PDA

Vis full versjon : Skadlig a kjore uten dumpentil/resirk?



Krissmp
01/09/11, 19:39
Kjorer uten noen form for dumpventil og far sakalt turbo chattering. Er dette skadelig for turboen? Er vel ikke akkurat noe turbo jeg forventer a ha i mange ar, men er litt kjedlig om den plutsig skulle ta kvelden midt pa haukeli:p

Det er en b230ft motor fra en 740 1987mod. Var disse orginalt levert uten resirk/dump?

gnilrE
01/09/11, 19:42
Du har vell Overlatsnings ventil?. Har hørt faktisk om folk som kjørte med Dumplokk uten noen ting rett i filtere har knekt bladene på turboen på kompressor side, sikkert på grunn av trykket som gikk inn igjen i turboen. Men sikkert noen som veit dette bedre en meg :)

Krissmp
01/09/11, 19:55
Alt jeg har er en turbo med wastegate og ror fra turbo til innsug via ic. Kjorer bare pa 0.6-0.8 bar. kan da vel ikke vera mulig a knekke blader med under 1 bar? Selvsat kan alt metall ryke, men rekner ikke med mangel pa dump er hovedarsaken til att et blad knekker.

gnilrE
01/09/11, 20:01
Alt jeg har er en turbo med wastegate og ror fra turbo til innsug via ic. Kjorer bare pa 0.6-0.8 bar. kan da vel ikke vera mulig a knekke blader med under 1 bar? Selvsat kan alt metall ryke, men rekner ikke med mangel pa dump er hovedarsaken til att et blad knekker.

Er jo en del luft som går igjenom en turbo, men har du ingen ting av noe slags duppe dings på turboen? ingen avlastningsventil på kompressor side? har du Garret turboen?

Krissmp
01/09/11, 20:11
Er vel en slik garret t3 turbo. Nei har ingenting pa turbo utenom wastegate, vannkjoling og nippel for trykk til wastegate.

gnilrE
01/09/11, 20:15
Er vel en slik garret t3 turbo. Nei har ingenting pa turbo utenom wastegate, vannkjoling og nippel for trykk til wastegate.

For og være ærlig har jeg ikke vært mye borti den turboen!. Men må jo ha en form for avlastning..

boman
01/09/11, 20:20
Det er vel ikke snakk om hva turboen har originalt, men om den tåler å kjøre med dumpen blenda.
Er det det som kalles tilbakeslag i turboen?

Krissmp
01/09/11, 20:52
jo blir vel en form for tilbakeslag. Men om disse motorene var levert uten dump/resirk i 87 sa er det vel ikke noe problem a kjore uten.

gull pilen
02/09/11, 08:17
er nok mest sansynlig levert med en resirk dump lik den som står på b230et(henger montert på toppen rett ved regreim deksel på eksos side)
faktisk en veldig bra resirk ventil...

eab
02/09/11, 20:08
Det går helt fint å kjøre uten dumpventil.

Krissmp
03/09/11, 13:03
Okay, da bryr eg meg ikke noe om a montere noe dump. Men Tror turboen begynner a bli sliten. Lukter olje i bilen og blir kraftigere nar eg gir pa. Er ikke sikker på att det er turboen, men er vel mest sannsynlig det.

eab
03/09/11, 17:30
Hvis veivhusventilasjonen går ut i friluft så kan det være der problemet ligger. Olje fra turbo er vel litt vanskelig å lukte dersom eksosanlegg er tett og går ut bak bilen.

Krissmp
03/09/11, 17:32
Ja den gar rett til friluft, men det gjør den pa den andre volvoen min ogsa. Merker ingenting der?

eab
03/09/11, 17:50
det gjør den pa den andre volvoen min ogsa. Merker ingenting der?

Det er jo bra at du ikke merker noe på den andre bilen!

At en bil/motor ikke har noen problemer betyr ikke automatisk at en annen bil/motor heller ikke har problemer :rolleyes:

Krissmp
03/09/11, 18:17
Nei selvsagt ikke, men skjønte det slik att du mener att det lukter olje fordi jeg har åpen veivhusventilasjon? Har åpent på den andre bilen også og blir ikkje lukt fordi den har åpen veivhusventilasjon til friluft

eab
03/09/11, 18:38
Det vil jo komme olje og oljedamp ut, og da er det kanskje den lukta du kjenner inn i bilen. Kan være at slangen ligger litt annerledes og dampen siver inn i kupeen.

*edit: grunnen til at jeg ikke tror det er turboen er nettopp fordi oljedampen da vil komme ut av eksosanlegget og dersom det er tett og går ut bak bilen så skal det litt til før man kjenner lukta inne i bilen når man kjører.

nyborg
04/09/11, 09:40
Jeg vil anbefale deg å montere en dump. turboen tar jo skade over tid med dette.