PDA

Vis full versjon : Hvor kjøper dere lakk?



henrik940
14/03/10, 15:15
Tenkte jeg skulle prøve meg på selvlakkering til sommern. Hvor kjøper dere lakk?

A.Finstad
14/03/10, 16:10
mange steder som selger lakk blandt annet mekonomen selger standox og det er fin lakk å drive med, men alle lakk verksteder og sånne ting selger lakke og lastebil værksteder. bare å velge :p så er spørsmålet om du skal lakkere mye eller lite da? alt dette er med på å bestemme hvilken sprøyte du trenger og hvilken du burde kjøpe. og hvor stor kompressor har du?

henrik940
14/03/10, 16:15
Vel, skal lakke skjørter, fanger og litt småsnæks.

Tenkte på ei billig sprøyte jeg..

THolandsli
14/03/10, 18:19
Steglet Bilutstyr er vell en kurrant plass å handle lakk i Kongsberg.

lofsbergracing
14/03/10, 18:21
Bilklubben ;)

A.Finstad
14/03/10, 18:41
på små deler kan du fint bruke en sprøyte som er av ca kvalitet trenger ikke ei sprøyte til tre fire lapper da! kjøp deg den som koster rundt 1200 kr på mekonomen den er helt grei å lakkere med, men selvsakt ikke det beste jeg har prøvd(driver med lakkering) ei fin hobby sprøyte i mine øyne i hvertfall! å de fleste kompressorer klarer å levere nokk luft til å lakkere så lite så det er nokk heller ikke noe problem :p

hvertfall kjøp deg ferdig blanda lakk som bare er å helle rett i sprøyta å spraye på for det er VIKTIG at det er blanda riktig sånn at lakken oppfører seg som den skal og sånt. i hvertfall kjøp deg lakk som bare skal tynnes ut ikke, men når du driver med klar lakk vær forsiktig! det renner FORT!

Mr. Crepsley
22/03/10, 18:48
på små deler kan du fint bruke en sprøyte som er av ca kvalitet trenger ikke ei sprøyte til tre fire lapper da! kjøp deg den som koster rundt 1200 kr på mekonomen den er helt grei å lakkere med, men selvsakt ikke det beste jeg har prøvd(driver med lakkering) ei fin hobby sprøyte i mine øyne i hvertfall! å de fleste kompressorer klarer å levere nokk luft til å lakkere så lite så det er nokk heller ikke noe problem :p

hvertfall kjøp deg ferdig blanda lakk som bare er å helle rett i sprøyta å spraye på for det er VIKTIG at det er blanda riktig sånn at lakken oppfører seg som den skal og sånt. i hvertfall kjøp deg lakk som bare skal tynnes ut ikke, men når du driver med klar lakk vær forsiktig! det renner FORT!

Den der skjønte jeg ikke. Når du sier ferdigblanda regner jeg med at du bare trenger å helle i herder, som da skal følge med i rett mengde?

Er dette dyrere enn å kjøpe alt utenom og blande selv? Tenkte å lakke bilen min selv, så dette er veldig interessant for meg.

A.Finstad
22/03/10, 20:40
det inlegget ser jeg at jeg endten har skrivi i fylla eller når jeg var møkk trøtt:p ser ut som det mangler en del mellom ikke og da jeg gikk over til klar lakk delen:p

det er mye billigere å kjøpe ferdig blanda lakk som bare skal blandes med herder. og herder følger som regel ikke med og i hvertfall ikke i riktig mengde så lakken må helles i et målebeger der du tilsetter så mye herder som skal i den typen lakk.

THolandsli
22/03/10, 20:43
Litersprisen på ferdiblanda lakk er lavre grunnet at den er vannet ut med tynner. Det er vel helt naturlig? Du må uansett ha samme mengdene lakk om du skal kjøper ferdigblanda eller blander selv.

Eldste Haugerud
22/03/10, 21:43
Det er bare å kjøpe på steglet, bilklubben eller hos en av lakkererne det!:)

Martin.S
22/03/10, 21:50
Litt OT, men hva er egentlig normalt å betale for lakk. Jeg kjøpte lakk hos Meyer Fargehandler i fjord sommer. 1 liter lakk med tilhørende tynner og herder (uten klarlakk) kom på den nette sum av 3500. Synes dette var helt sykt.

THolandsli
22/03/10, 21:53
Kommer litt an på hva slags lakk du skal ha. Om det er solid farge, metallic, perlemor osv... Men 3500kr var ganske drøyt for 1l.

Martin.S
22/03/10, 22:05
Kommer litt an på hva slags lakk du skal ha. Om det er solid farge, metallic, perlemor osv... Men 3500kr var ganske drøyt for 1l.

Jepp synes jeg også. Dette var vanlig tettbase. Ikke noe fancy.

THolandsli
22/03/10, 22:07
Rundt 1000kr/l for farga er ikke uvanlig, og noen små hundrelapper i tynner og herder.

Martin.S
22/03/10, 22:14
Rundt 1000kr/l for farga er ikke uvanlig, og noen små hundrelapper i tynner og herder.

Det er ikke så ille pris heller. Får høre litt rundt neste gang. Finnes det ikke noe nettbutikk man kan handle fra da;)

Slettmyr
22/03/10, 22:26
Finnes det ikke noe nettbutikk man kan handle fra da;)

Her (http://www.odegard-lakk.no/default.aspx) er nå en nettbutikk :)

Mr. Crepsley
23/03/10, 09:22
Litersprisen på ferdiblanda lakk er lavre grunnet at den er vannet ut med tynner. Det er vel helt naturlig? Du må uansett ha samme mengdene lakk om du skal kjøper ferdigblanda eller blander selv.

Tar ingenting for gitt. Bare å se på spylervæske f.eks, der koster 4l konsentrat det samme som 4l ferdigblanda ;)

Skjønner selvsagt at jeg må ha samme mengde, men siden jeg aldri har lakkert før, eller blandet lakk, så blir vel det enklere med tanke på at man lakken rett blandet.

Amundsen T5r
23/03/10, 20:08
1000,- pr L i metallic hos mekonomen ;-) (spessialmixet farge)

Torra
24/03/10, 17:34
trenger man mange liter for en hel bil da? :p Motorrom, innside av dører osv..

JørnM_940
24/03/10, 17:55
trenger man mange liter for en hel bil da? :p Motorrom, innside av dører osv..
3 liter holdt til en hel bil fikk jeg høre av lakkerer.

940pearl
24/03/10, 18:25
3500,- for 1 liter var en sinnsykt stiv pris!

Betalte selv 600,- for 0,7 dl hvit perlemorlakk + 0,7 i fargekoden 189.

Martin.S
24/03/10, 21:02
3500,- for 1 liter var en sinnsykt stiv pris!

Betalte selv 600,- for 0,7 dl hvit perlemorlakk + 0,7 i fargekoden 189.

Hvor?

940pearl
24/03/10, 21:11
Toften Lakkservice på fauske;)

Mr-C
16/06/10, 01:03
Malia butikkene er flinke med lakk.
Ta med bilen dit for de måler lakkens glans osv så du får helt lik farge uten å følge fargekodene slavisk.
Greie priser.