Vis full versjon : Bytte høytalere
emil-paulsen
02/09/11, 14:41
Hallo.
Jeg har planer om å bytte ut høytalerne som sitter i min volvo 740. Jeg har da sett på disse høytalerne (http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=3976&katid=644&mid=m436&id=&vn=736).
Stereon jeg har er en Pioneer DEH-2220UB (http://www.pioneer.eu/no/products/archive/DEH-2220UB/index.html).
Spørsmålet mitt er da om jeg må ha en forsterker til dette? Ser at høytalerne har 30W RMS og 180W maks effekt. Mens stereon har 50W x 4.
Har aldri drevet med høytalere å slikt så veit ikke hva betegnelsene betyr eller noe som helst egentlig : P
Jonas Soldal
02/09/11, 16:54
Hei på du. Går helt fint. Men skal du spille skikkelig høyt og ha klarest mulig lyd kan det vere en fordel med forsterker. Men prøv de på spilleren du så ser du om du er fornøyd. ;)
emil-paulsen
02/09/11, 17:13
Hei på du. Går helt fint. Men skal du spille skikkelig høyt og ha klarest mulig lyd kan det vere en fordel med forsterker. Men prøv de på spilleren du så ser du om du er fornøyd. ;)
Okey, takk skal du ha :D
I bilen min har jeg 4stk 30W RMS 130watt koblet på en stereo som er 4*50watt, og det fungerer utmerket.
I følge meg selv så spiller det bra, og har ganske klar lyd ;)
Så tror ikke du støter på noen problemer..
Og når jeg ser nermere så er det den samme spilleren som du har der :)
emil-paulsen
02/09/11, 19:49
Og når jeg ser nermere så er det den samme spilleren som du har der :)
Det høres lovende ut, spørs om jeg få gå til innkjøp av høytalere da :D
850GLTsilver
03/09/11, 14:15
Hallo.
Spørsmålet mitt er da om jeg må ha en forsterker til dette? Ser at høytalerne har 30W RMS og 180W maks effekt. Mens stereon har 50W x 4.
Har aldri drevet med høytalere å slikt så veit ikke hva betegnelsene betyr eller noe som helst egentlig : P
For å ta watt kontra watt veldig enkelt.
Denne spilleren og høyttalerne vil ikke ha noe særlige problemer med hverandre.
Litt mere komplisert:
Fra et 12V batteri er teoretisk maksimal effekt 7W fra en transistorforsterker og i 4Ohms høyttalere.
Fra en mosfet-forsterker så kan vi komme opp mot 9W.
Dette gjelder "singelended amplifier".
I bilradioer er slike forsterkere gjerne brokoblet, noe som rent teoretisk skulle kunne gi 4X effekten. Vi er da fra transistorforsterkeren teoretisk oppe i 28W, og fra MOSFETforsterkeren oppe i svimlende 38W.
Et lite stykke igjen til de 4X50W som spilleren din er oppgitt til.
Så tar produsentene til et par småptriks for å få ut litt ekstra.
Det ene trikset er i og for seg OK. Her lager de noe som kalles en "chargepump" som består av et par ekstra kondensatorer som "pumpes opp" av effekten som ønskes fra forsterkeren, og legges til forsyningsspenningen gjennom noen intrikate kretsløpsløsninger inne i forsterkeren.
Dermed får man ut noen ekstra watt, som gjør at man TEORETISK kommer helt opp til dise 50W som denne forsterkeren da blir oppgitt til.
Et annet triks er å oppgi noe som kalles musikkeffekt.
Her "utnyttes" det faktum at musikk består av svært så dynamiske signaler
Dette gjør at vi ofte vil oppfatte musikken som om den ble gjengitt uten klipping og tilsvarende forvrengning. MUSICPOWER, eller gjerne makspower (mange bruker disse på litt forskjellig måte)
Vi ser ofte denne effekten som oppgitt ved 10% forvregning og i enkelte tilfelle også noe mere. Noe som ogå blir benyttet for metoden over.
Det tredje "trikset" er at man ikke oppgir avgitte watt som kontinuerlig avgitt effekt. I enkelte tilfelle sett oppgitt som PMPO Peak Maksimum Power Output.
Her benytter man seg av at man "tømmer" alle reserver i forsterkeren på en slik måte at det skapes en spenningspiker som går langt utover hva forsterkeren vil kunne være i stand til å levere kontinuerlig.
Dette trikset er etter min mening intet annet enn pølsevev.
Her vil man aldri oppleve at produsenten oppgir noen form for forvrengning, da man i realiteten har intet annet enn forvrengning ut i høyttalerne.
Og så har vi da en form som man svært så sjelden ser oppgitt innen bilstereo i alle fall. Effekt oppgitt i henhold til en eller annen anerkjent norm for oppgivelse av data på forsterkere ment til bruk innen reproduksjon av musikk.
Eksempel her er FTC-normene.
En bilsteroforsterker på 4X50W ville neppe klart å oppnå mere enn rundt 4X20W eller gjerne mindre. Dette fordi disse forsterkerne gjerne er utført på en slik måte at de ikke vil være i stand til å avgi full effekt i henhold til disse normene uten å gå varm, og dermed kobler en del interne sikringskretsløp i forsterkerne som gjør at de rett og slett slår seg av, eller demper lyden meget. For her skal man måle KONTINUERLIG avgitt effekt med et minimum av forvrengning. Og da må man ligge innenfor forsterkerens komponenters mest lineære arbeidsområder. Og for at dette skal bli gode nok forsterkere sp må dyrere komponenter benyttes, og da blir det for dyrt for Bilstereo, stort sett.
Essensen: Spilleren din og høyttalerne dine står helt greit til hverandre.
Skal man legge MYE i dette med effekttilpasning av høyttalere mot forsterkere kyttet til de så bruk for all del ikke høyttalere med høy driftseffekt (W/96dB) eller dårlig effektivitet oppgitt i dB/W opp mot små forsterkere.
Særlig ikke transistorforsterkere (Som omtrent er fraværende i Bilstereoverden nå) Små forsterkere vil brenne opp diskantelementer fortere enn svint, faktisk.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.