PDA

Vis full versjon : Spørsmål om kondensator ?



Thoreid
26/08/11, 08:06
Hvordan er det å bruke kondensator i en volvo 940?
noen sier det ikke er bra fordi da slites det mye mer på dynamo.
Har dette noe å si ?
eller går det som regel bra ?
mvh Thoreid

Da du hadde to tråder om samme emne, har jeg slått disse sammen.
§9 Dobbelposting er ikke tilatt.
Tiltak ved brudd på denne regel er at tråd i feil forum / minst passende forum slettes uten forvarsel.

Les mer om forumreglene her. (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=5)

Mvh
Moderator - Magnus Hagtvedt

todleif
26/08/11, 10:51
Kvifor skal du bruke kondensator?
På eit bilstereoanlegg synes eg at det er bortkasta.

Eg ser ingen grunn til at ein kondensator skal slite meir på dynamo. Ikkje høyr på folk som ikkje har peiling.

BlåFare
26/08/11, 12:31
som 'todleif' sier over meg.
konsentrer deg heller om skikkelig kabling og TB3 (the big three)
isæær om du har noe som trekker mer enn 100A

henrik940
26/08/11, 12:43
Fjerner jo den rippelspenninga da, lyset mitt slutta å blinke på tomgang :)

Mikmo
26/08/11, 13:23
Fjerner jo den rippelspenninga da, lyset mitt slutta å blinke på tomgang :)

Samme gjør min :)

Thoreid
27/08/11, 09:31
Henrik940. Bruker du kondensator ?

henrik940
27/08/11, 09:32
Ikke akkurat nå, og da blinker lysa. Brukte det før og da blinka ikke lysa når jeg spilte høyt :)

jensen
27/08/11, 11:38
Ikke akkurat nå, og da blinker lysa. Brukte det før og da blinka ikke lysa når jeg spilte høyt :)

samme til meg når jeg hadde stort anlegg uten kondensator, da blinket lysene. når jeg montrerte kondensator så sluttet lysene å blinke.

Så jeg anbefaler å bruke kondensator.

Thoreid
27/08/11, 11:52
Jeg har 1 farads kondensator. er det det dere også har brukt eller ?
det er blinking i lysa som bare er problemet mitt.
men når jeg hører på musikk og bare har på tenninga så blinker det, må bilsen stå og gå for at det skal fungere ?

Thoreid
27/08/11, 11:57
hva er bra med kondensator og hva er ikke bra med kondensator ?

jensen
27/08/11, 12:01
Når bilen står med KUN tenninga på så lader ikke bilen noe strøm. så er ikke rart lysene blinker da. dvs anlegget bruker opp strømmen på batteriet!

Om bilen står på tomgang når du hører på musikk så regner jeg med den ikke skal blinke så mye :)

Jeg hadde 1f kondensator.


En tommelfinger regel på kondensator er 1f per 1000W. om subben din er 2000W kan du ha en kondensator på 2f. men det skader ikke å ha en større kondensator :)

Thoreid
27/08/11, 12:18
subben min er på 3500w, men han på thorsov sa det skulle holde

Daruu
27/08/11, 12:48
http://bilstereo.blogg.no/1268675360_hvorfor_du_ikke_treng.html

Les det der.

henrik940
27/08/11, 18:18
Vel, man har det teoretiske og praktiske. Praktisk har jeg erfart at kondensator funker mot rippelspenning, og hindrer lyset i å blinke.

lyngen
27/08/11, 18:23
til meg blinket fjærnlysene så mye at de glødet bare som 5w perer :P og alle andre pærene. Men med kondensator ble det mye mye bedre :D

850GLTsilver
28/08/11, 17:37
Kondensator med tanke på montert forsterker er å anbefale.
Vil som det nevnes i en annen tråd her gi mindre blinking i lyset når du drar på lyden utover det hinsidige, men i realiteten så er det at forsterkeren din vil få en god del bedre arbeidsforhold i og med at spenningen på klemmene til den varierer mindre enn om du ikke har kondensator montert. Vi kaller det at den for langt bedre transientrespons.
En kondensator er raskere til å levere energi enn et batteri, og er derfor bedre egnet til å utføre denne jobben.

Intet negativt med å ha kondensator montert. Ingen i det hele tatt.

Daruu
29/08/11, 01:01
Å oppgradere "the big three" og evt bytte til en større dynamo(+ evt ekstra batteri) funker i alle tilfeller bedre enn en kondensator...

850GLTsilver
30/08/11, 19:28
Å glatte ut impedansen i tjukke gode kabler med en kondensator er aldri feil å gjøre.
Transientresponsen på forsterkerne forbedres ved bruk av en korrekt koblet og dimensjonert kondensator, noe batteri+generator+kabel aldri vil kunne hjelpe på.

En korrekt koblet og dimensjonert kondensator kan eliminere behovet for "alt for tjukke kabler" sett ut fra at man ved hjelp av kondensatoren vil kunne ta seg av relativt hyppige transientutslag, mens den "noe tynnere" kabelen vil være tilstrekkelig til å formidle den middelstrømmen som skal til for å holde anlegget i gang.

Glem ikke at en 20Kvmm kabel er i stand til å overføre opp mot 300A uten særlig spenningsfall på de fem meterne fra motorrommet og bak til et forsterkeroppsett.
Et eventuelt spenningsfall på grunn av stort uttak vil dermed kunne utjevnes greit med en korrekt montert og dimensjonert kondensator.

MEN ingen av disse tiltakene alene vil i alle tilfelle løse alle problemer man måtte oppleve i forbindelse med installasjon av store forsterkere i bil. Det vil alltid være enkelte triks og tweaks som bare må tilpasses den enkelte installasjon.

BlåFare
01/09/11, 21:55
Personlig som jeg har prøvd flere ganger.
Bedre med ett batteri på 45AH kontra en hvilken som helst kondensator.
hybrid på xx farad eller en stor på 3farad enkel en.
kan ikke si annet enn mine personlige erfaringer, og da er kondensator bortkastet.
bedre med batteri og "the big three", batteri baki kofferten utgjør bra mye mer forskjell enn en hvilken som helst kondensator vil gjøre.
Kommer aldri til og bruke noen kondensator igjen på mine oppsett.

volvo242
01/09/11, 22:06
Personlig som jeg har prøvd flere ganger.
Bedre med ett batteri på 45AH kontra en hvilken som helst kondensator.
hybrid på xx farad eller en stor på 3farad enkel en.
kan ikke si annet enn mine personlige erfaringer, og da er kondensator bortkastet.
bedre med batteri og "the big three", batteri baki kofferten utgjør bra mye mer forskjell enn en hvilken som helst kondensator vil gjøre.
Kommer aldri til og bruke noen kondensator igjen på mine oppsett.


Totalt enig, forsterkeren min trekker 380a på full spiker.. ifølge kondensator tilhengerne så bør man ha 1 farad pr 1000w, det vil si at jeg skal ha 3,5 farad kondis. 1 farad på 12 volt klarer å levere noe sånt som 0,1ah før spenninga er under batterispenning, så da klarer 3,5 farad å levere rundt 0,3ah før de må lades opp igjen og belaster ledningene ytteligere.. tviler på at det er løsningen på et godt oppsett..

Tror ikke alle har skjønt hvor utrolig lite 1 farad kapasitet er!

Derimot et gelebatteri som gjerne leverer opptil 800a, plassert nært forsterkeren med direkte tilkobling er det beste! Må heller ikke glemme at man har tap i hvær kobling også, med andre ord så har man et ekstra punkt med motstand i koblinga på kondis`n å! :p

850GLTsilver
01/09/11, 22:44
Jøss, hva slags forsterker er det der?
Må da være noe ekstraordinært i grunn.

volvo242
02/09/11, 05:45
Jøss, hva slags forsterker er det der?
Må da være noe ekstraordinært i grunn.

hifonics collossus II, 3200w rms @ 2ohm ifølge papirene men er målt til 3482@ 2ohm. Trakk da 389 amp.

IKKE thorshov greier, men ekte watt som funker! (Ser mange forsterkere rundt om på "2000w" o.l. men med type 60 amp sikring.. )

850GLTsilver
03/09/11, 13:52
Snasen sak.

Morsomt at de faktisk finnes, disse som fortsatt opererer med noenlunde ekte watt.
PMPO er liksom ikke watt i grunn som du sier.
Speller sikkert bra den der?

volvo242
03/09/11, 14:00
Snasen sak.

Morsomt at de faktisk finnes, disse som fortsatt opererer med noenlunde ekte watt.
PMPO er liksom ikke watt i grunn som du sier.
Speller sikkert bra den der?

funker greit den, ikke noe problem å drive 2 x 15" ground zero nuclear subber rimelig fult ut! (2500w rms pr element)

Men prisen på en ny sån når den kunne kjøpes i butikk (utgått model) var vel 20k + så jeg forventer at det funker bra! :p