PDA

Vis full versjon : speedometerproblem 740



robin
28/08/11, 11:56
Hei. jeg har et lite problem.
plutselig en dag her i vinter 2010 så begynte noen lamper på dashbordet mitt å lyse svakt, håndbrekkslampen, ladelampen og 2 til. jeg så at ledningen fra dashbordet til dynamoen var morknet, og dårlig, så jeg trekkte en ny en, men det hjalp ikke.

men det så er litt rart er at når jeg drar opp håndbrekket så lyser alle lamper sterkere enn når håndbrekkslampen er slukket, så det ser ut som et jordingsproblem. har skiftet børster til dynamoen også.

ladespenningen er fin. men tankmåleren min er ganske fjuskete, den viser det den vil. den fungerer sånn halvveis når jeg fyller full tank, men fra halv tank og nedover, så pendler den fra 0stilling og litt over reservetank.
(om det kan ha noe med saken å gjøre)

Er det noen som vet eller har opplevd det samme med de glødende lysene i dashbordet?:confused: er evig takknemmelig for svar :)

boman
28/08/11, 12:11
Hva slags årsmodell har du? Det er ihvertfall et vellkjent problem på 740 (med nye typen speedometer) og 940 at loddingene på printplata bak på speedometeret ryker.
Hvis du går over med loddebolten skal du se at det blir bedre ;)

robin
29/08/11, 18:12
Hva slags årsmodell har du? Det er ihvertfall et vellkjent problem på 740 (med nye typen speedometer) og 940 at loddingene på printplata bak på speedometeret ryker.
Hvis du går over med loddebolten skal du se at det blir bedre ;)

det er en sen 1986 mod (87)
printplata er veldig dårlig igrunn da, så du sier noe der. vet du evt om det er mulig å få tak i printplater nytt eller brukt? :)

boman
29/08/11, 18:26
Ja det er å få tak i brukt ihvertfall, men hvorfor det? Det er en svakhet på ALLE disse, så det er like greit å fikse den du har ;)

R.G
29/08/11, 18:28
fikse den du har er mere driftsikkert enn å skaffe en brukt en. dem ryker før eller senere uansett. og har du gått over din og loddet opp igjen så holder den i mange flere år

robin
05/09/11, 12:28
Hva slags årsmodell har du? Det er ihvertfall et vellkjent problem på 740 (med nye typen speedometer) og 940 at loddingene på printplata bak på speedometeret ryker.
Hvis du går over med loddebolten skal du se at det blir bedre ;)

Er printplata det tynne kretskortet som er ca en halv millimeter tykk?

boman
06/09/11, 10:17
Er printplata det tynne kretskortet som er ca en halv millimeter tykk?

Ja, det er den jeg mener.

robin
06/09/11, 12:28
Ja, det er den jeg mener.

ser det har gått varmegang atmed et lys. men den deformerer seg bare jeg rører loddebolten borti den. :eek:

R.G
06/09/11, 16:12
du kan ikke lodde rett i plata, plastbelagt noen steder. du må ta på lodde punkta. der det pleie å ryke. har det ryki i mellom feks to loddepunkter, finner du nærmeste loddepunkter på samme krets og legg over en passle ledning og lodder den fast i punktene så den erstatter den delen som er brudd i

robin
06/09/11, 16:50
du kan ikke lodde rett i plata, plastbelagt noen steder. du må ta på lodde punkta. der det pleie å ryke. har det ryki i mellom feks to loddepunkter, finner du nærmeste loddepunkter på samme krets og legg over en passle ledning og lodder den fast i punktene så den erstatter den delen som er brudd i

Det var mer forståelig! tusen takk r.g!