PDA

Vis full versjon : ABS Sensor/Giver bak Volvo 850



R-M-I
02/09/11, 18:19
Noen som kan forklare meg hvordan jeg finner og evt bytter høyre abs-sensor/giver bak på en 850 stasjonsvogn? har fått litt ukule feilkoder som jeg vil ha bort asap...

Er dette vanskelig? eller er dette noe jeg klarer selv rimelig enkelt?

Frank
02/09/11, 20:01
det er en kurant sak å bytte,står på høyre hjulnav på innersiden,er vel bare en elektrisk tilkobling der. Men det er mest sansynlig at det er styrteenheten din som fjusker.denne står under abs agregatet i motorromet.

R-M-I
02/09/11, 21:08
det er en kurant sak å bytte,står på høyre hjulnav på innersiden,er vel bare en elektrisk tilkobling der. Men det er mest sansynlig at det er styrteenheten din som fjusker.denne står under abs agregatet i motorromet.

Var abs-modulen jeg mistenkte også. men disse ryker SVÆRT skjelden på 93-95 mod 850/855.. var da de byttet leverandør av avs-moduler i slutten av 95 "problem" boksene kom på plass i disse bilene..

Om det er enkelt og greit å bytte sensor får jeg vel få det gjort i morgen :)

Står ikke mye om det i haynes boka.. og ikke har jeg vert under bilen og sett heller..

Blir vel å jekke bilen opp på den aktuelle siden og kikke i morgen... mye jeg må av med for å komme til?

mrstfu
02/09/11, 21:26
må vel ikke av med mer enn dekk, caliper og skive, trur jeg. når du tar av skiva, ser du håndbrekksmekanismen, såvidt jeg husker sitter ABSringen lett tilgjengelig da, og da burde vel selve sensoren være innen rekkevidde?

Frank
02/09/11, 22:44
Hvis det er giveren må du ikke av med skive og caliper,sitter fra baksiden med en skru.skal være bare å dra den ut hvis ikke denne er noe spesiel da.

Erik 850
02/09/11, 22:45
Ikke sikkert skive og calipper må av.
Hvis du er veldig heldig så sitter ikke sensoren sånn alt for hardt.
En 10mm(?) skralle på skrua som fester sensoren så skal den i et ideelt tilfelle gå ann å dras rett ut.
Men som mye annet over flere år med salt++ på de norske veier så kan de sitte som f***

Da må calipper og skive av, og muligens bankes ut fra innsiden, en drittjobb som kan ta litt tid, jeg måtte gjøre det :)

Også det jeg nevnte på PM at det må byttes på begge sider bak hvis du ikke vil klippe og lodde inn den nye sensoren. Jeg anbefaler å lodde den inn, mye styr hvis begge må monteres mtp. at tanken må senkes etc.

R-M-I
01/10/11, 16:08
Løfter denne litt igjen... når jeg skal
bytte givere/sensorer bak..

Hvordan senker man bensintanken i forkant? så man faktisk får de nye giverene gjennom til kontaktstykket? har hørt det skal vere litt styr å komme til..

De fleste verksteder tar vel rundt 2K for jobben med å bare bytte, så LITT knoting må det da vere?

Sånn jeg har forstått det er prosedyren å løsne giverene bak og få dem ut på et vis.. senke bensintanken i forkant, feste en streng el. i det gamle nettet og dra ned fra undersiden.. feste strengen i nye nettet og dra kabler tilbake til kontaktstykket.. feste alle festeklemmer, heise bensintanken igjen og montere/feste givere igjen?