PDA

Vis full versjon : kostnader vsv verdi



fotonet
27/08/11, 08:45
Jeg vurderer å sette i stand den ene av mine 245 turbo fra 1984 i stedet for å selge den.. men kan det betale seg i kroner og øre..?

Renoveringen kan fort løpe opp i 50.000-60.000kr totalt.. men da er absolutt alt av dårlige slitedeler byttet ut, rust fjernet/sveiset, og bilen nylakkert..
Muligens koster det mer... Kan det betale seg? Er 245 Turbo fra 84 en framtidig kultbil?
Min bil er grønn, og vil gjerne beholde den fargen.


http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/2546.jpg

Flyttet over til 100/200 seriedelen, da denne tråden ikke er en worklog.

Mvh Daniel V.

Kodja
27/08/11, 08:56
vil aldri få igjen det man legger i, men man sitter igjen med en god følelse av å ha reddet en klassiker :)

Ola Moen
27/08/11, 09:11
Man kan ikke regne på penger og verdi i denne forbindelse. Da bør man heller vurdere å skaffe seg en annen hobby. f.eks Aksjemegler.
Spørmålet er om DU har interesse av det for din egen del, eller om det kun er for å tjene penger. om det er det sistnevnte, så er det ikke noe lukrativt.
Man kan regne seg å få igjen 30% av deleprisene ved salg av påkostet bil,
og arbeidstimene kan man ikke regne med.

Men spør du meg, så er det absolutt en bil å ta vare på for ettertiden om den er orginal.
De fleste andre 240 Turbo er blitt tukla med i ettertid.

Jeg har selv hatt en 84' 245 Turbo, og det er en bil jeg savner nå idag.
Den var spesiell på den måten, at den var levert til USA's ambassade i Oslo, og gikk der i 3 år.
Hvit bil, med sort skinn, A/C, CC, Sentrallås, El vinduer, El.speil,orginalt montert intercooler. dørpanelene var i 4 mm stål, og dørene hadde et ekstra hengsle på midten.

fotonet
27/08/11, 09:24
jeg er skrudd sånn sammen at jeg mener det er dumt å bruke 100.000kr på et prosjekt hvis verdien er 10.000kr. Det er jo mange andre ting som koster penger også, hus og barn feks. Det handler vel mer om å begrense tapet, og kunne rettferdiggjøre sin hobby overfor konen ;) ikke minst sistnevnte er viktig!

Ola Moen
27/08/11, 09:27
Man skal ikke trenge å rettferdiggjøre sin hobby ovenfor kona:D Det er slikt de ikke har noe med:)

marius
27/08/11, 09:53
enig med han gangsteren over her..

BYTT hobby!!!

fotonet
27/08/11, 13:04
Hadde vært fint hvis det var så enkelt :) jeg går vel ut fra at du ikke har barn ;)
Bytte hobby blir ikke aktuelt :)

The Bear
27/08/11, 13:15
Viss du virkelig har lyst å fikse den opp, så gjør du det :)

Ola Moen
28/08/11, 00:18
Hadde vært fint hvis det var så enkelt :) jeg går vel ut fra at du ikke har barn ;)
Bytte hobby blir ikke aktuelt :)
Jeg har 4 barn. i alderen 2, 4, 7 og 10 år faktisk.
Med fare for å bli veldig upoplær, så synes jeg det er veldig respektløst å måle verdien på en slik orginalbil i kroner og øre. Da selger du den heller til noen som ser den for det den er. Et stykke kulturarv.

Om jeg bruker 100 000,- på en av bilene mine, så har ikke fruen i huset noen verdens ting hun skulle ha sagt. Det er en avgjørelse jeg tar. Enkelt og greit:) Og da er den bilen verdt sin pris, pluss de 100 000,- jeg har brukt. Fordi... Da er den ikke salgsvare:)

Dan Bay-Johansen
28/08/11, 00:31
Jeg har 4 barn. i alderen 2, 4, 7 og 10 år faktisk.
Med fare for å bli veldig upoplær, så synes jeg det er veldig respektløst å måle verdien på en slik orginalbil i kroner og øre. Da selger du den heller til noen som ser den for det den er. Et stykke kulturarv.

Om jeg bruker 100 000,- på en av bilene mine, så har ikke fruen i huset noen verdens ting hun skulle ha sagt. Det er en avgjørelse jeg tar. Enkelt og greit:) Og da er den bilen verdt sin pris, pluss de 100 000,- jeg har brukt. Fordi... Da er den ikke salgsvare:)

Må si jeg liker tankegangen din ;)

Har det forsåvidt samme med madammen min, der er det evt heller meg som får dårlig samvittighet om jeg bruker for mye på hobbyene :p

Ola Moen
28/08/11, 00:55
Ser den. Alle her i huset har det de trenger, og enda litt til. Hun respekterer at det er den hobbyen jeg har, og hun klarer også å se verdien i de kronene som blir lagt i de bilene jeg fikser opp. Hadde jeg hatt som hobby å gå på fylla hver helg, så kunne man da stilt seg spørsmålet om det er verdt de pengene som blir brukt på den hobbyen. Det er en destruktiv hobby, men å ta vare på et stykke kulturarv, er en konstruktiv hobby som ikke gir deg umiddelbar netto, men på lang sikt vil de anvendte midlene abolutt vise sin verdi i form av annerkjennelse, misunnelse, og ens egen selvfølelse. Og man har noe man kan være stolt av, og vise frem. De er kanskje ikke mye verdt nå, men la oss si, om 20 år, 30 år fram i tid. Da er det svært få igjen, og hva tror du et eksemplar vil være verdt da? Så jeg ser det som en investering på sikt. tar man vare på det, så taper man ikke 5 øre.

turb00le
28/08/11, 01:06
Jeg ville satt den i 100% original stand og hatt den stående. Ta den ut en gang i ny og ne når det er fint vær. Så kan den evt selges da interessen er helt på bunn eller hvis en får ett bra bud.
Du kan ikke belage deg på å renovere en bil og tjene penger på det, da skal det være noe helt spesielt.

fotonet
28/08/11, 06:54
Hvor mange 245 turbo fra 1984/85 vet du om på norske skilter?

Friksen
28/08/11, 09:11
Er nok en del stående originale Turboer stående rundt forbi, men hvor mange som er i tipp topp stand er noe annet.

Vis du skal lage prosjekt og vil selge uten tap så bør du vite at du har alt av originale deler og som er i takt! Og bra stål selvfølgelig.

Tror nok dette er en bil til 100+ men da må den vere 110% gjennomført. Altså ikke senkesett osv...

Lykke til :)

larsverm
28/08/11, 15:25
Vanskelig regnestykke, det der. For å gjøre det skikkelig, er det nok vanlig å ta det over lang tid - altså kan kostnadssiden "avskrives" over noen år. En "rett" restaurert bil, altså satt i fin original stand, tror jeg det fint vil være mulig å selge for et bra beløp - jeg tenker at 100.000 ikke bør være urealistisk, i hvert fall om noen år. I et slikt tilfelle har man nok langt mer igjen for de delene man har anskaffet underveis enn hva som gjelder for de mange modifiserte eksemplarene med lange lister over oppgraderinger... I så måte tror jeg altså at en original Turbo kan være grei nok som pengeplassering. Men "utallige" nedlagte arbeidstimer vil man nok ha lite betalt for. Men det er vel det man får kalle hobby. :)

fotonet
28/08/11, 15:45
Syns Larsverm har helt rett i sine vurderinger, selvfølgelig får man ikke noe igjen for timene man bruker på prosjektet, men forhåpentlig nok til å dekke selve deleprisene + lakkering.
Tanken er en dønn orginal bil, ingen options ut over det man kunne finne i tilbehørskatalogen fra 1984/85. Samtidig føre en detaljert logg som viser hele forløpet, altså veien mot målet.

Jeg kjenner heldigvis en som selger alle løse platedeler (brukt) for 200kr pr stk..
dører-skjermer.. 1600kr så er alle dører, forskjermer, panser og bakluke "rustfrie"..

larsverm
28/08/11, 16:58
Fint - så er du snart godt i gang, da. :p

fotonet
29/08/11, 13:54
Fant denne her når jeg satt og surfa på nettet..

Sjekk link.... Tøffe greier :)

http://www.240.se/press/83-005.jpg

gaupe
29/08/11, 14:07
Nei, det vil ikkje løne seg. Det du legg ned av kroner i denne bilen, kjem til å overstige kva du kan klare å få betalt for den. Bakgrunnen for påstanden min, er at ein bil som er sveist på og lakka, har mista mykje av orginalverdien sin, og vil bli vurdert deretter.

Det er nok bedre å legge innsats i å finne ein bedre donor å starte på. Det spørs jo kva krav ein har, men beste karosseriet trur eg nok du finn i USA. Men det dukkar også opp bra karosseri i Europa, på kontinentet.

Restaureringar av dette nivået høyrer mest heime når bilen har ein affeksjonsverdi, eller den er veldig spesiell. Dei som tener pengar på restaurering, legg heller ikkjer ned like mykje innsats i jobben, som dei som gjer det privat.

fotonet
29/08/11, 15:52
Du kan jo prøve og se om du kan finne en orginal 245 turbo fra 1984/85 som er rustfri.. Jeg sier bare lykke til..
Utrolig at du ikke forstår at nettopp denne modellen har affeksjonsverdi og ER veldig spesiell. 245 turbo var i sin tid blant verdens hurtigste serieproduserte stasjonsvogner, og var med på å grunnlegge tanken; mye plass, sterk motor.
Etter min mening er 200 serien den viktigste serie i Volvohistorien, og de hadde bakhjulsdrift! ;)

gaupe
29/08/11, 16:01
Du kan jo prøve og se om du kan finne en orginal 245 turbo fra 1984/85 som er rustfri.. Jeg sier bare lykke til..
Utrolig at du ikke forstår at nettopp denne modellen har affeksjonsverdi og ER veldig spesiell. 245 turbo var i sin tid blant verdens hurtigste serieproduserte stasjonsvogner, og var med på å grunnlegge tanken med mye plass og sterk motor.
Etter min mening er 200 serien den viktigste serie i Volvos historie, mye viktigere enn dagens V70 serie

Affeksjonsverdi er personleg, så det skal eg ikkje uttale meg om.

Dei fins heilt sikkert, mange slike bilar har fått entusiastbehandling frå dag 1, men det betyr ikkje at dei fins på marknaden.

Affeksjonsverdi er verdi knytta til eit objekt, og du ber om ei vurdering på om det vil løne seg å pusse opp bilen for å selje, svaret er nei.

245 Turbo var ikkje grensesprengande ved å tilby mykje plass i ein motorsterk bil, 245 GLT V6 som kom året før og 265 hadde det.

245 Turbo var kanskje den einaste stasjonsvogna som hadde eit snev av "ballar".

Eg er fullstendig klar over kva 200-serien er for noko, og kva ein 245 turbo er for noko.

Men ein restaurert bil kan aldri blandast verdimessig, med ein urestaurert bil.

The Sven
29/08/11, 17:03
Jeg tror ikke entusiaster vil ha noe problem med å betale en del for en bil som har gjennomgått en seriøs restaurering. Så lenge det kun er snakk om "tapsbegrensning" uten ambisjoner om å tjene på det så syns jeg man fint kan forsvare det. Men den må selvsagt være seriøs tvers igjennom og dokumentasjon vil være viktig. Du skulle sett 244 Turboen som var utstilt på Vallåkra gaupe, nydelig restaurert og med det tilbehøret du ville ha ;) Ligger bilder i bildetråden fra Vallåkra.

fotonet
29/08/11, 17:17
Jeg kan godt se hva du mener Gaupe, og jeg er da også enig i mye av det du sier.
The Sven har et meget godt poeng med dokumentasjon av HELE prosessen, for så vet man at det ikke finnes rust skjult under cm tykk spakkel.
Min bil kjøpte jeg for å redde den fra huggeren, eller jeg kjøpte faktisk to.. men den ene er i mye bedre karosserimessig stand enn den andre.
Han som hadde den "gode" bilen har tydelig prøvd å begrense alle rustangrep opp gjennom årene, men så har han sikkert gitt opp til slutt. 84/85 modellene ble laget i relativt dårlig stålkvalitet, derfor tror jeg faktisk at mitt eksemplar er blant de bedre man kan finne i Skandinavia. (jeg leste om stålkvaliteten på en Svensk nettavis).

142senja
29/08/11, 17:27
vil heller at du skal sette den i org stand uansett pris, å heller bruke den, du har jo famile med både frue og barn ikke sant? så da er jo dette en genial bil å ha :) biler er jo bygd for å brukes? vist man ser bort fra helt nye biler som ryr i sammen

The Sven
29/08/11, 17:37
Enig med 142senja der :) Restaurer den til deg/dere selv og nyt den slik den var tenkt :)

gaupe
29/08/11, 19:57
Men om du lukker augene for kostnadane og tenker på å bruke den sjølv, så vil du finne ei heilt anna lønsemd i prosjektet :) Ikkje tenk så altfor mykje på kva du kan få for den om du skal selje :)

142senja
29/08/11, 20:15
er ingenting som slår bruksverdien :)

larsverm
29/08/11, 20:18
Bruksverdien på en OK utstyrt og velfungerende 245 er høy, ja. :)

142senja
29/08/11, 20:23
trenger ikke være mye utstyr heller.. en på jobb har en vell brukt 144 som han kjøpte som "back up" når han ble fri for bil.. han har den enda etter 2år, han har sikkert hatt 5-6biler i mellom, men går tilbake til "han gustav". han mener den er verdt den 0.5litern med olje han må etterfylle hver 14dag :P

larsverm
29/08/11, 21:59
Helt rett. :) Men her er jo litt av poenget også at vi skal prøve å overbevise fotonet om at han faktisk bør sette i stand 245Turboen. :p

142senja
30/08/11, 15:36
do it fotonet :) tenk deg om 2 eller flere ganger. dette ER jo en klassiker, fiks den, og bruk den som den er laget for :) penger vil gå ja, mye også. men den dagen du hiver barna og fruen i bilen å drar på tur vil jeg garantere deg at du synest det var verdt hvert øre. :)

fotonet
30/08/11, 15:57
do it fotonet :) tenk deg om 2 eller flere ganger. dette ER jo en klassiker, fiks den, og bruk den som den er laget for :) penger vil gå ja, mye også. men den dagen du hiver barna og fruen i bilen å drar på tur vil jeg garantere deg at du synest det var verdt hvert øre. :)


Ja for GTn bli jo fort litt liten når barnestol skal monteres.. Har heller ikke løst te å kjør i saltsupa med bilan min. En 245 turbo ska brukes, heilt enig, men den får ikke sjå vinterveian vi har heim.. Halvårsbil

142senja
30/08/11, 16:10
kan med nød være enig der :) har dere så mye salt på veiene nede i danmark?

fotonet
30/08/11, 16:15
kan med nød være enig der :) har dere så mye salt på veiene nede i danmark?

Det har det dessverre blitt.. folk vil helst kjøre på sommerdekk hele året her.. men det er jo bare ren idioti! De vil heller at bilene skal ruste enn å måtte skifte til vinterdekk

larsverm
30/08/11, 16:41
Jøss, det hørtes forferdelig trist ut...

fotonet
30/08/11, 16:57
Jøss, det hørtes forferdelig trist ut...

Det er jo stort sett det samme i alle byer fra Trondheim og sørover i hvertfall.. vet ikke hvor galt det står til i Bodø, Tromsø, Hammerfest

larsverm
30/08/11, 17:04
I Finnmark er det nok heller ikke helt fritt for salt mer, selv om det visst nok skal ha vært det tidligere. Men det er da i hvert fall vanlig å bruke vinterdekk når årstiden og føret krever det...

142senja
30/08/11, 18:20
er jo sånn at folk ikke lærer seg å kjøre på sikkelig vinterføre

fotonet
30/08/11, 18:46
Et lite sidespor... Jeg vurderer virkelig å kjøpe den 142s jeg har funnet fra 1967.. Han skal ha ca 10.000kr for den, den har litt oveflaterust og en mislyd fra baktøyet.. men den er synet.. Jeg har lest litt på diverse hjemmesider og funnet ut at det kun ble produsert 1500 biler av 2 dørs utgaven i 67. (Første året for 142). Den har samme motor som 123GT og p1800. B18B (Dobbel SU karburator). Jeg har også funnet ut at Amazon 123GT ble introdusert høsten 1966/1967.

123GT og 142s ....samtidig... jeg syns det lyder litt uvirkelig.. Men det er da tøft!

Ut fra serienummeret kan det virke som det er nr 77 fra samlebåndet
142 335 110 077.. Det står "M" i papirene (M=1967). Altså nr 77 av 1500 stk dette år.

Er ikke 8-10.000kr billig for en 1967 142s?

larsverm
30/08/11, 19:47
Jeg ville ha trodd at det burde ha vært flere nuller mot slutten av nummeret, men er det årsmodellkode M, er det jo 67 og ikke 68. Riktig, bare 1500 stk 142 67. Og 77 var jo et skikkelig lavt chassisnr! Hvis dette faktisk ikke er en skrotbil, sier jeg bare løp og kjøp. :p Prisen er det vel ingenting å utsette på.

Jan-Einar Jenssen
30/08/11, 19:54
Det er jo stort sett det samme i alle byer fra Trondheim og sørover i hvertfall.. vet ikke hvor galt det står til i Bodø, Tromsø, Hammerfest

i bodø er dem noen jævler til å salte.:mad:
ser ikke problemet med å kunne kjøre på vanlig vinterføre uten saltsuppe..:confused:

men holder med di andre her :) restaurere 245turbon!! :)
ja, det kommer til å koste. noe du aldri i verden får igjen for i cash.. men kjøreglede derimot :)