PDA

Vis full versjon : Merkelige problem med min 230FK



HarryVolvo
27/08/11, 14:46
Hei.. Har en 240 med FK-motor, ecomax-chip, 3" eksos resten org..

Kan ta det fra begynnelsen:

Følte at motoren aldri har gått "godt" til å være turbomotor, så tenkte jeg skulle bytte kam til vx3 siden jeg hadde den liggende.. Motoren stopper også hele tiden når jeg trår inn clutchen, uansett om det er under pådrag eller "bestefar-kjøring".

Vel, idag bytta jeg til VX3, og så da at registeret var 3-4 tenner feil, så tenkte at dette måtte være grunnen til at motoren stoppet hele tiden, så jeg monterte inn kammen, satte registeret 100% rett på merkene, startet opp, og kjørte en tur.. Bilenkk som ei KULE, var ikke noe problem å få bakhula til å skli litt på tørr asfalt ihvertfall..
Men motoren stopper fremdeles når jeg trår inn clutchen.. Hadde en feilkode i nr2 på 1-1-3, men den har ikke kommet tilbake etter jeg sletta den, så har ingen feilkoder at all.

Skjønner ingenting jeg.. Itillegg har jeg mye tenningsbank på harde pådrag (kjører med 1bar i trykk på 13c).. Har 95oktan på tanken nå, siden den gikk som ei skada kråke på 99-100 oktan som jeg hadde stående..


Noen som kan si meg hva som er problemet med motoren min?? Er det at den stopper som er det værste.. Kjedelig å måtte starte motoren hver 2. meter i kø-kjøring.. :\

ArneR
27/08/11, 15:01
Gjetter på falskluft jeg, spray noe brennbart ved innsuget og se om det utgjør en forskjell.

HarryVolvo
27/08/11, 15:04
Glemte å nevne det, men det er allerede gjort.. Det var det første som slo meg også, men er nok ikke falskluft..

mr.turbo
27/08/11, 15:38
Har du montert åpen dumpventil?

Lundberg Performance
27/08/11, 15:47
Har du montert åpen dumpventil?

skulle spørre om det samme, er vel lmm som lager trøbbel.. flytt den på trykksia eller fjern åpen ventilen.. kan også være org resirk ventil membran som er istykker.

HarryVolvo
27/08/11, 16:26
Alt er orginalt utenom det jeg har nevnt øverst i tråden.. Så har ikke åpen dump nei, er den org. resirken som står der.. Hører man dersom membranen er ødelagt?

Får man ikke feilkoder på LMM dersom den er gåen?

boman
27/08/11, 16:31
Alt er orginalt utenom det jeg har nevnt øverst i tråden.. Så har ikke åpen dump nei, er den org. resirken som står der.. Hører man dersom membranen er ødelagt?

Får man ikke feilkoder på LMM dersom den er gåen?

Nei, du vil ikke nødvendigvis høre det, men skru opp å se om den er hel.
Som oftest får du feilkode, men ikke alltid. Hvis LMM'n er i "startfasen" med å ryke er det ikke alltid at hjernen i bilen skjønner det og lager feilkode (så vidt jeg har skjønt det ihvertfall).

HarryVolvo
27/08/11, 16:34
Hmm.. For resirken peser forferdelig bare jeg har i nærheten av 0 på trykkmåleren å slipper gassen.. Høres nesten ut som fullt pådrag og man går av gassen.. :\

Men LMM kan man se om er gåen ja? Er vel de småtrådene inni der som man ser på?
Har en annen LMM liggende, men må dem ha nøyaktig samme sluttnr for å funke?

boman
27/08/11, 16:40
Kan det ligge noen skiver inne i resirkventilen? Eller kan fjøra ha blitt stramma opp?

Lundberg Performance
27/08/11, 16:40
Hmm.. For resirken peser forferdelig bare jeg har i nærheten av 0 på trykkmåleren å slipper gassen.. Høres nesten ut som fullt pådrag og man går av gassen.. :\

Men LMM kan man se om er gåen ja? Er vel de småtrådene inni der som man ser på?
Har en annen LMM liggende, men må dem ha nøyaktig samme sluttnr for å funke?

ta av kabelen og kjør.. den smeller og fjusker vis lmm e gåen.. 016/012 eventuelt 025 har jeg hørt.. men er mebran i resirkventilen gåen så stopper den etter pådrag og du fristiller girkassen.

HarryVolvo
27/08/11, 16:43
aner ikke om resirken er stramma opp ellernoe.. Tror alt er urørt..
Motoren fjusker ikke, men stopper bare når jeg trår inn clutchen, enten det er under pådrag, eller trilling ned en bakke f.eks.. Stopper også dersom jeg står på tomgang og ruser den opp og slipper gassen helt.. :\

Lundberg Performance
27/08/11, 16:47
aner ikke om resirken er stramma opp ellernoe.. Tror alt er urørt..
Motoren fjusker ikke, men stopper bare når jeg trår inn clutchen, enten det er under pådrag, eller trilling ned en bakke f.eks.. Stopper også dersom jeg står på tomgang og ruser den opp og slipper gassen helt.. :\

Høres veldig ut som det er resirk ventilen din som har tatt kvelden ja.

Adrian
28/08/11, 00:52
Hadde akkurat samme problem på min brors 945 turbo, der var problemet at den vakumslangen? som går fra resirken til innsuget hadde hoppet av, sjekk om denne er på plass, tett og hel.

Gunnar KRC
28/08/11, 19:30
kontroller om det er vann i olja, gåen toppakning kan også lage slike feil

HarryVolvo
28/08/11, 22:11
Var det første som slo meg også, så har sjekket diverse vacuumslanger og slikt, men null falskluft.. :\

Har og mistenkt toppakningen da bilen ryker ganske mye hvitt/grått, men er ikke vann i olja og kompen er fin på alle syl..

HarryVolvo
29/08/11, 20:07
Forska litt mer idag.. Alle trådene i LMM var hele, kan LMM være gåen selv om disse er hel?
Nappa også av slangen til resirken for å sjekke om den var tett eller ei, og da lagde resirken skikkelig merkelige lyder når jeg ga gass.. Kan det være gåen membran?

HarryVolvo
31/08/11, 21:03
Har hatt oppe resirken for å sjekke tilstanden. Membranen var i omtrent ny forfatning, så er nok ikke resirken som tuller med meg heller..

Andre tips til hva det kan være?

MGP
01/09/11, 13:17
95 oktan å 1bar på 13c blir bank uten tvil, var d ikke gammel 98okt du hadde stående da? å lagre bensin er ikke bra, d er fersk vare, få på den 98okt fra stasjon.

HarryVolvo
01/09/11, 18:15
Har 100okt stående...
Har jo kjørt med 0.9 i trykk på 95okt uten bank.. Men når jeg øka til 1bar og bytta til vx3-kam banker det som bare det.. :\

ArneR
03/09/11, 13:28
Herre, det er jo ikke så rart om du tenker deg om?

VX3 slipper inn mye mer fersk blanding enn den klarer å slippe ut eksos, høyt baktrykk og overfylte sylindre har en tendens til å forårsake akkurat dette..

Hiv den kammen i fanget på noen som kjører sugemotor (der den hører hjemme), og skaff en A-kam f.eks. istedet.