PDA

Vis full versjon : Merkelige lyder etter verkstedsbesøk



FreddieAwD
12/03/10, 17:10
Fikk bilen min igjen etter bilen hadde vært på verksted i går, der det ble skiftet registerreim, bærekuler, endeledd, og tatt spissing etc..
Skal regreimen kjøres inn eller noe ?
Det virker som at det er en form for metallisk suselyd som kommer og går, ikke høy lyd eller skarp..lyden var ikke der før jeg skiftet reimen..
De har skiftet reim,strammehjul, løpehjul, vannpumpe, full regreim skift iallefall, og kjølevæske..
Noen formening ?

mvh Fredrik

-Shark-
12/03/10, 17:11
Hvordan motor og bil?

Sikkert stramma reima for mye, det kan gi en ulyd, suselyd/hvinelyd

FreddieAwD
12/03/10, 17:55
Sorry, glemte det,,
Volvo V70N D5 03/04 modell

Lasse B
13/03/10, 20:18
Er jo bare å dra tilbake til dem som utførte jobben.. og få dem til å sjekke det.

FreddieAwD
13/03/10, 21:03
Skal innom på mandag..regner med at de ikke er vanskelig, har kjent de noen år..

FreddieAwD
15/03/10, 14:25
Dreiv og lyttet litt i motorrummet i dag, det virker for meg som at det er multireimen som lager lyd, den er hel og fin iallefall.
Er det noe svakhet i forbindelse med denne reimen eller tilhørende hjul ?
Må denne av ved bytte av selve registerreimen ?

Mvh Fredrik

-Shark-
15/03/10, 16:21
Dreiv og lyttet litt i motorrummet i dag, det virker for meg som at det er multireimen som lager lyd, den er hel og fin iallefall.
Er det noe svakhet i forbindelse med denne reimen eller tilhørende hjul ?
Må denne av ved bytte av selve registerreimen ?

Mvh Fredrik

den må nok av ja, da registerreima som regel sitter bak multireim/tilbehørsreim

Morgis
15/03/10, 16:46
Merkelig hvorfor ikke volvo bruker kjededrift istedet for reim....
Aldri helt skjønnt hvorfor.

245 gl
15/03/10, 18:20
Helt vanlig med litt kvittrelyd / kvinelyd fra multireimen...prøv med litt silikon fett ett sted på reima, så pleier lydene og gi seg...har iallefall funka med alle bilene jeg har gjort det med.

FreddieAwD
15/03/10, 18:39
Helt vanlig med litt kvittrelyd / kvinelyd fra multireimen...prøv med litt silikon fett ett sted på reima, så pleier lydene og gi seg...har iallefall funka med alle bilene jeg har gjort det med.

Det er liksom ikke slik lyd heller, litt vanskelig å forklare..

FreddieAwD
15/03/10, 18:41
Var på verksted i dag oså, de prøvde bilen og lyttet både inni og uteom i motor rommet.
Han mente det kunne høres ut som det er mulireimen,er det noe jeg burde klagd på, siden denne har vært av ?
Var ikke denne lydgreiene når jeg leverte den inn..

jonass
15/03/10, 21:20
Hvis lyden kom etter de har holdt på der så klag, eller få feilen utbedret.

FreddieAwD
16/03/10, 15:03
Har nå sjekket litt mer, det er mest sannsynlig noen av hjulene på mulitreimen som er på vei til å ryke, + at den metall lignende summingen er fra AC kompressoren mest sannsynlig, kom iallefall en del summing når denne slo inn..
:mad:
Begynner å bli litt lei nå..

Noen som vet om det går å overhale kompressoren, uten å kjøpe ny ?


mvh Fredrik

gaupe
16/03/10, 15:46
Noen som vet om det går å overhale kompressoren, uten å kjøpe ny ?


Tvilar på at det er så enkelt å overhale kompressoren, men det burde gå å bytte clutchen i det minste. Kan vere eit lager i clutchen som er i ferd med å gå.

ChrML
16/03/10, 17:38
Har nå sjekket litt mer, det er mest sannsynlig noen av hjulene på mulitreimen som er på vei til å ryke, + at den metall lignende summingen er fra AC kompressoren mest sannsynlig, kom iallefall en del summing når denne slo inn..
:mad:
Begynner å bli litt lei nå..

Noen som vet om det går å overhale kompressoren, uten å kjøpe ny ?


mvh Fredrik
Har du kjørt AC kompressoren regelmessig om vinteren (hver uke) som man skal eller har du ikke kjørt den siden siste varme dag forrige høst? Hvis det er sistnevnte så har sikkert kompressoren blitt tørrstarta uten smøring nå første gang på våren og lyden kom av den grunn.

Er vel best å bytte kompressoren, eller kjøpe ferdig overhalte (som ofte er bedre enn nye originalt pga de veit mer om svakhetene). Koster ikke så mye.

FreddieAwD
16/03/10, 18:13
Har du kjørt AC kompressoren regelmessig om vinteren (hver uke) som man skal eller har du ikke kjørt den siden siste varme dag forrige høst? Hvis det er sistnevnte så har sikkert kompressoren blitt tørrstarta uten smøring nå første gang på våren og lyden kom av den grunn.

Er vel best å bytte kompressoren, eller kjøpe ferdig overhalte (som ofte er bedre enn nye originalt pga de veit mer om svakhetene). Koster ikke så mye.

Jeg sjekket på mekonomen, og der kostet ac komressoren ca 5500kr, så kommer arbeid i tillegg..:(

-Shark-
16/03/10, 20:28
Jeg sjekket på mekonomen, og der kostet ac komressoren ca 5500kr, så kommer arbeid i tillegg..:(

hvor i landet bor du?

ChrML
16/03/10, 20:45
Jeg sjekket på mekonomen, og der kostet ac komressoren ca 5500kr, så kommer arbeid i tillegg..:(
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/AC-COMPRESSOR-VOLVO-S60-S80-V70-X-C-XC-NEW-A-C-8602621_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem1c0ac5bb06QQite mZ120439814918QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5f Accessories#ht_4103wt_1165
1700 kr + evt moms :). Men sjekk at denne passer din bil, har ikke peiling på hvem forskjellige typer som sitter på V70. Evt hør med han som selger om han har noen til din bil.

Anbefaler å se rundt på Ebay og diverse andre utenlandske sider før du takker ja til prisen du får hos diverse norske forhandlere. Kan fort spare masse penger på å handle fra Ebay. Koster ofte halvparten av prisen og mindre der enn i Norge.

The Sven
16/03/10, 20:52
Er strammehjulet til "multireima" byttet da? Det er strammehjulet som har kortest levetid på lager som regel, om den ikke har vært byttet ifm bytte av reim tidligere så kan det nok være den. Bytt iallfall denne først.

FreddieAwD
16/03/10, 21:36
hvor i landet bor du?

Regnbyen Bergen :p