Vis full versjon : Gå fra mineral til helsyntetisk motorolje, B230FD 292.000km
Jeg vet motoren har gått på Felleskjøpet 10W-40 Mineralolje siden 255.000 km og har lyst å gå over til helsyntetisk. motoren tikker bittelitt og bruker litt olje og når jeg åpner påfyllingslokket ser at det ligger litt avleiring på festene til kamakslingen og sikkert flere steder, er bare det jeg klarer å se, orker ikke begynne å plukke i filler.
Så hvordan er det å gå over til helsyntetisk motorolje på noe sånt? Har hørt så mye forskjellig om hva som kan skje :P
850GLTsilver
30/08/11, 19:37
Bare hold deg til 10W-40 på syntetolja også så går det nok brillefint.
Vil være litt tikking og sånt ei stund, men dette går over.
Får du problemer med for høyt forbruk, så kan visse OMEGA-produkter hjelpe deg.
Rens gjerne og avslutt med pakningsfornyeren.
Skrekkhistorier om motorras etter overgang til syntetisk tor jeg avhenger om du velger å kjøre full last med det samme eller ikke. Regn med et par hurtige oljeskift til å begynne med for å få ut mest mulig av disse koksavleiringene før de setter seg i alle merkelige plasser i motoren.
kan hende du må ta et tidligere olje skift da syntetiske løser opp mye etter mineral olja og da kan ting fort gå tett. du kan jo feks titte i påfyllings lokket og se om det forsvinner mye rusk derfra å gå utifra det.
Ja, men tenkte og på å kanskje bruke delsyntetisk en omgang og så gå for fullsyntetisk. eller er det bare tull?
850GLTsilver
30/08/11, 22:31
Det har ingen hensikt.
93_volvo960
31/08/11, 21:16
Jeg vet motoren har gått på Felleskjøpet 10W-40 Mineralolje siden 255.000 km og har lyst å gå over til helsyntetisk. motoren tikker bittelitt og bruker litt olje og når jeg åpner påfyllingslokket ser at det ligger litt avleiring på festene til kamakslingen og sikkert flere steder, er bare det jeg klarer å se, orker ikke begynne å plukke i filler.
Så hvordan er det å gå over til helsyntetisk motorolje på noe sånt? Har hørt så mye forskjellig om hva som kan skje :P
Har fundert på det samme selv. Googlet litt en dag og fant noen, angivelige, kloke ord om det - så kan jo de "lærde" strides om det medfører riktighet eller ikke - sitat:
Mineralolje
Mineralolje er basert på råolje. Først velger man ut de delene av råoljen man ønsker å bruke gjennom forskjellige prosesser. Denne oljen man da sitter igjen med er langt fra ren, derfor blir den behandlet på en slik måte at man får fjernet en del av de uønskede komponentene. I bedre (ofte dyrere) oljer er mer av disse urenhetene fjernet.
Deretter må man tilsette forskjellige komponenter for å få ønskede egenskaper, og forsøke å dempe oljens dårlige egenskaper tilstrekkelig. Siden utgangspunktet uansett er vanlig råolje, er det begrenset hvor bra sluttresultet kan bli.
Mineralolje er billig, men har noen dårlige egenskaper man bør være oppmerksom på.
Mineralolje trenger som oftest mange tillsettningstoff for å få ønskede egenskaper. Disse stoffene kan bli raskt nedbrutt, eller de kan fordampe, eller brenne opp. Etterhvert som dette skjer vil egenskapene til oljen bli dårligere og dårligere. Denne prosessen starter så snart man begynner å bruke oljen, og i noen tilfeller allerede mens oljen er på oljekannen.
Alle tilsettningstoffene tar også plass i oljen, altså er det mindre plass til de smørende komponentene.
Oljen i seg selv består også av forskjellige komponenter, og noen av disse kan bli rask nedbrutt, endret, eller forsvinne fra oljen. Dette vil også endre egenskapene til oljen.
Generelt sett kan man si at mineralolje bør byttes ofte, før egenskapene blir for dårlige.
Syntetisk olje
Når man lager syntetisk olje begynner man i motsatt ende, sammenlignet med produksjon av mineralolje. I stedet for at man tar råolje, og prøver å omdanne denne til noe som har de ønskede egenskaper, spør man først hvilke egenskaper man vil ha. Deretter konstruerer man ett smøremiddel med de ønskede egenskapene, gjennom en rekke kjemiske prosesser. Nå har man en grunnolje som kun består av en komponent, og er helt ren. Nå trenger man kun å tilsette en liten menge tilsettninger for å akkuratt de riktige egenskapene.
Resultatet er en olje som er konstruert for formålet. Den er helt ren, og består i større grad av smøremiddel, en hva som er tilfelle ved mineralolje.
Syntetisk olje, koster mer, men den kan som oftest brukes mye lengre en mineral olje. Dette skyldes at oljens egenskaper ikke endrer seg like mye over tid. For enkelte syntetiske olje vil begrensningen i større grad gå på at oljen full av rester fra forbrenningen, og uttynnet av vann og/eller drivstoff, enn at oljen blir "oppbrukt". I det lengre løp vil det som oftest lønne seg å bruke syntetisk olje.
OBS! En svært utbredt myte er at syntetisk olje på eldre motorer betyr høyere oljeforbruk, og ofte lekkasjer. At oljetettninger begynner å lekke kan være ett problem med både mineral olje og syntetisk olje når oljetettninger og olje reagerer med hverandre.
OBS! Syntetisk olje er ikke tynnere enn mineralolje så lenge de har samme viskositet (feks 10W40). Derfor vil oljeforbruket normalt sett ikke øke. På motorer i god stand vil forbruket som oftest synke. En av grunnene er at syntetisk olje som oftest ikke blir brennt av like lett, og har høyere oljefilmstyrke. Noe som betyr at den tetter bedre mellom sylinder og stempel.
du klarer jo lett å se på en motor du har plukket fra hverandre om den er gått på mineral olje eller helsynt. er vesentlig forskjell på fargen innvendig og avleiringer rusk og andre deler.
Det merker man ja. Jeg har skiftet oljetype på noen motorer, og da har jeg flusha systemet med Diesel og AFT olje. la den gå på tomgang et par minutter. ved oljeskift på varm motor vel og merke. Da løsner det endel drit som er godt å bli kvitt:)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.