PDA

Vis full versjon : Hvordan merker man at tannstang er slitt?



TurboHansen
19/08/11, 22:06
Bilen min "stikker av" når jeg kjører i humper og ujevnheter. Bærekuler og endeledd er nytt samt di fleste foringer er byttet, er det tannstangen som er syndern da? :)

R.G
20/08/11, 09:29
kan være feiljustert i forstilling. ikke sikkert du har treffi på helt rett ang endeledd osv.

sånn 740 dieseln var det liten 4hjulskontroll og god som ny.


edit: slitt tannstang= slarket? det kjenner man, om ei tannstang går evt "lett" (lett av slittasje) så skal ikke bilen stikke av. er ikke tannstanga som holder bilen så den går rettfram. så vil nok tro den skulle hadd en sjekk:)

TurboHansen
20/08/11, 10:58
Hmm hadde jo bilen på forstilling kontroll for to uker siden også :confused: Virker fryktelig lett på rattet når jeg kjører, om når jeg kommer til ujevnheter i vegen så må jeg holde ganske greit i rattet for og ikke kjøre av vegen. Er også en kneppe lyd frammi der når jeg skrur av bilen og vrir på rattet.

R.G
20/08/11, 11:04
men selv om den er jævlig lett så skal den gå rett fram. ingenting som har flyttet på seg?

hvis det er en kneppe/klonke lyd når motorstår stille, og man tar ratt hit og dit er det normalt. er sånn lyd i tannstenger på 7/9 serie.... tror også det er sånn på 245n, servo på den å.


ang når den sporer av, prøvd andre dekk? er det til begge sider?

TurboHansen
20/08/11, 11:15
men selv om den er jævlig lett så skal den gå rett fram. ingenting som har flyttet på seg?

hvis det er en kneppe/klonke lyd når motorstår stille, og man tar ratt hit og dit er det normalt. er sånn lyd i tannstenger på 7/9 serie.... tror også det er sånn på 245n, servo på den å.


ang når den sporer av, prøvd andre dekk? er det til begge sider?

Ingenting har flyttet på seg, kjører jeg på rett fin asfalt er det ikkenoe prob, dekken er også bra, har byttet mellom galaxy og stålfelger og er like jævlig uansett :mad:

Christian
20/08/11, 12:43
Ta av rattstammen som går fra torpedoveggen å tannstanga, og sjekk alle ledda som er på den.
Det er gjenganger at de blir stein harde.

Langedal
20/08/11, 22:27
Gjør som Christian sier. Sjekk disse leddene! De påvirker styringen allerede ved påbegynt slitasje.

TurboHansen
23/08/11, 22:45
Sjekket dette men var ikke det som var syndern, hadde bilen på en ny 4hjulskontrol i går og dette var resultatet :p :

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/2217.jpg

R.G
24/08/11, 15:06
hehe der har du den

C.Erstad
24/08/11, 17:56
Men TOE bør være lik på begge sider!

er 0,08 på venstre og 0.10 på andre siden!

Lars'ern
24/08/11, 21:33
Er ikke så mye å bry seg om, det ble bra før når vi brukte lysapparater også, og de var langt fra så nøye. De var det kun hele grader på, og med en lysstråle som var på nesten samme bredden som 1 grad, så er det begrenset hvor nøye det kan bli :) Men bilene gikk da rett, og slet ikke dekk.

Opelgutt
25/08/11, 20:40
Men TOE bør være lik på begge sider!

er 0,08 på venstre og 0.10 på andre siden!

"TOE" vil under kjøring rett fram være likt på begge sider. Eventuelt bare rattet som blir stående litt skjevt.

Lars'ern
26/08/11, 00:55
Og kan da legge til at de hadde somregel rett ratt også :)