PDA

Vis full versjon : Senking av V70 med 4C-chassis



Holern
26/08/11, 07:38
Jeg synes at min relativt nyinnkjøpte V70 er i overkant høy. Ser nesten ut som en XC ....:D

Som overskriften sier har jeg Four C -chassis, og jeg lurer på om det har noe å si om jeg skulle senke bilen?? Så vidt jeg kjenner til har jeg ikke nivåreg.
Er det enkleste/billigste å kjøpe R-design fjærer, eller er det andre produsenter som har gode/rimelige løsninger (Heico, HR...)?

Jeg er ikke ute etter skamsenk, men jeg vil gjerne ha bilen litt nærmere Moder Jord.
Her er et bilde av bilen slik den var da jeg henta den i Bergen i sommer:

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/2440.jpg

EDIT: Fant vel svaret på et av spørsmålene mine selv på bcb.no...vanlige senkefjærer går på mitt Four-C chassis.

C.Erstad
26/08/11, 07:59
Kjøpe senkefjører og kalibrere støtdempere!

Holern
26/08/11, 09:13
Kjøpe senkefjører og kalibrere støtdempere!

Hva menes med å "kalibrere støtdemperne"??

Nå har ikke jeg satt meg inn i hvordan dette systemet virker enda, men er det luft som brukes for å justere hardheten på demperne, eller er det noe annet system?

C.Erstad
26/08/11, 10:03
Hva menes med å "kalibrere støtdemperne"??

Nå har ikke jeg satt meg inn i hvordan dette systemet virker enda, men er det luft som brukes for å justere hardheten på demperne, eller er det noe annet system?

Sann som eg har forstått det så regulerer du oljestrømningen i demperen med å sitte den på Sport funsjon.

Kalibrere dempere må Volvo-verksted gjøres!

Holern
26/08/11, 11:03
Sann som eg har forstått det så regulerer du oljestrømningen i demperen med å sitte den på Sport funsjon.

Kalibrere dempere må Volvo-verksted gjøres!

Hmm..... her må Googles :cool:


The Four-C is an electronically controlled shock absorber system that was developed in collaboration with Swedish racing company Öhlins Racing AB. The Four-C system is based on a patented Öhlins valve that quickly and continuously adjusts each shock absorber up to 500 times per second.



:eek::eek: Imponerende! Håper bare at det er et evigvarende system, for dette lukter pantsetting av hus om det går i stykker.... :rolleyes:

Her er link til dokumentet jeg siterer (http://findarticles.com/p/articles/mi_m3012/is_4_183/ai_100627950/)

Holern
26/08/11, 11:32
Her er mere om Four-C:


FOUR-C (Continously Controlled Chassis Concept), som Volvo Personvagnar kaller systemet, er resultatet av et langvarig samarbeide med Öhlins Racing AB, en av verdens fremste produsenter av
høyteknologiske støtdempersystem.

Det unike ved FOUR-C er systemets evne til å samle inn store mengder informasjon om hvordan bilen beveger seg og ut fra dette, på ekstremt kort tid, regulere støtdempernes dempning.

Annethvert millisekund, altså 500 ganger pr sekund, beregner systemets mikroprosessor hvor hvert enkelt hjul befinner seg, hvilket grep det har etc, og forandrer eventuelt dempningen på hvert enkelt hjul.

Stor mengde informasjon
Den hovedsakelige informasjonen til støtdemperne kommer fra høydesensorer og karosserimonterte akselerometerfølere som måler henholdsvis hjulenes og karosseriets stilling og bevegelser. Også bilens datoriserte datasystem, hos Volvo kalt Multiplex, bidrar med informasjon til støtdemperne. Om føreren f. eks. bremser kraftig når denne informasjonen støtdemperne noen millisekunder innen
bremsebeleggene faktisk griper tak om bremseskiven. Mikroprosessoren i FOUR-C har da regnet ut hvor kraftig bilens
kneling, dens såkalte "pitch", kommer til å bli og stiller ut fra dette inn støtdemperne for å maksimere kontroll og veigrep. Er bremsingen så kraftig at ABS-systemet aktiveres, innstilles
støtdemperne for å maksimere bilens grep mot veibanen. Tilsvarende påvirkning fra kraftig akselerasjon og raske
rattbevegelser tas også "hånd om" av FOUR-C-systemet.

Tre chassisprogram
FOUR-C har tre chassisprogram som velges av føreren ved hjelp av en knapp på instrumentpanelet:
1. Komfort
2. Sport
3. Avansert Sport

Chassisprogrammene er imidlertid ingen faste stillinger. De er mer en måte for føreren å indikere for systemet hvordan hun/han vil kjøre. Skal de reise til hytta med familie og tung last - eller vil de kjøre raskt på svingede veier?
Mellomstillingen, "Sport", er optimert for normal kjøring, med en vel avveiet blanding av komfort og kjøreglede. Ut fra dette kan så føreren velge en av de to ytterstillingene.

- Komfortprogrammet optimerer FOUR-C-karosseriets isolering fra ujevnheter i veien, sier Marcus Rothoff, utviklingsingeniør hos Volvo Personvagnar og ansvarlig for utviklingen av FOUR-C.
Han sammenligner det med at bilen har simulerte virtuelle støtfangere som er opphengt i skyene. "Sky Hook" er det begrep som benyttes i bransjen.

Programmet Avansert Sport endrer bilens karakter:
- Da prioriterer systemet i stedet maksimal kjøreglede og veigrep og
tillater støt og slag for at føreren skal få direktekontakt med underlaget, sier Marcus Rothoff.

Volvo Performance Concept Car er utstyrt med anti-sklisystemet DSTC (Dynamic Stability and Traction Control). Det fungerer som en "hjelpende hånd" slik at føreren kan unngå en skrens. På Volvo Performance Concept Car påvirker valget av chassisprogram i hvilken fase av en skrens som DSTC bidrar til å rette opp bilen.
Anti-spinnsystemet STC (Stability Traction Control) er koblet ut under kjøring med chassisprogrammet Avansert Sport.

Med FOUR-C øker summen av kjøreglede, stabilitet og komfort i betydelig grad. De manuelt styrte programmene gjør det mulig
ytterligere å oppdage og å sette pris på egenskapene hos en bil med topp ytelse - både ved avansert sporty kjøring og på vei til dagligvarehandelen.