PDA

Vis full versjon : godkjent ombygging til turbobil? hva krever vegvesen?



Dimmern
21/08/11, 23:18
er så mye tråder om ditt og datt så jeg spør på nytt, 740n har lyst til og få se turbo i vinter så da fårn vel få det :p

men jo, tenkte jeg skulle ha det godkjent, er det da turbo motor innen så så mye hk? hvor mye hk?
og tjukt stabstag forran?
og minimum 287 mm bremser?

skyt meg om jeg tar feil, men jeg lurer på detta :p

Daruu
21/08/11, 23:50
Maksimalt tillatt motoreffekt for Volvo 740/760 er 238 HK DIN (=175 kW) med 310 Nm
dreiemoment. Dette forutsetter montering av nye støtdempere foran og bak.
Foran 85 - Volvo nr. 271105
Bak Volvo nr. 1329507 (alt. 1330332 eller 9140552)
I tillegg må det monteres krengningsstabilisator med diam. 21 mm foran.
Det godkjennes montert alternative Volvo bensinmotorer såfremt ovennevnte data er oppfylt.

mister-klæbu
22/08/11, 01:48
er MINIMUM 21mm, så en KAN ha 25mm ipd stag hvis en vil! ;-)

Dimmern
22/08/11, 16:49
jeg forstår, men disse demperne, kan jeg bruke bilstein for eksempel?

Dimmern
22/08/11, 17:07
og er det slik at man må søke vegvesenet får og få godkjent?

Andersen00
22/08/11, 21:56
Spør volvo om godkjenningspapirer til din bil, så får du stempel om at du ikke trenger noen endringer i chassiet. Jeg bytta ikke dempere eller noe på min, dette var en 940 jeg godkjente for drøyt to uker siden :)

Dimmern
22/08/11, 22:09
men må jeg sende søknad til biltilsynet?

Frigstad Racing
22/08/11, 22:28
men må jeg sende søknad til biltilsynet?

Det må du.

Andersen00
22/08/11, 22:52
Sende søknad? Bare ringe å si at du vil ha godkjenningstime til motorbytte :)

metrakit
22/08/11, 23:04
ja men ting går ofte lettere med søknad..i tilfelle du skulle møte på en jevel

tintin500
23/08/11, 11:45
Spør volvo om godkjenningspapirer til din bil, så får du stempel om at du ikke trenger noen endringer i chassiet. Jeg bytta ikke dempere eller noe på min, dette var en 940 jeg godkjente for drøyt to uker siden :)

Er det fra volvo du fikk stempel slik at du ikke trengte å gjøre noen endringer?

Daruu
23/08/11, 12:39
Det er foskjell på om du skal godkjenne 7 og 9 serie... I 740 må du gjøre det jeg linket til lenger oppe her, mens i 940 trenger du ikke gjøre noen ting. De er godkjent med 238 hk og 310nm sånn de kommer fra fabrikken

turb00le
23/08/11, 13:37
Send inn en søknad. Trenger ikke å skrive stort mere enn at du ønsker å montere en 230FT eller hva du nå skal ha inn i bilen din.
Trenger ikke å skrive at du skal ha gulkromatiserte skruer på skiltet, nordlock skiver på eksosanlegget og blåe siliconslanger.
Stikk til volvo, få papir, ta en kopi, send en liten og konkret søknad sammen med papirer og vent på svar.

Jeg godkjente motorbytte uten å ha søkt, karen på biltilsynet holdt på å gå ut av sitt gode skinn.

Andersen00
23/08/11, 16:14
Er det fra volvo du fikk stempel slik at du ikke trengte å gjøre noen endringer?

Japp :)

Andersen00
23/08/11, 16:15
Det er foskjell på om du skal godkjenne 7 og 9 serie... I 740 må du gjøre det jeg linket til lenger oppe her, mens i 940 trenger du ikke gjøre noen ting. De er godkjent med 238 hk og 310nm sånn de kommer fra fabrikken

Daså :)

Dimmern
25/08/11, 22:17
men så jeg trenger altså stab stag og dempere på 740? må jeg ha større bremser? 287 mm? har de små bremsene nå.

Daruu
25/08/11, 23:40
Skal ikke behøve å gjøre noe med bremsene. Du må ha stabstag og de demperne som er nevnt ja :)

Dimmern
26/08/11, 16:11
forstår ;) men kan jeg bruke f.eks bilstein dempere?

Daruu
26/08/11, 18:31
I utgangspunktet så kan du ikke det.

Når det står i papirene at du må ha de spesifikke demperne for å godkjenne er det nok vanskelig å komme rundt, men de kan vel være snille på det i enkelte tilfeller.

Dimmern
26/08/11, 20:29
da er det vel best og satse på det ;) men hvordan får de sjekka det? demonterer dem fjærbeinet? :P

gnilrE
26/08/11, 20:36
Jeg godkjente 740GL min med turbo var ikke noe stress i det hele tatt. Hadde alt orginalt slitent understell TIL OG MED ÅPENT FILTER hadde jeg uten at han gadd og si noe på det!. Men jeg hadde alle papirer i orden, hvor motoren kom fra og hva volvo norge sa etc. Kommer jo helt ann på hvem du får til og gå over :), men er ikke noe problem som mange sier!.

Dimmern
26/08/11, 20:44
så du bytta bare motor og dro til BT? ;) hvor godkjente du hen?

Christian
26/08/11, 20:48
Stiller dette spørsmålet i denne tråden, siden det er relevant:
Hvem i Volvo kontakter jeg for å få skriv på bilens godkjeninger?

gnilrE
26/08/11, 20:50
så du bytta bare motor og dro til BT? ;) hvor godkjente du hen?

Bytta motor, fikk den til og gå TILOGMED med F hjerner kjørte jeg på. Jeg godkjente på Kongsvinger kjærne karer oppå der :)


Send mail til volvo norge med Vogn kort så er ikke det noe problem! :)

Dimmern
26/08/11, 20:52
ja sendte vognkort ista ;) kongsvinger ja, bare 1 time unna her det , da blir det snurrebo på volvon ;)

Dimmern
26/08/11, 20:53
og jo, må vel også ha papirer på hvor motor kommer ifra osv? hvordan fungerer det?

gnilrE
26/08/11, 20:56
og jo, må vel også ha papirer på hvor motor kommer ifra osv? hvordan fungerer det?

Bare få reg. nm eller lignende på bilen den satt i eller vist du har impotert den så må du ha pappirer på tolling osv. Jeg hadde glemt reg. nm på bilen min sto i men de sjekka det med noe greier så gikk i orden :) er vell bare for og vite att du ikke har stjelt den!

Dimmern
26/08/11, 20:59
ok;) da får ejg prøve litt, tenkte å hente motor i sverie, men lurer litt på detta med toll osv :P

gnilrE
26/08/11, 21:09
ok;) da får ejg prøve litt, tenkte å hente motor i sverie, men lurer litt på detta med toll osv :P

du må tolle den inn vist du skal få godkjent ja! :) Men ring og spør og grav litt så finner du nok ut mye nyttig!

Christian
26/08/11, 21:10
Hvis du importerer motor bør du ha med:
Kvittering på motoren m/ kjøpesum.
Kvittering på betalt moms av nevnte kjøpesum.

Det er ikke toll på bildeler, men momsen må du betale.

gnilrE
26/08/11, 21:17
Hvis du importerer motor bør du ha med:
Kvittering på motoren m/ kjøpesum.
Kvittering på betalt moms av nevnte kjøpesum.

Det er ikke toll på bildeler, men momsen må du betale.

Stemmer stemmer, hvertfall husk på det! ;)

Dimmern
26/08/11, 21:18
nå har jeg skjønt det meste! :p men momsen, hvordan betaler man den på bildeler ifra sverige? :)

Christian
26/08/11, 21:20
Kjører på rødt på grensa. Kan også være greit å ha med regnr. på bilen motoren er ifra, jo mer dokumentasjon jo bedre vettu ;)

Dimmern
26/08/11, 21:22
innom fortollinga liksom? og sier at jeg skal momse den inn i norge? :) motorn altså :)

Christian
26/08/11, 21:26
Jepp, du kjører på rødt, parkerer sammen med alle lastebilene, går inn på tollstasjon og sier du har en motor du skal momse inn. Få med f.eks. serienummeret på motoren i kvitteringa, så slipper de å stille dumme spørsmål. Så blir dem med ut å ser at motoren har samme nr som kvitto, du betaler en halv formue (25%, så er vel egentlig en kvart) så får du momskvittering.

Dimmern
26/08/11, 21:27
perfekt ;) noen som veit hvor mye det eventuelt koster og momse inn en hel bil?

og da trenger jeg bare kvittering på bilen med den og den motorn?

Christian
26/08/11, 21:36
25% er 25%. Uansett om der er bil eller deler. Begge deler går like greit å godkjenne.

Dimmern
26/08/11, 21:37
perfekt, men da får jeg selger til og skrive at den og den bilen selges med den og den motoren, holder med b230fk f.eks? også kjøpesummen?

Christian
26/08/11, 21:41
Så mye info som mulig. Kjøpesum, skiltnr, chassinr, motorkode, serienr på motor +++

metrakit
26/08/11, 22:21
hvor står serienr på motor? har en ft blokk 96mod men der eg trudde serienr var trykkt inn var det blankt(slipt vekk?) regner med det skal stå på innsugside heit oppe mot topp ?

KE40155
26/08/11, 22:27
tok med meg en b20 8bolts motor å selger skrev kvitto og begge parter skrev under på pappiret. kjørte rett over grensa uten å momse den inn. lovbrudd?

Christian
26/08/11, 23:13
hvor står serienr på motor? har en ft blokk 96mod men der eg trudde serienr var trykkt inn var det blankt(slipt vekk?) regner med det skal stå på innsugside heit oppe mot topp ?

Akkurat dette er jeg litt usikker på, men mener det er der du nevner. Helt foran, øverst på blokka.


tok med meg en b20 8bolts motor å selger skrev kvitto og begge parter skrev under på pappiret. kjørte rett over grensa uten å momse den inn. lovbrudd?

Den er smuglet inn, ja.


Til trådstarter:
Det kan være greit å sjekke hengervekta i vognkortet før du skal på kontroll.
Hvis det står 1240kg der (som det gjør på mange 740 av en eller annen grunn) kan du få denne skrevet opp til 1600kg uten å gjøre noen endringer. Greit å få det med når du først er der inne.


Kode YV1 G5 - Tilhengervekt 740:
Alle biler i Volvos 740-serie, 1984 - 1992 ars modeller, er godkjent fra fabrikk til å trekke
tilhenger med vekt inntil 1600 kg når tilhengeren har brems, og bilen er utstyrt med godkjent
tilhengerfeste. Disse modellene oppfyller kravet i EEC 92/21 om 5 starter i 12 % bakke

kennet
29/08/11, 00:22
låner denna tråden litt jeg.
skal godkjenne min 740 med turbo, for å få detta godkjent må man ha kvitering på motorn da? har hørt at noen sier at man må ha det å noen sier man ikke må ha det, noen som vet hva som er riktig?

Christian
29/08/11, 07:16
Det varierer fra trafikkstasjon til trafikkstasjon. Noen krever det, andre ikke.

Jan-Einar Jenssen
29/08/11, 08:06
Stiller dette spørsmålet i denne tråden, siden det er relevant:
Hvem i Volvo kontakter jeg for å få skriv på bilens godkjeninger?

E-postadresse: kundestr@volvocars.com

http://www.volvocars.com/no/top/about/corporate/Pages/contact-us.aspx

Ola Moen
29/08/11, 08:34
Jeg sendte mail til Volvo Norge, med Reg.nr på bilen, og et ønske om dokumentasjon på 3 forskjellige motorer. skrev at jeg ikke helt hadde bestemt meg for hvilken jeg ville bruke enda. Da fikk jeg to A4 sider tilbake. En side med hva bilen tillates godkjent med fra Volvo Norge, og en side med dokumentasjon på motorvolum, effekt og dreiemoment på de 3 forskjellige motorene jeg spurte om:)

kennet
31/08/11, 00:16
har nå fått volvo norge til å sende fokumentasjon på motor, men av dere som har god kjente motorbytte til turbo, hvordan vegvesner er det som ikke er så nøye med kvittering, å vis jeg drar å skal godkjenne motorn min å dem krever kvittering hva skal jeg si/gjøre da?

Jan-Einar Jenssen
31/08/11, 00:56
da får du en kompis med org tubobil til å skrive at du har kjøpt motor av han ;)

HarryVolvo
31/08/11, 07:28
Låner tråden din litt...


Har en 245 fra 89 som har en FK i seg.. Motoren ble kjøpt og montert av forrige eier, og alt er gjort ganske så ordentlig..
Dersom jeg skal få dette godkjent, så trenger jeg kvitt. på motoren etter som jeg har forstått, men dette er jo litt vanskelig, da han som solgte motoren er død, og regnr motoren kommer fra husker ingen.. What to do?? :(

Kan jeg f.eks bare "google" etter norske 940'er med FK, ta et regnr der, og si at jeg har kjøpt den motoren? Selv om f.eks bilen jeg oppgir fremdeles går på vei?

Får jeg godkjent bilen med senk og 3"eksos samtidig?

Jan-Einar Jenssen
31/08/11, 07:39
Låner tråden din litt...


Har en 245 fra 89 som har en FK i seg.. Motoren ble kjøpt og montert av forrige eier, og alt er gjort ganske så ordentlig..
Dersom jeg skal få dette godkjent, så trenger jeg kvitt. på motoren etter som jeg har forstått, men dette er jo litt vanskelig, da han som solgte motoren er død, og regnr motoren kommer fra husker ingen.. What to do?? :(

Kan jeg f.eks bare "google" etter norske 940'er med FK, ta et regnr der, og si at jeg har kjøpt den motoren? Selv om f.eks bilen jeg oppgir fremdeles går på vei?

Får jeg godkjent bilen med senk og 3"eksos samtidig?

viss du har en kjenning med 9serie med FK-motor kan du få han til å skrive en "kjøpskontrakt" på at motoren kommer fra hans bil :)

ang godkjenning av senk og eksos, så kan det hende at du må inn på xtra time hos BT. men i dem fleste tilfeller tar dem det samtidig vis man avtaler det i forveien. :) mener dem setter opp en dobbeltime eller noe

skogy
31/08/11, 07:43
viss du har en kjenning med 9serie med FK-motor kan du få han til å skrive en "kjøpskontrakt" på at motoren kommer fra hans bil :)

ang godkjenning av senk og eksos, så kan det hende at du må inn på xtra time hos BT. men i dem fleste tilfeller tar dem det samtidig vis man avtaler det i forveien. :) mener dem setter opp en dobbeltime eller noe


Trenger ikke dobbeltime, var å godkjente min motor på mandag, han godkjente felgene sammtidig å 3" eksosen sa han ingenting på.

Jan-Einar Jenssen
31/08/11, 07:44
Trenger ikke dobbeltime, var å godkjente min motor på mandag, han godkjente felgene sammtidig å 3" eksosen sa han ingenting på.

kommer vel helt ann på trafikkstasjon det :) her måtte jeg ha dobbeltime.

skogy
31/08/11, 08:02
kommer vel helt ann på trafikkstasjon det :) her måtte jeg ha dobbeltime.

Er jo ikke verre enn å spørre når time bestilles:) til meg brukte han 2 min på å godkjenne felger og dekk. Sjekket innpress å dekk dim.

HarryVolvo
31/08/11, 08:07
Har ingen kjenninger med FK-motor, er liksom det som er problemet.. :P
Ingen her jeg kan "kjøpe" motor fra da? :P

Er det null stress og få godkjent senk og eksos da? Vil helst ha alt bortsett fra felger i vognkortet.. :)

skogy
31/08/11, 08:14
Har ingen kjenninger med FK-motor, er liksom det som er problemet.. :P
Ingen her jeg kan "kjøpe" motor fra da? :P

Er det null stress og få godkjent senk og eksos da? Vil helst ha alt bortsett fra felger i vognkortet.. :)

Tror det skal gå greit, bare pass på å ha gjort bra arbeid på bilen å ha me alt av dokumentasjon. Jo bedre du er forberedt, jo bedre:) vis at du er ute etter å gjøre alt riktig.

Jan-Einar Jenssen
31/08/11, 08:14
Har ingen kjenninger med FK-motor, er liksom det som er problemet.. :P
Ingen her jeg kan "kjøpe" motor fra da? :P

Er det null stress og få godkjent senk og eksos da? Vil helst ha alt bortsett fra felger i vognkortet.. :)

er garantert noen her inne som kan hjelpe deg:) har selv bare ET-motor så det går ikke.

er null stress så lenge alt er gjort etter reglene :) husk og ta med papirer på hjulstillingskontroll når du skal gokjenne senk :)

Jan-Einar Jenssen
31/08/11, 08:15
Er jo ikke verre enn å spørre når time bestilles:) til meg brukte han 2 min på å godkjenne felger og dekk. Sjekket innpress å dekk dim.

hehe, kommer som sagt helt ann på trafikkstasjonen det dærre:p prøvde meg på å gjøre det slikt:P ente vertfall opp med dobbeltime:p

skogy
31/08/11, 08:17
Jeg var veldig nøye med å skrive en bra søknad å leverte med alt av dokumentasjon i søknaden til statens vegvesen. Fikk skryt av den når jeg var på kontroll på mandag:)

skogy
31/08/11, 08:22
er garantert noen her inne som kan hjelpe deg:) har selv bare ET-motor så det går ikke.

er null stress så lenge alt er gjort etter reglene :) husk og ta med papirer på hjulstillingskontroll når du skal gokjenne senk :)

Jeg har fk motor, men når jeg var inne så tok de bilde av motor,bilen,cassisnr osv. Skrev opp motor nr, så min bil kan ikke brukes som "delebil".

HarryVolvo
31/08/11, 08:28
Må alt være vasket å rent ved kontrollen da? Tenker på understellet og slikt, for er ei stund sia senken ble montert, så er nok skittent.. Holder det om jeg bare tørker av slik at nr på fjæra vises?
Samme med motoren og motorkoden?

Dersom noen har en motor jeg kan "kjøpe" hadde det vært supert.. PM meg isåfall.. Tenkte å få godkjent bilen iløpet av uka. :)

Jan-Einar Jenssen
31/08/11, 08:37
Må alt være vasket å rent ved kontrollen da? Tenker på understellet og slikt, for er ei stund sia senken ble montert, så er nok skittent.. Holder det om jeg bare tørker av slik at nr på fjæra vises?
Samme med motoren og motorkoden?

Dersom noen har en motor jeg kan "kjøpe" hadde det vært supert.. PM meg isåfall.. Tenkte å få godkjent bilen iløpet av uka. :)

er nok ikke dumt å koste litt her og der, så nummer blir lett og lese :)

HarryVolvo
31/08/11, 08:38
Nei, det skjønte jeg også, men tenkte liksom om resten måtte være like reint.. Polere opp bilen, skikkelig motorvask sånn at alt glinser osv..? :p Eller holder det med delvis skitten motor/understell og bare reint rundt nr?

Jan-Einar Jenssen
31/08/11, 08:42
Nei, det skjønte jeg også, men tenkte liksom om resten måtte være like reint.. Polere opp bilen, skikkelig motorvask sånn at alt glinser osv..? :p Eller holder det med delvis skitten motor/understell og bare reint rundt nr?

hehe, bilen trenger ikke være rein nei :) men oljesøl kan du risikere at dem klager på..

så spyl lett over motoren og fjærene. tørk godt der nr står, og thats it :)

HarryVolvo
31/08/11, 08:48
Flott.
Da skal jeg gjøre dette..

Mailet med Volvo Norge nå,og dem skal sende meg papirene på godkjent produktendringer, samt dokumentasjon på 98mod FK... Får håpe dem kommer tidsnok i postkassa da.. Har bare fri fra jobb den uka her. :)

HarryVolvo
01/09/11, 08:16
Fikk mail tilbake fra volvo norge.. Dem kan ikke gi meg dokumenter på b230FK med mindre jeg skriver en søknad (søknad om å få dokumentasjon, eller søknad om motorbyttet til volvo norge??)

Hvorfor vil dem ikke gi meg papirene på b230FK ? :\

Jan-Einar Jenssen
01/09/11, 08:31
Fikk mail tilbake fra volvo norge.. Dem kan ikke gi meg dokumenter på b230FK med mindre jeg skriver en søknad (søknad om å få dokumentasjon, eller søknad om motorbyttet til volvo norge??)

Hvorfor vil dem ikke gi meg papirene på b230FK ? :\

hørtes rart ut.

jeg skreiv bare at jeg skulle bytte motor i bilen min og trengte papier på hvor mye hk/nm bilen var godkjent for og infoen om den motoren som skulle i bilen.
dem fikk også chassisnr på bilen dette gjalt.

HarryVolvo
01/09/11, 08:45
Dem vil tydeligvis ikke gjøre dette med meg, selv om jeg skreiv det samme.. Kunne få papir på hva 200-serien er godkjent med, men ikke mer.. :\

Fikk du papirene via mail, eller i postkassen?

Jan-Einar Jenssen
01/09/11, 09:09
Dem vil tydeligvis ikke gjøre dette med meg, selv om jeg skreiv det samme.. Kunne få papir på hva 200-serien er godkjent med, men ikke mer.. :\

Fikk du papirene via mail, eller i postkassen?

merkelig, vet flere som skreiv akurat det samme og fikk papirer uten problem.

jeg fikk papirene i posten

Ola Moen
01/09/11, 10:43
Jeg har akkurat gjort det samme. men ikke med FK motor. Jeg oppga registreringsnr på bilen jeg vil har motorbytte i, og ba om dokumentasjon på 3 forskjellige motortyper. etter noen dager lå det papirer fra Volvo Norge, med dokumentasjon for hva bilen kan godkjennes med, og dokumentasjon for hver av de 3 motorene jeg spurte om.
Det kan jo være noe med akkurat hva du spør om, eller så kan det være en i kundesupport som har en dårlig dag. spør du om godkjenningspapirer, eller dokumentasjonspapirer?

HarryVolvo
01/09/11, 18:18
Her er mailen jeg skreiv:

Hei. Jeg har en Volvo 245 som jeg har montert inn en b230FK fra 98mod 940.
Kan dere sende meg godkjente produktendringer for 245, samt papirer/dokumentasjon på 98mod b230FK?

Hei.

Volvo Personbiler Norge AS takker for din henvendelse.

Vi trenger kopi av ditt vognkort, din rette adresse og event. et telefonnr. vi kan nå deg på.

Mvh
Kundesupport


Legger kopi av vognkortet som vedlegg. Vognkortet tilhører forrige eier, men det har vel neppe mye å si.

Adressen min er:

xxxxxxxxxx


Hei.

Vi har prøvd å komme i kontakt med deg på telefon.

Vi kan ikke dokumenter alt du ber.Vi kan dokumenter 245.

Skal du har flere godkjenninger, må du sende inn egen søknad + vognkort på den bilen det gjelder.

Mvh
Kundesupport

kennet
01/09/11, 19:38
Trenger ikke dobbeltime, var å godkjente min motor på mandag, han godkjente felgene sammtidig å 3" eksosen sa han ingenting på.

hvor mange lyddempere hadde du på eksosen da? å hadde du katalysator å?