PDA

Vis full versjon : TRACS og ABS feil



MrX
14/03/10, 07:13
Hei, når bilen min står en 3-4 min på tomgang begynner TRACS og ABS lampen og lyse. Da må jeg skru av og på bilen for og få abs og tracks til og virke igjen. Lysene slukker da jeg passerer 20 kmt, men traction control og abs virker fra 0 kmt.

Er det bare og ta ut abs modulen og gå over loddingene, eller har jeg tapt og må bestille en svindyr del fra Volvo?

Bilen er en 1998 V70 2.0LT

Per Turbo
14/03/10, 15:15
Du er inne på riktig feil.. det er ABS modulen som er gåen.

Om du kan lodding og slikt kan du jo gjøre dette selv.
Jeg kjøpte en fra ipd, kostet ca 2000kr. Problem løst.. :)

MrX
14/03/10, 16:29
Lodding kan jeg ca null om, men jeg planlegger og skru den ut og så levere den inn til noen som kan slikt. Slike tv repratører må jo kunne fikse slikt. Ideels sett så skulle den kansje ha blitt skiftet, men hadde passet fint og spart de kronene til noe mere viktig som klarglass, xc grill eller noe slikt.

Noen som vet om bilen er kjørbar uten abs modulen?

VolvoOla
14/03/10, 17:53
Lodding kan jeg ca null om, men jeg planlegger og skru den ut og så levere den inn til noen som kan slikt. Slike tv repratører må jo kunne fikse slikt. Ideels sett så skulle den kansje ha blitt skiftet, men hadde passet fint og spart de kronene til noe mere viktig som klarglass, xc grill eller noe slikt.

Noen som vet om bilen er kjørbar uten abs modulen?

Bilen er jo kjørbar, men du har ikke ABS bremser..

MrX
14/03/10, 18:22
Så det vil ikke bli noen stygge feilkoder som man må inn på Volvo for og få slettet?

Per Turbo
14/03/10, 18:47
Nei, de slettes av seg selv når du starter bilen, da kjører den en selvtest.

VolvoOla
14/03/10, 19:25
http://vparts.se/sv/artiklar/volvodelar-styling/v70-97-00/ovriga-reservdelar-17/reservdelar-elektronik-2/abs-styrenhet-volvo-850-s70-v70-c70-med-tracks.html

her er abs hjerne til 3895 NOK :)

Tore
14/03/10, 20:09
Du bør kunne å lodde litt -men dette er ingen avansert oppgave å fikse - Bor du i nærheten skal jeg hjelpe deg free of charge :-)

Det som er mest pes er å få åpnet selve boksen - denne er limt sammen og lokket kan sitte noe inni h... (pass på at du ikke stikker inn noen skrutrekkere eller noe som moser komponenter på kretskortet) men om det ryker litt i kantene spiller ingen rolle - kortet skal forsegles med riktig type silikon som ikke angriper loddepunktene når man er ferdig - og så skal man lime sammen igjen boksen med silikon - og da blir det jo tett uansett...

Nilsebu
14/03/10, 21:47
Hadde sammeproblemet, bare uten tracks. Planen var å fikse det selv, men jeg hadde ikke kjangs til å få opp torxene som holder modulen. Tror det var E5 torx, de fikk jeg ikke inni så prøvde med E6 og da sklei dem :(

Turte ikke mer å leverte den inn på verksted. 5700 for modul + arbeid :(

Jaja så får jeg kommer til det som var meningen med dette innlegget:

Har lest på andre slike tråder at hvis du kobler ut modulen så forsvinner speedometeret. Er usikker på om det stemmer.

Tore
14/03/10, 21:51
Har lest på andre slike tråder at hvis du kobler ut modulen så forsvinner speedometeret. Er usikker på om det stemmer.

Ja det stemmer - og ikke funker cruise-kontrollen heller...

Per Turbo
14/03/10, 21:54
Speedometer skal ikke bli påvirket, har ikke jeg opplevd på de 2 bilene jeg har hatt, som ABS modulene gikk på.

Nilsebu
14/03/10, 22:12
Speedometer skal ikke bli påvirket, har ikke jeg opplevd på de 2 bilene jeg har hatt, som ABS modulene gikk på.

Jeg mener hvis du tar vekk modulen.

VOSSINGEN
14/03/10, 22:22
Speedometeret forsvant da ABS modulen min hadde et privat grillparty..

Tore
14/03/10, 22:29
Normal feil på ABS modulen påvirker ikke speedometeret, men om man kjører uten modulen vil ikke speedometer eller cruise-kontroll fungere, da disse signalene går gjennom ABS-modulen (gjennom kontakter som pleier å være OK loddet, men som selvsagt ikke vil være tilstede om modulen fjernes (eller brenner som var eksempelet for innlegg lenger opp).

MrX
14/03/10, 22:52
Men da høres det jo ut som om at det er en kurant affære og demontere modulen for og levere den inn på en tv repratør, det er sikkert ikke noe vanskelig oppgave for en fagmann. Om speedo ikke funker i noen dager overlever jeg helt sikkert det.

Takk for all hjelp alle sammen.

Per Turbo
15/03/10, 07:29
Ja så lenge du har en E5 torxnøkkel er det veldig enkelt å få ut modulen. Av med luftfilterboks og press plastrøret litt opp så har du fin tilgang. De skruene sitter ikke hardt så det burde ikke ta mange minuttene å demontere den. :)

Tore
15/03/10, 09:38
Ja så lenge du har en E5 torxnøkkel er det veldig enkelt å få ut modulen. Av med luftfilterboks og press plastrøret litt opp så har du fin tilgang. De skruene sitter ikke hardt så det burde ikke ta mange minuttene å demontere den. :)

Om man ikke har tømrer-hender så funker det fint uten å ta av luftfilterboksen også - jeg klarer å demontere og montere abs-modulen uten å fjerne noe annet :) Det viktigste er korrekt nøkkel og en liten nett skralle... Pass godt på boltene som holder elektronikken til abs-pumpa - disse er vistnok vanskelige å få tak i etter hva jeg har hørt...?