PDA

Vis full versjon : Fjernkontroll sentrallås 850



850GLTsilver
21/08/11, 20:22
Heisann.

Jeg har en -93 GLT med basisalarm.
Det er i dag ikke fjernkontroll på sentrallåsen for denne.

Er det noen som vet om fjernkontrollboksen lar seg omprogrammere til disse bilene? Jeg har boks, og sendere, men de passer selvfølgelig ikke sammen.
(Boksen er den som sitter inn mot skjermen der bak hanskerommet)

yearbogen
24/12/11, 11:29
Fikk du til programmeringen?
Har fått tak i boks og fjernkontroll fra England, men får ikke dette til å virke. Har prøvd å slå av på tenningen 5 ganger og trykke på knappen. Mener å ha sett at du slet med det samme i en annen tråd her et sted?

850GLTsilver
24/12/11, 11:44
Fikk du til programmeringen?
Har fått tak i boks og fjernkontroll fra England, men får ikke dette til å virke. Har prøvd å slå av på tenningen 5 ganger og trykke på knappen. Mener å ha sett at du slet med det samme i en annen tråd her et sted?


Fik det til så lett som ei fjør når jeg bare fikk sendere og boks som tilhørte samme system.
Husk at spenningen skal stå PÅ siste gangen du vrir om.
Altså slik:
PÅ - AV - PÅ - AV - PÅ - AV - PÅ - AV - PÅ.
Og ikke juks med å stoppe på I. Den MÅ på 0 for AV, og II for PÅ.
Trykk knapp på sender1, deretter på sender 2 innen ti sekunder, neste sender innen ti sekunder.
Tre sendere er maks.
Send meg info om sendere og boks om du ikke får det til.
Jeg har ordnet meg med oversikt over hva som funker og ikke.

yearbogen
24/12/11, 11:52
Var ute og forsket litt istad, hvis jeg låser døra med nøkkelen kan jeg låse opp med fjernkontroll, men har ikke fått til å låse med fjernkontroll enda (er i allefall 50% fornøyd med fjernstyringa:P).
Dette bør vel tyde på feil med fjernkontroll eller den ledningen som har strøm om tenningen er på?

Edit; fjernkontroll og mottager stammer vistnok fra samme bil

850GLTsilver
24/12/11, 12:01
Var ute og forsket litt istad, hvis jeg låser døra med nøkkelen kan jeg låse opp med fjernkontroll, men har ikke fått til å låse med fjernkontroll enda (er i allefall 50% fornøyd med fjernstyringa:P).
Dette bør vel tyde på feil med fjernkontroll eller den ledningen som har strøm om tenningen er på?

Edit; fjernkontroll og mottager stammer vistnok fra samme bil

OK.
Da er sender og mottager paret.
MEN en vanlig feil på disse senderne er den gummi-knappen.
Blir dårlig kontakt i de, og da slutter deler av de å funke.
Altså, som på din.
Finnes nye Gummimatter, eller få de reparert.
Jeg har karbonlakk som jeg bruker til slike reparasjoner på mine gummikontaktmatter av forskjellig slag.

Du har kun en sender slik jeg forstår det?

yearbogen
24/12/11, 12:06
Har bare en sender ja, er vel avhengig av å kjøpe sendere fra GB som jeg forstår, siden mottakeren er derifra. Er litt vanskelig å lese nummeret, men tror senderen har nummer 9148646.

Edit:
Hvordan åpner jeg fjernkontrollen? Deler med kniv langs midten? Litt skeptisk til maktbruk...

yearbogen
24/12/11, 12:16
Men om jeg forstår deg riktig kan det hende at det holder å ta gummimatten fra en fungerende fjernkontroll?

850GLTsilver
24/12/11, 12:57
Men om jeg forstår deg riktig kan det hende at det holder å ta gummimatten fra en fungerende fjernkontroll?


Jepp. Det vil fungere greit, men da bør du også rense kretsplaten (ser ut som to sett fingre som griper nesten i hverandre) med en Q-tips, gjerne fuktet med litt alkohol. (Ikke Øl)

yearbogen
24/12/11, 13:48
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/12/1243.jpg

Virker som den ene knappen er treg, er dette noe jeg kan forsøle å rense med elektrorens på sprayboks f. eks?

850GLTsilver
24/12/11, 17:21
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/12/1243.jpg

Virker som den ene knappen er treg, er dette noe jeg kan forsøle å rense med elektrorens på sprayboks f. eks?

Fanden, er det slik din er ja.

Ja en alminnelig elektronikkrens kan fungere.
Hvis det ikke hjelper, så må vi få byttet den bryteren.

Skulle det være aktuelt, så er jeg som nevnt tidligere her inne egentlig elektronikkmann, og kan fikse dette for deg.

Agrostar
25/12/11, 10:06
Har du noko tips til meg da? 95 med samme fjernkontroll som bilde av her, trur bilen er utan alarm. Eg får ikkje sentrallåsen til å funke på nokon måte.

850GLTsilver
25/12/11, 21:49
Har du noko tips til meg da? 95 med samme fjernkontroll som bilde av her, trur bilen er utan alarm. Eg får ikkje sentrallåsen til å funke på nokon måte.

Forsøk først å bytte batteri i senderen. er et CR3032 eller noe slikt (åpne lokket og se.)
Funker den fortsatt ikke så KAN koden til senderen være mistet i mottageren.

Kjør da den sekvensen jeg skrev på Juleaften litt lengre nede her.

Agrostar
26/12/11, 13:36
Har bytta batteri samt prøvd å programmere på nytt sikkert 10 gonger utan hell.

850GLTsilver
26/12/11, 15:25
Har bytta batteri samt prøvd å programmere på nytt sikkert 10 gonger utan hell.

Er det bare den trådløse delen som ikke fungerer, eller er det problemer generelt.
Mikrobryterne i låskassene kan også lage problemer for fjernkontrollen.

yearbogen
26/12/11, 15:58
Om problemet er generelt kan denne guiden være til hjelp om du ikke har sett den:
http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/KeylessEntrySystem.pdf

Agrostar
26/12/11, 17:39
Det er kun fjernkontrollen som ikkje funkar, kan låse opp og igjen alle dører på alle slags mulige måtar ellers.

850GLTsilver
27/12/11, 15:38
Det er kun fjernkontrollen som ikkje funkar, kan låse opp og igjen alle dører på alle slags mulige måtar ellers.

Lærdal i Sogn ja.
Hvis du vil det, så kan du sende meg senderen og mottakeren, så kan jeg se på de her i mitt lille verksted.
Skal nok f avslørt hva problemet er.

Agrostar
27/12/11, 16:33
Det kan eg jo gjere, skal nett høyre med nokon andre som har 850 om eg kunne fått lånt sendaren og sett om det funka da.

Scania143
29/12/11, 13:04
Du 850GLTsilver ?
Har slik annen fjernkontroll (med knapp oppe og en litt mindre under)

Er det denne du mener at det blir dårlig kontakt i?

Skal jeg da åpne den, eller hvordan får man delt den?

850GLTsilver
29/12/11, 13:39
Til hvilken bil er dette Scania143?
Er det den som er med nøkkelen integrert i senderen, (eller omvendt om man vil. )

Scania143
29/12/11, 14:19
volvo 850 96 mod T5.

er separert nøkkel og fjernkontroll, kontrollen er smal og lang, med en stor knapp til og låse opp og igjen, og en liten knapp under som jeg ikke vet hva er til.
Er alarm og startsperre også, tror jeg.

Scania143
29/12/11, 14:24
fant bilde på google..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/12/1504.jpg

850GLTsilver
29/12/11, 14:53
Skal være mulig å åpne de der ja.

Får ta en titt på Ebay (http://www.ebay.com/itm/NEW-VOLVO-KEYLESS-ENTRY-KEY-REMOTE-FOB-CLICKER-FREE-SH-/180776012683?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3AVolvo%7CModel%3A960&vxp=mtr&hash=item2a17170b8b#ht_2855wt_932) om de har kontaktmatter for de der. Linken er til NY klikker, men likevel.
Søk bare på keyless remote entry volvo

Scania143
30/12/11, 02:43
Er ikke noe som trengs og kjøpes, da jeg har kjøpt en ekstra for en tid tilbake. men leste det du skrev med at man kunne rense, så hadde det vært artig og fått den ødlagte til og fungere.

Gikk litt fort når jeg leste, så trodde det bare var og renske, så var det i orden.. kan jo være det er noe annet feil med denne kontrollen også.

850GLTsilver
30/12/11, 14:28
Blir jo slitasje og slikt på disse. Så en rens kan ofte være nok til å skremme noen timer til ut av de.
Men jeg har ikke hatt akkurat denne i hendene, så jeg kan ikke fortelle nøyaktig hva som må til.

martis850
29/11/12, 19:17
fikk du åpnet den på noe sett og vis?

yearbogen
29/11/12, 21:15
fikk du åpnet den på noe sett og vis?

Dersom du har samme type som min er det smørkniv eller annet hardt egnet redskap som gjelder, lar seg "langklyve" langs sporet som går hele veien rund (krever gjerne litt(mye) makt).

850GLTsilver
02/12/12, 18:49
Er ikke noe som trengs og kjøpes, da jeg har kjøpt en ekstra for en tid tilbake. men leste det du skrev med at man kunne rense, så hadde det vært artig og fått den ødlagte til og fungere.

Gikk litt fort når jeg leste, så trodde det bare var og renske, så var det i orden.. kan jo være det er noe annet feil med denne kontrollen også.


Renser man disse kontaktmattene, så bør man ha litt grafittlakk tilgjengelig.
Da kan man få lagt på et nytt lag med elektrisk ledende grafitt på kontaktflatene så vil de bli som "nye".

TheStig
08/12/12, 17:04
Renser man disse kontaktmattene, så bør man ha litt grafittlakk tilgjengelig.
Da kan man få lagt på et nytt lag med elektrisk ledende grafitt på kontaktflatene så vil de bli som "nye".

Hvor får man tak i slik lakk? Fjerkontrollen min er av akkurat samme type som avbildet rett over her, og den streika i forrigårs. Kan være bare batteriet, men syns den kutta så momentant fra å funke fint når jeg låste opp bilen til å ikke funke i det hele tatt mer når jeg skulle parkere etterpå. Og siden har den ikke funka i det hele tatt. Går fint å låse sentrallåsen via nøkkel heldigvis, men alarmen går jo ikke på da..

Burde man ikke fått et forvarsel om dårlig batteri? At den kanskje funket dårligere etpar dager i forveien, siste gangen den funka var jo på ganske god avstand fra bilen også..

850GLTsilver
10/12/12, 23:18
Vel, jeg handler slikt på ELFA. Ikke ditekte enkelt siden de klarte å legge ned butikken sin og selger nå kun på nett.

Ingen forvarsel om dårlig batteri nei. Møkk. Nær sagt alle biler er slik. Skifta nylig batteri på Svigermors Toyota, ble bare elendig rekkevidde.

TheStig
11/12/12, 00:01
Vel, jeg handler slikt på ELFA. Ikke ditekte enkelt siden de klarte å legge ned butikken sin og selger nå kun på nett.

Ingen forvarsel om dårlig batteri nei. Møkk. Nær sagt alle biler er slik. Skifta nylig batteri på Svigermors Toyota, ble bare elendig rekkevidde.

Jeg var og fikk tak i nye batterier i dag, men fortsatt null livstegn fra fjernkontrollen. Så i morgen starter vel feilsøkingen av sikringer og div rundt om i bilen sikkert.. Kjedelig å brått bli uten fjernkontroll når man først har blitt vant til å bruke den. :p

TheStig
11/12/12, 09:10
Startet dagen med å ta denne tenning av/på metoden for å teste om det kunne være det som var feilen, og jaggu funket fjernkontrollen igjen etterpå gitt! Nesten litt trolldom dette.. :p
Det er så kjekt med kloke hoder på forum altså, sparte meg for masse bortkasta tid til feilsøking. :D Fin start på dagen ja! :D

850GLTsilver
11/12/12, 18:07
Good TheStig.

Alltid gøy når triksa virker.

TheStig
17/01/13, 11:01
Låner denne tråden litt til jeg..
Nå har fjernkontrollen min funka greit nok siden jeg tok denne tenning av/på metoden, men jeg har opplevd at den er litt tverr noen ganger..
Sånn som at jeg kan stå rett ved siden av bilen og trykke og peke i en evighet uten at noe skjer, og må gå rundt bilen for å finne rett vinkel før den låser. Ser jo igrunn litt tåpelig ut når man skal inn på butikken at man må gå å veive rundt bilen sånn før man faktisk kan gå inn på butikken. :p
Finner ut at den reagerer rimelig kjapt hvis jeg står rett foran fronten på bilen, spesiellt når jeg skal åpne. Litt mere tverr når jeg skal låse. Andre ganger så kan jeg stå rett bak bilen med hendene fulle av varer og bare såvidt trykke på knappen så låser den tvert. Så det er veldig tilfeldig hvordan den oppfører seg liksom. Så jeg lurer på, hvor sitter mottakeren til sentrallåsen? sitter den ved det røde blinkende lyset? Eller er det den boksen som sitter i A stolpen som er mottakeren? Trodde den var en ruteknusesensor, men den har kanskje flere oppgaver?! Hvor følsomme er disse Guard 2 alarmene på vinkler, og har det noen betydning at jeg har veldig mørk solfilm på rutene baki bilen? Eller er det rett og slett fjernkontrollen min som begynner å bli sliten, kanskje den sender ut for svake signaler?!