PDA

Vis full versjon : Hvor stor er tanken min?



Loggy
24/08/11, 20:46
Jeg har ingen instruksjonsbok til bilen min, hadde vel kanskje stått der..

Men er det noen som vet hvor mange liter tanken på en 1992 245 GL er på?

Setter pris på svar :P

-S.Johnsen-
24/08/11, 21:02
Jeg har ingen instruksjonsbok til bilen min, hadde vel kanskje stått der..

Men er det noen som vet hvor mange liter tanken på en 1992 245 GL er på?

Setter pris på svar :P



Tror den er på 61L.
Ikke skyt meg om jeg tar feil :D

larsverm
24/08/11, 22:37
Det oppgis 60, og i praksis får en vel på litt mer, så det er ikke mye feil. :)

christoffera
25/08/11, 00:42
å? I hvilket år byttet dem tank? På min 87 mod er det 45L

Visste ikke at man fikk 240 med 60 liter :P

Volvo-turbo
25/08/11, 06:17
å? I hvilket år byttet dem tank? På min 87 mod er det 45L

Visste ikke at man fikk 240 med 60 liter :P

Alle 200 serie bilene jeg har hatt ( 5 stk , mellom 1981 og 1992 modell) har vært utstyrt med 60l tank.

Øygard
25/08/11, 07:04
Eg trur det skal vera 60 liter, og so får du jo på litt meir viss du brukar påfyllingsrøret og.

christoffera
25/08/11, 12:39
Hmm rare greier...
Min har 45L og alle jeg kjenner med 240 har og 45L tankt...

larsverm
25/08/11, 15:22
Da spørs det om du ikke har å gjøre med en litt spesiell "stamme" av Volvo-eiere. :p

BlåFare
25/08/11, 15:41
Sikker på att du har rett i det, alle 240'ene jeg har hatt og vet om har 60 liters tanker.
Meget tvilsomt at de skulle føre noe særskilt på forskjellige 240'er.

gatebilboy
25/08/11, 15:44
det er vell unskyldninga dems for at de må fylle på bnsin så ofta at de sier at det er 45l.. alle har vell 60l...

christoffera
25/08/11, 16:27
Nå har ikke jeg spurt "alle" jeg kjenner hvor stor tankt dem har da :P
Men vet om flere som fyller 45 L.

Når min er så godt som skål tom, betaler jeg rett over 600kr når jeg fyller den helt opp.
Har aldri fylt for over 700 kr... Aldri om min tank rommer 60 Liter!
Ikke tanken på delebilen min heller

Christian
25/08/11, 16:31
Fort gjort å bulke tanken på 240, da rommer den ikke 60l lengre, men den gjorde det når den var ny.

Sunnfjord
25/08/11, 16:52
I grove trekk er tankane like.

Etter å ha bort eit nytt luftehol i fyllerøyret på min -85 med 230A fekk eg på 63 liter. :cool:

Vegardb92
25/08/11, 16:53
Min og er 60 liter..

Øyvind G
25/08/11, 16:57
Noen her som noen gang har fyllt rundt 60 liter på en 240? Eller er det noe dere har hørt/lest?

Hver gang jeg fyller når det nesten er tomt så fyller jeg ca 46 liter på min.

Til TS: Hva med å kjøre til tanken nesten er tom for så å fylle full tank. Da ser du på pumpa hvor stor tankt du har.

Det er enklere og raskere enn å spørre her.

Har du 45 liter tank og står langs veien og er tom, så hjelper det ikke å si "ja, men gutta på VCCN sa jeg hadde 60l tank" :p

Vegardb92
25/08/11, 17:07
Jeg fyller 55 liter når det begynner å bil veeeldig lite

Volvo-turbo
25/08/11, 17:18
Jeg har fylt 57-58l på en av bilene mine en gang i tiden.

larsverm
25/08/11, 19:15
Jeg kjørte langt ned en gang ganske nylig og fylte 56 liter. Og en gang for mange år siden var jeg med på å kjøre tomt med en eldre 240 - og da husker jeg at det gikk på ca 61 når vi fylte helt opp i røret.

Tatt en kikk i instruksjonsbøkene til flere årsmodeller, og i ingen av dem sto det noe annet enn 60 liter på bensintanken.

Når bensinmåleren ligger på det røde feltet nederst, kan det fortsatt være nok igjen til mange mils kjøring. Det er veldig vanlig å fylle rundt 45 liter, det er jeg enig i. Men det er ikke tomt før det er tomt. "Nesten tomt" er høyst usikkert å anslå.

Om noen til tross for alt dette likevel skulle ha en tank på 45 liter, kunne det være interessant å vite hvordan og hvorfor.

Loggy
25/08/11, 19:18
Jeg kjørte langt ned en gang ganske nylig og fylte 56 liter. Og en gang for mange år siden var jeg med på å kjøre tomt med en eldre 240 - og da husker jeg at det gikk på ca 61 når vi fylte helt opp i røret.

Tatt en kikk i instruksjonsbøkene til flere årsmodeller, og i ingen av dem sto det noe annet enn 60 liter på bensintanken.

Når bensinmåleren ligger på det røde feltet nederst, kan det fortsatt være nok igjen til mange mils kjøring. Det er veldig vanlig å fylle rundt 45 liter, det er jeg enig i. Men det er ikke tomt før det er tomt. "Nesten tomt" er høyst usikkert å anslå.

Om noen til tross for alt dette likevel skulle ha en tank på 45 liter, kunne det være interessant å vite hvordan og hvorfor.

Var derfor jeg lurte, har alltid fylt ca 44-45 liter når måleren ser ut som den er på "NÅ MÅ DU FYLLE DIN SYKE SYKE GUTT"
Men da har jeg noen mil og gå på enda. Greit og vite at jeg kommer meg til og fra jobb i helga

Vegardb92
25/08/11, 19:53
Pila kan ligge ganske lenge helt nederst før det er tomt ja, har prøvd :)

Sebbe
25/08/11, 20:04
jeg fyller vanlighvis rundt 50, har fylt 56 en gang, og ja, nåla går endel forbi det røde :p

christoffera
25/08/11, 21:44
Var derfor jeg lurte, har alltid fylt ca 44-45 liter når måleren ser ut som den er på "NÅ MÅ DU FYLLE DIN SYKE SYKE GUTT"
Men da har jeg noen mil og gå på enda. Greit og vite at jeg kommer meg til og fra jobb i helga

Samme her :P

Mulig jeg har 60L tank som alle andre her :P
Når jeg da er på bunnen av det røde på måleren, har jeg egentlig ca 15 liter igjenn... Rart å tenke på :P
Bare så snodig å få høre det først nå, etter at jeg har hatt 240 i 1 og 1/2 år :P
Ville jo vært utrolig merkelig om de hadde montert forskjellige tanker på 240ene...


Ett spørsmål til:
En annen ting jeg og altid har trodd er at jeg har hatt bensinpumpe i tanken, på min 87 mod 240 med K maskin.
Tok av tanken på delebilen i dag, som er helt samme modell og motor, Og der var det ingen pumpe i tanken. Stussa nå jævli over det.

Med andre ord, Jeg har kun EN bensinpumpe, og den er mekanisk og sitter på blokka...? Gjør den all jobben aleine?
Er det da kun Innsprøytningsmotorene som har eletrisk pumpe i tanken?
Samt en til under bilen.

Vil bare få dette klarert en gang for alle :P

R.G
25/08/11, 21:47
ja innsprut har både i tank og under bil.

gasser har kun mekanisk som sitter på blokka som gjør jobben alene.

men er ett untak. NOEN 87/88 740 med 230k, har mekanisk pumpe som sitter på blokk pluss en elektrisk i tank.

PekaillVolvo
25/08/11, 21:50
Har hatt Volvo all min dag... Og alle 245-er har jeg en eller flere ganger fylt opptil 57-58 liter på fra tid til annen... Som det er sagt av flere ligger man LENGE på rødstreken før man faktisk går tom, og om du fyller med en gang du nærmer deg rødstreken og ikke tenker på at man da kanskje har minst 10 liter igjen og har en litt unøyaktig måler i tillegg, så kan man begynne å legge sammen og ende opp på 60 liter... 45 liter + 10 + ... :)

Om man vil sjekke hvor mye man har på tanken, kan man forsøke nulle ut tripptelleren og fylle tanken helt full og så kjøre noen ganger og måle forbruket. Så kan man fylle en gang og faktisk kjøre på at man har 60 liter og beregne noenlunde at du skal ha brukt noen og 50 liter og så fylle og se om du får fylt det... :)

christoffera
25/08/11, 21:56
Takk for svar R.G :)

Ja men da stoler jeg på dere. Jeg har nok 60 liters tank jeg og, bare måleren som viser litt mindre enn det det "skal"!?
Kjenner mange som har 240 og de fyller somregel når den er på rødt og får da plass til ca 45 liter til... Har derfor gått utifra at det var tenkens strørrelse :P
Like greit at det viser for lite :)

KE40155
25/08/11, 22:00
har selv kjørt bilen min tørr en gang. da gikk det på 62L blyfri 98. da kom det på 750kr. Det tror jeg er et eller to år siden. om jeg skal fylle full tank passer jeg på å fylle på slik at det holder for 2 uker. bruker også motorvarmern nesten hele tiden så slipper jeg å bruke choken lenge også.

Christian
26/08/11, 08:11
Alle dere som tror dere har 45 liters tank kan jo bøye dere ned under rævva på bilen å se på tanken.. Den er litt større enn 45 liter.

larsverm
26/08/11, 15:15
Takk for svar R.G :)

Ja men da stoler jeg på dere. Jeg har nok 60 liters tank jeg og, bare måleren som viser litt mindre enn det det "skal"!?
Kjenner mange som har 240 og de fyller somregel når den er på rødt og får da plass til ca 45 liter til... Har derfor gått utifra at det var tenkens strørrelse :P
Like greit at det viser for lite :)

Betryggende å vite at det er en god del å gå på. :) Da vet du jo når du kommer til "det vanlige" punktet på måleren hvor du kan fylle ca 45 liter, at du med normalt økonomisk kjøring kan kjøre videre i hvert fall 10, kanskje 15 mil.

Men vær forsiktig - venter man lenge nok, går det jo tomt til slutt... Selv har jeg for alle tilfellers skyld med en 5 liters reservekanne.

Hassel
28/08/11, 17:12
Når jeg fylte etter rudskogen fylte jeg 59 liter :D
Tror jeg kanskje kunne ha kjørt en kvart mil til ?

Volvo 1983
28/08/11, 23:05
Har fyllt 58-59l opptil flere ganger! :)

Har en Volvo Diesel som jeg kjørte 760km med på blandet kjøring før jeg fyllte, det er fint det!

Mvh

R.G
29/08/11, 09:45
det skal være 60l på all 240. vært det på di jeg har hadd. hadd 85 mod dl, 77 mod og 80 mod som jeg har nå.

fylte full tank i dag, 55L og kjørt 92mil. 0,59 på mila med diverse blanda og jobb kjøring. diesel detta da

Volvo 1983
29/08/11, 14:41
det skal være 60l på all 240. vært det på di jeg har hadd. hadd 85 mod dl, 77 mod og 80 mod som jeg har nå.

fylte full tank i dag, 55L og kjørt 92mil. 0,59 på mila med diverse blanda og jobb kjøring. diesel detta da


OT:

Gikk den ned mye i forbruk i forbindelse med Turbo oppgradering?

Mvh

PekaillVolvo
29/08/11, 15:14
Hadde en "skummel" opplevelse i natt, da jeg hadde glemt bankkortet hjemme... ok... bare et par km fra bensinstasjonen, men jeg lot aviskjøringa komme først, selv om jeg passerer hjemme på vei til første postkasse... Men jeg så at jeg begynte nærme meg rødstreken, og den duppet nedi og jeg visste at jeg hadde 11 mil foran meg på dårlig grusvei og ørten hundre stopper og høyt bensinforbruk... Og de siste 50 postkassene ble veldig spennende, for da lå pila nede på nederste del av rødstreken hele tiden... og veien hjem på ca. en god mil med kurs for bensinstasjonen var "nervepirrende"...

Skuffelsen var derfor stor, eller kanskje lettelsen etter denne trådens hermed beviste 60-liter - jeg fylte bare 53 liter... :) Hadde kunne kjøre halve ruta en gang til før det var tomt, selv om det så helt tomt ut på måleren... hehe...

R.G
29/08/11, 15:25
OT:

Gikk den ned mye i forbruk i forbindelse med Turbo oppgradering?

Mvh

ja, den gikk på 0,6-0,7 på langkjøring uten turbo og j.... dårlig.

med turbo så klarer jeg langkjøring på 0,5 hvis jeg ligger jevnt i 90 ei god stund.er av den grunn att når man har turbo på disse, så lader turbo 0,2 - 0,3 når man ligger i 70 og oppover konstant og da slepper man mindre gass (da gass styrer jo dieselmengde som di fleste vet).

er skrudd opp litt på pumpe men det har ingenting å si, pga den får jo ikke mere diesel enn normalt når man kjører jevnt, kun ved starm wire den får mere, og lufta tynner det ut igjen. TD har en mye lettere kjørbarhet. kjører med ett turbotrykk på 0,6bar. org trykk.

mens sugediesel må man presse igjennom haug med diesel for å få samme hastighet.

sånn er org d24tic å, samme greia, ligg å lade 0,2-0,3 i 90 og går bare på luft liksom. hadde man hadd en bryter og kutta ut turbotrykk når man kjørte jevnt i 90 ville bilen stoppa omtrent. vet av erfaring etter att trykkslange hadde løsnet. og da vil den bli som suge diesel.



sorry O.T