PDA

Vis full versjon : El-vifte fra Biltema



SirKim
29/08/11, 18:48
Skal gå til anskaffelse av el-vifte i 940n.
Lurte på om noen har erfaringer med el-vift`ene fra Biltema?
Funker de bra over tid eller er det bare bortkasta penger?

Syntes de orginale som ligger for salg av å te er litt overprisa,
men om noen har orginal elvifte til 960/940 så kunne jeg vært interesert i det for en grei penge :)

Om ikke tema`n er noe å samle på, noen andre plasser dem har greie el-vifter til ok priser?

R.G
29/08/11, 19:03
torshov har noen å til ok pris. har to derifra og synes dem fungerer bra til mitt bruk

Sebbe
29/08/11, 19:08
jeg har kjørt med vifte fra biltema uten problemer i over ett år

SirKim
29/08/11, 19:09
R.G: til t6`n din? Stor radiator kjører du med? orginal 760? å kjører du dem på termostat?
Bare bruke termostat fra biltema? Eller har dem det på thorshow au?

R.G
29/08/11, 19:32
R.G: til t6`n din? Stor radiator kjører du med? orginal 760? å kjører du dem på termostat?
Bare bruke termostat fra biltema? Eller har dem det på thorshow au?

ja bruke kun ene vifta på den. en 14" vifte tror jeg. kjører den på orginale termostat greiene til org el vifta på ene hastighets nivå fra org rele, blir aldri så varm att trenger to trinnsvifte som det er orginalt.

har den store type org radiator.

Jan-Einar Jenssen
29/08/11, 23:02
den vifta fra biltema funker fjell :) kompis har bruk den på banebilen i over 2 år nå, og funker enda som bare det:) eneste som er å si på vifta fra biltema, er festene.. er litt tynn plast så har lett for å knekke.. så er lurt å lage et feste selv :)

SirKim
31/08/11, 18:59
Da tror jeg at jeg bare prøver meg på en tema-vifte :) Synd jeg må legge opp sånn stygg kloss på radiatorslangen for å få på termostat.....

Noen som husker innvendig diameter på slangen? Selger jo flere størrelser på tema`n.
Å hvor er korrekt plassering av termostat? Blir vel på den øvre slangen?

VolvoR-Sport
31/08/11, 20:35
nedre slangen :)
innvendig dim husker jeg ikke.. får ikke lurt bimetall brytern inn i radiatoren da?

Ekren
31/08/11, 21:36
Bruk for gudskyld ikke stripsene som er med den vifta på torshov. plasten er så sprø at du risikerer og miste vifta etter veien :)

Hilsen meg som har brukt opp 3 vifter slik, hahaha :D

SirKim
31/08/11, 21:53
nedre slangen :)
innvendig dim husker jeg ikke.. får ikke lurt bimetall brytern inn i radiatoren da?

Sikker på detta? Mener å ha sett mange som monterer termostat oppe, å på orginal raddis sitter vel føleren i toppen?? Eller er jeg helt på bærtur?



Ekren, haha, blir laga skikkelige fester uansett om det blir fra thorshow, tema eller annen lur plass :)

850GLTsilver
01/09/11, 22:01
Sikker på detta? Mener å ha sett mange som monterer termostat oppe, å på orginal raddis sitter vel føleren i toppen?? Eller er jeg helt på bærtur?

Blåbærtur i grunn.
Er ingen nytte i termokontakt på toppen av radiatoren.
Originalt så sitter styringen av viften i motorelektronikken, som bruker motorens egen temperaturføler for å vurdere behovet.
Der det er ekstern føler eksklusivt for radiatorvifta bør den monteres på nedre del av radiatoren/nedre radiatorslange. Først da vil man få ei vifte som starter når det er behov for ekstra kjøling, og som står stille når fartsvinden er tilstrekkelig. Benytt gjerne noe å isolere bryteren slik at den virkelig får tak i temperaturen på vannet. (Type eksosisolasjon rundt hele bryteren og slangen er suverent)

Ønsker man unødig mye gange på vifta, så skal man bare måle i toppen eller på øvre radiatorslange. :D
Alternativt sette den termoføleren noen grader høyere enn optimal motortemperatur.

Sånn helt for egen del så ville jeg egentlig hatt en trinnløs justering av viftehastighet rundt punktet der motoren har best mulig driftstemperatur. Men dette blir bare jåleri i grunn. Fordel: Stillegående vifte stort sett. Ulempe: DYR elektronikk for å fikse dette.

SirKim
15/09/11, 22:52
ok, takker for fyldig svar :)
Om noen har bilder av hvordan de festet det opp så legg gjerne ut bilder :)
kjekt å se andre`s løsninger på ting :)

Jeg hadde planer om å bare lage noen små braketter fra hjørnene i vifta, å så ta skrått mot hver enda i raddis (så det blir som en X på en måte).
Men om andre har andre løsninger, så legg ut bilde :) Sikkert en annen måte å gjøre det på som er enda bedre :)

Daruu
15/09/11, 23:17
Nå vet jeg ikke helt hvordan den biltema vifta ser ut, men vi festa 850 vifta i 240 kappa til org vifta ved å poppe på vinkler inni som vi skrudde vifta fast i (litt kronglete forklart :P )

Mener bcb har slike termostat greier du borrer inn i radtiatoren, hvis det er ett alternativ.

Edit: Jeg vil tro det er en fordel å bruke den org kappa, kjøler vel bedre da

VolvoR-Sport
16/09/11, 18:06
dårlig bilde av hvordan jeg gjorde det:
to flatjern, sentrerte vifta og borret hull (skrudd fast med skruer og låsemuttre)
på topp og bunn av radiator mener jeg at jeg brukte hulla som viftekappa er fest i org :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/975.jpg

volvo245gl
01/08/18, 19:21
Monterer man viften så den blåser mot radiatoren eller mot motoren?
Har en vifte som kan monteres begge veier. Vil vite før jeg monterer den sammen hva som er best.

B230
01/08/18, 19:54
Forstår spøken ;), det er godt med litt humor også :), oppi den fæle solsteika, som vi har her på østlandet ihvertfall.