PDA

Vis full versjon : panhardstag og senk?



Dagge91
14/03/10, 16:38
når man skal senke bilen 35mm burde man ha justerbart panhardstag?
eller er det så lite at bilen ikke blir skeiv?

tenker på 240, men kansje andre som lurer på dette til 100 serien!?

jonass
14/03/10, 16:54
Nesj har ikke så mye og si, men har du dekk som fyller ut mye når den er orginal så kan det bli at det subber på ene siden

Olav'en
14/03/10, 17:09
Stor fordel å få det justert ja, samt få justert momentstag og flytta frem bakakslingen ein liten anelse. :)

Dagge91
14/03/10, 17:56
kjører på eiker felgene så har bestilt justerbart fra ipd, så setter det nok på om det er at det blir litt skeivt;)

hvorfor flytte bakakslingen fram?

Joakim-G_R
14/03/10, 18:27
For å få riktig vinkel på pinjong og drivknute. Har mye å si på festet i asfalten, i tillegg til slitasjen på knuta.

Torra
14/03/10, 19:54
Hvor mye kommer det på med just. panhard og momentstag fra IPD? Med frakt, toll og alt som er.. Og er de med superflex foringer?

Dagge91
14/03/10, 21:10
jeg bestilte justerbart panhardstag litt småting og staga fra dempertårna og inn i torpedoveggen kom på 270 dollar med frakt;)

rogern
14/03/10, 22:00
om det er nødvendig ække sikkert.
men sikkert ikke dumt å sentrere akselen selv om det ikke nødvendigvis subber.
mål fra noen fine punkter og juster til akselen er på midten.
den vil jo flytte seg vekk fra midten ved større dumper/utslag.
men det ække til å unngå.

emilhetty
14/03/10, 22:20
om det er nødvendig ække sikkert.
men sikkert ikke dumt å sentrere akselen selv om det ikke nødvendigvis subber.
mål fra noen fine punkter og juster til akselen er på midten.
den vil jo flytte seg vekk fra midten ved større dumper/utslag.
men det ække til å unngå.
Er bedre å koste på seg en 4hjulsmåling da, så kan man justere fortilling og samtidig.

rogern
14/03/10, 22:33
ja det er vel sikkert det beste.
men hvis forstillinga er bra og man måler og sentrerer bak så bør det vel bli bra.
de fleste senker jo bare og ikke no mer og det går jo fint det.

Øyvind G
14/03/10, 23:16
du får ikke justert akselen fram med justerbare moment stag. du får bare vridd den. skal du ha akselen lengere fram, så må du bygge om bærebruene.

Joakim-G_R
14/03/10, 23:21
om det er nødvendig ække sikkert.
men sikkert ikke dumt å sentrere akselen selv om det ikke nødvendigvis subber.
mål fra noen fine punkter og juster til akselen er på midten.
den vil jo flytte seg vekk fra midten ved større dumper/utslag.
men det ække til å unngå.
Wattlink :D


Er bedre å koste på seg en 4hjulsmåling da, så kan man justere fortilling og samtidig.
4hjulsmåling på 200 er "bortkasta", med mindre man har justerbare stag i stumpen. Dessuten er justerbart panhard et "must" ved senking og justering av forstillinga. Når man måler ut ifra bakhjulene for å justere forstillinga, vil man justere forstillinga skeivt, fordi bakhjula står skeivt i forhold til senter av bilen.


du får ikke justert akselen fram med justerbare moment stag. du får bare vridd den. skal du ha akselen lengere fram, så må du bygge om bærebruene.
Det stemmer. Viser til innlegget mitt tidligere i tråden.

Torra
15/03/10, 00:11
4hjulsmåling på 200 er "bortkasta", med mindre man har justerbare stag i stumpen. Dessuten er justerbart panhard et "must" ved senking og justering av forstillinga. Når man måler ut ifra bakhjulene for å justere forstillinga, vil man justere forstillinga skeivt, fordi bakhjula står skeivt i forhold til senter av bilen.


Du har et veldig godt poeng der ;)

Olav'en
15/03/10, 00:44
hvorfor flytte bakakslingen fram?

Som Joakim-G_R seier: riktig vinkel på pinjong og drivknute. I tilleg får du meir plass i hjulhus viss du får sentrert den.


du får ikke justert akselen fram med justerbare moment stag. du får bare vridd den. skal du ha akselen lengere fram, så må du bygge om bærebruene.

Var det eg prøvde å få fram, men litt dårlig formulert muligens.
Korte inn momentstag og flytte og flytte akslingen fram på bærebruene.

ArneR
15/03/10, 02:16
Tok ca. 12mm av panhardstaget på en stasjonsvogn jeg hadde før, med 40mm senkesett, og det ble ganske rett.. Men justerbart er desidert best, da får du justert det på millimeteren omtrent..

Dagge91
15/03/10, 10:28
dda slenger jeg på justerbart panhardstag da;)

gaupe
15/03/10, 10:31
4hjulsmåling på 200 er "bortkasta", med mindre man har justerbare stag i stumpen. Dessuten er justerbart panhard et "must" ved senking og justering av forstillinga. Når man måler ut ifra bakhjulene for å justere forstillinga, vil man justere forstillinga skeivt, fordi bakhjula står skeivt i forhold til senter av bilen.


Nei, det er ikkje det. Du har fleire vinklar enn caster, camber og spissing framme å forhalde deg til. Og det er jo greitt å vite om du må gjere noko tiltak for å få orden på køyreeigenskapane. Du forandrar ganske mange vinklar ved å senke ein bil.

Joakim-G_R
15/03/10, 21:53
Nei, det er ikkje det. Du har fleire vinklar enn caster, camber og spissing framme å forhalde deg til. Og det er jo greitt å vite om du må gjere noko tiltak for å få orden på køyreeigenskapane. Du forandrar ganske mange vinklar ved å senke ein bil.

Forskjell på forstillingskontroll og 4hjuls-kontroll. :)

Ræva på 200'n er ujusterbar orginalt uansett.

gaupe
15/03/10, 22:09
Forskjell på forstillingskontroll og 4hjuls-kontroll. :)

Ræva på 200'n er ujusterbar orginalt uansett.

Det veit eg veldig godt, og det er likevel ein god grunn til å vite om korleis det står til med alle vinklane.

Joakim-G_R
15/03/10, 22:10
Ja, men med orginalt panhard bak, så vil 4hjulskontroll bare ødelegge innstillinger/justeringer. Fordi det du måler ut ifra er skeivt som fy.

Ble gjort på min før jeg fikk just. panhard, jeg har slitt ut et sett med framdekk på "no-time". Byttet og hadde bakdekkene forran, de gikk også fort vekk.

Sikkert noe kjørestil, men er nok pga feil innstilling i fronten. (vil "ploge" mer, utover)

Dagge91
15/03/10, 23:17
men setter jeg på justerbart panhardstag og tar 4hjuls kontroll så blir ting bra?

Anders-
16/03/10, 19:38
Ja, men med orginalt panhard bak, så vil 4hjulskontroll bare ødelegge innstillinger/justeringer. Fordi det du måler ut ifra er skeivt som fy.

Ett moderne apparat måler vel ikke noe utifra bakhjula?

-Shark-
16/03/10, 20:23
Ett moderne apparat måler vel ikke noe utifra bakhjula?

jo, det gjør iallefall det vi har på jobben, et av de nyeste fra Wurth.

Man justerer alltid bak først og deretter forran.

kermitt
16/03/10, 21:41
men setter jeg på justerbart panhardstag og tar 4hjuls kontroll så blir ting bra?

det forutsetter at du da justerer akslingen inn i midten. så kan du dra på 4-hjulskontroll å justere den litt fram og opp. når det er gjort så justerer du inn forhjulene og da skal det være bra rett. men ikke glem det at alle foringer må være bra for at en hjulstillings kontroll skal ha noen misjon.

Joakim-G_R
16/03/10, 22:06
Ett moderne apparat måler vel ikke noe utifra bakhjula?

Nettopp det det gjør.

Thomas-Volvo
21/03/10, 22:11
blir forvirra her nå xD trenger jeg justerbard phanhardstag når jeg senker bilen 40mm? for og få den godkjent i vongkort?

man må vel senke bilen, så 4hjulskontroll også til slutt en tur til biltilsynet ?

Kenneth D
21/03/10, 22:17
Trenger vel ikke justerbart panhard stag for å få godkjent senk i vognkortet. Jeg har ikke det og fikk det godkjent. Hele poenget er jo å få sentrert akslingen slik at det ikke subber. Kommer til å kjøpe meg panhard stag snart, subber med eikerfelgene:p Samt at du må ha med papirer for forstillingskontroll til BT.

kermitt
21/03/10, 22:46
du må ikke ha det, men du må uansett har 4-hjulskontroll. og da er det kjekt å sentrere akslingen så du justerer inn forstillinga rett. i tilleg blir du kvitt eventuel subbing og slik skit.

DieselDriver
21/03/10, 22:49
Forstlling justerer man vel selv?

kermitt
21/03/10, 22:53
du kan jo det, men da får du verken papirer på det eller måling i grader og minutter i realtid på skjærm. mye lettere og kjappere å justere inn.

DieselDriver
21/03/10, 22:56
Hva skal man med papirer da? Bilene glir jo igjennom godkjenninga med senkefjærer som ikke er godkjent. De legger ikke merke til sånt på kontroll men jeg justerer forstillinga selv for at den skal slite minst mulig dekk.

kermitt
21/03/10, 23:02
man må vise papirer for å få godkjent senking. det er i hvertfall sånn mange plasser, inklusive her. hvordan det er på din lokale trafikk stasjon skal ikke jeg si.

DieselDriver
21/03/10, 23:05
jeg godkjenner ikke en dritt og bilene glir igjennom men klage på stabstagforinger er noe jeg får hver gang...

Joakim-G_R
21/03/10, 23:22
Forstlling justerer man vel selv?

Vanskelig å ta sånt på feeling/øyemål. Men for guds skyld, har du utstyr så hvorfor ikke.

Du får nok vanskelig godkjent justerbart panhard hos BT, så ha orginalt når du skal godkjenne senkesettet.

gaupe
22/03/10, 09:51
Vanskelig å ta sånt på feeling/øyemål. Men for guds skyld, har du utstyr så hvorfor ikke.

Du får nok vanskelig godkjent justerbart panhard hos BT, så ha orginalt når du skal godkjenne senkesettet.

Dei kika på staga mine, når eg var å godkjente, kommenterte at det var ei smart løysing og smilte :)

DieselDriver
22/03/10, 10:37
¨Man lager seg bare en justerbar stang og kjører bilen på en grav så justerer man spissing enkelt selv.

Dagge91
22/03/10, 15:31
man kommer kansje gjennom hos bt med ikke gokjente senking, men er fortsatt ikke gokjent i papirene på din bil. så om du blir stoppet i teknisk og de sjekker opp i dette så har du jo et problem, litt det samme som og kappe på senk rett etter gokjenning..

er det ikke!?

DieselDriver
22/03/10, 15:33
Når de ikke merker det på godkjenning så merker de det ikke på teknisk heller.

Anders-
22/03/10, 16:09
Når de ikke merker det på godkjenning så merker de det ikke på teknisk heller.

Det kan du ikke garantere for, en teknisk kontroll kan fort bli nøyere utført enn en pkk..

Dagge91
22/03/10, 16:33
ja var det jeg og mente, og om de ser hmm denne var godt senka har du papirer på det ? øø nei.. kansje han gammlingen på bt oppe hos dere ikke bryr seg, så skal du til våler der de står og har teknisk før treffet osv, er det nok noen som sjekker dette nøyere enn han..

Joakim-G_R
22/03/10, 23:01
¨Man lager seg bare en justerbar stang og kjører bilen på en grav så justerer man spissing enkelt selv.

Er et "par" andre vinkler i ei forstilling enn bare spissing da, MacGyver.

DieselDriver
22/03/10, 23:05
Vet det men det er camber. Når du senker kommer camberen til og bli litt negativ og det passer perfekt.

Joakim-G_R
22/03/10, 23:10
Kan og burde også justere den, da du skrur ut både bærekuler og fjørbein.

DieselDriver
22/03/10, 23:15
Ja justerer selv. Man trenger ikke utdanning for slikt.
Bare justerer og prøvekjører helt til bilen blir slik du vil ha den. Må jo justere etter hvor store og breie hjul man har også.

Joakim-G_R
22/03/10, 23:17
Nettopp, og å ta slikt på feeling blir for meg helt bak mål.
Har ikke sagt noe om utdanning, men riktig utstyr. Et hjemmelaga "justerbart stag" er ikke godt nok for meg, iallefall.

DieselDriver
22/03/10, 23:18
Er vel samma hva man bruker bare man får riktig resultat?

Joakim-G_R
22/03/10, 23:19
Resultatet blir jo absolutt ikke riktig med slikt hjemmemekka utstyr, hvor mye slingringsmonn tror du det er på nytt og friskt utstyr fremfor hjemmelaga opplegg?

DieselDriver
22/03/10, 23:38
Er ikke noe slingringsmon nei. Pappa drev med eget bilverksted og da brukte han det verktøyet for og slippe at biler trengte forstillingskontroll og slikt etter for et endeleddbytte etc.

Joakim-G_R
23/03/10, 22:34
Nå må du huske at det er STOR forskjell på å bytte et endeledd og å demontere hele fronten for å bytte fjærer. En hjemmelagd løsning for å justere inn forstillingen er da IKKE GOD NOK.

Endeledd er kun for spissing, IKKE for camber/caster og SPI.

Joakim-G_R
23/03/10, 22:53
Dei kika på staga mine, når eg var å godkjente, kommenterte at det var ei smart løysing og smilte :)

Det er alderen din tenker jeg, jeg ble jo nedstemt fordi jeg hadde senkefjærer. Det var jo VÆRSTE FORMEN FOR SENKING!!!!!! omtrent skrek han til meg. Spurte om det var bedre med hjemmelagde coilovere, da ble han stille.. :p

gaupe
23/03/10, 23:16
Det er alderen din tenker jeg, jeg ble jo nedstemt fordi jeg hadde senkefjærer. Det var jo VÆRSTE FORMEN FOR SENKING!!!!!! omtrent skrek han til meg. Spurte om det var bedre med hjemmelagde coilovere, da ble han stille.. :p

opptreden også mister, eg er jo behageleg og du er ubehageleg :p

Mr. Crepsley
23/03/10, 23:28
opptreden også mister, eg er jo behageleg og du er ubehageleg :p

haha! Touchè!

DieselDriver
23/03/10, 23:57
Nå må du huske at det er STOR forskjell på å bytte et endeledd og å demontere hele fronten for å bytte fjærer. En hjemmelagd løsning for å justere inn forstillingen er da IKKE GOD NOK.

Endeledd er kun for spissing, IKKE for camber/caster og SPI.

Du sier noe der. Men det er jo ikke så mye som endrer seg på en 240. Eneste jeg merker når man senker er at rattet ikke retter seg opp når du har full sving.

Dan Bay-Johansen
24/03/10, 00:03
haha! Touchè!
opptreden også mister, eg er jo behageleg og du er ubehageleg :p

Den satt :D

EDIT : Vakke så lett med den derre siteringa, men det får duge =)

Joakim-G_R
24/03/10, 07:20
opptreden også mister, eg er jo behageleg og du er ubehageleg :p

Nja, jeg blir ubehagelig når folk ikke "respekterer" meg, og prøver å dytte meg ned, ellers er jeg rett så trivelig.:cool: :p


Du sier noe der. Men det er jo ikke så mye som endrer seg på en 240. Eneste jeg merker når man senker er at rattet ikke retter seg opp når du har full sving.

Joda. Det er en del justeringer der også. Tenk også når du skrur ut bærekula, bare der er det litt "slingringsmonn". Og når du skrur ut topplagringa. Der også er det justering, og det må/bør justeres rett igjen etter senk.

gaupe
24/03/10, 10:31
Nja, jeg blir ubehagelig når folk ikke "respekterer" meg, og prøver å dytte meg ned, ellers er jeg rett så trivelig.:cool: :p


Når det gjeld biltilsynet, så får ein bite i seg alt og smile, og på den måten så kjem ein lettast frå det. Ein har ofte lyst til å kome med ein smart-ass kommentar, men den får du somregel tilbake i mente. Er berre å legge seg flat.

Får vel prøve biltilsyna her nede når eg skal få godkjent turbomotoren i 240en også, men reknar ikkje det for å vere noko stort problem.

Joakim-G_R
24/03/10, 19:52
Dra til Risløkka. På Jessheim er de bare sure og tverre uansett hvor flat du er. :)

gaupe
24/03/10, 19:53
Dra til Risløkka. På Jessheim er de bare sure og tverre uansett hvor flat du er. :)

Er eit godt alternativ uansett, er på vegen til jobb. Er det drop-in der no?

Joakim-G_R
24/03/10, 19:58
Nei, må bestille time i forveien. Men må presisere hva du skal, da det visstnok krever spesialtime for godkjenning av senkesett og motor. 1 time godkjenning, og 1 time å skrive inn i vognkortet ( ! ). :)

gaupe
24/03/10, 20:06
Nei, må bestille time i forveien. Men må presisere hva du skal, da det visstnok krever spesialtime for godkjenning av senkesett og motor. 1 time godkjenning, og 1 time å skrive inn i vognkortet ( ! ). :)

I know, men det er vel drop inn ein eller annan plass i distriktet? Men kan sikkert bestille uansett, er berre motoren eg skal skrive inn. Hjul og senkesett er allreide skrive inn. Kunne forsovidt ha skrive inn ratt og spacers også, men trur ikkje bryr meg.

ChrML
24/03/10, 20:09
I know, men det er vel drop inn ein eller annan plass i distriktet? Men kan sikkert bestille uansett, er berre motoren eg skal skrive inn. Hjul og senkesett er allreide skrive inn. Kunne forsovidt ha skrive inn ratt og spacers også, men trur ikkje bryr meg.
Lar spacere seg godkjenne?

gaupe
24/03/10, 20:10
Lar spacere seg godkjenne?

Volvospacerane kan godkjennast på 244 og 242 ja.

Joakim-G_R
24/03/10, 20:11
Kun bak, forsåvidt.

Fikk Palm Beach skrevet inn i vognkortet mitt jeg, kjekt å ha. :p

Men det er litt utenfor temaet her nå kanskje.

Mr. Crepsley
25/03/10, 01:42
Siden vi allerede kom innom det temaet, hva måtte du ha for å få skrevet det inn? papirer?

Joakim-G_R
25/03/10, 17:28
Godkjenningspapirene som Volvo leverte med settet, regner jeg med.

rustan
25/03/10, 17:55
Fattern har 150mm spacere på den ene bilen sin. Aldri vært noe problem det:) Men det er ingen Volvo da...

Joakim-G_R
25/03/10, 20:01
15 centimeter spacere.....

kermitt
25/03/10, 20:25
den er pinadø grov :D og jeg trodde det kun var 240 som ser ut som en reliant robin med hjulene midt under.

rustan
26/03/10, 15:03
15cm bak ja. Husker ikke hvor mye det er foran, men endel mindre.

TeamBørnOut
26/03/10, 15:06
Skal vi tippe porsche 944? :D

Christian
26/03/10, 15:10
Sku te å si det ja, Porsche har noen sjuuuke space på dem breie bilene!

rustan
26/03/10, 17:20
Nesten riktig:p 911 med Turbo bredding:) Felgene bygger ut litt dem også, dekket er heeelt ut i skjermkanten;) Sånn skal det værra!

Joakim-G_R
26/03/10, 19:11
Er ikke helt enig, om det innebærer 30 centimeter spacer....

TeamBørnOut
27/03/10, 00:32
Hvor tror du chopshop london fikk ideene sine i fra?

Jeg vet mange av boble gutta kjører med slike spacere... sykt.. Ikke spørr meg hvorfor. vanligvis så vil jo 15cm spacer bety total drap på geometrien.. men ikke på bobler...

Joakim-G_R
27/03/10, 15:07
Bobler er jo drap uansett. :p

Vil nok ta knekken på det meste i både oppheng og geometri, er jo rett og slett fysikk det da. Mye tøffere med breie nok felger, a gitt. :D

Chopshop london ja, 20 cm lange rørbetar og sveise sammen noe skval. Usj..

rogern
28/03/10, 02:27
må jo bli no voldsomt påkjenning på hjullagera med 15cm(!) spacere.
kraft x arm.

rustan
28/03/10, 10:28
Ja, mulig det blir litt påkjenning for lagra, men har gått helt fint hittil:) Er ikke så fryktelig breie dekker (245), så kan bytte felger også gå ned på spacer str. selvølgelig. :)

Har sakt litt feil her, de er 10cm ikke 15.