PDA

Vis full versjon : Drivverktrøbbel -98 V70 R AWD



Lars Gøran
29/08/11, 21:01
Kraftig smell i drivverk ved rygging.
Dette skjer når bilen har stått parkert 15-20 minutter og man rygger alt fra 0,5 til 10 meter.
Blir bare ett smell. Virker som om noe kniper.
Har etterhvert fått vibrasjoner i bilen ved hastigheter fra 20 til 90 km/t.
Roer seg litt rundt 100, men kommer kraftig tilbake rundt 130.
Noen tips?

MortenKr
30/08/11, 09:13
Sjekk mellomakselen! Kan være kryssleddene eller opphengslageret.

Deretter er jo vinkelleddet noe som også må sjekkes ut er ok. Er overføringshylsa skiftet på bilen? Dersom ikke, og bilen har rundet 200' km, er nok den moden for utskiftning!

gaupe
30/08/11, 09:28
Mistenker frihjulet, og då er det ikkje så veldig mykje å bekymre seg for, er slik by design.

MortenKr
30/08/11, 11:41
Mistenker frihjulet, og då er det ikkje så veldig mykje å bekymre seg for, er slik by design.

Men så var det disse vibrasjonene som ble nevnt her, da ;)
Det er derfor jeg nevnte mellomakslingen. Feilen å min resulterte etterhvert i så kraftige vibrasjoner at jeg ikke turde å kjøre bilen lenger. Etter fix, god som gull igjen:)

gaupe
30/08/11, 11:45
Men så var det disse vibrasjonene som ble nevnt her, da ;)
Det er derfor jeg nevnte mellomakslingen. Feilen å min resulterte etterhvert i så kraftige vibrasjoner at jeg ikke turde å kjøre bilen lenger. Etter fix, god som gull igjen:)

Det kan nok vere opplagring i mellomakslingen, ja.

Morgis
30/08/11, 12:26
hva var feilen ?

Tore
30/08/11, 13:07
Om det er opplagringa i mellomakslingen skal vel dette enkelt kunne diagnostiseres gjennom litt visuell sjekk og litt "riv og slit" i mellomakslingen?

Det enkleste kan ofte være å få balansert hjulene først - om disse er i ubalanse vil også bilen riste ved ulike hastigheter.

lyngen
30/08/11, 16:39
slenger meg på her, har det litt slik selv, når jeg gir gass og slipper opp, så banker det ! var ikke slik før :(

Lars Gøran
30/08/11, 18:58
Sjekk mellomakselen! Kan være kryssleddene eller opphengslageret.

Deretter er jo vinkelleddet noe som også må sjekkes ut er ok. Er overføringshylsa skiftet på bilen? Dersom ikke, og bilen har rundet 200' km, er nok den moden for utskiftning!

Har hadt bilen siden 2005 og har ikke skiftet hverken kryss eller andre ledd.
Hva som er gjort tidligere vet jeg ikke.
Bilen har rulla 240 000, så det er vel på tide at den begynner å krangle litt.
Overføringshylsa? Hvor ?

Tore
30/08/11, 19:13
Overføringshylsa er den "dingsen" som står mellom girkassa og vinkelkassa (girboksen til mellomakslingen som går bakover). Ei hylse med innvendige splines som driver inngangen til vinkelkassa. Disse har det med å kunne ryke etter noen års bruk. Jekk opp ene forhjulet, la de andre hjulene stå på bakken, sett girkassa i fri, og se om hjulet går rundt eller ikke med vanlig kraft når bilen står i fri. 4-hjulstrekken skal hindre deg fra å enkelt bringe hjulet rundt; går det greit rundt (riktig retning) tyder det på at hylsa kan være defekt; da har bilen kun forhjulsdrift.

Lars Gøran
30/08/11, 19:16
Om det er opplagringa i mellomakslingen skal vel dette enkelt kunne diagnostiseres gjennom litt visuell sjekk og litt "riv og slit" i mellomakslingen?

Det enkleste kan ofte være å få balansert hjulene først - om disse er i ubalanse vil også bilen riste ved ulike hastigheter.

Har vært inne på tanken,ja.
Har kjørt 3 sesonger på hjulene så de begynner å bli noe slitt, men det virker som om det liggeer noe mer bak...

Tore
30/08/11, 20:06
Har vært inne på tanken,ja.
Har kjørt 3 sesonger på hjulene så de begynner å bli noe slitt, men det virker som om det liggeer noe mer bak...

Plutselig kan hjulene finne på å slenge bort ett balanselodd eller to også vettu ;) Dessuten kan slitasje på hjulene føre til endringer i balanseringen...

Ville sjekket hjulene først - bare det at veiene her til lands er som krøtterstier kan jo gjøre selv en 15" felg med ballondekk oval....

MortenKr
30/08/11, 21:13
Overføringshylsa er den "dingsen" som står mellom girkassa og vinkelkassa (girboksen til mellomakslingen som går bakover). Ei hylse med innvendige splines som driver inngangen til vinkelkassa. Disse har det med å kunne ryke etter noen års bruk. Jekk opp ene forhjulet, la de andre hjulene stå på bakken, sett girkassa i fri, og se om hjulet går rundt eller ikke med vanlig kraft når bilen står i fri. 4-hjulstrekken skal hindre deg fra å enkelt bringe hjulet rundt; går det greit rundt (riktig retning) tyder det på at hylsa kan være defekt; da har bilen kun forhjulsdrift.

Min har nå gått 245000. Byttet overføringshylse for et halvt år siden . Jeg fikk se den gamle, og taggene viste TYDELIG tegn på slitasje og ville ha røket om ikke lenge.

Kan nevne at bilen min er kjørt mye langkjøring, har ikke vært herjet med så lenge jeg har hatt den (9 år), aldri vært kjørt med tilhengerlast da den ikke har hengerfeste. Jeg oppfatter også hylsa som en slitedel. Problemet hvis den begynner å gå rundt er at den kan ødelegge vinkeldrevet. Hylsa er visst konstruert slik at det er på den siden den ryker først. Går det for lenge med defekt hylse, har jeg forstått det slik at den også kan ødelegge noe på girkasse, hvis man er skikkelig uheldig.

Kanskje litt skremselpropaganda, dette her, men jeg ville ihvertfall fulgt veldig godt med. Jeg hadde mistanke til min, uten at jeg merket noe som helst på bilen og bakhjulsdriften (årsaken til feilen jeg hadde som jeg nevnte over, var mellomakselen, ikke hylsa. Byttet den bare i samme slengen).

gaupe
30/08/11, 21:27
Har vært inne på tanken,ja.
Har kjørt 3 sesonger på hjulene så de begynner å bli noe slitt, men det virker som om det liggeer noe mer bak...

Utan å rotere på dei? Då har du etterkvart ganske stort avvik på rullekretsen, har brukt å rotere minst ein gang i løpet av sesongen for å fordele slitasjen.

940pearl
30/08/11, 21:29
Litt offtopic her da men.. Du som kjører den svarte R`en med grønne skilter?

hgnubel
30/08/11, 21:38
Overføringshylsa er den "dingsen" som står mellom girkassa og vinkelkassa (girboksen til mellomakslingen som går bakover). Ei hylse med innvendige splines som driver inngangen til vinkelkassa. Disse har det med å kunne ryke etter noen års bruk. Jekk opp ene forhjulet, la de andre hjulene stå på bakken, sett girkassa i fri, og se om hjulet går rundt eller ikke med vanlig kraft når bilen står i fri. 4-hjulstrekken skal hindre deg fra å enkelt bringe hjulet rundt; går det greit rundt (riktig retning) tyder det på at hylsa kan være defekt; da har bilen kun forhjulsdrift.

Volvo har en egen testprosedyre som i praksis er det du beskriver her :) Kan sikkert finne den igjen en av dagene... Hvis jeg husker riktig fra den så skal man fjerne navkopp på forhjulet som er i luften, hekte en momentnøkkel på navmutteren og dra det rundt forsiktig en runde. Da skal det aldri være mindre enn 50 Nm motstand.

Tore
31/08/11, 08:43
Her er testprosedyren for Viskosen:
http://forumbilder.se/images/1f1201194212A56ab.jpg

Dersom denne er OK er pr def også overføringshylsa fungerende, siden det er forhjulet som dreies og bakhjulene som "hodler i mot".

gaupe
31/08/11, 08:47
Skadar nok ikkje med visuell inspeksjon, for å forhindre framtidig havari. Testprosedyra vil stort sett berre konstantere havari.

Tore
31/08/11, 08:49
Er vel ikke lett å visuelt inspisere hylsa med mindre man demonterer det hele, og da kan man vel like gjerne bytte den :)

gaupe
31/08/11, 09:01
Er vel ikke lett å visuelt inspisere hylsa med mindre man demonterer det hele, og da kan man vel like gjerne bytte den :)

Akkurat, er ein slitedel, eller vel kanskje mest ein offerdel, som skal slitast før dei to andre delane. Har litt dårleg samvittigheit for å ikkje ha demontert to bilar heime.

Robert H.
31/08/11, 10:01
Akkurat, er ein slitedel, eller vel kanskje mest ein offerdel, som skal slitast før dei to andre delane.

Da burde jo Volvo hatt den i sine serviceintervaller på lik linje med registerreim etc.

Tore
31/08/11, 10:02
Har litt dårleg samvittigheit for å ikkje ha demontert to bilar heime.

Huff - nå er du smittsom - jeg burde kanskje sjekket dette før vinteren - eller rettere sagt byttet.... 13 år/ 245.000 km er vel det man kaller moden alder for en slik hylse, selv om jeg har brukt bilen pent og vært nøye med vedlikehold og "regler" hva anngår AWD-bruken...

gaupe
31/08/11, 10:02
Da burde jo Volvo hatt den i sine serviceintervaller på lik linje med registerreim etc.

Det er ein del dei burde ha hatt der, som dei ikkje har der, slik som skifte av alle oljer på bilen. Eigentleg så burde ein kunne velje om ein ønskar å køyre serviceprogram for vanleg bil, eller utrykningskøyrety. V70N R-bilane har eige serviceprogram, forøvrig.

Tore
31/08/11, 10:04
Da burde jo Volvo hatt den i sine serviceintervaller på lik linje med registerreim etc.

Er vel bare vi nordmenn som er plaget av et slikt avgiftsnivå at vi har/bruker bilene lenger enn serviceprogrammene til fabrikatene strengt tatt strekker. Serviceheftet burde slikt sett sluttet på 200.000 med "skrot gammel skit og kjøp ny bil" :(

gaupe
31/08/11, 10:08
Er vel bare vi nordmenn som er plaget av et slikt avgiftsnivå at vi har/bruker bilene lenger enn serviceprogrammene til fabrikatene strengt tatt strekker. Serviceheftet burde slikt sett sluttet på 200.000 med "skrot gammel skit og kjøp ny bil" :(

Det er jo ikkje sant, Svenske bilar går sannsynlegvis mykje lengre per år enn Norske.

Robert H.
31/08/11, 11:03
Er vel bare vi nordmenn som er plaget av et slikt avgiftsnivå at vi har/bruker bilene lenger enn serviceprogrammene til fabrikatene strengt tatt strekker. Serviceheftet burde slikt sett sluttet på 200.000 med "skrot gammel skit og kjøp ny bil" :(

Det er jo forsåvidt greitt det og kanskje berettiget når det gjelder andre biler men Volvoen min fungerer jo, den ruster ikke, har verdens beste seter og er rimelig å vedlikeholde da man faktisk kan skru på den selv.
I tillegg kommer dette fantastiske forumet her som er til stor hjelp!!!

(Regner med det er en viss miljøgevinst oppi dette her også, da det blir en del utslipp på å produsere nye biler også samt å skrote gamle):rolleyes:

Morgis
31/08/11, 11:16
200000 i norge tilsvarer 400000 på andre siden av grensen. Våre biler blir utsatt for enorme mengder salt og uhyggelig dårlige veier.

gaupe
31/08/11, 11:32
200000 i norge tilsvarer 400000 på andre siden av grensen. Våre biler blir utsatt for enorme mengder salt og uhyggelig dårlige veier.

Ja og nei, svenske bilar har jo alltid vore dei mest opprusta. Men du har sjølvsagt stort sett rett i det der.

Lars Gøran
11/09/11, 16:54
stemmer

Lars Gøran
11/09/11, 16:57
Utan å rotere på dei? Då har du etterkvart ganske stort avvik på rullekretsen, har brukt å rotere minst ein gang i løpet av sesongen for å fordele slitasjen.

Har rotert hver sesong.
Fikk avbalansert hjulene. Ble betydelig bedre, men er ikke helt frisk.

Lars Gøran
11/09/11, 17:02
Litt offtopic her da men.. Du som kjører den svarte R`en med grønne skilter?

Det stemmer.