PDA

Vis full versjon : Problemer med ladetrykk



smygen
22/08/11, 17:37
Har nå sett i en turbomotor i 240'en min, er en b230ft. Har hatt problemer med at den har ladet altfor mye, kjøpte en slik justerbar wastegate fra turbomeck i håp om at det skulle bli bedre.. Men uansett hvordan jeg stiller på wastegaten så skyter trykket opp når jeg kommer til ett visst turtall.

Med den gamle wastegaten så var turboen med fra ganske lavt turtall, men etter jeg byttet den så begynner den ikke jobbe før rundt 2000 omd. Hva er normalt her? Noen som har noen forslag til hva som kan gjøre at den ikke vil regulere skikkeligt?

Oppsettet er orginal 13c turbo, 3"JT og Ecomax chip

smygen
22/08/11, 17:49
Når skal turboen lade fullt?

gull pilen
22/08/11, 17:53
Når skal turboen lade fullt?

med den lille turboen burde du greie 1 bar mellom 1500 og 1800rpm...

smygen
22/08/11, 17:58
Ja var noe sånn jeg og tenkte meg.. Men nå klarer jeg ingenting før rundt 1900-2000rpm og når det kommer til 2500rpm så skyter trykket i været :P

Jonas Soldal
22/08/11, 19:23
Sjekk nøye slange mellom turbo og wastegate. virker som denne er lekk???
Hvor høgt går trykket egentlig??? 1,4-1,5? Er dette folk pleier å få ved å kjøre "fritt" ladetrykk på 13c :/

smygen
22/08/11, 20:21
har ikke vågd å dratt den så langt at jeg har sett hvor mye den går til.. Men skal gå over slanger og slikt å se

ArneR
23/08/11, 01:23
Virker som du ikke har strammet staget godt nok før montering.. Det forklarer hvorfor du får sent ladetrykk.

Og dette med ladetrykk er helt normalt, spesielt om du har byttet til et større eksosanlegg.

Du kan jo porte wastegatehullet, da vil du få mindre turtallsrelatert ladetrykk, men helt fri det blir du ikke med den turboen.

smygen
23/08/11, 11:46
Hvordan skal staget stilles egentlig? Skal ventilen være helt igjen eller litt open?

ArneR
23/08/11, 11:58
Det skal egentlig justeres slik at du kjører så stort trykk inn på nippelen som klokka er beregnet på, f.eks. 0,5bar, så justerer du staget sånn at du akkurat får det inn på wastegatearmen. Når du da slipper av trykket, har du akkurat det forspennet som skal være der.

Men en annen huskeregel er at du skal stramme til du ser halve av den pinnen til wastegatearmen gjennom hullet i staget, så drar du det bare over og innpå, og låser det fast med klipset.

smygen
23/08/11, 19:44
Nå har jeg prøvd litt frem og tilbake i dag, virker som den lader som den skal oppover registeret men lader fremdeles litt mye! Kommer oppi vel 1bar om ikke over, var det dette du ArneR snakket om hadde blitt bedre visst jeg portet wg hullet litt?

ArneR
23/08/11, 20:42
Ja, grunnen til at den stiger over ønsket trykk er at du får for mye eksos over turbinhjulet, om du porter hullet til wastegateflappen større vil den kunne slippe forbi mer eksos, og da vil du få litt lavere turtall på turboen som da fører til lavere ladetrykk.

Men dette fungerer bare opp til et visst punkt, det lille turbinhuset er så trangt at til slutt klarer du ikke få styrt nok eksos unna turbinen, ergo ladetrykkspeaks får du til slutt likevel.

Den eneste løsningen er å sette på en turbo med større turbinhus.

(Om med turbinhus mener jeg selvfølgelig eksoshus, mange som blander navnene på turbin og kompressor).

smygen
23/08/11, 20:55
Okei :) Får bare ta av turbo å porte i vei da :P

ArneR
23/08/11, 21:12
Jepp, et tips er å ta å spraye noe lakk nedi der mens flappen er stengt, så ser du hvor mye du har å ta av.

Lønner seg å la det være igjen 1mm eller så, så flappen har noe å legge an mot. :)