PDA

Vis full versjon : turbo til volvo 940



johnjo
01/09/11, 10:53
hei.er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en billig T3/T4 turbo til volvo 940 som er bolt-on.må også være vannavkjølt og med wastegateklokke.jeg har en fk motor i bilen nå.
han jeg egentlig skulle kjøpe en T3/T4 turbo ta,han skulle plutselig ikke selge allikevel.

takker for alle svar:)



mvh john

janhvold
01/09/11, 22:10
Hvorfor må den være vannavkjølt ?

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/turbo-_-tillbehor/turbo/t3_t4-w-turbo.html

Denne er nesten bolt on, uten vannkjøling.

nyborg
20/09/11, 19:46
Hvorfor må den være vannavkjølt ?

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/turbo-_-tillbehor/turbo/t3_t4-w-turbo.html

Denne er nesten bolt on, uten vannkjøling.

Sikkert for at han har vannavkjølt turbo ifra før da er det lettere å skaffe en vannavkjølt turbo istenden for å blende rørene + at det er en fordel da det kjøler.

ikke kjøp en kina turbo når du først skal kjøpe deg en ny turbo disse er bare dritt!

gull pilen
20/09/11, 20:56
dette er langt ifra avansert trimming!!!


den turboen som er linket til er heller ikke bolt on...
er pyramide flens på manifoilen som må freses/slipes vekk for at den skal passe..
største bolt on turboen er t3 super 60, der må bare lages ny retur og i noen tilfeller olje tur...

Knallert
20/09/11, 21:25
Fins da T3/4 hybridturboer med pyramideflens!

Som eksempel så handlet jeg en turbonetics t3/4 hybrid (e-46/420hk.) som hadde pyramidetetning.

gull pilen
20/09/11, 21:30
Fins da T3/4 hybridturboer med pyramideflens!

Som eksempel så handlet jeg en turbonetics t3/4 hybrid (e-46/420hk.) som hadde pyramidetetning.

da beklager jeg for det fant jeg ikke når jeg selv jaktet på størst mulig turbo til min 940...
men uannsett dette er ikke avansert trimming...

Njål Nilssen
21/09/11, 18:04
Fins da T3/4 hybridturboer med pyramideflens!

Som eksempel så handlet jeg en turbonetics t3/4 hybrid (e-46/420hk.) som hadde pyramidetetning.

OG hybrid (ræl) turbo kan man like greit være for uten... ALT for liten turbin vs. kompressor...

Knallert
21/09/11, 22:43
Tja... Steg 5 aksel med 62mm diam. ut på turbin og 54mm inn på kompressor er vel ikke det man kaller for kjempeliten turbin kontra kompressor...

Fungerte veldig greit på 2,3 liter rødblokk 8v i mitt tilfelle hvertfall.

Man kan jo sammenligne med en mer moderne gt3076r som har 55mm på minste diam. turbin og 56mm inn på kompressor.
En turbo som er speca av garret til 550hk.

T3/4 hybrid er jo ikke akkurat moderne lenger,men fins komboer som kan fungere for en rimeligere penge.
Men klart, det finnes langt bedre og mer moderne valg til en gammel rødblokk. :)

Batland
22/09/11, 12:05
OG hybrid (ræl) turbo kan man like greit være for uten... ALT for liten turbin vs. kompressor...
Her går nok du alt for hardt, brutalt og bombastisk ut.
En ikke-hybrid turbo er ofte like ubrukelig som en ekstremhybrid turbo selv om det blir på en annen måte.
Det var tross alt T4/T3 hybrider som erobret absolutt hele verden, før Kina kom og ødela alt sammen.
Korrekt komponerte hybridturboer er utvilsomt det suverent beste. KORREKT er hele hemmeligheten her.
GARRETT GT3071R og GTX3071R er eksempler på velfungerende og korrekte hybridturboer som alltid bør vurderes, mens GARRETT GT2871 er ett eksempel på det motsatte og bør aldri vurderes.
F1 turbinhjuelene til Turbonetics er mye bedre enn mye annet så en GT-K 350 skal absolutt ikke forkastes heller.
Videre har man KKK K27/26 hybriden til NTS, som heter KX500 og som har stort potensiale.

Batland
22/09/11, 12:09
Man kan jo sammenligne med en mer moderne gt3076r som har 55mm på minste diam. turbin og 56mm inn på kompressor.
En turbo som er speca av garret til 550hk.
Etter at GARRETT GTX3071R kom på markedet er GT3076R blitt en unødvendig og overflødig turbo som bare har dårlige egenskaper.
Påstår at GT3076R er i samme klasse som GT2871R, dårlige greier for spesielt interessert "fetesjister" eller for dem som ikke har mottatt korrekt info enda.

Njål Nilssen
22/09/11, 15:30
Ja ok litt bruktalt sagt, men tenkte jo primært på de som har en vanvittig liten turbin ift kompressor... Skal MYE mottrykk til for å få en kraft på det lille turbinhjulet som klarer å dreie rundt en stor kompressorimpeller...

Og du må vel være enig med meg om at en stor turbin i kombo med lange primærrør som har relativt liten diameter ikke er å forakte... hverken for spool, eller mottrykk...

Knallert
22/09/11, 15:47
Etter at GARRETT GTX3071R kom på markedet er GT3076R blitt en unødvendig og overflødig turbo som bare har dårlige egenskaper.
Påstår at GT3076R er i samme klasse som GT2871R, dårlige greier for spesielt interessert "fetesjister" eller for dem som ikke har mottatt korrekt info enda.

Lyst til å utdype hvorfor de nevnte turboene kun har dårlige egenskaper,for oss som ikke har motatt korrekt info enda.

Greit å utdype når man sier at noe er et dårlig fungerende produkt, så man får frem konkret hva som er galt.

Mange som setter personlige meninger som målestokk for hva som er bra/dårlig. :)

Batland
22/09/11, 20:39
Lyst til å utdype hvorfor de nevnte turboene kun har dårlige egenskaper,for oss som ikke har motatt korrekt info enda.

Greit å utdype når man sier at noe er et dårlig fungerende produkt, så man får frem konkret hva som er galt.

Mange som setter personlige meninger som målestokk for hva som er bra/dårlig. :)
GT2871R har ett kompressorhjul med 71 mm stordiameter, men turbinhjulet har kun 53,85 mm stordiameter og dette er alt for stor forskjell.

GT3076R med kompressorhjul som har 76 mm stordiameter og 60 mm turbinhjul ble konstruert først, men etterhvert innsåg ingeniørene hos GARRETT "tabben" og kom med GT3071R som "bolt-on" oppgradering og denne spooler 1000 o/min tidligere med identisk turbin og gir motoren lavere baktrykk.
Grunnen er at forholdet mellom de to stordiameterene er korrekt.
En annen effektiv GARRETT er GT28RS som har 60 mm kompressorhjul og 53,85 mm turbinhjul.
Påstår at effektive og velfungerende turboer har hybrid% fra 84 - 90% som er det "korrekte" i de fleste tilfeller. (Men helt klart ikke alltid til alle motorer heller.)

Batland
22/09/11, 20:49
Ja ok litt bruktalt sagt, men tenkte jo primært på de som har en vanvittig liten turbin ift kompressor... Skal MYE mottrykk til for å få en kraft på det lille turbinhjulet som klarer å dreie rundt en stor kompressorimpeller...
Definitivt 100% enig med du. :)

Og du må vel være enig med meg om at en stor turbin i kombo med lange primærrør som har relativt liten diameter ikke er å forakte... hverken for spool, eller mottrykk...
"Stor turbin" er jo ett definisjonspørsmål, men på generelt grunnlag er det som oftest "lagom som er best".
Grenrør er fra vrient til irriterende innviklet, så jeg er ikke ubetinget enig med du der.

Njål Nilssen
22/09/11, 22:17
Definitivt 100% enig med du. :)

"Stor turbin" er jo ett definisjonspørsmål, men på generelt grunnlag er det som oftest "lagom som er best".
Grenrør er fra vrient til irriterende innviklet, så jeg er ikke ubetinget enig med du der.

Joda klart man hiver jo ikke en 80mm turbin på en motor som skal levere 300hk :p Joda klart et grenrør med lange rør kan være vrient å få plass til, men det har jo sine fordeler da... men klart skal man ha spool og man bruker originalt 940 grenrør feks. så må jo nødvendigvis turbinen være noe mindre for å få den samme spoolen.

Og tar man feks. seg råd til en Borg Warner EFR som har turbinhjul av Titanaluminid som har under halve vekta til feks. inconel 718 som somregel brukes ellers i gode turbiner så blir det jo nesten som å kjøre med kompressor :D

Batland
24/09/11, 13:13
hei.er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt en billig T3/T4 turbo til volvo 940 som er bolt-on.må også være vannavkjølt og med wastegateklokke.jeg har en fk motor i bilen nå.
han jeg egentlig skulle kjøpe en T3/T4 turbo ta, han skulle plutselig ikke selge allikevel.
takker for alle svar:)
mvh john
Da bør du definitivt gjøre en seriøs vurdering av denne, og hvis du er smart så slår du til:
http://cache.finn.no/mmo/2011/8/30/5/303/970/45_-1272975980.jpg
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30397045

Njål Nilssen
24/09/11, 16:17
Da bør du definitivt gjøre en seriøs vurdering av denne, og hvis du er smart så slår du til:
http://forum.vccn.no/
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30397045

Neticsen du tenkte på da formoder jeg? For den andre er jo en gt3071/KKK hybrid, og den blir vel litt i største laget for hva han her sikter etter... Med mindre han bruker noe annet en 940 grenrør såklart...

Batland
27/09/11, 11:40
Neticsen du tenkte på da formoder jeg? For den andre er jo en gt3071/KKK hybrid, og den blir vel litt i største laget for hva han her sikter etter... Med mindre han bruker noe annet en 940 grenrør såklart...
Jeg har lagt spesielt merke til to ord som er flittig brukt på vccn når det skal trimmes og det er "billig" og "rimelig".
Dette er en ærlig sak, men dessverre gjør dette det umulig å få skikkelig gode resultater med å kjøpe nye deler fra butikk.
Derfor ja, det er den til kr. 4000,- fordi E46 har egenskaper som passer godt på en Volvomotor - i sterk kontrast til det meste av Kinadritt.

GT3071R kan sies å være markedets nest beste turbo (etter EFR) og den bør derfor alltid vurders så sant budsjettet kan strekkes så langt. ;)