PDA

Vis full versjon : Problem med lys i dashboardet



Erlend Dystland
01/09/11, 16:55
Hei!
Jeg har problemer med lyset i min 1997 Volvo 855.
Det hender at når jeg starter opp bilen at instrumentlys, og lys generelt i dashboardet slukner.
Hvis jeg da vrir lysbryteren (som fra før av står i posisjon 2) til posisjon 0, og tilbake til posisjon 2, hender det at lyset kommer tilbake.
Det samme gjelder ved dimm-bryteren som justerer skarpheten på lyset i instrumentet osv. Når jeg bare dytter den frem og tilbake kan det også hende at lyset kommer tilbake.

Er veldig kjedelig, da man ikke greier å se km/t på kvelden uten lyset.
Kan det være en sikring, defekt bryter osv.?

Mvh.
Erlend242

Reppemarkus
01/09/11, 18:15
Jeg vil tippe at problemet ligger i dimmeren din til dash-lyset..
Disse er viden kjent for og lage all mulig slags lys fenomener i det meste av lys i dashen :/

850GLTsilver
01/09/11, 18:20
Enig med Reppemarkus her.

Erlend Dystland
01/09/11, 21:19
Har lest litt om den jeg også.
Men hvordan tar man ut den dimmeren? Jeg tok ut bryteren under (som er til varmetråder?), men dimmerbryteren turte jeg ikke å ta ut da den satt så hardt.

Men om dimmeren er ødelagt så kan man vel ta ut ledningene av sokkelen feks. for å se om lyset kommer på når man kobler ledningene utenom dimmeren?

850GLTsilver
01/09/11, 21:21
Bruk en plastspatel og stikk inn på siden av bryteren og vipp spatelen bakover.
Og den kan sitte ganske hardt ja.

Erlend Dystland
01/09/11, 21:31
Oki, for jeg brukte en skrutrekker (av flat type) for å prøve å vippe den ut, men den satt såpass hardt at jeg ikke ville bryte, var redd for å sprekke plastikken.
Da får jeg se om jeg finner en slik "plastspatel" i garasjen i morgen:)

Tusen takk for hjelpen foreløpig, skal gi et lite pip/referat her når jeg har ordnet det:)

Reppemarkus
06/09/11, 18:36
Jeg skulle bytte min selv, den satt som ett H**.. jeg gjorde det enkelt og løstnet toppen av dashen og trykket den rett ut fra baksiden.

Funnet/Rettet feilen? :)

Erlend Dystland
07/09/11, 21:24
For oss som ikke tar av dashboardet.
Er det kun å dra ut denne dimmeren? Eller må den skyves på en eller annen måte?:)

mrstfu
07/09/11, 21:51
Jeg får den ut med et par flate skrutrekkere, som du brukte, men en på hver side. Kan lønne seg å prøve å vippe litt i underkant og, husker ikke helt hvordan festeklipsene til denne er.

850GLTsilver
07/09/11, 22:26
Festeklipsene er akkurat som de andre bryterne, men denne dimmeren har det med å sitte llitt ja. Forsøk å ta ut Lysbryteren, så kommer du til bak dimmeren og kan dytte den ut.

ola normann
08/09/11, 09:03
Jeg gikk over loddingene inne i dimmeren min og da ble den god som ny. Dette var da til en v70, antar at 850 dimmeren er rimelig lik?