PDA

Vis full versjon : Bygge om fra H4 lamper til H7 (facelift)



Bue
26/08/11, 20:58
Skal bygge om min søsters 99 V40 2.0T fra H4 lamper til H7 klarglass lampene som kom på faceliften og 2000 modellene. Problemet er at slik det er nå vil nærlyset slukke når fjernlyset settes på. Har forsått det slik at når man tenner fjernlyset går 12V til nærlyset over til jord. Hvordan kan jeg gjøre det for at nærlyset skal lyse samtidig med fjernlys?

Er lysene styrt av releer på fase 1 bilene, eller er det en egen ECU der som på fase 2? Om de er styrt av vanlige releer må jeg vel kunne bytte ut til en annen type rele.

ArM
27/08/11, 16:57
På fase 1, er lyset styrt av minusen.
På fase 2 er lyset styrt av pluss.
Du må koble om, så lyset blir pluss styrt, med releer.

Sagen
29/08/11, 12:59
Hei, Bytta lamper på V40'n til søsteren. Kobla opp med releer, slik du normalt kobler releer til fjernlys - men nå med styrestrøm fra fjernlysene, slik at de tenner nærlysene når du slår over på fjernlys.

Bue
12/09/11, 07:45
Hei, Bytta lamper på V40'n til søsteren. Kobla opp med releer, slik du normalt kobler releer til fjernlys - men nå med styrestrøm fra fjernlysene, slik at de tenner nærlysene når du slår over på fjernlys.

Prøvde denne metoden, men problemet da er at parklysene ikke funker før tenningen i bilen er på. Hadde du samme problem? Dette er jo fordi lysene som "ArM" sier er minus styrt på denne bilen, og når tenningen ikke er på forsvinner også den permanente +12V inn til lysene. Er 4 pins kobling inn på lyktene, hadde det vært 5 hadde det funket.

Om jeg skal koble om så lysene blir pluss styrt, må jeg ikke da ha en hel masse releer? Vet svenskene løser det mer 2 eller 3 releer totalt. Jeg har nå prøvd med 2, men står altså igjen med parklysene som ikke funker før tenningen er på. Noen som vet om noe koblingsskjema eller guide for dette? Er vel endel som har gjort dette.

Sagen
12/09/11, 09:47
Hmm... tror parklysa lyser uten at tenninga må være på... Men det kan jeg sjekke.. Jeg bruker bare et relè pr lampe.

Bue
12/09/11, 18:22
Husker du om du brukte 4 eller 5 kabler inn på hver lykt? Jeg bruker kontakten fra facelift lyktene, og den har kun 4 kabler inn på hver lykt, og da får jeg problemet med parklys uten tenningen hvis jeg kun bruker 1 rele per lykt. Tror bare jeg legger en ledning inn gjennom et av luftehullene slik at parklyset for egen pluss og jord, da funker det som det skal.

Sagen
13/09/11, 09:04
Søsteren er avgårde, så jeg får ikke sjekka.. husker ikke alle detaljer. Men jeg mener jeg kobla parklyset som på H4 lampene, og de skal lyse uten at tenninga er på. Boret et hull/boret opp eksisterende slik at holderen fra H4 lampene passer.

EDIT: Parklysa lyser UTEN at tenninga trenger å være på. Gjorde ikke om noen koblinger her, så det ville være rart om de ikke gjorde det :)

Ellers bruker jeg ledningene som før, og det er vel tre stk. Koblet de rett til nærlyset som på H4. Koblet så fjernlyset med jording og pluss. Kjører pluss også som styrestrøm til releet(et relee i hver lampe), pluss fra batteriet til nærlyspære. All jording som før, og med egen sikring i releet.

Det blir noen ledninger frem og tilbake, og noe trangt i lampene(alle ledniger og releer i lampene), men det fungerer.

En annen sak: Det høyre nærlyset kommer og går.. Det er antagelig en dårlig kontakt eller lignende i styre-/koblingsboksen under dashbordet. Nærlyset tenner derimot når jeg slå på fjernlys - så løsningen fungerer.

Tegnet kjapt opp hvordan jeg har kobla.

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/1084.jpg

Bue
15/09/11, 19:52
Takker for hjelpen! Har fått koblet det opp for noen dager siden og alt funker helt topp som det skal :)

Fant ut jeg måtte bruke alle 5 ledningene, 2 til parklys og 3 til nær/fjernlys. Var bare 4 i kontakten på de nye lyktene, så fikk lagt en til parklyset inn gjennom det ene luftehuller på lyktene. Har alt av releer og koblinger utenfor lykten. Fulgte koblingsskjemaet fra Haynes boka for V40, slik at det er omtrent som originalt på de med klarglasslykter. Brukte et rele per lykt, istedet for kun 1 som det er i Haynes boka.

http://dl.dropbox.com/u/112126/V40lykter.jpg

Sagen
16/09/11, 06:35
Flott :)

Joakimny91
04/10/11, 15:52
Hei, holder på med det samme og skal bytte ut lyktene fra H4 til H7/H7, er det noen plass det går ann å få kjøpt adapter for og sette på H7/H7 lyktene for og bruke den orginale kontakten som står i løkta fra før av? altså den svarte 4-polte kontakten som står i midten.

Sagen
06/10/11, 11:29
Hør med realcar.no eller scstyling.no. Veit det finnes overganger.