PDA

Vis full versjon : Justere turbotrykket tilbake til originalt når bilen skrus av



boman
26/08/11, 21:58
Hei, jeg har lenge tenkt på muligheten til å justere turbotrykket elektrisk.
Jeg har et ønske om å ha en bryter på et skjult sted (feks bak 'kosten' ved håndbrekket) som skrur opp turbotrykket og når knappen trykkes på en gang til, eller når bilen skrus av/kveles så justeres trykket tilbake til originalen.
Hensikten er selvsagt å minimere sjansen for å bli tatt for trim, også ved en eventuell ulykke hvor føreren kanskje ikke er i stand til å justere ned trykket før bilen blir taua av gårde.

Er det noen som har forslag til løsninger, eller noen gode råd? :)

R.G
27/08/11, 10:20
ska høre med en kamerat hva han ha. han ha det i en cosworth. satt grunntrykk på wg på 08, og ett lite touch på knappen i bilen å det lade 2bar.

er en elektrisk boostcontroller han har.

boman
27/08/11, 11:31
Ja, det er noe sånt jeg er ute etter, bare at den også må nullstilles hver gang motoren skrus av (impulsbryter og et impulsrele av noe slag kanskje).

I mitt eksempel er jeg (i førsteomgang) ute etter et grunntrykk på 0,35 og ved trykk på knappen 0,7-0,8.

Trenger jeg da blant annet en wastegate med to nipler? Feks en slik:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/2549.jpg (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/T3-T3-T4-To4e-Turbo-Dual-Port-Wastegate-Actuator-30-D-/160593578903?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item25641f8b97)

Takk! :)

R.G
27/08/11, 14:04
på 6 er turboen min har jeg gjort følgene:

samme type wastegate som bilde av over.

justert grunntrykk på 0,3, da rundt 230hk.

men jeg har brukt turbo + deler fra 940. denne klokka med 3 nipler på. har koblet wastegate slange fra kompressorhus inn på turbo + klokka, og fra turbo + klokka til nippel på wastegate nippeln som blir nærmest front på bil da.

også fra turbo + klokka er det to ledninger, disse har jeg inn i bilen koblet på ett rele som tar styrestrøm fra dynamo (ladelampe ledning), og koblet rele på normalt vis deretter. montert pys ventil på siste nippel på turbo + klokka, og justert den sånn passe.

når jeg trykker på bryter (da brukt styring via rele fra dynamo) så lader min 0,8 og lader den 0,8 og jeg stopper bil, og starter den igjen så lader den 0,3.

fungerer bra til mitt bruk. alt er bortgjemt i motorrom men bryter ligger foreløpig slengt inni bilen.





kan å bruke slik wastegate som over, med slange fra kompressorhus rett ned på nippel lengst unna staget og bruke mottrykk på nippel mot stag, på den mottrykkslangen kan det brukes en elektrisk ventil som gjør samme nytta som jeg har gjort på min måte.

men det finnes en styringsboks for å gjøre det på en ordentlig måte som du vil fram til.
og kamerat har på cosworth watsegate som kun er med 1 nippel, da er slanger gjort slik: fra kompressorhus til styringsboksen fra styringsboksen og til wastegate. strøm og rele og bryter koblet som nevnt over med styring fra ladelampe ledning (tynne rød bak dynamo). ikke fått svar åssen type boks han har. noe fra ebya mulig. venter svar fra han. skal prøve å pløye igjennom noen sider å se om jeg finner den

R.G
27/08/11, 14:07
tror er slik han har:http://www.google.no/imgres?q=turbosmart+boost+controller&um=1&hl=no&sa=N&biw=1440&bih=719&tbm=isch&tbnid=hGIj4XyPv-Fl7M:&imgrefurl=http://himni-racing.com/index.php%3Fmain_page%3Dproduct_info%26products_id %3D148&docid=5cd_gDxt92BQSM&w=425&h=269&ei=3utYTvznKIrxsgbd8M2bCw&zoom=1.


normalt da hvis man kobler di to ledninger du ser på bilde med pluss og minus vil trykk gå opp, sånn det er konstant og ma skru av med vippe bryter. men kobles jord på ene og andre inn på rele, med styrestrøm fra dynamo og enkel trykkbryter som OD bryter på m46 så fungerer det. og da kutter alt når motor stopper pga styring fra dynamo

Kuleberg
27/08/11, 14:11
har man elektrisk justerbart så er det vel bare å bruke et holderelè som slipper vis motoren ikke går rundt

boman
27/08/11, 15:46
De boksene der er jo geniale, igrunn akkurat hva jeg er på jakt etter, men de hadde jo en sinnsyk pris!
Ja, det var lurt, å bruke dynamoen som strøm til styringa. Da er den biten i boks.

Lundberg Performance
27/08/11, 15:54
Turbosmart har en elektrisk ventil, hvor bra det fungerer vet jeg ikke.. men grunntrykket justerer du på staget til actuatoren.

boman
27/08/11, 16:25
Turbosmart har en elektrisk ventil, hvor bra det fungerer vet jeg ikke.. men grunntrykket justerer du på staget til actuatoren.

Turbosmart er jo bra produkter, så skal funke greit det?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Turbosmart-Gated-Single-Stage-Boost-Controller-Black-/330598640776?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4cf936ec88
Denne du tenker på?

Ser egentlig ikke helt hensikten med å ha den dual-stage.. :p

Men jeg tenkte om man kanskje kunne finne en sånn ventil på elfa feks, men jeg klarer ikke å finne noen, veit ikke helt hva jeg skal søke etter heller.
Trykk er jo trykk, og det er ikke bare turbotrykk som justeres i denne verden så burde gå an å finne billigere og like bra alternativer.

boman
27/08/11, 16:28
på 6 er turboen min har jeg gjort følgene:

samme type wastegate som bilde av over.

justert grunntrykk på 0,3, da rundt 230hk.

men jeg har brukt turbo + deler fra 940. denne klokka med 3 nipler på. har koblet wastegate slange fra kompressorhus inn på turbo + klokka, og fra turbo + klokka til nippel på wastegate nippeln som blir nærmest front på bil da.

også fra turbo + klokka er det to ledninger, disse har jeg inn i bilen koblet på ett rele som tar styrestrøm fra dynamo (ladelampe ledning), og koblet rele på normalt vis deretter. montert pys ventil på siste nippel på turbo + klokka, og justert den sånn passe.

når jeg trykker på bryter (da brukt styring via rele fra dynamo) så lader min 0,8 og lader den 0,8 og jeg stopper bil, og starter den igjen så lader den 0,3.

fungerer bra til mitt bruk. alt er bortgjemt i motorrom men bryter ligger foreløpig slengt inni bilen.

Har biler med turbo + en annen WG-klokke med ledninger? Kan du forklare dette litt bedre, evt med noen bilder? ;)

R.G
27/08/11, 16:31
Har biler med turbo + en annen WG-klokke med ledninger? Kan du forklare dette litt bedre, evt med noen bilder? ;)

samme wg, men sitt en ekstra ventil eksternt.

skal se om jeg får fiksa bilde i løpet av helga