PDA

Vis full versjon : B20 med weber 32/36 "fusker"



Hallgeir
14/03/10, 21:10
Var strømberg i bilen. Har nå satt inn NY forgasser i bilen og justert tenning til 16 grader (motor ikke i gang)(skal sjekke over med strobe i morgen men pleier å være greit med den innstillingen) Gått over plugger og stifter etc. sjekket med startgass etter falsk luft. Justert forgasser og den ligger fint innenfor tolleransene. Den er forøvrig kjøpt og satt opp hos pedersen racing.

Nå går bilen fint men fusker/putrer ganske mye vis jeg tråkker ned pedalen for raskt. Går fint om jeg lirker litt (kjører normalt) Problemet er ikke tilstede eller i vesentlig grad mindre de ca 10første minuttene etter kald start. Har utelukket ising i forgasser. vakumen på fordeler fungerer når jeg suger på slangen. Min siste ide nå er att det kan være problemer med coil eller kondensator (det skjer noe med de når de begynner å bli varmere) Eller kan det være pluggene?

Noen tips?

tyggern
14/03/10, 22:44
16Grader er mye.....

bør vel ligger rundt 12 grader ved tomgang. og ved trimming.... Ikke vakum tilkoblet på fordeleren.

og maks utstilt tenning skal være 38 grader.

Hallgeir
16/03/10, 13:49
tja mye og mye Vil vel ha mest mulig fortenning uten å få tenningsbank. Men har prøvd forskjellige tall med samme resultat så virker ikke som det har noe med saken å gjøre.

Nå er alt stilt etter boka i allefall (om det er b20a jeg har da???) tenning 14grader v/800rpm kamvinkel 61grader(boka 62 +-2 grader) justert ventilåpninger. Nye stifter kondenstator, coil og plugger.

Prøvd å ta av alle vakumslanger og teipeigjen på gasseren. Fusker uansett når jeg tråkker pedalen for fort ned. værst ved ca halv gass.

Noen som har en ide om hva som skjer her?

Daruu
16/03/10, 13:59
For mye bensin/lite luft?
Om den drar varm luft når den begynner å få litt temp, så får den jo "mindre luft" iogmed at kald luft er mere komprimert?

Bare en tanke.

Hallgeir
16/03/10, 22:32
Ingen forvarming av luft her

runemeyer294
14/02/12, 18:11
Ingen forvarming av luft her

Skulle bare høre om du fant ut av problemet ditt. Jeg har akkurat samme feilen

runemeyer294
14/02/12, 18:15
det kan jo være at bensinpumpa leverer for lite drivstoff

BlåFare
15/02/12, 01:27
Prøv uten luftfilter, elelr "åpen" filter.
Høres ut som du får for lite luft kontra bensin.
Eller kanskje for mye luft.

Batland
15/02/12, 08:24
Nå går bilen fint men fusker/putrer ganske mye vis jeg tråkker ned pedalen for raskt. Går fint om jeg lirker litt (kjører normalt) Problemet er ikke tilstede eller i vesentlig grad mindre de ca 10første minuttene etter kald start. Noen tips?
Når dette skjer så er det så godt som ALLTID pga at motoren går så magert at tenningsanlegget ikke klarer å antenne den tynne blandingen.
Dette er typisk når:
1. Man kjører med for kald innsugsmanifold. Man bør alltid har vannoppvarmet innsugsmanifold.
2. Akspumpen leverer for lite tilleggs bensin. Du må oppjustere akspumpefunksjonen.
3. Hvis forgasseren går med for små dyser og motoren går i overkant magert, så vil dette bli værre vinterstid og spesielt hvis du kjører med åpent luftfilter uten forvarming. Ved gasspådrag går du over grensen for hva som man antennes = fusking. Jeg anbefaler alltid innmontering av lambdasonde og lambdameter slik at man VET hvordan motoren har det.

Ved kaldstart står chocken på og sørger for at blandingen blir fetere. Da klarer tenningsanlegget å antenne blandingen og fusking unngås.

Ett tenningsanlegg med stif er 100% avhengig av en svak og veik coil og dette er en gedigen ulempe. Hvis du hadde kjøpt deg ett Lumenition oppgradering eller Amerikansk tenningsboks og tilhørende Coil, så hadde de klart å tenne denne tynne blandingen. Du hadde unngått fusking og hadde sluppet å sette i større dyser og oppjustere akspumpen.
Bilen hadde da brukt mye mindre drivstoff oogså vært mer miljøvennlig.

Coilene som må brukes sammen stifter er ultraveike pinglegreier fra 1930 tallet og man bør unngå å bruke dette i dag.

Ole96
15/11/12, 19:13
Hadde samme problemet selv på min b20 med en 36/36, Jeg fant til slutt ut av at det var bensinpumpen som var dålig. Før jeg byttet bensinpumpa bare puteret da jeg ga gass de første 10 minuttene, men da jeg bytta pumpa var all puttringen borte.