PDA

Vis full versjon : Kjørt istykker bunnpanna. Hvordan er de å fikse/bytte?



PyrionZ
24/08/11, 21:49
Klarte å kjøre sprekk i bunnpanna på bilen i kveld:mad:
Sprekken er på ca 1cm i lengde, og det drypper ganske jevnt derfra. Hvordan er disse å sveise? Får man bytta bunnpanna på en grei måte selv, eller er det mer en verkstedjobb? Skrik ut om noen av dere har en ekstra bunnpanne til 2.0turbo å selge!

Markus

Nedkvit'n
24/08/11, 21:52
Er vel ikkje annbefalt å sveise siden det er ALU..

Kurant jobb å bytte..

PyrionZ
24/08/11, 21:53
Man får bytta den fra undersiden og el?

Nedkvit'n
24/08/11, 21:58
Jepp, det går..

PyrionZ
24/08/11, 21:59
Flott, bare å få tak i en bunnpanne da.

Nedkvit'n
24/08/11, 22:01
Alle bunnpanner til 5syl turbo passer :)

PyrionZ
24/08/11, 22:39
Ahh, da blir det enda lettere å få tak i en ny en. Blir ringerunde til alle vrakplasser i Hedmark da: p

Takker for raske og gode svar: )

Espen69
24/08/11, 22:47
Går som regel an å sveise en bunnpanne..
Kjemisk metall går som nødløsning.

850GLTsilver
24/08/11, 22:49
Går som regel an å sveise en bunnpanne..
Kjemisk metall går som nødløsning.

Ville definitivt ikke gjort det på den panna der.
Hverken sveise eller bruke "kjemisk metall".

Og "nye" panner er såpass billige uansett....

Espen69
24/08/11, 23:02
Har god erfaring via en kollega med sveising av bunnpanner fra VW. Hva er problemet med ei Volvo-panne siden du DEFINITIVT ikke ville gjort det med den? Legering? Materialtykkelse? Styrke?
Man må jo selvsagt se an skaden, men det som er laget av mennesker lar seg reparere av mennesker - har man kunnskapen.. ;)

PyrionZ
25/08/11, 02:38
Av de sveisekunnskapene jeg har til nå, vil jeg tru det bare er å kappe ei fuge med vinkelsliper, og deretter sveise.

Men, sånn bur/gitter til å ha under bilen, er dette til v70? Greit å kunne slippe denne hendelsen en gang til.

850GLTsilver
25/08/11, 18:01
Har god erfaring via en kollega med sveising av bunnpanner fra VW. Hva er problemet med ei Volvo-panne siden du DEFINITIVT ikke ville gjort det med den? Legering? Materialtykkelse? Styrke?
Man må jo selvsagt se an skaden, men det som er laget av mennesker lar seg reparere av mennesker - har man kunnskapen.. ;)

Vel. Jeg kjenner folk som har sveisa på aluminium i flere tiår som forteller meg dette at de kun sveiser slikt for å gjøre en nødreparasjon.
Jeg velger å stole på ham, siden han etter sigende skal være en av de aller beste på slik sveising her hjemme.
Og da er det i grunnen greit å ta seg bittelitt tid til å finne ei hel panne som ikke har sprekker eller defekter.
Derfor sier jeg at jeg definitivt ville gått for å finne ei hel panne fremfor å forsøke å få den ødelagte panna sveiset. Kan jo tenkes at panna er deformert også her , siden det tilsynelatende er snakk om at den har slått nedi et eller annet hardt i bakken, og i fart?
Forskjellen i kostnader vil ofte være liten, vil den ikke?

PyrionZ
25/08/11, 18:08
Ei hel panne i god stand skal på uansett. Men, viser seg at jeg ikke kan bruke pannene fra 98 og eldre. Da jeg har innsatsfilter-.-
Irriterer meg mer og mer å kjøre 99mod!

Blir ihvertfall å fikse det midlertidig med noe kjemisk metall, så har jeg ihvertfall en fungerende bil!

SagaPer
25/08/11, 18:14
Hadde en slik skade på min tidligere 850 st.vogn 1996 modell. Kjørte på en stein og fikk en sprekk i bunnpanna. Et lokalt verksted (ikke Volvo) mente at det var kurant å sveise. Jeg ringte Volvo i Ålesund for å sjekke dette. Kundemottaker sa da: "E' du galen mann? Aluminium utvider seg ved varme og du kan tenke deg hva som skjer dersom sveisen sprekker på motorveien i 100 Km/t. Du mister oljen på et øyeblikk og motoren skjærer seg før du skjønner hva som skjer."

Så den gangen ble bilen kjørt på bergingsbil til Volvo. Mener å huske at reparasjonen med ny bunnpanne kostet ca kr 8.500. Det skal legges på en spesialtetning mellom bunnpanne og motorblokk. Det er noe arbeid med å ta ned en del rør og diverse for å få ned bunnpanna.

PyrionZ
25/08/11, 18:37
Svarte! Blir det så dyrt i detta tilfellet, så spytter jeg heller i 6-7k til og kjøper en ny motor i sverige.

Har funnet noen panner på ebay til rundt tusenlappen. Kjenner også kara på verkstedet i nærområdet godt, så får da ikke håpe det blir så dyrt!

Nedkvit'n
25/08/11, 19:18
Kjøp deg ei ny bunnpanne og gjer jobben sjølv, pakningslim kan du kjøpe på volvo.. Koster deg langt frå 8500 ;)

mrstfu
25/08/11, 19:50
Er en hel haug med bolter rundt om i underkant, men forrige gang jeg var under der, så det ut som en kurant jobb, om du har tida og kaffen til hjelp:D

kristian850
25/08/11, 19:57
slo hull i bunn panna sjøl på 850`in så får å få den av er det bare å løsne på røra til servo pumpa å ta av oljefilteret for å komme te alle skruene. er ikke noen stor jobb men er litt knotete å få ut. jeg leverte bånnpanna til en jeg kjenner som sveiser men han tok kjemisk metall på siden det er aluminium, og jeg har ikke merket at det ikke er tett enda.

Robert H.
25/08/11, 22:37
Disse går helt fint å sveise!
Fikk det gjort på Hans! sin tidligere S40 hos sylinderservice i Fyllingsdalen.
Ble 100% tett og det var mye rimeligere enn å bytte til brukt.
Når det gjelder å sveise i alu, hva er problemet?
Vi bygger jo hele tiden båter i aluminium, og de lar seg jaggu reparere dersom det trengs.

Torra
25/08/11, 22:46
Kommer jo alt an på legering og renhet Robert H :)
Er de av samme type som termostathuset på B230 så har du mye stratos-sveising i vente!
Var forresten en kamerat som kjørte sunn bunnpanna på en Audi 80 for et års tid siden, den ble sveisa uten problemer :)

volvo242
25/08/11, 23:06
bunnapanna på min mors a6 (alu) har blitt sveiset 2 ganger den ivertfall! (2 skader, lavt montert motor) Ikke noe problem å sveise sålenge man rengjør godt først..

kristian850
26/08/11, 06:26
problemet med min bånnpanne er at den var så mettet med olje at vi fikk den ikke ordentlig rein.

850GLTsilver
26/08/11, 22:02
Kjøp deg ei ny bunnpanne og gjer jobben sjølv, pakningslim kan du kjøpe på volvo.. Koster deg langt frå 8500 ;)

Rettelse: Kjøp pakningslimet hos FCPGroton. Koster en fjerdedel av hva Volvo skal ha. Biltema har også slikt lim, men jeg har ikke testet det selv så jeg vet ikke noe om hvor bra eller dårlig det er. Pris på FCP-nivå.

Ille at verksteder lager så stor furore av dette å bytte bånnpanne på disse bilene. 8500,-? Fysj. Men slik blir det vel så lenge timeprisene på bilverksteder med god margin overgår hva det koster flyselskapene å ha teknikere til å fikse på sånne 747 og slikt.... Merkelig.