PDA

Vis full versjon : Kjøre uten lambda?



Madice
13/03/10, 14:47
Jeg skulle skifte lambdasonden på bilen min siden den hadde kvelda, men så fikk jeg ikke skrudd den ut, sitter bom fast, så jeg røk bare ledningen til lambdaen. Også monterte jeg rør istednfor katalysator.
Så det jeg lurer på: gjør det noe å kjøre rundt uten lambdaen, lambdalampen lyser ikke lenger, siden det ikke er noen lambda koblet til.
Bilen er for øvrig en 90* 740 med B230F-motor

Volvo360tic
13/03/10, 14:49
jeg har kjørt uten lamda lenge. eneste som er er at bilen bruker mye mere bensin:)

boman
13/03/10, 14:50
Nei, det gjør ikke noe, men det er vel en fordel å ha den der (men lambdalampa begynner nok straks å lyse igjen siden hjernen ikke mottar noe signal fra lambda'n). Du vil også få et høyere bensinforbruk.

Øyvind G
13/03/10, 15:09
sveis inn en mutter (m18x1,5) et sted på eksosen din og skru inn en ny lambda. dra på en hugger og kjøp en ratt mutter fra en 240. den passer. eller dra til et verksted eller jernvare foretning og si du skal kjøpe en mutter som er m18x1,5 ;)

Madice
13/03/10, 15:15
takk for alle svar:D

Torra
14/03/10, 13:23
Om det er originalt F eksos så må du vel sveise på mutter på eksosen ja, og som sagt. Bilen drikker MYE mer suppe

Madice
14/03/10, 20:57
no har eg kjørt uten lambda 100+/- km, lambdalampen har fremdeles ikke begynt å lyse, og eg kan ikke si at eg har merket noe særlig mer bensinforbruk!? Noen som har en mening om dette?

Torra
14/03/10, 20:58
flaks?
Hva er forbruket? Og funker lampa i det hele tatt? :p

Madice
14/03/10, 21:05
har ikke målt forbruket, men måleren går nedover på lik linje som før. Og jeg vil tro at lampen fungerer, siden den har lyst en del ganger før jeg koblet fra lambdaen.

Shaiko
14/03/10, 21:13
om styreenheten ikke har noe signal fra lamdaen så skal idikatoen for motorstyring lyse, med mindre du har 1volt negativ spenning inn til styreenheten på signalkabelen til lamdaen. da vil den også gå veldig magert og du ville hørt tenningsbank ved pådrag i bakkene.

Madice
14/03/10, 21:14
har ikke hørt noe til tenningsbank nei:confused:

Shaiko
14/03/10, 21:17
det er uansett ikke noe farlig og kjøre uten lamda, dersom du ikke plages med det så trenger du ikke gjøre noe med det. eneste du kan merke er at bilen bruker litt mer på mila og motoren har ikke 100% effekt fordi den klarer ikke regne ut blandingsforholdet.

Madice
14/03/10, 21:38
jaok, takk for utfyllende svar:D jeg skal selvfølgelig fikse en ny lambdasonde, men siden dette skjedde i går(lørdag) så hadde jeg ikke så store muligheter for å få noen til å sveise mutter i eksosrøret. Så dette skjer nok heller til uken:p

Sebbe
15/03/10, 16:08
jeg kjørte også rundt i 2-3 uker uten lambda, lampa lyste ikke og bilen brukte like mye bensin som før

ChrML
15/03/10, 16:12
det er uansett ikke noe farlig og kjøre uten lamda, dersom du ikke plages med det så trenger du ikke gjøre noe med det. eneste du kan merke er at bilen bruker litt mer på mila og motoren har ikke 100% effekt fordi den klarer ikke regne ut blandingsforholdet.
Du vil ha 100% effekt fordi lambdasignalet brukes kun ved cruisekjøring og tomgang. Styreenheten går fra closed-loop og over til open-loop over en viss belastning og da er mengden bensin den gir regnet direkte ut ifra luften som er målt uten å ta hensyn til lambda. Dvs forhåndsprogrammert map.