PDA

Vis full versjon : Bergen/omegn som kan/vil hjelpe å få start på en Pegueot 406SV jeg sliter med?



R-M-I
27/08/11, 18:04
Heisann..

Har en Pegueot 406SV(2.0 bensin) stående her som jeg sliter litt med.. bilen dauet plutselig en dag på motorveien og ville ikke starte igjen, kammene går ikke rundt når en "kjinner" og jeg mistenker igrunn registerreim-hopp el.

Jeg har hatt åpen luftfilterboksen og sprayet startgass for å eliminere bensintilførsels-problemer..bilen viser ikke tegn til å ville starte da heller..

Kjenner du noen i området som evt. kunne kikket på driten og evt muligens fått start på den igjen? Mine ferdigheter når det gjelder motor er begrenset :/

Jeg har IKKE hatt av toppen, ei heller reg-reim-dekselet, så jeg vet egentlig ikke helt hvor alvorlig problem det er snakk om her...

Hadde vert strålende å fått den i gang igjen før vinteren :P Siden jeg igrunn trenger 2 biler for tiden..

-Remi

R-M-I
28/08/11, 09:44
Har tilgang på bukk osv om det skulle vere nødvendig..

Robert H.
28/08/11, 17:57
Går ikke kammene, så er nok registerreima røket.
Er ikke sikker på om ventilene tar nedi stempelet på disse, men dersom det er tilfelle så er det nok billigere å skifte hele motoren.
De tar iallefall nedi på Citroen sin 8v motor, for en slik har jeg skiftet ventiler på.
(Activa 2,0 tct).

R-M-I
28/08/11, 18:21
Var det jeg fryktet også.. Har ikke kommet så langt at jeg har fått demontert dekselet til reg-reimen en gang.. jeg har ikke voldsom erfaring når det gjelder motor-skruing, så vil uansett ha noen som aner hva de driver med til å se på saken.. er jo en fordel å vite hva som er problemet før jeg begynner å handle deler eller byttemotor :)

Har forresten en liten video av når det ble forsøkt startet en dag for en stund siden..
http://www.youtube.com/watch?v=_xtAL0C8fYw

Robert H.
28/08/11, 18:52
Du må nok av med registerdekslet for å få verifisert om registerreima er røket.
Vet du hvilken motorkode det er på denne?
XU 10 eller EW 10 skal det antageligvis være litt avhengig av årsmodell.
Skal sjekke om et registerreimsbrudd fører til totalhavari på disse motorene.

Edit, ventilene treffer nok stempelet i disse motorene men dersom reima er røket er det visst "mulig" at det KAN gå uten skade.
Ville ikke satset mye på det allikevel.
http://www.peugeotlogic.com/workshop/base/main.htm

R-M-I
28/08/11, 19:18
Skal bort og hente vognkortet for å finne motorkoden nå etterpå.. merkelig om regreimen skulle ryke..den var byttet 4-5 mnd i forveien :/ men, ting kan jo alltid skje selv om man holder intervallene..

Robert H.
28/08/11, 20:19
Skal bort og hente vognkortet for å finne motorkoden nå etterpå.. merkelig om regreimen skulle ryke..den var byttet 4-5 mnd i forveien :/ men, ting kan jo alltid skje selv om man holder intervallene..

Tja, dersom den er røket etter 4-5 måneder kan det jo være havarert strammehjul, løpehjul eller vannpumpe dersom dette ikke ble skiftet i samme slengen.
Ellers har jeg sett at multireima ryker og kommer bak registerreimsdekslet og kveiler seg rundt kamreimsdrevet på veivakselen.
Da hopper registerreima lett over noen hakk...

R-M-I
28/08/11, 20:27
Uansett er det vel greit å få undersøkt hvordan det ligger ann.. av med reg-reim deksel og se først..
av med toppen og se tilstanden på ventiler osv? evt bytte ventiler osv, ny regreim, aux-reim evt vannpumpe.. og forhåpentligvis hente
ut skiltene + tut og kjør og en god del tusen fattigere? Bilen har ikke gått mer enn litt over 100k... kjipt å la bilen stå seg ihjel..

Robert H.
28/08/11, 20:50
Uansett er det vel greit å få undersøkt hvordan det ligger ann.. av med reg-reim deksel og se først..
av med toppen og se tilstanden på ventiler osv? evt bytte ventiler osv, ny regreim, aux-reim evt vannpumpe.. og forhåpentligvis hente
ut skiltene + tut og kjør og en god del tusen fattigere? Bilen har ikke gått mer enn litt over 100k... kjipt å la bilen stå seg ihjel..

God plan det, men ventilene til disse er svindyre såvidt jeg husker..
Egentlig kurant skrujobb selv om det er Fransk:)
Du slipper iallefall all hydraulikken som er på en Citroen:rolleyes:

Såvidt jeg husker kom reparasjonen på Activa'n på rundt 10000,- med gode rabatter hos AutoVie.
Det var kun delene, banningen sto jeg og Hans! for...http://activa.portbb.com/viewtopic.php?id=230

R-M-I
28/08/11, 21:33
Motorkoden er: RFV -> ?XU10J4R?

Hmm...snodig kort motorkode :P men det er nå dette som kommer opp når jeg søker i allefall. Skal vel da vere en 4 sylindrer i rekke, 16V, 2.0 bensiner.
Herlig om ALLE ventilene må byttes..kan høre lommeboken hyle om nåde allerede :P Menmen...en ting om gangen antar jeg..

Robert H.
28/08/11, 21:59
Det er XU 10 J4R som er motorkoden og RFV står i parantes.
Motoren er 135 hester etter det jeg skjønner.

R-M-I
28/08/11, 22:05
Meget godt mulig 132hk eller 135 etter det wikipedia forteller meg..

Robert H.
28/08/11, 22:09
Topp RFV i Sverige, riktignok til 306 men samme motorkoden.
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=9172454
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=9150931
Og en til en 406:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=9169108

R-M-I
28/08/11, 22:15
Takk for det :)
Får vel få noen til å kikke på tilstanden på motoren før jeg handler deler...

Robert H.
28/08/11, 22:17
Takk for det :)
Får vel få noen til å kikke på tilstanden på motoren før jeg handler deler...
God plan!!
Lykke til!

R-M-I
28/08/11, 22:28
Om noen skulle få kjempelyst til å titte på det potensielle skadeomfanget, så send meg en PM :)

lilleulv
01/09/11, 06:59
fikk du byttet reg reim på et verksted?? eller gjorde du jobben selv, noe jeg ikke tror siden du etterlyser hjelp, om reima er byttet på et verksted for 4mnd siden, så skal du taue bilen tilbake dit å kreve det fikste på deres garanti, det er værre om det er en kompis som har gjort jobben,

R-M-I
01/09/11, 08:47
Var inne på autoteknikk... Bilen var da ikke i mitt eie.. Aner ikke om strammer, løpehjul osv. osv. ble skiftet i samme slengen som regreimen...

Det ble i allefall konstatert brudd på reim i går.. Nye ventiler, tetninger osv. + komplett kit m. vannpumpe, strammer, løpehjul osv. osv blir montert...

Evt. blir det Gti6 topp med ventiler, ny hjerne, innsug, exhaust manifoil, ledningsnett osv. osv når jeg først er i gang...prisen blir da uansett ikke FOR grusom å leve med kontra å sette bilen til BOS eller lignende...

Planen er i allefall å få bilen på veien før vinteren...

Børge Vikebø
01/09/11, 09:39
Sjekk med autoteknikk om de dekker dette. Normalt med 1 års garani på deler og arbeid, og de kan svare på hva som er skiftet..

lilleulv
01/09/11, 14:55
hadde prøvd meg på en reklamasjon, skal ikke bety noe at du ikke var eier for garanti :)