg med meg oppkjøringa 19.november.
men har kjøpt inn 6 puck fjøret sinter som blir brukt ilag med org. turbo trykkplate, dette ble montert med locktite å 1mm shims, bilder kommer etter hvert.
ble også montert ny eksospakning å laget "pinbolter" utav 8mm gjengestang med mutter og låseskive, vil dette holde?
ellingsøyern
12/11/14, 16:55
god stund siden update her ja.
har lang fritur fra sjøen fra mandag av så da blir det vel å skifte clutch på omegaen for så å montere sammen denne, å satse på den blir ferdig til neste helg 21.nov, da har jeg forhåpentligvis lappen å kan få prøveskilt på denne.
litt bilder
6-puck sinter fra klracing blir montert
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/553236_873990212625901_8525764078062335612_n.jpg?o h=862ad019214b8617307f2f1aaebfd0ae&oe=54E81172&__gda__=1427946480_53aff95f7229d0ca461555c0ea4894e 0
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10805559_873987632626159_9080409088874159342_n.jpg ?oh=2135ba04de5b0a246c46e463981d3167&oe=54D6DD1F&__gda__=1423044519_460dc6bd4acb4c150b9b02a3dec0ab1 c
ny manifoldpakning
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/10435909_873994219292167_3991218253241229010_n.jpg ?oh=cb47d68693fc39c66da0e4275d6b1463&oe=54EBAE11&__gda__=1427992269_7c77726c6f5f7aa041536a8ed22fd8e b
skulle ha flere bilder, men vet ikke hvor de har blitt av, men har skaffet orginale trykkrør fra 940 med fk å toppmonterte uttak på ic. Nå gjenstår vel kun å montere motoren, lodde inn formotstand igjen, fikse servoen, bytte gasswire, bytte ratt å generelt gå over ting å få det til å sjå skikkelig ut..
ellingsøyern
17/11/14, 21:58
motor komt i bil, motor nr 5 i denne bilen...
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10352199_876862775671978_2364909471386567453_n.jpg ?oh=ad97d217fc25ca21373784428b362b21&oe=54D74BF4&__gda__=1424402508_a8124c68f805b7c4a96c8a672ee4ff8 c
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/13101_876862509005338_2331004023007447631_n.jpg?oh =22266d01aa41bffe6ab3f0e4c0a3a0c3&oe=54D1CBAD&__gda__=1423049286_be305daab1a8bc85e3c86b856f0a968 c
https://scontent-a-ord.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/l/t1.0-9/1505386_876864659005123_5798664129599400335_n.jpg? oh=7eab0961fd345dc1009a23c5cb3f4e63&oe=551F2D27
begynner å bli trangt i naustet...
https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/1546403_876862879005301_6340853880735730054_n.jpg? oh=36ef2c50829c0d851ed2e057d68478aa&oe=54D21DD9
har montert turboen idag, fant ut at 3" JT downpipen ikke passer uten å forlenge den pga oljefilterflytter.
Ser bra ut ditta! :)
Blei fint med toppmontert IC med 940 rør, ser skikkelig ut :)
Er det oljeåndinga som ligger over toppdekselet? Hageslange? x)
ellingsøyern
17/11/14, 22:17
oljeånding ja, usikker på ka slange det e, skal kun damp igjennom så
Hehe, sett et par andre som bruke det :p
Funka no :)
Får vel bilen snart på veien no :)
ellingsøyern
18/11/14, 23:12
blei oppstart idag, men gikk veldig ruskete å daua bare ut når jeg ga gass.
Kan hende nokkå dyse står åpen:) prøv å ta dei ut å gi dei en liten kakk med en førlengar:) ha samme problemet med 2jz på acr:)
Sent from my iPhone using Tapatalk
ellingsøyern
25/11/14, 17:58
prøvde å gi dysene en solid kakk, ingen forskjell, ikkje forska så mykje mer på det, men skal gå over tenningssystemet. første som slo meg var lmm men bytta den å ingen forskjell. litt overraska over den starta på første forsøk, men hadde ikke gjort noe om den gikk skikkelig og..
ellingsøyern
04/05/15, 22:54
stått ett halvt år uten framgang:/ jaja, er på sjøen til slutten mai, satser på å få gjort litt i den frituren. har lagt en liten slagplan:
-få fikset og montert biltema sin 044 kopipumpe som jeg har liggende
-skaffe justerbar BTR, tips mottas.
-finne ut hvorfor den ikke går reint, ingen feilkoder, men får den ikke opp på turtall.
-shine den litt opp innvendig, få alt av interiør svart.
-fikse det som gjenstår på bakakslingen, håndbrekk, speedo(truetrac)
*har også lagt inn bud på m90 kasse som 2førrti her inne selger, så vil bli montering av denne om det blir handel der.
hadde vært artig å fått denne godkjent med FT motor og lesjø senk, så kan man begynne å tenke på litt oppgradering i motorrom.
EDIT: Har bytta eikerene i 18" super dtm.
stått ett halvt år uten framgang:/ jaja, er på sjøen til slutten mai, satser på å få gjort litt i den frituren. har lagt en liten slagplan:
-få fikset og montert biltema sin 044 kopipumpe som jeg har liggende
-skaffe justerbar BTR, tips mottas.
-finne ut hvorfor den ikke går reint, ingen feilkoder, men får den ikke opp på turtall.
-shine den litt opp innvendig, få alt av interiør svart.
-fikse det som gjenstår på bakakslingen, håndbrekk, speedo(truetrac)
*har også lagt inn bud på m90 kasse som 2førrti her inne selger, så vil bli montering av denne om det blir handel der.
hadde vært artig å fått denne godkjent med FT motor og lesjø senk, så kan man begynne å tenke på litt oppgradering i motorrom.
EDIT: Har bytta eikerene i 18" super dtm.
he justerbar btr liggande so du skal få før 200kr:) der e manometer på au:) prøvd komptest? den gamle f+t en min(den ej hadde før den du kjøpte) va det knekt av en bit på eine stempelringen på, då begynte den å fjuske
ellingsøyern
18/05/15, 22:03
ikke helt hellig med tanke på fremtiden til denne, men lysten på org turbobil er stor.
noen som bor i nærheten av denne adressen som enten kjenner til denne bilen, eller kanskje kunne reist innom å sett på den for meg? er på sjøen til 1.juni og har snakket litt med selger, hun kan holde den av til da dersom jeg er 100% sikker på å ta den med. men litt stor risk å kjøpe usett og... ikke noe storsjekk det er snakk om, men litt generelt oversyn av kanaler, batterikasse å kanskje en titt under.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=59421229&searchclickthrough=true
EDIT
ellingsøyern
22/02/16, 00:46
tider.... tatt i 2011 ser jeg, så har hatt den i 5 år nå, men nå står den bare og forfaller, litt trist.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/882.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/883.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/884.jpg
sånn så den vel ut på sitt "beste"
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/02/885.jpg
TurboThomas
23/02/16, 21:02
Egentlig ganske pen bil. Fikk du godkjent den med turbomotor eller ble den bare stuet bort og plukket deler av?
ellingsøyern
23/02/16, 21:56
Ble bare stuet bort ja. Nå står den uten motor, diff osv
Fort gjort at det skjer, 740'n min har også stått noen år nå...
Er det mye rust på'n?
Synst du bør få denna bilen oppe å gå igjen :rolleyes:
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.